ריפוי רוחני בצ'י קונג

צ'י קונג בקונגרס

בחברה שבה אנחנו חיים, שיש בה דגש רב על נוחות ועל השגת סיפוקים חומריים, תחום הצ'י קונג מקבל דגשים מאוד פונקציונליים.
אמנות הצ'י קונג נמצאת עכשיו בתחילתה של פריחה ושל הכרה בתרומה הייחודית שלה לאנושות. לצערי, אני רואה שהצ'י קונג הופך במקרים רבים לכלי שימושי ויעיל לפתרון בעיות בריאותיות מבלי להתייחס להקשרים הרחבים והרוחניים שהתרגול יכול להביא. לתרגול הצ'י קונג יכולת לתרום לאדם מהרמה הפיזית הבסיסית של הקלה בכאבי גב, דרך הרמה הנפשית של שיפור הזרימה הרגשית ועד לרמה הרוחנית של הגעה לחוויה של אחדות. לאחרונה אני מרגיש שבעוד התרגול הפיזי בצ'י קונג זוכה לדגש רב, פחות דגש מושם על התרגול הרוחני, ואת הדרך הזו אני רוצה להאיר.

הראייה של אחדות הגוף הנפש והרוח עומדת בבסיס התיאוריה של הצ'י קונג ושל הרפואה הסינית המסורתית. בצ'י קונג אנחנו מתייחסים לפיתוח שלושת האוצרות, ג'ינג- המימד הפיזי, צ'י- המימד האנרגטי והרגשי, ושן- המימד הרוחני. לכל אחד מהמימדים האלו השפעה על המימדים האחרים, והתרגול שלנו יכול להיות מכוון להשגת שינוי בחלק מהממדים או בכולם. במסורת של הצ'י קונג, תהליך ההתמרה שאנו יוצרים במהלך התרגול הוא בכיוון של ג'ינג- צ'י- שן, מהפיזי אל הנפשי אל הרוחני. אחד שאינו שלם ללא האחרים, אך לתהליך יש כיוון ומשמעות, ובכיוון הזה הפיזי משרת את הנפשי שמשרת את הרוחני. המטרה הסופית של התרגול בראייה זו היא ההתפתחות הרוחנית וחווית האחדות. מטרה זו אינה ניתנת להשגה ב"קפיצת דרך", אלא רק על ידי תהליך שלם שכולל את שלושת הרמות באיזון וביחסים ששונים מאדם לאדם.
בגישת הצ'י קונג הרפואי רוחני שאותה אני לומד ומלמד, התרגול מתחיל מהפן הפיזי, שאליו מצטרף הפן האנרגטי/רגשי, ומוביל אל החוויה הרוחנית של האחדות. בתרגול המעשי המשמעות היא שלרוב התרגול מתחיל בחלק היאנגי- התנועתי, שמשפיע על היין- הגוף הפיזי, וממשיך לחלק הייני- תרגול מדיטטיבי ללא תנועה, שמשפיע על החלק היאנגי- האנרגיה הרוחנית. חשוב לי לציין שהמהלך מג'ינג לצ'י לשן הוא דו כיווני, והתרגול יכול לרדת גם מהרוחני אל הפיזי שן- צ'י- ג'ינג, או שילובים שונים ביניהם. מה שחשוב בעיני בתרגול שלם של צ'י קונג הוא שהתרגול יכלול את שלושת הרמות ביחס זה או אחר. זה לא נמצא בהכרח בסתירה לתרגול צ'י קונג שמדגיש מימד זה או אחר. חשוב שהמתרגל יהיה בהבנה למרחב שהתרגול השלם מאפשר לו, ויתאים את התרגול לצרכיו מתוך ראייה רחבה של האמנות.

על מנת להסביר את הפן המעשי של הגישה הזו, אתייחס לשתי הסדרות הראשונות בשיטתו של מאסטר קונג מיאן (אמין) הו שאותה אנחנו מלמדים בבית הספר יצירה.
הסדרה הראשונה נקראת חמשת הצלילים. זו סדרת צ'י קונג בסיסית שמיועדת לריפוי מחלות ולשיפור הבריאות, ומאפשרת כניסה לעולם של הצ'י קונג הרפואי רוחני. בחלק היאנגי של הסדרה, התרגול כולל חמש תנועות שמשולבות עם נשימות, וויבראציית קול ודמיון מודרך. חלק זה מביא לריפוי וחיזוק הגוף הפיזי, וחיזוק זרימת האנרגיה במרידיאנים ובאיברים הפנימיים. כמובן שלחלק זה יש גם השפעה על השן, אך הוא לא ממוקד בו. החלק השני כולל מדיטציה שנקראת האיחוד של האדם והיקום. מדיטציה זו מתורגלת בעמידה (על מנת להשפיע גם על הגוף הפיזי), ובמהלכה המתרגל עובר בדמיונו למקום של ריפוי בו הוא מוקף באור מרפא בצבעי זהב וכסף. במהלך המדיטציה המתרגל עובר תהליך של ניקוי אנרגטי ושל הטענת הגופים האנרגטיים באנרגיה חיובית. תהליך זה מתבצע בעזרת דמיון מודרך ונשימה, ובעזרת שימוש במנטרה שמאפשרת חיבור לאנרגיה הרוחנית של הבודהא המרפא.
בתרגול מדיטציית "האיחוד של האדם והיקום", לומד המתרגל ליצור קשר עם אנרגייה רוחנית מרפאת ומפתח מיומנות בתקשורת עם אנרגיה זו לריפוי עצמי.

הסדרה השנייה נקראת הריפוי המואר (The Medicine Buddha Qiqong). סדרה זו מתחילה מכניסה למצב של "איחוד האדם והיקום" ויצירת קשר עם האנרגיה המרפאת של הבודהא. מתוך מצב זה עוברים לתרגול סדרת תנועות שמיועדות בו זמנית לפתיחה וחיזוק של הגוף הפיזי, ולפתיחת המרידיאנים והזרמה של הצ'י לאיברים הפנימיים. לאורך כל תרגול החלק התנועתי, נמצא המתרגל במצב של קשר עם האנרגייה המרפאת, ובתקשורת אנרגטית ספונטנית איתה. בהמשך הסדרה התרגול התנועתי מסתיים והתרגול הופך לתרגול מנטלי במהלכו שולחים מנקודת הטבור ספיראלות של אור אל היקום ומקבלים מהיקום ספיראלות של אור בחזרה ויוצרים בטבור את ה"פנינה", כדור אנרגיה אותו מניעים במסלול השמיימי הקטן- הערוץ השולט GV וערוץ העיבור CV. לאחר מכן עוברים למדיטציה של אחדות עם האור המרפא.
התיאור של שתי הסדרות הללו, בא לתאר מעט מהדרך המעשית לאלכימיה הפנימית של התמרת ג'ינג צ'י ושן. בתהליך הזה, לעבודה ברמת השן יש חשיבות רבה, והתהליך מתקיים בשני כיוונים, מהפיזי אל הרוחני, ומהרוחני אל הפיזי. ריפוי מלא לפי גישה זו לא יכול להיות נפרד מאחד הממדים.

הגהה: מערכת סינית

המחבר:
אוהד קדם
מדריך צ'י קונג וטאי צ'י
www.qigong.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts