נעים להכיר- פיטר מול

אינטגרציה בין TCM ואסכולת חמשת האלמנטים

פיטר מול הגיע לישראל במסגרת קונגרס ICCM הראשון שנערך בחודש מרץ האחרון.
הסדנאות שהעביר היו מתובלות בהומור בריטי בריא, אנגלית קולחת ואהבה ברורה לרפואה הסינית נראתה באופן ברור לכל.
כידוע אסכולת חמשת האלמנטים יחסית נדירה במחוזותינו, ועל כן היה נראה לנו נכון לשוחח עם מול, מעבר להיותו אדם נחמד מאוד ומצחיק, ניכר כי יש הרבה מה ללמוד ממנו ועל כן החלטנו ששיחה איתו תעשה לכולנו רק טוב.

פיטר מול התחיל את דרכו האקדמית בלימודי היסטוריה מודרנית ובעל תואר M.A בנושא מאוניברסיטת אוקספורד באנגליה.
ב-1981 קיבל תואר ראשון בדיקור וב- 1984 תואר שני, ומאז עובד בקליניקה פרטית.
מול לימד שנים רבות בביה"ס Lemington Spa באנגליה, וכיום מלמד בביה"ס College of Integrated Chinese Medicine בעיר רדינג, אותו עזר להקים ושם מכהן גם כדיקאן.
במהלך השנים, פיטר מול כתב מספר מאמרים וממשיך להעביר סדנאות בנושא האינטגרציה שבין TCM לחמשת האלמנטים ברחבי העולם.
פיטר מול חתום על שני ספרים, האחד לקהל הרחב- Acupuncture For the Body, Mind and Spirit והשני מקצועי- Five Element Constitutional Acupuncture, אותו כתב בשיתוף עם אנג'לה וג'ון היקס.
לרכישת הספר באתר Amazon לחצו כאן.

רצינו לתפוס איתו שיחה פנים מול פנים, אך לוחות הזמנים שלנו לא איפשרו זאת.
על כן פנינו לפורמט הידוע של ראיון אי-מייל, והרי השאלות והתשובות לפניכם.

י.א: מדוע אתה משלב בין חמשת האלמנטים ו- TCM? אני יכולה להבין כיצד חמשת האלמנטים משרתת את ה- TCM, כיצד זה עובד הפוך?
פ.א: השיטה של חמשת האלמנטים היא מאוד עמוקה ומעמיקה אך מוגבלת בהבנתה את תהליך המחלה. הדגש בשיטה זו ניתן על האדם שלו המחלה וחסרי האיזון העמוקים הקיימים מתחת לפני השטח ופחות על הסימפטומים והביטויים הנראים מעל פני השטח. למשל- בבעיות אקוטיות במרידיאנים או במצבי חדירה חזקה של רוח או קור- או כל פתוגן אחר- חמשת האלמנטים אינה הבחירה שלי.
הרופא הגדול Xu Dachun כתב "מחלות הינן דומות אך האנשים הלוקים בהן שונים".
זה מעט פשטני לומר אך זה נכון שה- TCM מתמקד במחלה, בעוד שיטת חמשת האלמנטים מתמקדת באדם שלקה במחלה. לכן אני חושב ששתי השיטות משלימות זו את זו בצורה יפה מאוד.

י.א: הזכרת את ג'י.אר וורסלי בתור המורה שלך. רבים מאיתנו לא מכירים אותו בישראל, האם תוכל לספר לנו עליו? מה היה כה מיוחד בו?
פ.מ: וורסלי למד דיקור ממספר מורים בטייוואן, קוריאה, יפן, סינגפור וממורים גם במערב. הוא למד במדינות אלו בשנות ה- 60, כשעוד לא ניתן היה לבקר בסין. מספר מדקרים ישראלים למדו עם ד"ר דיק ואן ביורן, שנסע עם ג'ק וורסלי לטייוואן בשנות ה- 60. TCM, כפי שנלמד כיום, היה כמעט לחלוטין לא ידוע ולא מוכר במערב עד שנות ה- 70 המאוחרות.
וורסלי פיתח את שיטת חמשת האלמנטים מתוך הסינתזה של מוריו השונים, קריאת הכתבים העתיקים ומניסיונו האישי כמטפל. זוהי שיטה מאוד מעניינת אך קשה ליישום.
וורסלי היה מורה ומטפל כריזמטי עם הבנה ייחודית ויוצאת דופן באנשים ובריאות וחולי.
החזון שלו בכל הקשור לדיקור היה להתמקד במה שנמצא מתחת לפני השטח בכל הקשור לבריאות המטופל, יותר מאשר התמקדות בסימפטומים הנראים מעל פני השטח.

י.א: בסין, שיטת חמשת האלמנטים אינה שכיחה במיוחד. אם כך, מדוע מישהו העוסק בשיטה זו ייסע לסין- פרט כמובן אם אותו אדם עוסק בצמחים?
פ.מ: סין היא נהדרת לצבירת ניסיון בכל הקשור לטיפול באמצעות צמחים או בטיפול בבעיות אקוטיות באמצעות דיקור. אך היא אינה המקום ללמוד בו באם מישהו מעוניין בלימוד שיטת חמשת האלמנטים. יפן היא קרוב לוודאי המקום לנסוע אליו במסגרת מדינות המזרח, בה מלמדים סגנונות שונים של דיקור עם דגש על חמשת האלמנטים. מטפלים מסויימים בטייוואן ובהונג קונג גם הם משתמשים רבות בשיטת חמשת האלמנטים.
למעוניינים ללמוד את שיטת חמשת האלמנטים המשולבת עם ה- TCM, כפי שהוצגה בהרצאות שלי בתל אביב ובספר שכתבתי, המקום ללמוד הוא באנגליה.

י.א: מה אתה אוהב בהוראה?
פ.מ: לראות אנשים מרגישים השראה לצאת ולעשות את מיטב יכולתם כדי לעזור לאנשים חולים זו תחושה נפלאה. המורה שלי וורסלי היה מאוד מעורר השראה, למרות שהידע שלו ברפואה סינית היה מאוד מוגבל.
לראות סטודנטים מבינים משהו שהם לא הבינו לפני כן- כאילו 'נפל להם אסימון'- גם זו תחושה טובה מאוד.
ללמד רפואה סינית בכל פורמט היא תחושה טובה תמיד, ואני אוהב את התחושות הטובות האלה.

י.א: אתה מלמד במדינות שונות. מה מאחד את תלמידי הרפואה הסינית בעולם? האם יש הבדלים ברורים בין תלמידים במדינות השונות?
פ.מ: אותי מפתיעה כיום רמת המסירות למקצוע. דיקור מושך סטודנטים רבים  ורבים מהם עם איכויות מאוד חשובות וזה רק טוב. אני חושב שהאתגר הגדול הוא להישאר נאמן לתיאוריות ולעקרונות של הרפואה הסינית ובו בזמן להתאים את הקליניקה לצרכי המטופלים במדינה בה עובדים. עקב טיבו של סגנון החיים המערבי, למטופלים שיגיעו אלינו יהיו תבניות וסימפטומים אחרים מאלו שאנו מוצאים בקלאסיקות של הרפואה הסינית, ויש להם צרכים וציפיות אחרים ממטופלים המבקרים בבתי החולים בסין. יש צורך בלימוד רציני וחשיבה רצינית על ידי מטפלים אינטילגנטים ורגישים על מנת להתמודד עם האתגר הזה.
אני לא מוצא הבדלים משמעותיים בין הסטודנטים במדינות השונות, אך אני חושב שהסטודנטים בישראל הם מאוד סקרנים ומחוייבים. אלו הן תכונות נפלאות!

י.א: האם נהנית בקונגרס ה- ICCM בישראל? איך הרשימה אותך קהילת הרפואה הסינית בארץ?
פ.מ: ביקרתי בישראל בשנות ה- 80, והיה נדמה שאין בכלל דיקור בישראל. מדהים היה לראות את הגדילה והפריחה של הדיקור בארץ. אני חושב שהקונגרס היה מאורגן היטב עם מגוון מעניין של מרצים. עזבתי את ישראל עם רושם מאוד חיובי כלפי קהילת הדיקור הישראלית ומאז מספר לאנשים באנגליה על סצנת הרפואה הסינית הערה שקיימת אצלכם.

י.א: שאלה בנוגע לסדנה שהעברת בישראל. דיברנו על ה- C.F השונים. נניח ויש מטופל שהוא C.F אש. לאור ניסיונות העבר בהם היה חשוף מדי בפני אנשים אחרים פיתח דרך להשתמש במתכת ובעץ לשם הגנה. אמרת שעם טיפוסי אש, יש להבהיר להם שמחבבים אותם וכך יהיה ניתן לראות את האש ממש רצה כלפייך ונראית לעין. וכך, במקרה שלפנינו, אתה יכול להראות לו שאתה מחבב אותו, אך העץ או המתכת מגנים עליו ואינם מאפשרים לאש לרוץ החוצה.
איך לא מתבלבלים בעניין זה? כיצד אתה יודע שמדובר בטיפוס אש ולא עץ או מתכת?
פ.מ: האבחנה יכולה להיות מאוד קשה. הרגעים האבחנתיים הקריטים הם בדיוק רגעים. האומנות טמונה בראיית הרגשות האצורים עמוק עמוק באדם העומד מולנו. אנו מחפשים את הרגע האחד בו נראה את החולשה או את העצב בעיניים, ממש לפני שהאדם מצליח להחביא את החולשה או את העצבות. הרגע הזה חושף בפנינו את חוסר האיזון של האש שנמצא מתחת לפני השטח.
אבחנה על פי צבע, קול וריח בדרך כלל  מאששים אבחנה מאחר והם פחות עומדים לפרשנות מאבחון של רגשות.
במקרה הגרוע, המטפל ילך סחור וסחור בהסתמכו יתר על המידה על הניסיון להבין את התנהגות המטופל שמולו, במקום להישאר עם האינטואיציה שלו.
כמובן שיש את האפשרות שהמטפל טועה באבחנתו, אך חייבים לבנות את בסיס לאבחנה ומשם להמשיך, במקום לנסות לנתח את הדרך למציאת תשובה.

י.א: מה הן שלוש העיצות שאתה יכול להציע לאלו מאיתנו שסיימו 4 שנות לימוד ראשונות ברפואה סינית?
פ.מ: ראשית- אבחנת דופק הינה אומנות גדולה ויש צורך לעבוד עליה במשך עשורים. שנית, כמטפל, הייה נוכח עם המטופלים ככל שתוכל, אך אל תחשוב עליהם כאשר אינך איתם. ולסיום, יש לזכור,
כי אם לא נדקור בנקודה באופן מדויק, המטופל לא יפיק מהטיפול את כל מה שאנו מעוניינים שיפיק.


המחברת:
יעל ארנסט
עוסקת ברפואה סינית
yael@sinit.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts