סיפור המקרה של יצחק- סוכרת

גישה אחרת לאבחנה ולטיפול בסוכרת נעורים- חלק 2
סוכרת

המקרה של יצחק (שם בדוי), איש תקשורת בן 61, הוא דומה ושונה:
מחלתו התפרצה עשרה חודשים לפני שהגיע אלי. גם כאן הרקע להתפרצות המחלה הוא הפסקה פתאומית של עישון, אבל יצחק היה מעשן כבד והסיבה להפסקת העישון היה הגילוי של סרטן הריאות אצל חבר קרוב ובהלה גדולה בעקבות כך.
בכלל, כפי שהתברר לי בהמשך, יצחק סובל מחרדות רבות בקשר לבריאותו ונוטה להיות מושפע מאוד מדברים שהוא קורא או שומע בענייני מחלות וסכנות.
גופו של יצחק הגיב בצורה קיצונית ביותר להפסקת העישון: בעקבותיה החלה עלייה חדה ברמת הסוכר בדם ונוצרה תגובת שרשרת שכללה הפרעות קצב ושינויים חדים בלחץ הדם. יצחק נכנס למצב הקרוי Diabetic Shock והובהל לצינתור חירום מחשש להיווצרות אוטם בשריר הלב.
מאז יצחק סובל מסוכרת ומיתר- לחץ דם. בנוסף, הוא מתלונן על עייפות גדולה עם ירידה בזיכרון ובריכוז שלא מאפשרים לו לעבוד, התקפים של עצבנות וקוצר- רוח קיצוני המלווים בכאבי ראש וריצודים בעיניים, בצקות ברגליים, הפרעות שינה, פגיעה בזקפה, שיהוקים וגיהוקים בלתי פוסקים ועל רגישות מוגברת ובלתי מוסברת לריחות ביחד עם שינויים קיצוניים בחוש הטעם. הדברים מגיעים עד לידי כך שמאכלים אהובים שהוא אוכל- טעמם יכול להשתנות תוך כדי האכילה למגעילים והוא יורק אותם החוצה וכשזה קורה לו, הוצאת האוכל מלווה ברפלקס הקאה עם רגורגיטציה חמוצה.
כשיצחק הגיע אלי לטיפול הוא נטל 12 יחידות אינסולין קצר מועד לפני כל ארוחה ועוד 26 יחידות אינסולין ארוך טווח בלילה. בנוסף, הוא קיבל נאובלוק (חוסם ביטא), פוסיד (משתן) ואספירין לטיפול בלחץ הדם ולדילול הדם.
בדיקת הדם האחרונה שלו הראתה על רמת HbA1C של 8.8, רמה גבוהה שמעידה על סוכרת כרונית ולא מאוזנת תרופתית.
יצחק נראה כחוש וירוד אנרגטית, ראשו וכתפיו נפולות וכפות ידיו ורגליו כחלחלות וקרות למגע.

בדיקת הדופק של יצחק העלתה תמונה מורכבת-
הדופק בכללותו היה מהיר, מחוספס והולם ברמת ה- Yin. שיא ההלימה התבטאה בכבד, שם ניתן היה בבירור גם להרגיש חולשה של השורש מתחת להלימה. הדופק של כיס המרה היה עודף ומיתרי מאוד, בעוד הדפקים של הלב ושל המעי הדק היו חסרים לחלוטין!
גם הדופק של הטחול היה הולם בדומה לכבד, והדופק של הקיבה גם הוא היה חסר לחלוטין.
מניתוח התמונה הקלינית של יצחק הגעתי למסקנה ששורש הבעיה נעוצה בנטייה מולדת לחולשה של אנרגיית האש. בעקבות הבהלה הגדולה שעבר והפסקת העישון הפתאומית נוצרה, גם כאן, תגובה פתולוגית (Reverse Sheng) של עליית אנרגיית העץ ויתר- בקרה על האדמה.
החולשה של האש מתבטאת בנטייה לבהלה כמו גם בהרגל העישון עצמו (אנשים שונים מעשנים מסיבות שונות. אחת הסיבות להתפתחות התלות בעישון היא חוסר כרוני בחום או באש פנימית והזדקקות למקור חום חיצוני להשלמת החסר).
הטראומה המשולבת שיצחק עבר הביאה לפגיעה אנושה בצ'י של הלב שלא יכול יותר להכיל את אנרגיית האש- על כן תגובת ה- Diabetic Shock הקיצונית של הגוף, התפתחות התופעות של חולשת Ht Yang ובעיקר הפגיעה ביכולת של הלב להכיל את Shen כפי שמתבטאת בהפרעה בחושי הריח והטעם ובתופעות הנפשיות הנוספות. מכאן קצרה הדרך להתפתחות ההפרעות הנוספות שמערבות את העץ ואת האדמה.
תמונת הדופק מחזקת את הממצאים הנ"ל. בנוסף, ההלימה הכללית וחולשת השורש במחמם האמצעי מראה על מצב כרוני ומסוכן של חוסר תקשורת בסיסי בין ה- Yin וה- Yang בגוף. מצב זה מאפיין הפרעה עמוקה בזרימת הצ'י, הפרעה שמביאה להפעלה של מערכת המרידיאנים המיוחדים כפי שיוסבר בהמשך.

בטיפול הראשון בחרתי לדקור את הנקודה Ht9-Shao Chong. זוהי נקודת העץ על מרידיאן הלב ומטרתי היתה, מעל לכל, להחזיר את תנועת הצ'י התקינה למעגל ה- Sheng.
בגלל דאגתי מהמצב החמור שבו פגשתי את יצחק לראשונה ביקשתי ממנו לבוא לטיפול נוסף כבר אחרי שבוע.

בפגישתנו הבאה יצחק נראה מאושש מעט יותר. הוא דיווח כי הוריד את מינון האינסולין קצר הטווח ל- 8 יחידות לאחר הארוחות וכי רמת הסוכר שלו במשך רוב מדידות השבוע עמדה על ערך תקין של 70-80.
עדיין הוא מרגיש ירוד אנרגטית ובעיקר התלונן על חוסר ריכוז וקוצר רוח שאינם מאפשרים לו לעבוד.
בבדיקת הדופק הבחנתי בשיפור מסוים במגמה אבל עדיין מאוד הטרידה אותי החולשה של האש.
בחרתי לדקור את הנקודות Cv10,12 13- שילוב שמחזק את תיפקוד כל מערכת העיכול ומביא, בסופו של דבר, ליצירה מוגברת של Yang Qi, ואת הנקודה Pc8-Lao Gong שמכוונת את האנרגיה הזו אל הלב.

לאחר שבוע יצחק סיפר על המשך שיפור. הוא הרגיש פחות עצבני וחזר לעבודה סדירה. מגמת הירידה בסוכר נמשכת והוא הוריד את מינון הלנטוס (אינסולין ארוך טווח ) ל- 22 יחידות ואת האינסולין קצר הטווח אחרי ארוחות ל- 6 יחידות פעמיים ביום בלבד.
תלונתו העיקרית היתה עדיין עייפות גדולה ובעיקר התלונן שהוא מתעורר מספר פעמים בכל לילה עם תחושות רעב נוראי.
בבדיקת הדופק חשתי בשינוי מגמה משמעותי: הדופק של הלב הפך מחסר להולם והדופק של הטחול הסתדר כמעט לחלוטין. עדיין הדופק של הכבד וכיס המרה נשארו בעינם וכן החולשה הבלתי מוסברת בדופק של הקיבה (בעיקר נוכח תחושות הרעב המוגבר- סימפטום שבדרך כלל מלווה בדופק של אש בקיבה).
החלטתי להתייחס לפרדוקס הזה ודקרתי את הנקודה St45-Li Dui בשתי הרגליים בטכניקה של חיזוק בצד שמאל ופיזור בצד ימין.
דיקור זה מביא להפעלת המרידיאן המתפצל (Divergent) של הקיבה. מרידיאן זה עולה מהקיבה לראש דרך הלב.

בטיפול הבא נמשכה מגמת ההטבה. ההתעוררויות בלילה והתקפי הרעב חלפו כלא היו וגם מגמת הירידה בסוכר ובאינסולין נמשכה.
בדיקת הדופק הראתה כי הקיבה והטחול הסתדרו לחלוטין אבל עדיין לא ראיתי שיפור בהפרעה הבסיסית שהתבטאה בהלימה ובתקיעות בכבד ביחד עם החולשה בלב.
החלטתי שהגיע הזמן לנסות ולהביא לאיזון ברמה העמוקה של ההפרעה בגוף שגורמת לחוסר האיזון בתיפקוד של מערכת המרידיאנים המיוחדים.
דקרתי את נקודות הפתיחה של Du Mai ביחד עם הנקודות Cv23 ו- Bl1. לאחר כרבע שעה הוצאתי את הנקודות האלה ודקרתי את נקודות הפתיחה של Chong Mai למשך 5 דקות נוספות. שילוב זה מאפשר זרימה של אנרגיה ופתרון של הקונפליקט בין שני המרידיאנים.
השינוי בדופק היה משמעותי ולראשונה נוכחתי בירידה בתחושת ההלימה בכבד ביחד עם שיפור ההזנה ללב (הערה 1).

אחרי הטיפול הזה ביקשתי מיצחק לבוא שוב רק בעוד שלושה שבועות.

בפעם הבאה שנפגשנו יצחק דיווח כי הפסיק לחלוטין את הזרקת האינסולין אחרי הארוחות ונשאר רק עם 20 יחידות לנטוס בלילה!
המשכנו להיפגש במרווחים של שבועיים בין טיפול לטיפול ורמות הסוכר המשיכו לרדת בצורה יפה.
לאחר 3 חודשים של טיפול יצחק ירד במינון הלנטוס ל- 8 יחידות ביממה. כאשר ביקשתי ממנו לעשות בדיקת דם חוזרת שמחנו לגלות שערך הבדיקה HbA1C ירד ל-5.5!
זהו ערך תקין לחלוטין שמראה שהגוף אינו סובל כלל ממחסור בסוכרים.

יצחק נמצא בטיפול כבר קרוב לשנה ואנחנו ממשיכים להיפגש בערך פעם בחודש. הוא עדיין מזריק 6 יחידות לנטוס בכל לילה וערך ה- HbA1C שלו התייצב על 5.1.
מצבו טוב והוא מתפקד כרגיל.
הטיפול שלנו, בתקופה האחרונה, מכוון כולו לחיזוק האש ותיפקוד הלב. במהלך החודשים הוא הצליח להפחית במחצית את התרופות המשתנות והוא כבר לא סובל מבצקות.
אני סבור שעם הזמן הלב יתחזק והוא יוכל להפסיק לחלוטין את הטיפול התרופתי. כאשר נגיע לנקודה הזו אני מקווה שיוכל גם להפסיק לחלוטין את הלנטוס ולהשאיר את כל הפרשייה העגומה הזו מאחוריו.

הערה 1: התלבטתי רבות האם נכון יהיה מצידי לכלול את תיאור הטיפול הזה במאמר. לבסוף החלטתי לכלול אותו מכיוון שאינני מאמין בהסתרת אינפורמציה, אבל אני מוסיף לכך אזהרה- טיפולים הכוללים פתיחה של המרידיאנים המיוחדים ובמיוחד כאלה המשלבים בין שני מרידיאנים שונים טומנים בחובם פוטנציאל לנזק באותה המידה שבה הם עשויים להועיל.
לכן לא מומלץ לנסות טיפולים מסוג זה ללא הבנה מעמיקה של מערכת המרידיאנים המיוחדים ומערכת הקשרים ביניהם ומיומנות באבחנת הדופק הייחודית למרידיאנים המיוחדים.

מאמר זה הופיע לראשונה בחותם סין.

*תמונה: Prince David

המחבר:
רני אייל
מטפל ומורה לרפואה סינית קלאסית
rani@flying-stars.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts