מחט אחת

האבחנה והטיפול בבעיות נפשיות

ב- Ling shu פרק 1 העוסק ב- " 9 נקודות ו-12 נקודות מקור" נאמר:

"The principle of using these fine needles is easy to say but difficult to master- ordinary skills of acupuncture maintain the physical body: high skills maintain the spirit, use the spirit to reveal the spirit"

המטרה היא לבדוק את דרך הטיפול בבעיות נפשיות ברפואה סינית, תחום אותו אנו פוגשים בקליניקה כל יום.בבעיות כגון דכאון, חרדות, פוביות ועוד. המטופלים מגיעים עם ביטויים שונים של סבל שאינו רק פיזי.

ברפואה סינית ישנה הבנה מעמיקה ויחודית של הקשר בין גוף ומודע (MIND), והיותם יחידה אחת המכוונת ע"י הלב וה-SHEN .

השורש של כל הבעיות הנפשיות נמצא בקשר עם ה-SHEN.

טראומות, וטראומות ילדות במיוחד, פוגמות ביכולתו של הלב להיות בקשר עם הפנימיות וההשראה העמוקה של החיים.

בטיפול ברפואה סינית אנו הופכים מודעים ליכולת העוצמתית של האדם שבאה לידי ביטוי ברוח ובנפש שלו -SHEN. השאלה המרכזית היא איך אנו מביאים לידי ביטוי את היכולת הזאת באבחנה ובטיפול, שאלה זו היא הדבר המהותי ברפואה סינית.

ככל שאנו מתקרבים אל המהות של המטופל כך אנו נזקקים לפחות נקודות דיקור.
במילים אחרות, ככל שהבנתינו את האופי האנרגטי של כל נקודה תגדל, נזדקק למספר מועט של נקודות כדי להביא ריפוי.

באופן אידיאלי ובאופן מעשי השאיפה היא להגיע למצב שבו 'טיפול במחט אחת' יאפשר שינוי דרמטי ועמוק.המושג ""oneness אחד, אחדות, הוא בסיסי וטבוע עמוק בחשיבה הסינית העתיקה של הדאו.

השלב הראשון: אבחנה ברמת ה- Shen

קיימת הבנה ברורה כי לכל אחד יש נפש, SHEN, ומטרה.

על מנת לטפל בנקודה אחת צריך לעבור שלושה שלבים: אבחנה ברמת ה- Shen, דיוק, ובחירת הנק' המתאימה. מטרה זו היא נעלה ונמצאת מעל התפקוד הבסיסי של ה- Zang-fu שלו במקום הזה נמצא הכוח והפוטנציאל אמיתי. הדוגמא הטובה ביותר היא מחיי היום יום: אם אנו מעורבים במשהו שמלהיב אותנו אנו הופכים פתאום מלאי אנרגיה וחיים, יש לנו יותר כוח ורצון לעשות ואנו מתמלאים שמחה ואופטימיות. אז האנרגיה החיונית בנו עולה והיא רבה יותר מהאנרגיה שנמצאת כאשר אנו עושים את הדברים השיגרתיים.

הבנה זו היא חלק בלתי נפרד מהחשיבה של הרפואה הסינית ואיתה ההכרה על קיומה של ה-SHEN .

אך איכשהו, במהלך העבודה בקליניקה, יש נטיה לחזור לראיית הסימפטומים והכאב הפיזי ומתעלמים מהכוח הפנימי של ה-SHEN.

הרפואה הסינית מצביעה על כך כי כל דבר בחיים מתנהל בסדר מסויים. התפקיד שלנו כמטפלים חייב לכלול את הראיה של ה- SHEN, ולהשתמש בה כדי להבין את חוסר האיזון ברמה של ה- SHEN. מתוך הבנה זו יש לעזור למטופל לעורר את כוחות הריפוי הפנימיים שלו.

תהליך האבחנה

אנו יודעים כי הדרך להעריך את ה- SHEN היא דרך העיניים ומה שמוקרן מהן.

"The eyes are the windows of the Shen".

המשמעות של המשפט "Use the spirit to reveal the spirit" (העיניים הן ראיחלון הנפש), היא שהמטפל יכול להשתמש בנפש שלו כדי לגלות את כוחות הנפש, החלומות הפנימיים של המטופל, לדעת את רצונו להרפא ולגעת בכל מה שצריך כדי לגלות את החלקים האלה הוא להקשיב לסיפור שהעיניים מספרות לנו. הצעד הראשון לקראת האבחנה הוא לראות איך ה- SHEN, HUN, PO, YI, ZHI מתגלים בעיניים. עם יכולת האבחנה של הרפואה הסינית אנחנו יכולים לראות בקלות כעס, נוקשות, מבט אבוד, של ה-HUN; או פחד, מבט עמוק של ה- Zhi; אנחנו יכולים לראות עצבות, ניתוק של ה- PO- הסבל והקושי, כולם באים לידי ביטוי בסיפור הפנימי של ה- SHEN.

כל הסימפטומים עליהם מדווח המטופל מקושרים תמיד לכוחות ולסבל הנשקפים מן העיניים. אך אם אנחנו לא מבחינים בהם ברמת הנפש אנחנו לא נוכל לטפל במקור האמיתי של המחלה- בשורש שנעוץ בקשר של האדם לנפש.

השלב השני- דיוק

מן הספרים העתיקים אנו לומדים על חשיבות הדיוק והעוצמה שיש למחט אחת לרפא 1000 מחלות
"one needle can cure 1000 Diseases".

בבחירת נקודת הדיקור הנכונה יתחיל התהליך הדרמטי של הריפוי. בשפעול נכון של הנקודה הזו השינוי יתרחש כמו קסם.

כשאנו מרוכזים ובוחרים את הנקודה הנכונה מתוך הבנת המטופל, משהו דינמי ומיוחד מתרחש,. הביטוי הנעלה של הרפואה הסינית הוא תהליך הבחירה של נקודה אחת, מתוך מבחר הנקודות שמטפלות בסימפטומים, במטרה להצית אצל המטופל את הניצוץ הפנימי.

השלב השלישי- מציאת הנקודה האחת

קיימת מסורת ארוכה לטיפול במחט אחת.

אם מטרתנו להשפיע על הרמות העמוקות ולהשיג מניפולציה שהשפעתה רבה על ה- QI של המטופל, אנחנו חייבים להיות מאד מדוייקים בבחירת הנקודות, ולהיות מכווננים לדפוסים העמוקים שגרמו למחלה.

דיוק משמעו להתרכז, להיות בפוקוס על הדבר האחד העמוק והמשמעותי בפנימיות המטופל.
דיוק משמעו – "oneness" אחד, אחדות, מושג שמוזכר בדאו, המסביר שמאחורי כל תופעה נמצאת oneness of energy. וכי אפשרי להתחבר אל האחדות הזו ולהשתמש בה לריפוי.

דרך השימוש במחט אחת, אנו מעבירים מסר אחד לכל הרמות של הצ'י עד לדפוס הראשוני שיצר את המחלה, ומאפשרים את תהליך הריפוי. בדומה לשחקן ביליארד המכה בכדור אחד וזה פוגע בכדורים וגורם לכל הכדורים להכנס לחורים.

תהליך המיון והסינון בבחירת הנקודות הינו תהליך של זיקוק והוא לוקח בחשבון היבטים שונים של אופי הנקודות, כגון: פעילות ואינדיקציה של הנקודות, השם שלהן, אופי המרידיאן, תמונת הדופק של המטופל, מיקום הנקודה, ידע עתיק על הנקודה וניסיון.

כדי להמחיש את מה שנאמר עד כה הנה דוגמא:

מטופל שסובל מדכאון, באבחנת הסבל נראה שמקורו בפחד. פחד זה קשור לזכרון מוקדם של הכליות ולכן נבחר בנקודה הקשורה בזכרון ה- -Ling Kid24-Ling Xu.

האספקט הייני (yin) של ה- Shen שנמצאת בחזה, ברמת התמרה של הג'ינג (Jing) ל- .Shen

ב- Ling-shu פרק 8 נאמר:

"For every needling, the method is above all, do not miss the rooting of the spirit"

זהו מסר חשוב לכל מטפל ב- TCM אבל מה הדרך הטובה ביותר to root the spirit ?

7 הרגשות, 5 הרצונות, -3 HUN, SHEN, ו- PO7 נותנים לנו רמזים לאבחנה ולטיפול של מה שאנו מגדירים כבעיות נפשיות .

במהלך הקורס תפגשו מקרים, וגישות חדשות לאבחון ולחשיבה קלינית שיעזרו לאבחן את ה- rooting of the spirit ולטפל בהצלחה בבעיות נפשיות. תרכשו כלים שיאפשרו לכם לראות את המטופלים שלכם בדרך שונה ולבחור עבורם את הטיפול המדויק והעמוק ביותר.

המחבר:

ד"ר יאיר מימון, OMD, PhD. Ac

רפואות- מרכז לרפואה משולבת

http://www.refuot.co.il

Total
0
Shares
1 comment
כתיבת תגובה
Related Posts