כיצד לקבוע מינוני צמחים בפורמולת צמחים סיניים

3 כללים שיעשו לנו סדר

סטודנטים ומטפלים רבים מתקשים לא פעם בקביעת המינונים לצמחים בפורמולה, ובמיוחד לאחר עריכת מודיפיקציות לפורמולה קלאסית.
הצורה הפשוטה לרשום פורמולת צמחים היא לתת את הפורמולה כקלאסית עם המינונים המקוריים, אך הרבה פעמים אנו מוסיפים ומורידים צמחים עד שלא נשאר הרבה מהמרשם המקורי, או לחילופין, המינונים במרשם המקורי אינם הגיוניים לפרקטיקה המודרנית ואז ישנה דילמה בקביעת המינונים.
במאמר זה אנסה להציג סכמה פשוטה שתעזור לנו לקבוע את מינוני הצמחים ואת היחסיות ביניהם.
ישנן צורות עבודה שונות ומגוונות לקביעת המינונים בפורמולה ויש להדגיש כי העקרונות המובאים פה הינם צורת העבודה שלי, כפי שגובשה במהלך השנים ומניתוח המינונים בפורמולות קלאסיות שונות, ואינה מהווה התוויה או קביעה גורפת שכך יש לרשום מינונים.

כיום המינונים שעובדים איתם בסין שונים מאוד מהמינונים שעובדים איתם במערב, שכן ברוב הפורמולות בסין, המינונים הנהוגים כיום הם בעשרות 30, 40, 50 גרם לכל צמח, ואילו במערב אנו נוהגים לרשום מינונים נמוכים יותר. אך למרות זאת אנו רואים אפקטיביות רבה של הצמחים בארץ.
ישנם שני הסברים בולטים להבדלים אלו:
1. לאורך אלפי שנים של שימוש בצמחים בסין, נוצרה הסתגלות הדרגתית של הגוף כלפי החומרים הפעילים בצמחים, דבר שהצריך העלאה הדרגתית של המינון. לא נשכח כי כבר כעובר או כתינוק, קיימת חשיפה לצמחים שכן הטיפול בנשים הרות ומניקות הינו נפוץ ביותר.
2. כיום הסיני הממוצע צורך צמחים אשר איכותם פחותה מזו שקיימת במערב, פשוט בשל העובדה שאת רוב יבולי הצמחים האיכותיים סין מייצאת, דבר שמכניס לה כסף רב. דומה הדבר לכך שאת הפירות הטובים והאיכותיים ביותר ישראל מייצאת והם אינם מגיעים לשוק המקומי.

במאמר זה אתמקד במינוני הצמחים כפי שנהוג לרשום אותם במערב, ולא במינוני הצמחים הנהוגים בסין כיום. אתייחס למינוני הצמחים כפי שהם מוגדרים בספר Formulas and Strategies by Dan Bensky and Randall Barolet- צמחים בודדים. גם אם יש מי שיגיד שהמינונים שאנו רושמים במערב הינם "הומאופטיים" לעומת המינונים בסין, בסופו של דבר הנושא החשוב הוא מצבו של המטופל והאם הוא משתפר, ואם מינונים נמוכים "עושים את העבודה"- מה טוב.

כאשר אנו רושמים מרשם, תחילה יש להחליט האם אנו מעוניינים בצמחים חיים (RAW), באבקה או בקפסולות (פורמולה שהוכנה באבקה, ואז עברה קיפסול), או בטינקטורה (מיצוי צמחים בודדים באלכוהול).
חשוב שנזכור כי כאשר אנו רושמים פורמולה ב- RAW, המינון שנרשום לכל צמח הוא בדיוק המינון שהמטופל יקבל בפורמולה בפועל . כלומר, לא משנה מה מספר הצמחים בפורמולה, אם רשמנו Shu Di Huang במינון של 24 גרם, אזי במנת הצמחים יהיה בפועל 24 גרם, בעוד שאילו הייתה זו פורמולה בפורמט אחר אבקה או קפסולות, לא בהכרח יהיה בתוך הפרמולה 24 גרם, שכן בפורמטים אלו המינון הוא בעצם היחס בין הצמחים.

ניקח לדוגמא את הפורמולה Liu Wei Di Huang Tang ונראה כיצד המינונים נראים ב RAW ובאבקה, בכמות שונה.

אם כך, ב- RAW המינון אותו אנו רושמים לכל צמח הוא המינון למנה אחת, ובעת ההכנה יוכפל מינון זה במספר המנות. לא משנה מהו מספר המנות שנבקש – כל אחת מהן תהיה באותו משקל, כמו המנה האחת שרשמנו.
במערב מומלץ לצרוך מנת RAW אחת ל- 3 ימים, בפורמולה שבטבלה, ניתן לראות שסך המנה שנרשמה מכילה 75 גרם צמחים חיים. אם מטופל במערב ייקח אותה במשך שלושה ימים, הרי שמדובר על 25 גרם ליום. אם נרצה להזמין פורמולה ב- RAW לשבוע- נבקש 2 מנות = 6 ימים.
באבקה לעומת זאת, מספר הגרמים ליד כל צמח מייצג את היחס לחישוב. לאחר שציין המטפל מינון ליד כל צמח, ירשום מה סך הגרמים שהוא מעוניין להזמין מהפורמולה (סך הגרמים הרצוי יתקבל ע"י החישוב: המינון היומי בגרמים X מספר ימי לקיחה. למשל, 6 גרם ליום למשך שבועיים = 84 גרם).

אנו רואים שכמות הגרמים הנשקלת משתנה על פי מספר ימי הטיפול שהמטפל ביקש אך היחס שנשמר הוא המבטיח לנו כי בכל כפית אבקה יהיה את אותו הרכב צמחים שביקשנו.
המינון הסטנדרטי המומלץ למבוגר הוא 6 גרם אבקה ליום כאשר האבקות הינן אבקות מרוכזות, כלומר:
1 גרם אבקה = 3-5 גרם צמחים ב RAW, מכאן נובע שבאבקה המטופל צורך כ- 30 גרם צמחים RAW ליום.

חשוב לשים לב כי ככל שנעלה את מספר הצמחים בפורמלה באבקה, המינון היחסי של כל צמח שיישקל פנימה יהיה נמוך יותר, למשל בפורמולה של 5 צמחים בכמות של 100 גרם יישקל כל צמח ב- 20 גרם לתוך הפורמולה. בפורמולה של 20 צמחים בכמות של 100 גרם יישקל כל צמח ב- 5 גרם לתוך הפורמולה.
אנו רואים כי היחס נשמר (כל הצמחים אותו המינון ) אך המשקל נטו של צמח בודד בפורמולה ירד.
הדבר תקף רק לפורמולות באבקה, קיפסול וטינקטורה, שכן ב- RAW כל צמח נשקל נטו לתוך המנה.

לאחר שהבנו את המשמעות של מספר הצמחים בפורמולה, נדון במספר כללים שיעזרו לנו לבחור מינונים לצמחים כשאנו רושמים מרשם או עורכים מודיפיקציה לפורמולה מתוך ספר:

כלל ראשון: שלושה גרם – כאמת המידה
הכלל הבסיסי ביותר, הוא להתרגל לראות את אמת המידה של הצמחים בכפולות של 3 בדיוק כפי שמצויין בטווח המינון של רוב הצמחים. כשאמת המידה היא 3 אנו מקבלים טווח נוח של משחק מבחינת המינונים וקל לנו לראות את יחסים בתוך הפורמולה. למשל: אם הקיסר הוא 12, השר הוא 9 ו- GAN CAO הוא 3, קל לנו לקלוט את היחסיות בין הצמחים. כאשר נרצה דיוק מירבי יותר, ניתן להוסיף את המידה 1.5.
Zhang Zhong Jing נהג להשתמש בצמחים באמת מידה של 3 גרם.

להלן מספר דוגמאות של פורמולות קלאסיות שבהן 3 גרם מהווה אמת מידה:

כלל שני: מינוני המסגרת
השלב הבא הוא להגדיר קבוצות של טווחי מינונים. נכנה אותם "מינוני מסגרת":
מינון גבוה מאוד 21-24-30 גרם – צמחים ספציפיים הניתנים לרוב במינון גבוה יחסית, כדוגמת: Huang Qi, Shi Gao .
מינון גבוה– 12-15-18 גרם – קיסר או שר.
מינון בינוני– 9-12 גרם – מינון סטנדרטי לרוב הצמחים.

מינון נמוך – 3-4.5-6 גרם – משרת , צמח מוליך, צמחים מהרמנים.
נמוך מאוד – 1.5-3 גרם – צמחים ספציפיים הניתנים לרוב במינון נמוך, כדוגמת: Xi Xin, Fu Zi .

אם כך קיבלנו פורמט לפורמולה שהיחסים בין הצמחים, מבחינת המינון, ברורים לנו ויהיה נוח לעבוד איתם.
כמובן שבחירת המינונים תושפע רבות בהתאם לכל צמח וצמח, שכן ישנם צמחים שנהוג לתת אותם במינונים גבוהים יותר, למשל Huang Qi, Yi Yi Ren. מינרלים למשל נרשמים לרוב במינונים גבוהים יותר.
אך ניתן לומר כי בשיטת "מינוני מסגרת", ניתן לעבוד עם מספר רב של צמחים במידה משביעת רצון, המאפשרת גמישות רבה, וגם מספקת בטיחות מסויימת בכך שהיא שומרת מפני מינונים מוגזמים.

אין תחליף ללימוד שוטף לשם העמקת הידע בצמחי מרפא סיניים והבנת הדקויות הקטנות של כל צמח וצמח, שכן דבר זה ישפיע מאוד על קביעת המינון לצמח לשם טיפול בבעיה ספציפית. למשל, ישנם צמחים שהמינון שלהם בפורמולה ישפיע על תפקודם, לדוגמה: פעילותו של הצמח Chai Hu מושפעת מהמינון:

במינון נמוך- 3 גרם: הוא מעלה יאנג כלפי מעלה; במינון בינוני- 9-12 גרם: מניע את צ'י הכבד; ובמינון גבוה – 24 גרם: הצמח יסייע בשחרור חיצון.
כמו כן ישנם צמחים או חומרים מהחי אשר טווח המינון שלהם הוא יוצא דופן יחסית, למשל: נמוך מאוד
1.5-3 (Xi Xin), או לחלופין גבוה מאוד 30-60 (Shi Gao). לרוב הדבר מעיד על הפוטנטיות של החומר או הצמח, ועל כן חשוב לשלוט בתפקודי הצמחים הבודדים.

כלל שלישי: שימוש בפורמולה קלאסית כבסיס
אחת ההמלצות לתהליך כתיבת פורמולה למטופל היא לערוך אבחנה מדוייקת עד כמה שאפשר, לבחור פורמולה קלאסית הקרובה ביותר לעקרון הטיפולי של האבחנה, ואז לעשות מודיפיקציה על פי המצב הספציפי. אם נקודת המוצא במרשם היא פורמולה קלאסית- נהיה בטוחים יותר, לעומת הגישה של בחירת הצמחים על פי יכולתם לטפל בבעיה מסויימת ללא קשר לפורמולה קלאסית.
כמובן שלאחר בחירת פורמולה קלאסית ניתן לעשות מודיפיקציות, ולשלב צמחים אשר נחקרו במערב ונמצא שהם יעילים לטיפול בבעיה מסויימת.

להלן מספר דוגמאות של פורמולות קלאסיות שונות, עם מינונים על פי עקרונות "מינוני המסגרת":

Yin Qiao San
Yin Qiao San הינה פורמולה לשחרור רוח חמה מהחיצון (נזלת, חום, כאבי גרון, פריחות).

אנו רואים כי הקיסרים זוכים למינון הגבוה וניתן אפילו להגדיל אותם עד 18 במידת הצורך, שאר הצמחים מחולקים על פי חשיבות, כשהפחות חשובים זוכים למינונים הנמוכים ע"פ מינוני המסגרת.
lu gen הינו חשוב במיוחד בפורמולה שכן הוא מקרר ומזין נוזלים וזה בא לביטוי במינון העתיק ולכן יבוא לביטוי גם במינון שלנו.
תמיד נוכל להדגיש צמחים והיבטים שונים על ידי הגדלת מינון של צמח ספציפי.

Xiao chai hu tang
Xiao chai hu tang הינה פורמולה להירמון ה- Shao Yang, במיוחד כשיש בחילות.

כאן ניתן לשחק במינון של Chai Hu בין 12-18 גרם ע"פ מינוני המסגרת, Ban Xia יוגדל בהתאם לעוצמת הבחילות וגם ינוע בין 9-12 גרם.
Ren Shen ינוע בין 6-9 גרם לפי הצורך בחיזוק הצ'י, ובהתאם למידת החום הקיים. חתיכת פרי אחת של Da Zao שוקלת בממוצע 1.5 גרם אך בשל העובדה שאנו פועלים על פי מינוני המסגרת ניתן מינון עפ"י העקרונות, ולא לפי משקל הפרי, אחרת ה- Da Zaoיחרוג מהטווח הסביר של היחסים בין הצמחים ויהיה דומיננטי מידי.

Xiao Yao San
Xiao Yao San הינה פורמולה לסטגנציה של צ'י ודם על רקע חוסר צ'י ודם. לפורמולה יכולות רבות הניתנות להדגשה בעזרת העלאת והורדת המינונים של הצמחים השונים.

Bu Zhong Yi Qi Tang
Bu Zhong Yi Qi Tang הינה פורמולה בסיסית לחיזוק והרמת צ'י הטחול.

כאן ניתן לראות כי Huang Qi זוכה למינון גבוה במיוחד, שכן אלו המינונים להם הוא זקוק על מנת להעלות כלפי מעלה. לעומתו Sheng Ma, Chai Hu- ניתנים במינונים נמוכים כי כך הם מדגישים את הכיוון כלפי מעלה.
Bai Zhu Dang Gui מינון סטנדרטי- 9.
המינון שלChen Pi הינו 6 כיוון הוא צמח שמטרתו לייצר תנועה מסויימת שיהיה קל ליצור את ההנעה כלפי מעלה.

Ren shen yang ying tang
Ren shen yang ying tang הינה מודיפיקציה ל- Ba Zhen Tang המדגישה את הלב (yuan zhi הורד שכן הוא אסור לשימוש בארץ).
סדר הצמחים שונה שיהיה קל לזהות את הפורמולה המקורית.

בפורמולה הזו אנו נתקלים במצב בו עלינו ממש לערוך את המינונים הקלאסיים למינונים יותר נפוצים בימינו, וכמובן שגם פה ניתן להגדיש היבטים שונים בפורמולה ע"י העלאת מינונים לצמחים מסויימים.
המינון של Bai Shao גבוה יותר על מנת לשמור את הדגש שניתן לו בפורמולה המקורית.
את yuan zhi יש צורך להחליף, כשהאופציות הן למשל Bai zi ren, suan zao ren, ye jiao teng, אך יש צמחים נוספים כמובן בהתאם למטופל.

סיכום
לכל צמח וצמח יש את תכונותיו היחודיות שבאות לידי ביטוי במינון ובשילובי הצמחים המתאימים במיוחד עבורו.
בצורת העבודה שהוצגה, המבוססת על 3 גרם כאמת מידה אחידה המוצאת ביטוי בקבוצות המינונים השונות מאפשרת לנו לעבוד בצורה יעילה וגמישה עם פורמולות קלאסיות רבות, ברור כי ככל שנרשום יותר מרשמים, נחוש ונתחבר בצורה אישית לצמחים.
העבודה לפי "מינוני המסגרת" מאפשרת יצירת שפה אחידה בין יחסי הצמחים בפורמולה, ומקלה על המטפל בעריכת מודיפיקציות או בכתיבת מרשם שלא על פי פורמולה קלאסית.

כולי תקוה כי מאמר זה יסייע לכם להמשיך ולעזור למטופלים רבים.

עריכה והגהה: מערכת סינית.

המחבר:
חיים חן
מטפל ומרצה ברפואה סינית וצמחי מרפא
http://www.spirit-path.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts