להכות בשד בברזל האדום ולהפסיק בחילות

אודות הצמח Dai Zhe Shi

Dai Zhe Shi הוא אחד החומרים הידועים ברפואת הצמחים הסינית לטיפול בתופעות של בחילות, שיהוקים, גיהוקים, רגורגיטציות וכל יתר התופעות הקשורות ל"צ'י מורד של הקיבה".
זהו ברזל אדמדם יפהפה בעל תכונות מופלאות ונסתרות.
בספרים המודרניים של צמחי המרפא ניתן למצוא אותו בקטגוריית "מכבידים מרגיעי נפש" או ב"מרגיעי כבד ומסלקי רוח". עצם שייכותו לקטגוריות אלו מרמז על ייחודו ועל כוחו.
יכולתו לטפל בבעיות נפשיות הגורמות לתופעות פתולוגיות במערכת העיכול מזכירה את הנקודות St23 ו- St24 שגם להן יש קשר לבעיות עיכול ונפש.
על מנת לנסות ולהבין את ייחודו של חומר זה לא הסתפקתי בספרות המודרנית המקובלת אלא פניתי אל הספרים העתיקים המקוריים. מאמר זה הוא גם הזדמנות להכיר על קצה המזלג חלק מהמקורות העתיקים לרפואת הצמחים (שקצת נשכחו בלימוד המודרני).

הספר הראשון שהוא גם החשוב מכולם הוא Shen Nong Ben Cao Jing ("קטגוריות הצמחים של Shen Nong"). Shen Nong- "החקלאי האלוהי" המכונה גם "הקיסר האדום" שלט בסין על פי המסורת לפני כ-5000 שנה. הוא השתמש ב-Ba Gua (8 הדיאגרמות של ה- Fu Xi) כדי לקשר עם רמת Heaven ולפתח ידע קליני אנרגטי על מנת לטפל במחלות דרך צמחי מרפא. כמו כן הוא פיתח שיטות לחרוש, לגדל ולשמר יבול על מנת שיהיה אפשר להשתמש בצמחים יותר מאשר בחיות מתורבתות. הידע על איכויות הצמחים והחומרים עבר בהתחלה בצורה וורבלית ממורה לתלמיד, מאוחר יותר נחרט על פיסות במבוק ומאוחר יותר תועד בספרים ממש. זהו הספר הקליני העתיק ביותר ברפואה הסינית. מצוינים בו 365 צמחים וחומרים (לפי מספר הימים בשנה), המחולקים ל- 3 קטגוריות עיקריות על פי התפיסה של Heaven, Man, Earth:
1. 120 צמחים מדרגה עליונה– הקיסרים, קשורים לרמת Heaven, צמחים לא רעילים. מכיוון שברמת Heaven יש איכות של נדיבות ושמירה על כל מה שמתחת, לקיחה יומיומית של צמחים אלו תשפר את איכות החיים ותאריך חיים. מתאימים ל- 4 החודשים הראשונים בשנה- זמן בו דברים מתחילים לנבוט ולשגשג.
2. 120 צמחים מדרגה בינונית– השרים, קשורים לרמת Man, בחלקם רעילים. מתאימים יותר לריפוי בזמן מחלה אך משמשים גם להזנת חולשה. מתאימים לחודשים 5-8 בשנה- זמן שהדברים מבשילים.
3. 125 צמחים בדרגה תחתונה– העוזרים, קשורים לרמת Earth, רובם מאד רעילים וחזקים, תוקפים פתוגניים בצורה דינאמית ולכן הם מתאימים רק בזמן מחלה ולפרקי זמן קצרים. מתאימים לחודשים 9-12 בשנה- זמן הקציר.

ונחזור ל -Dai Zhe Shi כפי שהוא מתואר ב-ben cao jing Shen nong:
קטגוריה: אבנים, מתכות ומינרלים בדרגה תחתונה (בחלק מהתרגומים שמצאתי הוא נמצא בקטגוריה של דרגה בינונית).
איכויות: מר וקר.
תפקודו העיקרי הוא חיסול וסילוק רוחות רעות מסוגים שונים (Gui, Gu) וטיפול באלמנטים נפשיים. כמו כן הוא מסלק רעילות וצ'י רע מהבטן ועוצר דליפה אדומה (Chi wo).

הסבר: פתוגן רוח על פי התפיסה הסינית יכול לחדור מבחוץ (External Wind) או לעלות מתוך הגוף (Internal wind). את סוגי הרוח השונים אפשר לחלק ל- 3 רמות:
1. Man– רוח פיסית חיצונית הגורמת לתופעות קלאסיות של התקררות. רוח זו חודרת לגוף בעיקר על רקע חולשת דם הכבד. במצבים אלו מקובל להשתמש ב- Gui Zhi Tang.
2. Earth– רגשות. רוח פנימית שהיא תוצר של חוסר איזון רגשי.

3. Heaven– שדים חיצוניים (Gui). גם נחשב לרוח חיצונית. בתקופת שושלת Han (206BC-220AD) התפתחו תיאוריות רבות על רוחות ושדים ועל דרכי הטיפול בהם. Dai zhe shi היה אחד החומרים החשובים לטיפול בפתולוגיות נפשיות מכיוון שהוא נחשב למחסל Gui. הוא מתאים במיוחד למצבים של נפש סוערת עם תופעות של "רעילות וצ'י רע בבטן" (בחילות, הקאות ותופעות נוספות הקשורות לעליית צ'י הקיבה).

עוצר דליפה אדומה (Chi wo)- המונח Chi wo מתייחס לרוב לדיזנטריה דמית אך ייתכן ש- Shen nong התכוון לדימום ואגינלי מכיוון שתופעה זו מוזכרת בסמיכות ללויקוריאה.

ספר נוסף שמדבר בהרחבה על Dai zhe shi הוא BenCao GangMu של המאסטר הידוע Li Shi Zhen. ספר זה נכתב ב- 1593 והוא למעשה אנציקלופדיה המכילה אינפורמציה עצומה אודות מעל 5000 צמחים, חומרים ומזונות. להלן חלק מהאינפורמציה על Dai zhe shi:
Dai– שם של מקום בו נמצא המינרל (Dai Zhou), Zhe– אדום, Shi– אבן.
אבן אדומה מאזור Dai. שם נוסף: Tie zhu (ברזל אדום).
נמצא בעומק של 1-2 מטר בתוך האדמה, צבעו האדום מזכיר את צבע כרבולת התרנגול ולעיתים (בסוגים משובחים) את כבד התרנגול. על מנת לבדוק את איכותו יש לצבוע בו את הציפורן. אם הצבע נשאר לאורך זמן זה מעיד על איכותו הטובה.
התושבים המקומיים באזור בו הוא נפוץ נהגו לחפור ולהוציאו מהאדמה על מנת להשתמש בו כצבע לעמודי הבית, נתינת גוון אדמדם למתכות, הסתרתו באזור הבקר למניעת מחלות ועוד שימושים שונים ומשונים. נחשב בעבר לחומר חזק מאד שאינו נפוץ בשימוש יומיומי של רופאים אלא יותר בשימושם של אלכימיים טאו'איסטים. יחד עם מינרלים אחרים שימש במצבי חירום בלבד. מכיוון שקשה היה להשיגו מקובל היה להחליפו ב- Mu li (קונכיית האויסטר).

פורמולה ידועה המכילה את Dai Zhe Shi היא Xuan fu dai zhe tang. פורמולה זו היא מתוך ה- Shang Han Lun (דיון במחלות קור) של המאסטר הגדול Zhang Zhong Jing.

הפורמולה משויכת לשכבת ה- Tai yang והיא נכתבה למצבים של גיהוק בלתי פוסק ותחושת גוש מעל הלב כתוצאה מטיפול אגרסיבי מדי (יזוע) במצב של קור בחיצון. הפורמולה תסדיר את צ'י הקיבה ותסלק ליחה תקועה. לDai Zhe Shi- יש תפקיד מפתח בפורמולה זו מכיוון שהוא מתמחה בהסדרת צ'י הקיבה והרגעת הלב.

פורמולה נוספת שבו יש ל- Dai Zhe Shi תפקיד מפתח היא Zhen gan xi feng tang (פורמולה להרגעת הכבד וסילוק רוח). פורמולה זו נכתבה למצבים של חולשת יין בכבד ובכליות הגורמת לעליית רוח אגרסיבית עם ביטויים של כאבי ראש, סחרחורות, כאב בעיניים (תופעות הקשורות ליל"ד בראייה המודרנית). בפורמולה יש מינרלים כבדים שמטרתם להוריד ולהרגיע את אנרגיית היאנג העולה באגרסיביות ומצד שני צמחים מזינים ומקררים שמטרתם לחזק את הכליות והכבד. Dai zhe shi נבחר כצמח ראשי בפורמולה זו בגלל יכולתו לטפל ברוח ולכוון את הצ'י בחוזקה כלפי מטה.

מבחינת איברים משפיע Dai zhe shi על הקיבה, הכבד והלב. אם נסתכל על התופעות בהן הוא מטפל ניתן לראות גם קשר ל- Chong mai. ב- Su wen פרק 60 מתואר מסלול פנימי של Chong הנובע מ- St-30 ומשם מתחיל לעלות מעלה דרך מרידיאן הקיבה עד פיזורו בחזה. מסלול זה עולה כנגד כיוון זרימת מרידיאן הקיבה והוא יכול להסביר תופעות של "צ'י מורד" של הקיבה הקשורות למעשה לעודף יחסי ב- Chong mai. כמו כן ל- Chong יש קשר הדוק לכבד וללב.

יעוץ מקצועי: עופרה ברעלי, האולן ו'ו אורן.

Reference:
Shen nong ben cao jing- Translation by Yang Shou Zhong
Bencao Gangmu- Li Shi zhen
Shang han lun- Translation by Feng Ye
Notes from South Mountain- Andrew Ellis
Huang di nei jing- Bing Wang
Internal pathways- Peter C. Van Kervel

המחבר:
יובל אורן
מטפל ברפואה סינית וחוקר ספרות עתיקה ברפואה סינית
רכז מגמת צמחי מרפא בביה"ס לרפואה סינית עתיקה, רחובות
oreny44@012.net.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts