מצבים נפשיים שתוארו על ידי Zhang Zhong Jing

הנפש בטיפול צמחי המרפא על פי Zhang Zhong Jing
Zhang Zhong Jing

Zhang zhong jing בספריו Jin Gui Yao Lue, Shan Han Lun התייחס לסיטואציות נפשיות ע"י תיאור מספר מחלות וסינדרומים. אסטרטגית הטיפול במצבים נפשיים המופיעים בשני ספריו יחד כוללים הזנת לב, ויסות Liv qi, התמרת ליחה, ניקוי חום, קירור דם.

I אסטרטגיות הטיפול כוללות:
1. הזנת לב:
כאשר הלב לא מוזן הנפש לא מעוגנת ויוצאת החוצה. חולשת Ht qi מובילה לתחושת פחד, פיזור הדעת וחלומות. אסטרטגית הטיפול כוללת הזנת יין לב וריאות, ניקוי חום הרגעת נפש.
פורמולות לדוגמא:
הזנת יין ודם ללב ולריאות ניקוי חום-Bai he di huang tang .
הזנת דם ללב ולטחול, ויסות צ'י הכבד- Gan mai da zao tang.
דכדוך עקב חולשת ht yang מתאימה לטיפול ע"י- Gui zhi gan cao long gu mu li tang.

2. ויסות Liv qi פתיחת סטגנציה:
סטגנציה בכבד עלולה לפגוע וליצור חום- אש בכבד עם סימני עצבנות, מצבי רוח, תסכולים ועוד. פורמולות לדוגמא:
סטגנציה בכבד עלולה להשפיע על הלב ולגרום לעצבנות, שינויי סדרי אכילה במצבי דכדוך ודיכאון, מלאות חזה, המצב מדומה לחוסר איזון בשכבת shao yang ולכן Xiao chai hu tang מתאימה לויסות הכבד.
מצבים של סטגנציה עם ביטוי חום בכבד ועלית qi דרך מרידיאן chong יטופלו ע"י- Ben tun tang.

3. התמרת ליחה:
ליחה מהווה גורם עיקרי בשינוי מצבי רוח ובעיות נפשיות. בספר Shan han lun פסוק 112 נאמר "חולשת יאנג הלב פחד ומניה, חוסר שקט בזמן שכיבה, מתן Gui zhi qu shao yao jia shu qi long gu mu li jiu ni tang ":
Gui zhi
Gan cao
Sheng jiang
Da zao
Mu li
Shu qi
Long gu

זהו מצב של חוסר יאנג בלב שמונע שפעול נוזלים המצטברים לליחה שעולה וחוסמת את הלב ויוצרת בעיה נפשית. אסטרטגית הטיפול היא ניקוז ליחה, התמרת נוזלים והשקטת לב.
Gui zhi+ gan cao יתמכו ביאנג ויניעו אותו. עצם הדרקון והצדף מקרקעים בחוזקה יאנג ומרגיעים נפש, Shu qi מסלק ליחה ולכן יטפל בפחדים ומניה.
ליחת אל חומר המלווה בסטגנציה עלולה לגרום לסינדרום השזיף Plum pit- מתן Ban xia hou po tang.
4. ניקוי חום הרגעת נפש:
מדובר בפתוגן חום חמור שמשפיע על נפש האדם. אסטרטגית הטיפול תהיה לנקות חום, להרגיע נפש ולכן השימוש במינרלים רלוונטי.
מצב של חוסר איזון בשכבת shao yang עם דיבור הזייתי, עצבנות ופחדים הפורמולה הרלוונטית שהוצעה היא-
Chai hu jia long gu mu li tang , כדי לווסת qi ולנקות חום.
מצב של עודף חום בשכבת yang ming יחד עם עצירות ודיבור הזייתי, ההמלצה היא לנקות חום פנימי ולהניע מעיים ע"י Da cheng qi tang.

5. ניקוי חום, הנעת qi ודם תקועים:
מצב מחלת yang ming עם שכחה- טיפול באמצעות Tao he cheng qi tang.
מחלות המשלבות חום ותקיעות דם במחמם תחתון במחלת tai yang- מתן Di dang tang.

II פירוט המחלות ותיאורן:
א. מצבי רוח משתנים, חוסר מנוחה, דאגות Zang zao:
המונח zao מתאר חוסר מנוחה, סערת רגשות, רוגז.
המונח zang מתאר את איברי היין, ומיוחס כאן לתאר חוסר איזון בלב.
כלומר תיאור חוסר מנוחה באיברים.

בספר Jin gui yao lue בפסקה 22-6 כתוב "פציינטית הסובלת מהיסטריה ודאגות יתר, נוטה לבכות ממושכות כאילו שהיא נרדפת, לעיתים קרובות מתמתחת ומפהקת. על מנת לעזור לה יש לתת את Gan mai da zao tang ".
זהו מצב של חוסר איזון בין הלב שלא מזין ומכיל את הנפש, לבין הנפש שלא שולטת על התנהגותו ומצבו הרגשי של האדם.הרקע לפתולוגיה הוא מצב חוסר וחולשה של דם בטחול- לב, סטגנציה בכבד וחוסר יין שלא מזין את האיברים. חולשת טחול גורמת למחשבות יתר, הלב לא מוזן בדם ולכן הנפש מדוכדכת. סטגנציה משפיעה על איכות וכמות הדם המאוחסן בכבד. ה- hun לא מקבל הזנה של דם ויין לכן כמות היאנג שבו עולה ועלולה לפתח סערת רגשות.
הסימנים שיופיעו הם סערת רגשות, שינויי מצב רוח, עצבות, חסר שמחת חיים, בכי, חסר שליטה ברגשות, הרגשת תסכול, עצבנות, אינסומניה, פה יבש, לשון אדומה, דופק דק יתכן תילי. מצב זה נראה לרוב בנשים בתקופת המנופאוזה.
אסטרטגיה הטיפול המתאימה תהיה להזין וללחלח יין של הלב, לתמוך בטחול ולווסת תנועת צ'י בכבד.
פורמולה: Gan mai da zao tang.
Gan cao מתוק, תומך בטחול ליצר qi דם ונוזלים.
Fu xiao mai קריר מתוק מכווץ הזעות לכן מזין יין של הלב, מרגיע נפש Hui xiao mai) יותר מתאים כאן כיוון ששם יותר דגש על הרגעת נפש וויסות הכבד).
Da zao מתוק, מחזק טחול.
ניתן להוסיף צמחים נוספים מרגיעי נפש כגון Fu shen, long chi, he huang pi .

ב. Bai he bing- bulbus lilli syndrome:
שם המחלה נובע ראשית משם הצמח המטפל בה. שנית, המילה Bai משמעותה מאה. נאמר על הריאות שהן המקור "למאה המרידיאנים". כיוון שהפגיעה כוללת חולשת יין הריאות נקראה המחלה בשם המרמז לריאות.
סיבות להופעת המחלה:
1. התפרצות מחלת חום שפגעה בנוזלי הריאות והלב ויצרה בהם חסר יין. היות ונאמר על הלב שהוא שולט על כלי הדם וכך מזין את כל האיברים, והיות שהריאות שולטות על 100 המרידיאנים (הן המקור לזרימת צ'י בגוף), לכן פגיעת חום שיוצרת חסר יין בריאות- לב תשפיע על כל הגוף.
2. מצב מתמשך של דאגות ועצבנות שהובילו ליצירת סטגנציה ואש בכבד המשפיעים ומכלים את יין ריאות- לב.

הסינדרום מופיע בספר Jin gui yao lue פסקה 3-1, ושם נאמר " הפציינט בעל רצון לאכול אך מתקשה לבלוע ולא רוצה לדבר, רוצה לישון כל הזמן אך לא מסוגל לשכב בשקט בגלל עצבנותו. מתעייף בקלות, לעיתים נהנה לאכול אך לפעמים לא מסוגל להריח ריחות של אוכל. הוא יכול להרגיש פעם קור ופעם חום אך ללא fever או צמרמורות. טעם מר בפה, שתן כהה אדום, הפציינט נראה נורמאלי אך סובל קשות, הדופק מעט מהיר".

סימנים עיקריים:
1. חוסר יין ודם שאינם מזינים:
א. פגיעה ב- shen, חוסר מנוחה, אינסומניה- רוצה לשכב אך לא מסוגל, דיבור מבולבל, תיתכן מאניה- היסטריה או מצב הפוך של התכנסות (סגירות, האדם לא מדבר).
ב. בעיות עיכול: רוצה לאכול אך לא מסוגל לבלוע, חוסר טעם, בעיות עיכול לאחר ארוחה, ריח מסוים גורם לבחילות.
ג. תחושת קור או חום ללא קשר לפתוגן חיצוני.

2. חוסר יין שגורם לחום פנימי:
שתן דמי, פה מר, דופק מהיר, חלש.

כאשר מחלת הנפש מופיעה לאחר מחלת חום סימן שנפגעו נוזלים ויין הריאות והלב.
כאשר מחלת הנפש הופיעה ללא מחלת חום ברקע, סימן שהגורם לכך הוא סטגנציה של רגשות שהובילה לחום ואש. אסטרטגית הטיפול היא הזנת יין ריאות לב, קירור דם, ניקוי חום.

טיפול:
במידה והמקרה מופיע לראשונה ללא היסטוריה של טיפול שגוי ניתן את הפורמולה: Bai he di huang tang.
Bai he קריר, מלחלח, מזין יין ריאות, מנקה חום מהלב, מרגיע נפש.
Sheng di- שימוש במיץ של הצמח לנקות חום מהדם ולהזין ying, יין הלב.
הבישול מתבצע במי מעיין בעלי איכויות של קירור חום ושיתון. תיתכן צואה שחורה לאחר הלקיחה כיוון ש- Sheng di מכיל כמויות ברזל.
במידה והטיפול לא נמצא יעיל וצמא הופך דומיננטי, יש לבצע שטיפות חיצוניות לקירור הגוף עם bai he, בנוסף ללקיחה פנימית של הפורמולה. יש צורך לאכול חיטה שתתמוך ביין ותרגיע נפש.
כאשר כשלו ניסיונות הטיפול שהוצע יש להחליף את הפורמולה ל- Gua lou mu li san.
Tian hua fen מתוק מעט מר, קריר. מנקה חום מקיבה- ריאות, מחדש נוזלים ומטיב עם צמא.
Mu li מלוח ניטראלי, מנקה חום, מזין יין ומונע עליית חום מדומה.
אם הסימנים נשארים ומופיע חום גבוה יש לקחת את הפורמולה Bai he hua shi san.
Bai he מזין יין ריאות מנקה חום חוסר.
Hua shi מתוק קר, משתן ומנקה חום ממחמם אמצעי ותחתון.
במידה והמחלה התפתחה כתוצאה מטיפול שגוי כגון: ייזוע/ריקון/ גרימת הקאה לא נכונה, ישנן פורמולות אחרות המשלבות Bai he עם Zhi mu לנקות חום מחוסר או Bai he עם חלמון ביצה ללחלוח יין קיבה.

ג. עליית גאזים מעלה- Ben tun- runing piglet:
Ben- לרוץ.
Tun- חזיר קטן.
סינדרום ben tun, הרגשה סובייקטיבית של עלית גאזים/ צ'י מבטן תחתונה (shao fu) לחזה או אפילו לגרון. לרוב יופיעו כאבי בטן, סגירות חזה, נשימה מהירה, סחרחורות, פלפיטציות שמתחילות מהטבור ועולות מעלה, דופק לא סדיר, חרדות ועצבנות. הגורמים להופעת הסינדרום עלולים להיות פחדים, רגשות או גורמים לא ידועים.
רפואה מערבית אינה מתייחסת לסינדרום זה במלואו אך ניתן למצוא חלק מהתסמינים בהתקפות פאניקה. ההבדל הוא שבפאניקה מודגש אלמנט החרדה או הפחד.
תופעה זו הופיעה לראשונה בקיסר הצהוב בנוגע לפחד בכליות. פחד כליות פוגע בנפש האדם (Ht)- פחד או בהלה שיצרו חוסר יאנג בכליות- לב יחד עם נוזלים וקור במחמם תחתון. אטיולוגיה נוספת מקושרת למעורבות סטגנציה בכבד שמעלה חום וצ'י מעלה.
עלית צ'י מעלה לגרון מתבצעת דרך מרידיאן ה- chong, אליו מתחברים ב- cv3 מרידיאני הכליות, כבד והטחול. יחוד מרידיאן ה- chong הוא שלעיתים מתפרצת בו מחלה ולעיתים לא, לכן לפעמים ישנה התפרצות של עלית צ'י ולפעמים המטופל חש ברגיעה.

Jin gui yao lue פסקה 8-1 " ,Ben tun הקאה מוגלתית, פחד, ופתוגן אש נוצרים עקב בהלה".
מדובר על האטיולוגיה לסינדרום: לכל ארבעת הסימנים הקאה, פחד (שמלווה בפלפיטציות ורעד), סימני ben tun ופתוגן אש יש מכנה משותף של מעורבות איברי כליות- כבד. שני איברים אלו מקושרים ל- chong (הכליות דרך הרחם והכבד דרך הנקודה cv3). אם ישנה מעורבות כליות הגורם יהיה חוסר יאנג כליות ואילו במעורבות כבד הגורם יהיה עלית חום מסטגנציה בכבד.

פסקה 8-2 " סינדרום ben tun מקורו בבטן תחתונה ממנה מגיעה תחושה של עלית גז מעלה לגרון. ההתקפה גורמת הרגשת סבל נוראה החוזרת ונשנית מדי פעם. מקור המחלה הוא פחד וחרדה חמורים".
סינדרום זה משלב עצבנות, הקאה/בחילה, טעם מר בפה, יחד עם תקיעות בגרון. התופעה מיוחסת:
א. לפגיעה של פחד בכליות, יאנג הכליות נחלש ולכן פתוגן קור ומים יחדרו דרך מרידיאן Chong מעלה ללב ולגרון. יופיעו פלפיטציות מתחת לטבור שעולים ללב, קוצר נשימה, קור בגפיים, כיחלון ציפורניים, דופק לא סדיר, לשון כחלחלה. אסטרטגית הטיפול היא חימום ופתיחת יאנג הלב, הורדת צ'י מורד ווויסות Chong.
פורמולה: Gui zhi jia gui zhi tang.
Gui zhi 15gr
Bai shao 9gr
Zhi gan cao 6gr
Da zao 12 pieces
Sheng jiang 9g

כמות הקינמון כאן גדולה יותר מפורמולת gui zhi tang ונועדה לסלק קור ולהניע יאנג.
ב. חולשת יאנג כליות ולב עם היקוות נוזלים: זהו מצב בו הפציינט עם קונסטיטוציה של הצטברות נוזלים. פחד ובהלה יצרו חולשת יאנג הלב שלא משתלט על ויסות נוזלים ונוזלים עולים ממחמם תחתון מעלה. נראה פלפיטציות מתחת ללב, עייפות, חולשה, קור בגפיים, צואה רכה, בצקות, לשון נפוחה חיוורת דופק חלש עמוק. אסטרטגית טיפול היא חיזוק יאנג טחול, הזרמת יאנג, התמרת נוזלים ווויסות Chong.
פורמולה: Fu ling gui zhi gan cao da zao tang.
Fu ling 24gr
Zhi gan cao 6gr
Da zao 15 pieces
Gui zhi 12g

כמות רבה של fu ling כדי לשתן ולהוריד צ'י. יחד עם gui zhi יניעו את יאנג הלב ויורידו עלית נוזלים.
Gan cao + da zao יחזקו טחול למנוע יצירת נוזלים- לחות ועלייתם מעלה.
ג. פגיעה בתנועת Liv qi שיוצר סטגנציה וחום שעולה דרך ה- chong אל הלב והגרון, ויוצר סימני היסטריה וחוסר שקט נפשי. יופיעו סימני דופק סביב הטבור יחד עם תחושה של עליית גזים מהבטן לחזה בעיקר בזמן רוגז, כאב במחמם תחתון, קור בגפיים המופיע רק בזמן מתח ועצבנות, פלפיטציות ודופק מלא. אסטרטגית הטיפול היא הרגעת הכבד והורדת צ'י מורד.
פורמולה: Ben tun tang.
Gan cao 6gr
Chuan xiong 6gr
Dang gui 6gr
Ban xia 12gr
Huang qin 6gr
Sheng jiang 12gr
Bai shao 6gr
Sheng ge gen15gr
Li gen pi 18gr

Li gen pi- קליפת השורש של עץ הליצ'י. מר, קר, מלוח. חודר לכבד, מווסת צ'י, מפיג נרגנות, מקרר חום. הפורמולה מזינה דם מקררת חום ומווסתת צ'י.

ד. סינדרום השזיף- Plum pit:
סינדרום זה לרוב מופיע בנשים, מיוחס למה שמכונה ברפואה המערבית בשם globus hystericus ובה מורגשת תקיעות וחסימה בגרון שלא ניתנת להוצאה או לבליעה. כינויו המערבי של הסינדרום מסביר את הקשר שלו עם מצבי נפש כגון חרדה, דיכאון, ולחץ.
בספר jin gui yao lue פסקה 22-5 כתוב: "הפציינטית חשה מחנק כאילו נתקע בגרונה חתיכת בשר. מתן Ban xia hou po tang יכול לטפל בה".

אטיולוגיה:
רפואה סינית מתייחסת להרגשת התקיעות בגרון כליחה. הליחה עלולה להיווצר עקב חולשת טחול או פתוגן חום. ללא קשר לגבי אופן יצירתה, עלייתה לגרון מתרחשת באמצעות צ'י מורד שנוצר עקב סטגנציה בכבד או פתוגן חום. לכן ברוב המקרים של תסמונת זו, שורש הפתולוגיה מקושר לתקיעות כבד וקיום ליחה.
Zhang zhong jing מתייחס לחוסר איזון אמוציונאלי שמוביל ליצירת סטגנציה היוצרת חום. החום משבש את מאזן הנוזלים ומגבש אותם לליחה. הליחה יכולה להיות אל חומר, כלומר הרגשה סובייקטיבית ללא ממצאים בלוע, שיעול ללא רקיקה, עם תחושת תקיעות בגרון. במידה וסטגנצית צ'י הכבד ממושכת, יתפתחו סטגנצית דם, וליחה חוסמת.
אסטרטגית הטיפול היא הנעת qi, התמרת לחות, סילוק מסה והורדת qi.
פורמולה: Ban xia hou po tang.
Ban xia
Hou po
Fu ling
Sheng jiang
Zi su ye

הפורמולה מכילה צמחים חריפים כגון ban xia, hou po, sheng jiang שנועדו לסלק תקיעות, צמחים מרים כגון hou po לנקז ליחה ולהוריד צ'י מורד. Fu ling משתן מנקז לחות, zi su ye מווסת צ'י כבד ופותח סטגנציה בעדינות.
הפורמולה עדינה בוויסות צ'י הכבד, מטפלת בענף (בלחות) ולא בשורש (תקיעות כבד על רקע רגשות).
במאמרו של בוב פלוס בנושא, נכתב כי ישנם שני צמחים חשובים בטיפול בסינדרום השזיף- yu jin , xia ku cao.
Yu jin- מווסת צ'י כבד ומפזר סטגנציה של צ'י, דם וליחה.
Xia ku cao- קריר, נכנס לכבד וכיס המרה. מזרים את צ'י הכבד, מפזר נודולות ולכן מטפל בתחושה של תקיעות בגרון.
מודיפיקציות:
1. בספר מתקופה מאוחרת יותר בשם yi xue ru men מוזכרת פורמולה לטיפול בתקיעות צ'י הכבד עקב רגשות עם צמחים ששמים דגש על פיזור צ'י ודם הכבד. שמה של הפורמולה da qi qi tang והיא מכילה:
Qing pi
Chen pi
Jie geng
Xiang hou
Gui zhi
Gan cao
San leng
E zhu
Xiang fu
Yi zhi ren
Da zao
Sheng jiang

2. לסילוק לחות נוסיף לפורמולת הבסיס Gua lou, mu li, jie geng.
בפרקים על רפואת נשים ב- jin gui yao lue מוזכרים מצבים נפשיים כגון דכדוך וחוסר שקט שמתאימים למנופאוזה ודיכאון לאחר לידה.

III מקרים לדוגמא שטופלו ע"י פורמולות מתקופתו של zhang zhong jing:
1. גבר בן 61 מתלונן על דיכאון במשך שנתיים, חולשה, מחשבה לא צלולה, שיכחה, כאבים בגוף שבאים וחולפים ממקום למקום, אינסומניה וחלומות רבים. כמו כן מתלונן על חום בחמשת הכפות וטיניטוס. דופק דק מהיר, לשון אדומה חיפוי דק. הפציינט אובחן כסובל מחוסר יין כליות וכבד עם עלית יאנג הכבד וחולשת דם הלב שאינו מזין את הנפש. הפורמולה שניתנה היתה מודיפיקציה של Suan zao ren tang.
Suan zao ren 15gr
Zhi mu 10gr
Chuan xiong 10gr
Fu ling 15gr
Gan cao 9gr
Bai zi ren 15gr
Dang gui 12gr
Sheng di 20gr
Bai shao 12gr
Sheng long chi 30gr

לאחר נטילת הפורמולה במשך שבוע השינה הוקלה, המשך הטיפול היה ע"פ דיפרנציאציה.
2. אישה בת 39, חשה בסגירות חזה והיפוכונדריום, לעיתים יש כאב. עלית צ'י מהבטן מעלה לגרון, גרעפסים, כאב ראש פרונטאלי, נרגנות, וווסת לא סדירה. האבחנה: כבד פולש לקיבה.
אסטרטגית הטיפול: וויסות הכבד, פתיחת סטגנציה איזון הקיבה, הורדת צ'י מורד.
פורמולה: Chai hu jia long gu mu li tang+ Xuan fu dai zhe tang.
Chai hu 10gr
Huang qin 6gr
Dang shen 12gr
Jiang ban xia 12gr
Long gu 30gr
Mu li 30gr
Dai zhe shi 30gr
Xuan fu hua 15gr
Gui zhi 6gr
Gan cao 6gr
Da zao 30gr

הסימנים הוקלו לאחר חודש.

בבליוגרפיה:
1. yun yong zhong ji fang zhi liao shen jing bing tan xi/ (he sai ping) correspondence journal of tcm dec. 2000.19(4)
2. jin gui zheng zhi jing yao- zhang jian rong- ren min wei sheng chu ban she
3. synopsis of prescriptions of the golden chamber with 300 cases
4. Chinese Medical Psychiatry /Bob Flaws & James Lake

תמונה: freeimages.com/dcubillas

המחברת:
קרן זליכה
מטפלת ומרצה ברפואה סינית
אתר סינימד

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts