יחיאל- סיפור מקרה- סוכרת

גישה אחרת לאבחנה ולטיפול בסוכרת נעורים- חלק אחרון
סוכרת

המקרה של יחיאל (שם בדוי) זיעזע אותי במיוחד:
יחיאל הוא חייל בשירות סדיר בן 20, טנקיסט שעבר במהלך מלחמת לבנון האחרונה חוויה קשה במיוחד- הטנק שבו שירת כטען- קשר הותקף. מפקד הטנק, שישב בצריח, נפגע בפגיעה ישירה. מעוצמת הפגיעה ראשו נכרת מעל גופו וגופתו נפלה פנימה לתוך הטנק, ישר על יחיאל…
יחיאל פונה לישראל כשהוא סובל מכוויות קלות ומטראומה קשה.
מאז הוא סובל מדפיקות לב מואצות, מנדודי שינה ומהזעה ספונטאנית בידיים. בנוסף, כל התרגשות קטנה מוציאה אותו מאיזון וגורמת להתקפי שלשולים פתאומיים.
חודש אחרי המלחמה פתאום התחיל לסבול משתן מרובה, צמא וחולשה. בבדיקת דם בבית החולים התגלתה רמת סוכר בדם של 310.
יחיאל הגיע אלי כחודש לאחר התחלת הטיפול באינסולין עם רמות סוכר עדיין לא יציבות.

עוד נתון אחד חשוב- יחיאל הוא תימני.

בבדיקת הדופק של יחיאל גיליתי דופק מהיר וחלש, בעיקר בעמדה של הטחול, עם אש בקיבה ותקיעות בעמדה של העץ- כזו שלא מאפשרת להבחין בין Yin ל- Yang.
אבחנתי היתה- קריסה של האדמה, בעקבות הטראומה, והתחלה של המעגל הפאתולוגי Reverse Sheng שמביא לעלייה לא תקינה של אש.
בחרתי לדקור את הנקודות Si4,Gb34,Sp3. שילוב זה של 3 נקודות משלושה מחממים שונים,שכל אחת מהן מזינה את האדמה בדרך אחרת, יוצרת תמיכה ויציבות באלמנט האדמה.
בנוסף, ביקשתי מיחיאל להימנע מאכילה של מוצרי חלב, חיטה, עדשים, תירס וגזר.
קצרה היריעה מלפרט במאמר זה את חשיבות התזונה ואורח החיים כדי להביא לשינוי מתמשך בצ'י האדם אך נסתפק כרגע בכך שמאכלים אלה מקשים מאוד על איזון רמות הסוכר בדם ויש מחקרים שאף קושרים בין חלבון החלב ליצירת הנוגדנים שתוקפים את הלבלב בהתפרצות מחלת הסוכרת. במקרה של נטייה גנטית כפי שקיימת אצל התימנים הקפדה זו היא חשובה שבעתיים.

כעבור שבועיים יחיאל דיווח שהוא מקפיד על התזונה "למרות שאמא שלי מאוד מודאגת מזה שאני לא אוכל" וכי רמות הסוכר והאינסולין במגמת ירידה. הוא גם מרגיש יותר יציב נפשית וכבר לא סובל מדפיקות לב או משלשולים.
מהדופק הייתי פחות מרוצה- אמנם היה שיפור בקיבה ונוצר הרווח המתאים בין Yin ל- Yang שמראה על התאוששות האדמה אבל הסטגנציה בכבד ביחד עם החסר המוחלט בדופק של הטחול הראו על בעיה בייצור האינסולין ועל הצורך להפעיל את המרידיאנים המיוחדים.
בחרתי הפעם לפתוח את Dai Mai ביחד עם Kid16 ואחרי כרבע שעה החלפתי את הנקודות לפתיחת Chong Mai. טיפול זה עובד ישירות על חידוש ייצור האינסולין בלבלב.
דאגתי גם לקיים שיחת טלפון ארוכה עם האמא כדי להרגיע אותה ולעודד אותה לעזור ליחיאל לעמוד במגבלות התזונה הקשות שהטלתי עליו.

שבועיים לאחר מכן יחיאל דיווח שצריכת האינסולין שלו ירדה ב- 50% ורמת הסוכר שלו בצום עומדת בממוצע על 100. עדיין הוא סובל מהזעה מוגברת בידיים ומשינה רדודה.
הדופק הראה בעיקר על חולשה של הלב ושל הטחול עם חום ריק בכליות.
פירשתי זאת כביטוי לכך שהגוף/נפש עדיין סובל מהטראומה שהוא עבר ולכן בחרתי לדקור את הנקודה Ht1-Ji Quan. זוהי "המזרקה העליונה" ממנה פורצת החוצה אל הגוף האנרגיה של Shen. היא מזינה את ציר החיים, ה- Shao Yin, המחבר את האש והמים ובונה את האש בטחול.

בטיפול האחרון יחיאל סיפר לי שהפסיק לחלוטין את הזרקת האינסולין במהלך היום וכי נותר רק עם 3 יחידות לנטוס (אינסולין ארוך טווח) בלילה לפני השינה. כמו כן סיפר שהשינה עצמה טובה ועמוקה.
כשניגשתי לחוש את הדופק נוכחתי לדעת כי, לראשונה, כפות הידיים יבשות מזיעה.
בדופק עצמו חשתי בשיפור גדול, למרות שעדיין חסרה היתה המוצקות והעוצמה הבסיסית שאמורה להיות באיבר ה- Zang.
בחרתי לדקור את Pc8- Lao Gong ,"ארמון העמל" שמחזק את הטחול ואת יכולתו להזין את 5 איברי ה- Zang.

יחיאל נמצא בטיפולי מזה חודשיים ומצבו הולך ומשתפר. אני סמוך ובטוח שתוך טיפולים ספורים נוספים לא יזדקק לאינסולין כלל.

לסיכום: מחלת הסוכרת היא מהמחלות הכרוניות הנפוצות והמסוכנות בעולם המערבי.
שכיחותה באוכלוסיה עולה בקצב מסחרר בעשורים האחרונים במבוגרים ובילדים. אין ספק שעלייה זו היא תוצאה של אורח חיים ותזונה לא מתאימים ושל שימוש הולך וגובר בתרופות שמטרתן "לאזן" ביטויים שונים של חוסר איזון בגוף.
רק באחרונה "התגלה" במחקרים שרוב התרופות הנפוצות לאיזון יתר- לחץ דם מעלות בצורה ניכרת את ההסתברות הסטטיסטית להתפרצות סוכרת. גם רוב התרופות הפסיכיאטריות הנפוצות טומנות בחובן תופעת לוואי זו.
ה"טיפול" הקונבנציונלי בסוכרת רחוק מלהשביע רצון והחולים סובלים והופכים לנטל על קרוביהם ועל החברה.
לרפואה הסינית מענה טוב ויעיל לטיפול ולריפוי מחלת הסוכרת אבל רק בתנאי שהטיפול יתייחס למכלול המאפיינים של האדם שמאחורי המחלה.
לשם כך אנו נדרשים להתעלות מעל רמת הסימפטומים והסינדרומים ולהבין שכל אדם הוא עולם בפני עצמו והטיפול בו צריך לתת מענה לחוסר האיזון האישי והאינדיבידואלי שלו.

במאמר זה ניסיתי להדגים גישה זו. כולי תקווה שהקורא ימצא תועלת בדברים ושהועלתי, במידה כלשהי, לקידום רמת הרפואה- סינית, קונבנציונאלית או אינטגרטיבית- אין זה חשוב, בישראל.

מאמר זה הופיע לראשונה בחותם סין.

*תמונה: David Clode

המחבר:
רני אייל
מטפל ומורה לרפואה סינית קלאסית
rani@flying-stars.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts