מקרה שיניים

מקרה מהקליניקה של פרופסור פאנג, צ'נגדו, סין

30/08/2006
אישה בת 44.
תלונה עיקרית: כאב שיניים אקוטי לאחר אכילת פלפל חריף מאוד, (la jiao) כאב שהוקל לאחר שתיית מים קרים. היא נטלה משככי כאבים מערביים שלא הקלו על הכאב.
לשון: אדומה עם חיפוי צהוב/לבן דק.
הדופק לא נלקח.
לא היו סימנים וסימפטומים נוספים.
אבחנה: חום במרידיאן ה- ST.
פורמולה: Qing Wei San עם מודיפיקציה (כפי שנכתבה על ידי Li DongYuan בספרו Pi Wei Lun):

Huang Lian- 15gr
Sheng Di Huang- 20gr
Mu Dan Pi- 15gr
Sheng Ma- 10gr
Dang Gui- 15gr
Chi Shao- 30gr
Bai Zhi- 15gr
Xi Xin- 3gr
Che Qian Zi- 15gr
Lu Gen- 20gr
Gan Cao- 6gr

Qing Wei San (אבקת טיהור הקיבה) מורכבת מ- Dang Gui, Huang Lian, Sheng Di Huang, Mu Dan Pi ו- Sheng Ma.
משתמשים בפורמולה למקרים של חום תקוע בתעלות ה- Yang Ming המאופיין על ידי כאבי שיניים בלסת עליונה או תחתונה אשר מקרין לראש יחד עם חום בכל הפנים.
כאב השיניים מעדיף קור ונרתע מחום; יכולים להיות גם פצעים ודימום מהחניכיים, ריח חם ורע מהפה, לחיים נפוחות וכואבות, כמו גם סביב הפה והשפתיים, יובש בפה, לשון אדומה ויבשה עם מעט חיפוי ודופק מתגלגל ומהיר.
פעולות הפורמולה- לטהר חום, ייבוש לחות, קירור דם והנעת דם.

מאחר ותפקודי הצמחים בפורמולה Qing Wei San יכולים להימצא בכל ספר פורמולות המכבד את עצמו, ברצוני להתמקד במודיפיקציות שנעשו על ידי פרופ' פאנג.
הצמחים שפרופ' פאנג הוסיף:
Chi Shao: מר, מעט קר, נכנס למרידיאן ה- LIV. תפקודיו העיקריים- לטהר חום, לקרר דם, לפזר סטזיס של דם ולהפסיק כאב. יש לשים לב למינון הגבוה של הצמח- 30 גרם.
Bai Zhi: חריף, חם. נכנס למרידיאני LU, ST ו- LI. תפקודיו העיקריים- לפזר קור על ידי שחרור חיצון, הפסקת כאב על ידי סילוק רוח, פתיחת האף, מפסיק הפרשות וגינאלית על ידי ייבוש לחות, מפחית נפיחות ומסלק מוגלה.
Xi Xin: חריף, חם. נכנס למרידיאני ה- LU, KID ו- HT. תפקודיו העיקריים- לפזר קור על ידי שחרור חיצון, הפסקת כאב על ידי סילוק רוח, פתיחת הפתחים, לחמם את ה- LU ולהתמיר ליחה.
Che Qian Zi: מתוק, מעט קר. נכנס למרידיאני ה- LIV, KID, LU ו- SI. תפקודיו העיקריים- לעודד שיתון, לנקז לחות, להפסיק שלשול, לטהר עיניים ולסלק ליחה.
Lu Gen: מתוק, קר. נכנס למרידיאני ה- LU וה- ST. תפקודיו העיקריים- לטהר חום, לנקז אש, להפסיק צמא על ידי ייצור נוזלים, להפסיק רגזנות, להפסיק הקאות ולעודד שיתון.
Gan Cao: מתוק, תפל. נכנס למרידיאני ה- HT, LU, SP ו- ST. תפקודיו העיקריים- לחזק את ה- SP, לחזק Qi, הפסקת שיעול על ידי פיזור ליחה, הפסקת כאב,למתן דחיפות, לטהר חום, לטהר רעילות ולהרמן בין התפקודים של הצמחים השונים.

פרשנות:
1. Chi Shao ו- Bai Zhi מפסיקים כאב. מאחר ו- Chi Shao הוא מעט קר ו- Bai Zhi חם, הכמות של Chi Shao היא כפולה מזו של Bai Zhi, המטפל ספציפית בכאבי שיניים.
2. Xi Xin ו- Bai Zhi הם שניהם חריפים, ולכן מתאימים לטיפול בכאב. השורש של כאב השיניים אינו רק אש מרידיאן ה- ST, האש היא תקועה ולכן על ידי השימוש בצמחים חריפים אנו יכולים לפזר את האש ולהפסיק את הכאב, מפני שהטעם החריף מפזר.

שאלה: מדוע השתמש פרופ' פאנג ב- Xi Xin? הרי זהו צמח חם, ולכאב השיניים סממני חום.
תשובה: ישנן שלוש סיבות. ראשית, מטבעו, Xi Xin עולה מעלה ולכן מגיע בקלות לאזור השיניים (בדומה ל- Sheng Ma). שנית, הוא חריף הוא מפסיק כאב שיניים. וסיבה שלישית, החום של הצמח מאזן את הצמחים הקרים הקיימים בפורמולה.

שאלה: מדוע השתמש פרופ' פאנג בצמחים Che Qian Zi ו- Lu Gen?
תשובה: Che Qian Zi מקרר ומנקז, Lu Gen מנקז אש ומטהר חום. בנוסף, שניהם מעודדים שיתון. תפקודים אלו עזרו באופן עקיף להפסקת כאב השיניים.

צמדי צמחים (Dui Yao) מהפורמולה המקורית ומהמודיפיקציה:
1. Xi Xin+ Sheng Di Huang: הראשון הוא חריף ומפסיק כאב אך החריפות היבשה שלו עולה כלפי מעלה. Sheng Di Huang מעשיר את ה- Yin ומטהר חום ולכן ממתן את טבעו היבש ואת העליה החזקה של Xi Xin. Sheng Di Huang יכול גם לטהר חום ולהפסיק כאב. ביחד הם בשימוש להפסקת כאב ראש מרוח חום וכאב שיניים.
2. Xi Xin+ Bai Zhi: שניהם חריפים, ארומטים, עולים מעלה, פותחים את הפתחים ומפסיקים כאב. ביחד הם מטפלים בכאב ראש כתוצאה מרוח קור, כאב ראש כתוצאה מסינוסיטיס וכאב בעצם הגבה.
3. Sheng Ma+ Bai Zhi: ביחד הם מטהרים אש מה- ST, מפסיקים כאב על ידי סילוק רוח חום ולטפל בכאב ראש של ה- Yang Ming.
4. Mu Dan Pi+ Chi Shao: שניהם מקררים דם, מניעים דם ומתמירים נוזלים. כצמד הם מטפלים בדימום מהאף, שיעול דמי וכתמים הנוצרים מחום הפוגע ברמות ה- Ying והדם. כמו כן הם יטפלו במחזור לא סדיר עם סטזיס של דם כתוצאה מחום מחוסר דם. להגדלת ההשפעה והתוצאה ניתן להוסיף Sheng Di Huang.
5. Huang Lian+ Xi Xin: האחד קר, השני חם. הטעם החריף מפזר, הטעם המר יורד, וכצמד הם מנקזים אש ומפסיקים כאב, בעיקר כאב שיניים כתוצאה מאש ב- ST, חניכיים נפוחים וכיבים בפה ובשפתיים. ניתן להוסיף Shi Gao כדי להעצים את פעולת טיהור החום.

סיכום:
הערה– חלק זה הינה תיאוריה ופרשנות אישית שלי (ע.פ).

מרבית כאבי השיניים הנראים בקליניקה מטופלים על ידי Qing Wei San, העוצרים את הכאב בצורה יעילה על ידי שימוש בצמחים מטהרי חום, מנקזי אש מה- ST, מקררי דם ומניעי דם.
במקרה זה, פרופ' פאנג השתמש בפעולת הפסקת הכאב של Xi Xin ו- Bai Zhi, למרות טיבם המחמם, מפני שכל עוד התפקוד של צמחים חמים תואמים את המטרה של הפורמולה (להפסיק את כאב השיניים), אין מניעה מלרשום אותם. בנוסף, הם צמחים חריפים, ולכן מפזרים אש תקועה.
יחד עם זאת אני חושב שחשוב לשים לב לכמות של Xi Xin- רק 3 גרם. יותר מזה, גם Xi Xin וגם Bai Zhi מטפלים בכאב שיניים, אך הם נבדלים: Xi Xin מטפל בכאב שיניים בזמן הלילה, בעוד Bai Zhi מטפל בכאב שיניים כתוצאה מהתנפחות של הלחיים.

דרך נוספת וייחודית להפסקת כאב שיניים הוא על ידי שיתון.
כאב השיניים הנובע מחום ממוקם באזור הגבוה ביותר בגוף, השייך ל- Yang. על ידי עידוד מתן שתן, החום מהשיניים מתנקז מטה לשלפוחית השתן, הממוקמת באזור התחתון של הגוף ושייכת ל- Yin. כך החום מתנקז ויורד מה- Yang ל- Yin, מלמעלה למטה. טיהור חום על ידי שיתון הינה דרך עקיפה אך חשובה להפסקת כאב שיניים.

ערן פופקין (נכתב במקור באנגלית)
תרגום מאנגלית לעברית- יעל ארנסט

מחבר הפורמולה:
פרופ' פאנג שיאנשו
צ'נגדו

מחבר המאמר:
ערן פופקין
צ'נגדו, סין
eranpupkin@yahoo.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts