ילדים נושמים עמוק

טיפול סיני באסטמה ושיעול כרוני בילדים

אסטמה הינה המחלה הכרונית השכיחה ביותר בילדים.
היא מוגדרת כהפרעה דלקתית כרונית של דרכי האויר ומתבטאת בארועים חוזרים של צפצופים, שיעולים וקוצר נשימה בשל גירוי יתר, תגובתיות יתר והיצרות של דרכי האויר. הרבה ילדים נחשבים 'אסטמטיים' בשל שיעולים חוזרים או הימצאות ליחה רבה באיזור החזה.

אסטמה עשויה להשפיע על הילד מבחינה פיזית, רגשית ומנטאלית כאחד. הילד לרוב אינו יכול לרוץ ולשחק עם חבריו לאורך זמן בפעילות שדורשת מאמץ אירובי וזה עלול להוביל לתיסכול רב. כמו כן בזמן התקף מתלווה הרבה פעמים לקושי בנשימה ולשיעול תחושת חרדה, שאינה תורמת לבטחונו העצמי של הילד.

לפי נתוני איגוד הריאות האמריקני (American Lung Association), אסטמה היא הגורם העיקרי השלישי לאישפוז בילדים מתחת לגיל 15 והגורם הנפוץ ביותר להיעדרות מבית הספר והגן (1). שיעור האסטמה בילדים ומבוגרים נמצא בעליה מדאיגה ועומד על כ-7.2% מאוכלוסית העולם (6% במבוגרים ו-10% בילדים- 2). הטיפול התרופתי באסטמה, קורטיקוסטרואידים ומרחיבי סימפונות, מיסודו הוא טיפול המרגיע ומשכך את ההתקף, אך אינו מרפא את המחלה ואינו מונע לאורך זמן הישנותם של התקפים. יתרה מזאת, בראי הרפואה הסינית, לאורך זמן, תרופות אלו מאטות את זרימת הצ'י, מחלישות את האיברים והילדים במיקרים רבים מתמכרים לתחושת ההקלה לאחר לקיחת תרופות כגון ונטולין, בריקלין וכדומה (3).

המונח 'אסטמה' מוגדר ברפואה הסינית בכמה שמות המתיחסים למצבים שונים: Chuan Ke משמעו התנשמויות ושיעולים, Xiao Chuan משמעו צפצופים וחרחורים (4). למעשה, באבחנה הסינית, תלונה עיקרית- אסטמה- אינה מספיקה על מנת להחליט על הטיפול המתאים. מאחר שלמונח זה יש מופעים שונים ודרך התבטאות אינדיבידואלית אצל כל מטופל, האבחנה המבדלת בין סינדרומים שונים של 'אסטמה' או 'שיעול כרוני' חשובה להצלחת הטיפול.

ב-Pubmed , מנוע חיפוש של ה- Medline, הספריה הלאומית לרפואה של ארה"ב, ניתן למצוא עשרות מחקרים המצביעים על יעילות הטיפול ברפואה סינית באסטמה ושיעול כרוני. ואכן, הטיפול בדיקור וצמחי מרפא בתחומים אלו הוא מאד אפקטיבי.

יונתן ודניאל, שני אחים, האחד בן חמש והשני בן שנה וחצי, סבלו שניהם, לפי אבחנת הרופא המטפל, מאסטמה, שהתבטאה בהתקפי שיעול וקוצר נשימה, בעיקר באמצע הלילה. יונתן סבל משיעולים יבשים בעיקר ולעיתים אף צרידות ודניאל משיעולים ליחתיים ונזלות. כדי למנוע התקפי שיעול, עשו ההורים ליונתן מדי לילה אינהלציות וכמו כן הוא טופל במשאפים. יונתן ודניאל טופלו בדיקור, יונתן למשך כ-3 חודשים ודניאל במשך כחודש, במהלכם הופסקו טיפולי האינהלציה ומתן התרופות באופן גורף והם הודרכו להשתמש באמצעים אלו רק במיקרה הצורך, כשמופיע התקף. במהלך תקופת הטיפולים ירדה תדירות השיעולים ועוצמתם פחתה באופן ניכר, כשבסיום הטיפולים שניהם כבר לא סבלו יותר מהתקפי שיעול ולא קיבלו תרופות. מצב זה נמשך גם חודשים רבים לאחר הטיפול.
דוגמאות לנקודות דיקור בטיפול ביונתן- Lu8, Lu6, Lu7, St36, Sp6, Kid6.

דוגמאות לנקודות דיקור בטיפול בדניאל- Lu6, Lu7, St36, St40, Tw10.
(קומבינציות שונות של נקודות אלו בכל טיפול, לפי המצב בו הגיע הילד באותו שבוע).

בסיפור המיקרה הבא אציין בפירוט מהלך של טיפול בילדה שסבלה מהתקפי שיעול כרוני עם הסברים על ההגיון הפנימי, שבבחירת נקודות הדיקור ופורמולת הצמחים:
מיה, בת שנתיים וחודש, תלונה עיקרית- התקפי שיעול יבש וחזק, שלא פוסק, מלווה בקוצר נשימה. החל כשבוע לפני שהגיעה לטיפול בליווי חום מדיד מעל 39 מעלות. החום עבר, לא התלוננה על כאב גרון. לאחרונה היו הרבה התקפים (כ-3-4 התקפים בחודשיים האחרונים), כאשר כל התקף נמשך כ-4 ימים. הטיפול במשאפים מביא להטבה בשיעולים, אך לא מונע הישנות ההתקפים. רופא חשד שאולי יש דלקת גרון ונתן אנטיביוטיקה, אך לפי התוצאות, כנראה אין דלקת גרון ולכן הפסיקה את האנטיביוטיקה. בגיל חצי שנה, עקב התקפי שיעול, איבחן רופא מומחה ברונכיט ספסטית ומאז היא מטופלת במשאפים של ונטולין ובודיקורט מדי יום. לפני כשנה היה התקף חזק מאד, שבעקבותיו אושפזה בבית חולים. האם מדווחת שכל דבר שמתחיל מסתיים בריאות. לדוגמא, דלקת עיניים בסוף מסתיימת בשיעולים, חום הופך לשיעול וכדומה. יש נטיה להתקררויות ולחולי בחורף. במשפחה של האם יש הרבה רגישויות בריאות. אין אלרגיות או נטיה להזעות, שינה טובה, יציאות תקינות.

מיה טופלה בשבועיים הראשונים בדיקור בלבד ובהמשך, בנוסף לדיקור, קיבלה פורמולה בטינקטורה (מיצוי אלכוהולי של צמחי מרפא).

טיפול ראשון:
Lu6- נקודת התראה של הריאות, לשיעול אקוטי, מנקה חום מהריאות ומלחלחת אותן, מכוונת את צ'י הריאות מטה.
Lu8- נקודת נהר ונקודת המתכת על אלמנט המתכת, מחזקת את הריאות וטובה למצבים של יובש בריאות ולשיעול יבש (נקודות הנהר במרידיאנים הייניים הן גם נקודות מתכת ולכן אפקטיביות לטיפול בפתוגנים הפוגעים במרידיאן הריאות).
St36- נקודה כללית לחיזוק הצ'י, יחד עם נקודות על מרידיאן הריאות מחזקת גם את צ'י הריאות.

לאחר הטיפול הראשון היתה הקלה והטבה בעוצמת השיעולים ותדירותם.

טיפול שני:
St36- נקודה כללית לחיזוק הצ'י, יחד עם נקודות על מרידיאן הריאות מחזקת גם את צ'י הריאות.
Lu7- נקודת חיבור, מחזקת את פונקצית הפיזור וההורדה של צ'י הריאות, משחררת חיצון ומסלקת רוח ולכן טובה כנגד פלישת פתוגנים חיצוניים כגון חום, יובש, לחות וכדומה.

לאחר מספר טיפולים דומים השיעולים נפסקו כליל והאם דיווחה שמיה מרגישה מצוין. אחרי הטיפול השני מיה קיבלה את הפורמולה הבאה בטינקטורה.

פורמולה: Bu Fei Tang + Yu Ping Feng San- חיזוק צ'י הריאות והמערכת החיסונית

Dang Shen 24- חיזוק צ'י בכלל והצ'י המגן בפרט
Huang Qi 24- יחד עם הצמח הקודם – חיזוק צ'י בכלל והצי המגן בפרט
Shu Di Huang 24- חיזוק דם וג'ינג
Wu Wei Zi 6- משמר את צ'י הריאות ועוזר לכליות בעיגון הצ'י
Zi Wan 9- מלחלח את הריאות ועוצר שיעול
Sang Bai Pi 12- מכוון את צ'י הריאות מטה
Bai Zhu 9- חיזוק צ'י הטחול לתמיכה בצ'י הריאות
Fang Feng 9- סילוק פתוגנים חיצוניים
Mu Xiang 9- מודיפיקציה לספיגה טובה של הפורמולה

הטיפולים הנוספים כללו בעיקר את הנקודות שצויינו לעיל, כשלמעשה, מיה חשה בטוב ולא סבלה מהתקפים. במקביל, מינוני התרופות ירדו אט- אט, עד שלאחרונה, הופסקו התרופות לחלוטין. היא מגיעה לטיפול מונע פעם בעשרה ימים-שבועיים.

אמצעים נוספים למניעה ולהקלה על התקפי שיעול וקוצר נשימה:

מתקן אדים קרים– יעיל בעיקר כאשר השיעול יבש או כאשר יש ליחה צמיגה קשה להוצאה ולכיוח. בשיעול יבש האדים יעזרו בלחלוח הריאות ובליחה צמיגה האדים יעזרו להתמיר את הליחה למצב של לחות, שתהיה קלה יותר להוצאה וכיוח.

שיאצו ועיסוי– עיסוי או לחיצות באמצעות שורש כף היד ואגודלים על מסלול מרידיאן הריאות (בצד הפנימי של היד, לאורך קו שיורד לכיוון האגודל), טפיחות קלות על איזור הגב העליון והחזה (בעיקר בשיעול ליחתי) או לחיצות עדינות על איזור הגב העליון והחזה.

תזונה– מומלץ לאכול בעיקר מזון מבושל, מאודה או מוקפץ, ולשלב בו שורשים כתומים, המחזקים את צ'י הטחול-קיבה שמשפיע על צ'י הריאות, ושורשים לבנים, המחזקים את הריאות ומעט מזונות חריפים עדינים, שכן מעט חריף מחזק את הריאות. דוגמא למזונות מומלצים: קולרבי, לפת, צנון, עירית, אורז, שיבולת שועל, גזר, בטטה, ארטישוק ירושלמי, עלי חרדל, בצל, שום, ג'ינג'ר טרי, סרדינים, כוסברה, רוזמרין, ריחן (5).

פעילות גופנית– הליכה יומית באויר צח, נשימות עמוקות, יוגה, צ'י קונג, טאי צ'י.

לסיכום, הטיפול ברפואה סינית בילדים הסובלים משיעול כרוני, צפצופים וקוצר נשימה הוא מאד יעיל ברמה האקוטית והכרונית כאחד. לעיתים לאחר מספר טיפולים כבר ניתן להבחין בשיפור ניכר במצבו של הילד וכתוצאה מכך להפחית באופן משמעותי את צריכת התרופות.
בראיה סינית, התקפי שיעול וקוצר נשימה נובעים הרבה פעמים מחולשת ריאות וטחול-קיבה, המצאות ליחה ואולי אף חולשת כליות. להשגת תוצאות ארוכות טווח, חשוב מאד לאבחן את סינדרום הבסיס ולטפל בו לאורך זמן בעזרת דיקור ופורמולת צמחים על מנת למנוע הישנות התקפים. בנוסף, גם לאחר סידרת טיפולים יש להמשיך ולתת טיפול לתיחזוק כפעם בשלושה שבועות עד חודש.

הערות:
1. http://www.lungusa.org/site/pp.asp?c=dvLUK9O0E&b=22782

2. http://www.merckmedicus.com/pp/us/hcp/diseasemodules/asthma/epidemiology.jsp

3. Julian Scott and Teresa Barlow. Acupuncture in the Treatment of Children. 1999, third edition, p.220.

4. Bob Flaws and Philippe Sionneau. The Treatment of Modern Western Medical Diseases with Chinese medicine. 2005, second edition, p.95.

5. אורון אופק, אומנות הריפוי בתזונה סינית, 2001 (עמ' 131-132).

הגהה: מערכת סינית.

המחברת:
אפרת קרני-ניר
מטפלת ברפואה סינית
www.chinamed.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts