סקירת ספרי שיאצו מומלצים

ספרים בעברית ובאנגלית על שיאצו

ספרות עברית
נתחיל מהספרות העברית, דרך ספרים שודאי מוכרים לרובנו ועד לספרות אולי מוכרת פחות. כמו כן תנוע הרשימה מספרים העוסקים בשיאצו ישירות, ועד ספרים המזינים את התחום באופן עקיף יותר.

זן שיאצו (1977) מאת שיזוטו מסונגה ו-ווטרו אוהשי
בספר זה מבאר מסונגה את שיטתו, סגנון הזן-שיאצו. ספר חשוב, גם אם לא בהיר.

תרגילי מרידיאנים (1987) מאת שיזוטו מסונגה
הספר כולל הרחבה תיאורטית ומעשית של תרגילי מתיחת המרידיאנים, ודרכו ניתן להתנסות ולאמת את מודל המרידיאנים של מסונגה.

טאו שיאצו (1995) מאת ריוקיו אנדו
בספר זה מבאר ריוקיו אנדו, אבי סגנון הטאו-שיאצו, את שיטתו היחודית.

צובו מאת קצושוקה סריווזה
ספר זה שם דגש על נקודות הלחיצה יותר מאשר על המרידיאנים, ומציע שיטות ריפוי שונות לחוליים שכיחים, באמצעות גירוי נקודות אלה (המכונות ביפנית צו?ב?ו?).

שיאצו (1992) מאת איליין לייצ'י
לא בדיוק ספר, יותר ספרון, אבל גם בו ניתן למצוא אי אילו הארות, ומצג תרגילי המאקו-הו שבסופו, ראוי בהחלט.

שיאצו (1998) מאת ניקולא פולי
עוד חוברת, ממש פנקס, ובכל זאת שימושון מתוק עם דגש על שיטת 5 האלמנטים. שווה הצצה, ואפשרי כמתנה קלילה למטופלים או כהכוונה למתעניינים בתחום שאינם רוצים ללכת לאיבוד בכתביו של מסונגה…

ספר הדו אין (1979) מאת מיצ'יו קושי
מיצ'יו קושי פורש כאן את משנתו המאקרוביוטית, ותוך כדי מעניק המוני תירגולי דו אין להתפתחות גופנית נפשית ואנרגטית. ספר יוצא דופן בעושר תכניו, אני הלכתי בו קצת לאיבוד…

משיאצו ועד יוגה (2001) מאת ז'קלין יאנג
אמנם לא מעמיק, אך בעל כיסוי נרחב ומעשיר של תורות הריפוי המזרחיות. הפרקים העוסקים ברפואה הסינית וברפואה היפנית חשובים לקריאה, לא כל שכן סקירת נושא השיאצו. גם תחומים כמו מדיטציה, עבודה עם אנרגיית-קי ועוד זוכים לתשומת לב מבורכת.

אמנות הריפוי בתזונה סינית (2000) מאת אורון אופק
בעיניי זהו הספר הטוב ביותר הקיים בעברית בנושא התזונה כענף של הרפואה הסינית. על הדרך מצליח אורון אופק להעביר את עיקרי הרפואה הסינית באופן מסודר ובהיר. אלה שתי סיבות מספיקות כדי שכל איש שיאצו יכיר ספר זה.

ידי אור (1987) מאת ברברה אן ברנן
ספר מרהיב ורציני העוסק ב'ריפוי באמצעות הנחת ידיים'. בעיניי זהו ספר חשוב מאין כמוהו. הוא מציג מודל אנרגטי של הישות האנושית באופן שונה מהמודל המרידיאני המוכר לנו, ובכך מעשיר ומעמיק את הבנתנו בתחום זה.

אור (2005) מאת מיכל בוקר
ספר נפלא העוסק במקורו ב'מדיטציות קסומות להורה ולילד', אך מהווה מדריך אנין למטפלי שיאצו המבקשים להוסיף פן של דמיון מודרך ומדיטציה בטיפוליהם. מומלץ בחום.

טיפוח הבריאות דרך צ'י גונג (1997) מאת פרופ' ג'יאו גו רוי
ספר הדרכה רציני, מעמיק (וקצת כבד) בנושא הצ'י גונג (צ'י קונג).

צ'י קונג (1997) מאת ל.ו. קרני
מדריך מפורט לצ'י קונג.

חמשת הטיבטים (1994) מאת כריסטופר ס' קילהאם
ו/או
הסוד העתיק של מעיין הנעורים מאת פיטר קלדר
שני ספרונים העוסקים בתרגול יוגה-טיבטית, סדרה עוצמתית ואפקטיבית במיוחד של חמישה תרגילים, כדואין, המלצה לתרגול למטופלים, העצמה עבור מטפלים ועוד.

ספרות אנגלית

Shiatsu Theory and Practice מאת קרולה ברספורד-קוק
זהו, ללא ספק, ספר השיאצו החשוב ביותר הקיים בשוק. לאנשי הרפואה הסינית שבינינו, זהו "הג'ובאני של השיאצו". הספר המעולה הזה כולל בתוכו היבטים של רפואה סינית מסורתית, 5 האלמנטים וזן שיאצו, ויוצר אינטגרציה נהדרת ביניהם. הוא נוגע בהיבטים רבים של עולם השיאצו, כגון היסטוריה, תיאוריה, פרקטיקה, טיפים ועוד. ספר רציני ביותר, מאיר עיניים, ומשמש לי כטקסט-בוק. אם יש ספר אחד שתרכשו – זה צריך להיות הספר. יקר ושווה כל גרוש.

Reading the Body מאת ווטרו אוהאשי
אוהאשי הוא מדמויות המפתח של עולם השיאצו האהובות עליי ביותר – צבעוני, חייכן וקומפקטי. זהו ספר אבחנת התבוננות פרי עטו – מומלץ בכל פה.

Beyond Shiatsu מאת ווטרו אוהאשי
הדגשים שאוהאשי נותן בספר זה הם נועדו למתקדמים שבינינו, ובעלי חשיבות רבה. התמונות המלוות את הטקסט אפקטיביות במיוחד לטעמי.

The Touch of Healing מאת אליס בורמייסטר וטום מונטה
ג'ין שין ג'יוטסו (מוכר יותר כג'ין שין דו) היא שיטה יפנית עדינה הנעה בין הילינג ללחיצה עדינה. זהו ספר עדין ומקסים המלמד תורה פשוטה אך אפקטיבית זו.

Traditional Chinese Medicine Cupping Therapy מאת איקאי זיני צ'יראלי
מכריי יודעים איזה חסיד נלהב אני של שיטת כוסות הרוח. זה הטקסט בוק שלי. ספר חובה לכל מי שעוסק בתחום, או מתעניין בסגולותיו.

Chi Nei Tsang מאת מאסטר מאנטק צ'יאה
צ'י ניי טסאנג (או שמא זאנג) משמעו עיסוי-צ'י של האיברים הפנימיים. זהו מדריך עב-כרס להכרת שיטה זו, השייכת לרפואה הטאואיסטית, האב הקדמון של הרפואה הסינית המסורתית.

שימו לב- לחיצה על שם הספרים באנגלית יובילו לאפשרות רכישה באמאזון.

רשימה זו פורסמה לראשונה באתר של אורי אלישר "כוונה". למעבר לאתר לחצו כאן

על המחבר:
אורי אלישר
מטפל ברפואה סינית ובשיאצו
מנהל מגמת שיאצו במכללת מדיסין
orikan@bezeqint.net

Total
0
Shares
1 comment
  1. היי –
    המומלצים שלי מהרשימה הנ"ל –

    "תרגילי מרידיאנים" של מצונגה – ספר חובה.
    "טאו שיאצו" של ריוקו אנדו – כנ"ל.
    שני ספרים מעולים העוזרים לנו להרגיש את המרידיאנים אצלינו ואצל המטופל ובכלל להתחבר לגוף שלנו ולגוף המטופל בצורה עמוקה.
    אני מאוד התחברתי לשיטה של ריוקו אנדו של התחברות עמוקה למטופל ופעולה אינטואיטיבית. לדעתי לקראת סוף הספר הוא קצת זייף כאשר התחיל לדבר על "סופר ווסל" ולהציע כל מיני נקודות. אני חושב שהיה כדאי לו להיות עקבי בשיטתו של חידוד האינטואיציה.
    עם כל זה המדובר בספר מאוד חשוב בעיני ולדעתי זהו ספר חובה לכל מטפל בשיאצו או ברפואה סינית. אני מקווה מאוד שבעתיד הגישה של ריוקו אנדו תגלוש גם לתחום הדיקור ולא תישאר רק בתחום השיאצו.

    "צ'י קונג" של ל' ו' קרני – ספר מעולה. מתאים מאוד למתחילים ואפילו קצת ללימוד עצמי. גם נותן חשק להגיע למורה וללמוד מסודר בסופו של דבר . . .

    "ידי אור" – אני קצת הלכתי לאיבוד מרוב מידע. זהו אחד הספרים המעולים למי שרוצה לחקור הילינג וריפוי אנרגטי – יש שם גם פרק מעניין על התיאוריות של וילהלם רייך שמאוד מצא חן בעיני , והרבה מובאות ציטוטים ומקורות. זה היתרון שלו וזה גם החיסרון שלו – מרוב עצים לא רואים את היער. אך למחקר של התחום המדובר בספר מעולה.

    ספרים שאני ממליץ עליהם –

    "ארבע ההסכמות" של דון מיגל רואיס.
    ספר שלמרות שהוא קשור למסורת האינדיאנית , הזכיר לי מאוד את הגישה הטאואיסטית. ספר הנותן צורת הסתכלות פשוטה ויפה על החיים. ממליץ בחום.

    "מעבר המכשפים" מאת טאישה אבלאר – זהו ספר גם כן שאינו קשור ישירות לרפואה סינית למרות שהיא מוזכרת שם לא מעט. אני אישית מצאתי בו אוצר בלום של טכניקות מועילות והסברים טובים להתפתחות אישית.
    גם הספר הזה קשור למסורת האינדיאנית והזכיר לי מאוד את הגישה הטאואיסטית.

     

כתיבת תגובה
Related Posts