מה מכילים צמחי המרפא?

פירוק הצמחים לגורמים

לימודי צמחי המרפא הסיניים בארץ ממוקדים לסימפטומים וסינדרומים סיניים.
אנו בוחרים צמחים לפי מרידיאני האיברים אליהם הצמח נכנס, טעמים של הצמח ולפי איברי הצמח, אך מעולם לא חקרנו מה בעצם מכילים הצמחים ומדוע הם עוזרים נגד דלקות ושיעול, או נזלת או סרטן.
מה בעצם מכילים הצמחים?

המאמר לפניכם נותן לכם מידע על אברי הצמח השונים ומהם החומרים הפעילים של הצמח ולנסות להאיר את יכולת הצמחים והכרתם מבחינת החומרים הפעילים שיש בהם.

איברי הצמח:
שורש– בעל שני תפקידים- האחד לשמש כעוגן ולקשור לאדמה, והשני הוא לקלוט מים ומינרלים מן האדמה.
הגבעול– מוליך את המים והמינרלים מהשורשים אל העלים.
עלים– תפקידם לייצר חומרים אורגניים דרך תהליך הפוטוסינתזה.
פרח -שם מצויים אברי המין שתפקידם האבקתם והפצתם.
איסוף צמחים למטרות רפואיות נעשה מאז ומתמיד.
על הרופאים היה להכיר את העונות המתאימות לקטיפת כל צמח וחלק בצמח.
ייבוש הצמחים נועד להפחתת הלחות של הצמח על מנת לשמור על מרכיביו הפעילים, שכן בצמח יבש פוחתים תהליכי התסיסה, חימצון והרקבון .מצד שני ייבוש לא נכון יגרום לאיבוד שמנים אתריים ,ווטימינים כמו ויטמין סי .
איסוף חלקים על הקרקע בצמחים שגבעוליהם אינם נעוצים נעשה בתחילת הפריחה ,לפני יציאת הפירות .
איסוף עלים נעשה זמן קצר לפני הפריחה .
איסוף קליפת גזע נעשה אחרי תקופת הגשמים כשהקליפות נפרדות בקלות מהעץ .
איסוף פרחים נעשה בפריחה מלאה ולפני שהפרחים נובלים .
איסוף פירות נעשה כשהם מפותחים בגודלם אך לא בשלים לחלוטין.
איסוף זרעים נעשה כשהם מפותחים לגמרי.

מרכיבים פעילים של צמחי מרפא:
גליקוזידים: תרכובות המכילות סוכר הקשורות למרכיב בשם אגליקון. גליקוזידים צמחיים מצויים בעלים, זרעים, קליפות גזעים ותפקידם לחיזוק פעילות שריר הלב.
ספונינים: גורמים להקאות בריכוזים גבוהים בעוד שבריכוזים נמוכים הם מכייחים טובים. יש כאלה שמשתנים ואחרים שהם אנטי דלקתיים. רוב הצמחים המכילים ספונינים משמשים כמכייחים וכאנטי-ספטיים ועל כן יעילים במחלות של דרכי השתן, עור ונשימה כגון Gan Cao
.
אלקלואידים: תרכובות חנקניות שהן בדרך כלל בעלות תגובה בסיסית. קיימים כאלה שאינם בסיסיים כמו אפדרין, מסקלין. רוב האלקלואידים מסיסים באלכוהול ולרובם השפעה על מערכת העצבים. משתמשים בהם ברפואה המערבית כמורפין, קודאין לשיעול, אפדרין לאסטמה, רספרין כמרגיע. צמח לדוגמא המכיל אלקלואידים הוא Ma Huang
.
קרוטנואידים: בעלי פעילות אנטיאוקסידנטית ויכולת לנטרל רדיקלים חופשיים, לכן צמחים שעשירים בקרוטנואידים מומלצים כמונעי סרטן.
סטרואידים: סטרולים נפוצים כמו כולסטרול שהתגלה אף בצמחים כגון Shan Yao
.
אנטיאוקסידנטים:מנטרלים רדיקלים חופשיים, כגון ויטמין סי.
פנולים: מרכיבים של שמנים אתרים.
טאנינים: אנטי אוקסידנטים, מפסיקי דימום, נוגדי שלשול, אנטי דלקתיים, מעכבים שחרור היסטמין. לדוגמא- עלי פטל ,אוכמניות ,גרניום, ,He Shou Yu
Ye Jiao Teng, Qing Dai, Bian Xu
.
פלבנואידים: מופיעים בצמח כפיגמנט צהוב, כחול, אדום, יש כ- 400 סוגים. מדובר באנטיאוקסידנטים, אנטי דלקתיים, נוגדי ווירוסים, נוגדי סרטן, נוגדי עוויתות, נוגדי אלרגיה והם מצויים לדוגמא ב- Bai Guo, Mu Zei, Shan Zha, סמבוק וגדילן מצוי .
כמו כן, ראוי לציין, כי הצמחים מייצרים פחמימות, שומנים וחלבונים בנוסף לוויטמינים, הורמוני צמיחה ומזרזי ומעכבי נביטה.

מיצוי באלכוהול- טינקטורות:
הטינקטורות הן למעשה מיצוי מצמחים טריים או מיובשים בתוך ריכוזים שונים של אלכוהול ומים .אלכוהול משמש למיצוי יעיל של שומנים, שעוות, אלקלואידים ושמנים אתרים.
ריכוז הצמח בדרך כלל 1:5 או 1:10 כאשר הצמח טרי. המים שנמצאים בצמח הטרי מוהלים את האלכוהול, לכן יש להתייחס לכמות המים בצמח ולהתאים את משקל הצמח הטרי ליבש.

להלן כמה דוגמאות של פורמולת והחומרים הפעילים של הצמחים מבחינה מערבית:

הפורמולה Xiao Yao San- ליידי
הצמחים שבפורמולה מכילים ויטמינים וחומרים שמנקים את הכבד מרעלים. לכן הפורמולה טובה למצבים בהם הכבד תקוע ואינו זורם ויוצר כאבים.

הפורמולה Liu Wei Di Huang Wan
הצמחים שבפורמולה מכילים ויטמינים ופרוטאין. רמניה לבדה מכילה סידן, נחושת, ברזל, מגנזיום, אבץ, גלוקוזמין וחומצת אמינו- ארגנין, אלנין וסרין. לכן הפורמולה מחזקת עצמות, מחזקת את הכליות והכבד ומחזקת את הדם. היא מכילה הרבה חומצות אמינו ומינרלים שחיוניים למערכת החיסון והעצמות לבניית דם.

הפורמולה Ba Zhen Tang- אנרג'י
הצמחים שבפורמולה מכילים חומצות אמינו, ברזל, פרוטאין וויטמינים B12, A .
כמו כן מכילה חומרים שמחזקים את מערכת החיסון כמו האסטרגלוס, שעוזר בבניית תאי דם לבנים וחומצה פולית. לכן הפורמולה מחזקת דם וצ'י.

הפורמולה Chi- ראש
מחזקת דם כי מכילה וויטמינים B12,A,C , חומצה פולית, סידן, ברזל, פרוטאין וחומרים שמחזקים את מערכת החיסון. כמו כן מכילה הרבה אנטיאוקסידנטים נגד סרטן.
הפורמולה טובה לכאבי ראש שנובעים מחוסר דם ורוח שעולה לראש. הענף והשורש של הצמח ליגוסטיקום מטפלים בהורדת הרוח מהראש על ידי חיזוק דם בכבד.

עריכה והגהה: מערכת סינית.

המחברת:
שחר דוידמן
מטפלת ברפואה סינית
shahar.davidman@gmail.com

למידע נוסף אודות הפורמולות המצויינות בקרו באתר של שחר דוידמן בלחיצה כאן.

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts