שושי החתולה

על אבחון וטיפול ברפואת עור בבעלי-חיים בסיוע רפואת עור סינית-וטרינרית
שושי החתולה

"רק אתמול אמיץ הכלב היה מאה אחוז, ומהיום בבוקר הוא מתגרד כמו משוגע וכל עורו אדום, קרח מפרווה ומתחיל להפריש מוגלה" אומרת סילבי הבעלים של הכלב "אמיץ".
"כבר שנה החתולה מיצי מורטת פרווה מהבטן שלה ממש בטירוף. ניסינו הכל, ממש הכל, אך שום דבר לא עוזר" אומר קובי הבעלים של החתולה החביבה "מיצי".
ומה על הסוס "נמרוד" המתגרד ברעמתו המפוארת עד זוב דם, הכלב "רקסי" שכל עורו ופרוותו מסריחים בריח "כלבי" בלתי נסבל, הסוסה "טויה" הפצועה בישבנה מזה שנים, ואפילו הפרה 9386, שיאנית יצרניות החלב במחוז, הסובלת מהפרשות מוגלה עם פצעים מכוערים בין העטינים שלה…

אכן, גם לחיות הסובבות אותנו יש בעיות עור מסוגים שונים ומשונים כמו לנו, בני האדם, שותפיהם ביקום. בעשור האחרון אנו רואים מדי יום במרפאת העור שלנו לבע"ח חיות ממינים וגזעים שונים הסובלים מבעיות עור, ולעיתים מזה שנים ארוכות, שבעליהם והצוות הרפואי עשה באמת הכל למענם במסגרות הרפואה הקונבנציונלית , אך לשווא.
מה אנחנו מבצעים? מציעים גישה אחרת לאבחון וטיפול בבעיית העור- גישת רפואת החיות הסינית- לוקחים היסטוריה רפואית, מבצעים בדיקה פיזיקלית הכוללת גם בדיקת לשון, אתרי רגישות בגוף
( Back shu, Mu points ), דפקים וכדומה, קובעים אבחנה ומתחילים מערך טיפולי בהתאם לכללי האבחון והטיפול של רפואת העור הסינית לבע"ח. וראה זה פלא- אותו כלב עם בעיות גרד בלתי נסבל במהלך ארבע השנים האחרונות ומטופל בסטרואידים ללא הפסק מפסיק להתגרד, עורו מחלים, פרוותו גדלה והופכת מפוארת, הכלבה שפרוותה ועורה הסריחו כל הזמן חוזרת להיות ריחנית וחביבת הכל, והחתולה מיצי מפסיקה למרוט שערה ומגדלת פרווה מפוארת וכדומה.

סיכום העשור האחרון מצביע שלהוציא מקרים הדורשים ניתוחים בעור (למשל גידולים), הגישה הרפואית של אבחון וטיפול בבעיות עור בחיות מגזעים שונים ומשונים ברפואת החיות הסינית הוטרינרית מציעה דרכים רבות ומגוונות לפתרון בעיות עור בחיות וללא הצורך למתן סטרואידים או ותרופות מערביות אחרות עם תופעות לוואי רבות.
לפניכם מקרה אחד מתוך רבים:
"שושי", חתולה מעוקרת בת 14 שנים ושלושה חודשים, מגזע ביתי קצר פרווה בצבע "טאבי", מוצגת למרפאה עם מריטת שיער עזה המקיפה את כלל עור הבטן ועור החזה. המריטה קיימת כבר מזה כשנתיים. משטחי עור לטפילי עור, תרביות לחיידקים ופטריות חזרו שליליות, למרות זאת קיבלה טיפולים לפטריות (טבלית גריפולין אחת ליום למשך שלושה חודשים), טפילי עור (הזרקות תת-עוריות של איבומק אחת לשבועיים למשך חודשיים בזמן מתן טיפול נגד-פטריות), אנטיביוטיקה עם גמר שני הטיפולים הקודמים (סינולוקס בפה פעמיים ביום לחודשיים). החתולה מקבלת באופן סדיר טיפול באמפולות נגד פרעושים (רבולוטיין, אחת לחודש), ומזון היפו-אלרגני של חברות שונות, כאשר כל שלושה חודשים עברו למזון מסוג אחר.
בסיום מתן סבבי התרופות המצויינות מעלה, החלה החתולה לקבל סטרואידים בזריקות תת-עוריות (דפו-מדרול) אחת לששה שבועות למשך שלושה חודשים.
החתולה המשיכה כל מהלך הטיפולים השונים למרוט השיער. לאחר מעל לחצי שנה של טיפולים הרימו הבעלים ידיים ולא עשו דבר עד הגיעם למרפאתנו.

בבדיקת המרפאה נמצא שהחתולה מורטת את כלל פרוותה מהבטן והחזה התחתונים, עורה דק מהרגיל וכמו כן יבש ביותר, קטעים בעור היו אדומים. לא נראתה הפרשה מוגלתית בעור. המריטה בעיקר בלילה, ומפריעה שנת החתולה ובעליה. מתברר שהמריטה החלה כחודש לאחר הגעת תינוק לבית.
ראה תצלומים:
תמונת הבטן לפני תחילת הטיפול- לחצו כאן.
תמונת בית השחי לפני תחילת הטיפול- לחצו כאן.
לשון: גוף לשון אדום מהרגיל ובעל חיפוי דל.
נקודות רגישות: BL-18;BL-19.
דפקים: חלש, חסר וחוטי.
אבחון: Blood-Dryness due to Yin Deficiency.
עקרונות טיפול: להרוות את היין, להוסיף לחות לעור, להרחיק רוח, להרגיע גרד.

דיקור: לנושא הלחות SP-10, SP-06, ST-36.
הרחקת רוח והרגעת גרד LI-11, LI-04, GV-14, GB-20, BL-10
להרגעת הנפש ונגד גרד PC-06, HT-07
טיפול מקומי בפורמולות צמחיות: קרם Si Wu Run Fu

מהי הפתוגנזה במחלה זו? (כיצד המחלה התפתחה?) לחץ נפשי/רגשי (תינוק חדש בבית) גורם לסטגנציה של הצ'י, צ'י עצור הופך לחום (Heat) ויוצר אש (Fire), החום והאש נצברים בשכבות העור שבהם הדם (Xue) והתזונה (Ying), והחום הלוהט שבדם יוצר רוח. הרוח גורמת ליובש בעור, ומצד שני לגרד. החום בדם גורם לנזק ליין (Yin) ולדם, וכתוצאה מכך לחוסר בדם ותזונה לעור, העור אדום מהחום, ויבש מחוסר תזונה מספקת ויין, ובעל קשקשים.
הטיפול ותוצאותיו: דיקור בוצע רק פעם אחת (בראשית הטיפול, בעלים לא יכל להגיע בהמשך), ופורמולות צמחיות מקומיות נתנו לחתולה אחת ליום למשך שלושה חודשים. הבעלים דיווח טלפונית בלבד בגלל חוסר יכולת להגיע וגם בגלל שהושגה כל הזמן התקדמות חיובית במצב החתולה. החל מסוף השבוע הראשון החלה ירידה במריטת השיער, זו הפסיקה לחלוטין לאחר 6 שבועות מתחילת הטיפול, ומאז ועד סיום הטיפול (טיפול שנמשך 3 חודשים) החתולה לא חזרה למריטה. עם סיום הטיפול החתולה נבדקה וצולמה, דופק נמצא תקין, גוף לשון וחיפוי תקינים, אין ממצאים של נקודות רגישות בגוף. מאז סיום טיפול חלפה שנה ולדברי הבעלים החתולה לא חזרה למרוט שיער.
תמונת הבטן לאחר הטיפול- לחצו כאן.
תמונת בית השחי לאחר הטיפול- לחצו כאן.

לסיכום, רפואת העור הסינית הוטרינרית מציעה דרכים מגוונות, אפקטיביות, לא יקרות וללא תופעות לוואי השוות בדיקת כל אדם שלחייתו יש בעיות עור אלו או אחרות.

המחבר:
ד"ר שגיב בין יקיר
רופא וטרינר ומומחה לרפואה סינית בבע"ח מטעם IVAS
benyakir@netvision.net.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts