נעמה

סיפור מקרה- טיפול אינטגרטיבי בפסוריאסיס קשה של הקרקפת

סיפור המקרה של נעמה הוא חלק מספיישל עור המופיע באתר סינית. למעבר לספיישל לחצו כאן.

נעמה הגיעה למירפאה עם פסוריאסיס קשה מאוד של הקרקפת.
הדלקת הייתה כל כך חריפה שאזורים שלמים של שיער נעלמו וכבר החלה התקרחות מתקדמת. בת 35 חיה עם בן זוג עם לבטים של חתונה באופק שתרמו למתח. מלבד הקרקפת היה פסוריאסיס גם באזור בית השחי. הפסוריאסיס החל שנה לפני הגעתה למרפאה. קיבלה מרופאי עור שונים תרופות עם סטרואידים ושמפו עם זפת (טאר) אך המצב רק הלך והחמיר.

בתשאול מתברר שיש לה תופעות קדם וסתיות חזקות, נטייה לעצירות וסובלת בקיץ מאוד מחום והזעות. שותה ומעדיפה משקאות קרים.
דופק מיתרי ולשון עם קצה אדום מאוד, חיפוי צהוב עבה.
הסימנים הנ"ל הצביעו על הצטברות של חום ולחות בטחול עם מעורבות של כבד תקוע שיוצר ומגביר תופעות של חום כולל חום בדם. צורת הופעת הפסוריאסיס על הקרקפת שכללה הפרשות צהובות העידה על נוכחות חום ולחות משמעותית.

הטיפול כלל צמחים לסילוק חום ולחות, סילוק חום ורעילות, קירור הדם והרגעת ה-Shen . כמו כן, הטיפול כלל דיקור שבועי בנקודות: LI 4, Liv3, Sp 10, Shen Men,Yin Tang, Sp6 .
קיבלה צמחים בבישול שהכילו את הפורמולה הבאה:

Tu fu ling 20gr
Huang bai 12gr
Huang qin 12gr
Ku shen 12gr
Ba hua she she cao 20gr
Ban lan gen 12gr
Da huang 10gr
Shan yao 9gr
Mu dan pi 12gr
Ye jiao teng 15gr
Dan shen 12gr
Xia ku cao 12gr
Da qing ye 9gr

הפורמולה הנ"ל מבוססת על העיקרון של Shen shi tang Bi Xie (פורמולה ניסיונית מבתי חולים בסין), פורמולה המיועדת לפסוריאסיס שהחום והלחות הם דומינטים. אומנם Bi Xie לא נמצא פה אבל Huang Bai, Huang Qin, Ku Shen מסלקים לחות וחום,Tu Fu Ling מייצג את כל העקרונות הטיפוליים הנדרשים פה :הוא גם מסלק חום גם מסלק לחות וגם מסלק רעילות.

-Ban Lan Gen, Da Qing Ye, Bai Hua She She Caoחזקים ביותר לסילוק חום ורעילות ומתאימים למצבים של דלקות קשות כמו במקרה הזה.Mu Dan Pi מנקה חום ומווסת את הכבד.
Dan Shen מניע דם בלי לחמם ומרגיע את ה- Shen. לפעולת ההרגעה מצטרף Ye Jiao teng .
כיוון שלנעמה הייתה נטייה לעצירות הוספתי את Da Huang , שכשמבשלים אותו יחד עם כל הפורמולה ולא רק ב- 5 דקות האחרונות הצמח מאבד בצורה ניכרת את תכונותיו המשלשלות ומשמש כצמח יעיל לסילוק חום מהדם, סילוק חום ולחות, הנעת דם חסום וכו'.

Xia Ku Cao, מלבד היותו מסלק חום, יש לו יכולת ריכוך וסילוק נודולות ומתאים לשימוש בפסוריאסיס במיקרים של קשקשת עבה וקשה.
שקית אחת לשימוש במשך יומיים, 3 שקיות לשבוע.
פורמולה זו ניתנה מה- 11.8.03 עד 1.9.03, שאז כבר היה שיפור במצבה.

לאחר מכן המשיכה עם הפורמולה:
Shen di 20gr
Mu dan pi 15gr
Xuan shen 15gr
Xia ku cao 15gr
Ban lan gen 12gr
Ku shen 12gr
Da huang 10gr
Tao ren 12gr
Hong hua 9gr
Dan shen 15gr
Ye jiao teng 15gr
Tu fu ling 20gr
Huang qin 12gr

את הפורמולה הזו קיבלה עד 26.1.04.
שקית אחת שימשה ל- 4-5 ימים ולאחר מכן המינון היה שקית לשבוע.
כיון שסימני הדלקת והחום נחלשו אפשר היה לוותר בפורמולה השנייה על חלק מהצמחים מסלקי חום ורעילות, ולעומת זאת לחזק יותר את היין על ידי הוספת Xuan Shen ו-Shen Di , שהפכו לקיסרים. חיזוק יין חשוב גם בשלבים שבהם הדלקת פוחתת ומגיע השלב של רגנרציה(התחדשןו ובנייה מחדש של תאים ורקמת עור). של הרקמה הבריאה באזור הנגעים. בשלב הזה גם היה צורך להוסיף צמחים מניעי דם כמוTao Ren, Hong Hua . אלו צמחים חשובים לטיפול בהתחדשות הריקמה הבריאה כמו גם סילוק הקשקשת ורבדי הקשקשת שנתפשים על ידי הרפואה הסינית כ"דם תקוע".

בנוסף קיבלה אומגה 3, דיקור שבועי בנקודות LI4, Liv3, TW5, GB41, SP6, ושינוי תזונה.
בתחילת הטיפול ראתה אותה ד"ר יעל פוליטי, רופאת עור, שנתנה לה קרם עם אחוז נמוך של סטרואידים. כאמור לפני כן קיבלה תרופות סטרואידיאליות חזקות ביותר ללא הועיל. במקרה זה הטיפול סטרואידיאלי הוא לא המרכזי אלא משני ותומך בטיפול של הרפואה הסינית.

הטיפול לקרקפת כלל חפיפה עם שמפו פסומדיס פעם ביום ולאחר מכן מריחה של קרם לקרקפת שקיבלה מדר פוליטי או לסירוגין פסומדיס לושן. לאחר כחודש הפסיקה עם הטיפול הסטרואידיאלי והשתמשה במוצרים הסיניים בלבד. לאחר 4 חודשים הקרקפת התנקתה לחלוטין, הצמיחה חזרה והפסוריאסיס לא חזר עד היום (שש שנים אחרי).

סיפור המקרה של נעמה הוא חלק מספיישל עור המופיע באתר סינית. למעבר לספיישל לחצו כאן.

תמונה: Elisabeth Fuchs

המחבר:
אמיר קלי, M.Sc Lic.Ac
מטפל ברפואה סינית, מומחה לטיפול בבעיות עור
akalay@netvision.net.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts