רגשות ברפואה סינית

הרגשות ע"פ קלוד לאר ואליזבת רושה
רגשות ברפואה סינית

קצת קשה להסביר התאהבות בספר.
התאהבות בדמות, ניחא, ניתן בדרך כזו או אחרת להבין- אבל בספר עצמו- לא ברור איך זה קורה.
ואני מודה- אני התאהבתי בספר The Seven Emotions מהרגע הראשון התחלתי לקרוא בו.
כמו כל הספרים של קלוד לאר ואליזבת רושה דה לה וואלה, השפה הגבוהה והפילוסופיה האינסופית- כמו גם הידע ועומקו- הופכים את עניין קריאת הספר לאתגר. הספרים דנים בנושאים ידועים, כגון האיברים, ובנושאים עלומים הזוכים לאלומות אור שגורמות למחשבות ולתהיות רבות, וגם בלבול. בלבול טוב.
בלבול שמוליד הבנה.

הספר The Seven Emotions בא לבאר את ההתייחסות של הרפואה הסינית העתיקה לפסיכולוגיה ובריאות, ע"פ ניתוח הכתבים, להם יש ללאר ולרושה גישה ישירה בזכות ידיעתם והכרתם את השפה הסינית.
אין הרבה ספרים המתייחסים לפסיכולוגיה מנקודת המבט של הרפואה הסינית.
המונח "גוף-נפש" טבוע חזק, ולכאורה לא עושים הפרדה בין השניים.
אך לפעמים אין ברירה. לעתים יש פגיעה פיזית גרידא, ולעתים יש פגיעה רגשית ברורה, שמצריכה התייחסות מתוך הבנת מערך הרגשות באדם.
מקור חשוב לפסיכולוגיה סינית נמצא בספר אחר- Dragon Rises, Red Bird Flies של ד"ר לאון האמר. גם בוב פלוס פרסם לפני כשלוש שנים ספר עב כרס אודות ההתייחסות של הרפואה הסינית לבעיות פסיכולוגיות שונות.
אך נדמה שלאר ורושה מאפשרים הצצה יותר בהירה למושגי הנפש ברפואה הסינית, ונותנים כאן מקום לרגשות.

רגשות ברפואה סינית

על 7 רגשות דנים הצמד הצרפתי- כעס, פחד, שמחת יתר, עצב, דיכוי, חשיבת יתר ובהלה.
כל אחד מהם נבחן ביחס לאלמנט אליו הוא שייך וביחס לאיברים בגוף, תוך התייחסות נרחבת לסימנית של כל רגש.
הקריאה אומנם מעט קשה, כיאה לספרי השניים, אך עם הזמן נסחפים בעושר הרב שנגלה לעינינו, מיד אנו מתחילים לראות את הדברים בעצמנו, וניתן לראות חפיפה במספר מקרים לא מבוטל בין הגישה הסינית ובין הפסיכולוגיה המערבית- דוגמא נפלאה לכך היא תיאור הסימנית של העצב:

"In bei there is the negation and the refusal of something. Of course, when something is very sad, for instance the death of someone you love, this is a natural opposition to that, a refusal which is a sign of your feeling and your affection. The only problem is the duration. If this refusal and opposition to what is, lasts too long, that is bad, and that becomes the pathology of feeling, It is normal to act like this, if something very sad occurs. It is not normal to continue to have this opposition to reality".

עם זאת, כפי שמזהירה אותנו ההקדמה בספר, יש לשים לב שלא לערב בין הפסיכולוגיה המערבית לבין פסיכולוגית הרגש של הרפואה הסינית, שכן עם כל הדברים הדומים- יש גם הרבה דברים שונים.

הספר כתוב בשפה נפלאה עד נקודות התרגשות מיופי ההתנסחות והפשטות שלה. הוא כולל בתוכו תובנות עמוקות המתוארות בפשטות על פי הסינים, ומבוארים בדייקנות ובעדינות על ידי רושה ולאר.
הספר הינו תחנה חשובה לעוסק ברפואה הסינית- בין אם מטפל או פילוסוף.
הוא מאפשר לנו להבין את רגש האדם עומד מולנו והזדמנות לתת לו את הדבר לו הוא זקוק באמת, ממקום יותר עמוק.

רגשות ברפואה סינית

 

 

 

 

 

 

 

 

The Seven Emotions
Claude Laree & Elizabeth Rochat de la Vallee
Monkey Press

לרכישת הספר דרך אתר Amazon לחצו כאן.

*תמונה: Debby Hudson

המחברת:
יעל ארנסט
מנהלת אתר סינית
yael@sinit.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts