החקלאי והקיסרית במרחב המעברי

סקירת כנס האגודה- נובמבר 2007

בוקר יום ראשון, 09:30, בית יד לבנים בתל אביב.
מטפלים ברפואה סינית מתאספים בכניסת הבניין, ובו התערוכה הקבועה עם אורחים חדשים דוגמאת דרורת בע"מ (המייבאים את Kan Herbs ואת הפורמולות של ג'ובאני מצ'וצ'ה) ונציג קונגרס ה- ICCM, לצד אורחים קבועים וותיקים דוגמאת זן צמחים.
הפגישות שבין קולגות, ההיכרויות פנים-מול-פנים של אנשים המכירים זו את זה דרך מסך המחשב בפורומים כאלו או אחרים, פגישות בין אנשים שלא ראו אחד את השנייה זמן רב המביאות לעתים לפרץ התרגשות שכזה שלא משנה מי עומד בדרך- העיקר להגיע לחיבוק המיוחל, גם במחיר דחיקת ודחיפת אנשים מסביב- כל אלו מרכיבים את תחילת הכנס של האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי לחודש נובמבר 2007, בנושא מעברים.

אז מה היה לנו?
הכנס החל בעיכוב קל עם ד"ר עופר להבי, המביא את הצד של הרפואה המערבית למנופאוזה.
מהר מאוד ד"ר להבי מבין שמעתה אין לומר "גיל הבלות" כי אם "גיל המעבר", וממשיך לדבר באופן רהוט, ברור קולח, ואינו משתמש במונחים רפואיים, מה שהשאיר אותנו כל הזמן בתמונה.

ד"ר בועז שטרן דיבר על מעברים בכלל ולא רק על גיל המעבר עצמו.
ד"ר שטרן הינו פסיכולוג בשניידר המטפל בחרדות ובפוסט- טראומה. ובשיטתו טיפולי ביו-פידבק, היפנוזה ומדיטציות.
בעוד הוא דיבר על נקודות חשובות, הוא נגע בהן באופן שטחי בלבד. התחושה הייתה של פספוס, הייתה תחושה מאוד קטועה מדבריו של ד"ר שטרן, בלבול גדול בדבריו וקפיצה מנושא לנושא באופן לא זורם.
הנקודות שהעלה כמו ההשפעה החברתית תרבותית שיש לגיל המעבר (ובכל הקשור לנשים בכלל, כולל הריון ואימהות), המרחב המעברי (מרחב מעברי הינו מרחב פסיכולוגי בין מציאות לפנטזיה הנשמר לאורך כל החיים, וזהו מקום הנותן את האפשרות לעוד אפשרויות ולשבור קיבעונות ישנים), ובעיקר- החלק שלנו כמטפלים בכל מערך התמיכה עבור הנשים בגיל המעבר- ואנשים בנקודות משבר ומעברים בחיים בכלל- כולן חשובות אך זכו להתייחסות מאוד שטחית ולא אפשרו לנו לקחת את הדברים ובאמת להטמיע אותן בקליניקה, מאחר ומדובר על דברים שאותם יש ללמוד. הרצאה מבולבלת בת 45 דקות לא הקנתה לנו את האפשרות להטמיע משהו פרקטי.
ודבר נוסף, אומנם ד"ר שטרן הזכיר את וויניקוט כהשפעה גדולה, אך שכח להזכיר ש"מרחב מעברי" הוא מונח שוויניקוט קבע בעולם הפסיכולוגיה. ראוי היה לציין זאת.

הבאה בתור הייתה אושרי זיסמן בהרצאתה "החקלאי השמיימי פוגש את האישה המנופאוזית".
שם מבטיח, והרצאה בת 45 דקות הנשענת על הספר Shen Nong Ben Cao Jing (תורת החומרים של החקלאי השמיימי) שנכתב לפני כ- 2,500 שנה.
ניכר היה שאושרי מתרגשת מאוד, אבל הדבר ניכר רק בקולה שמדי פעם רעד.
כל הדברים שאמרה הצביעו על בקיאות גדולה בחומר וחיבור גדול מאוד בינה לבין הצמחים, והיא דיברה באופן קולח וברור. הייתה תחושה כללית שזו הייתה ההרצאה החביבה על באי הכנס.
בעוד איני יכולה להתחבר לכל הצד המדבר על הצמחים (כן, כותבת שורות אלו אינה חובבת גדולה של צמחים כשם שהיא אוהדת מושבעת של הנקודות), כל התכנים העולים בטיפול, שאושרי דיברה עליהם בהקשר לגיל המעבר, ניתן היה לשייך לכל אישה וגבר כמעט בכל זמן של שינוי, של מעבר. אלו הם תכנים פסיכולוגיים שרבים מאיתנו מתמודדים איתם בשלבים שונים בחיינו.
אך מהיכרות שטחית עם הצמחים, גם הצמחים שהזכירה יכולים לעזור לנשים בשלבים שונים בחיים של מעברים, ואולי היה חשוב להזכיר את זה.
בנוסף, הייתה חסרה התייחסות כלשהי למעגלי 7 השנים, שלא ניתן לדבר על נשים ברפואה הסינית מבלי להזכיר אותם.

ולכן קרן זליכה, שבאה אחרי אושרי זיסמן, באה והשלימה את החוסר הזה.
קרן דיברה על הטיפול באמצעות צמחי מרפא בגיל המעבר, כאשר את רשימת הסינדרומים והצמחים הקדימה התייחסות למעגלי 7 השנים וגם התייחסות ל- CV וה- Chong, מרידיאנים בסיסיים בהגדרה ועוד יותר בכל הקשור לגינקולוגיה סינית.
קרן הפגינה בקיאות מרשימה בצמחים, בשפה הסינית, היא העבירה הרצאה מובנית ומסודרת ולא היה ניתן להבחין שהיא התרגשה, כפי שהודתה באוזנינו בתחילת ההרצאה.

לאחר ההפסקה, ההרצאה האחרונה בה נכחתי אני הייתה "קיסרית האש" של אפרת אברמסון.
סוף סוף קצת חמשת האלמנטים! סוף סוף קצת נקודות!
הרענון היה שלם- אפרת מגיעה מהרפואה הסינית העתיקה (Stems and Branches), בעוד אושרי וקרן נתנו את הצד של ה- TCM לדברים, ואפרת נתנה טעימה מהאסכולה הזו בהקשר מלא לגיל המעבר. אין זה סוד שאפרת מעבירה קורס של Stems and Branches, והטעימה אפשרה לה להציג גם את מיומנויותיה כמורה מצוינת.
היה לי המזל ללמוד אצלה בשנה הראשונה שלי בלימודי רפואה סינית.
איני יכולה להגיד שהייתי מרותקת כל שיעור ושיעור, אבל חמשת האלמנטים וכל הדברים הבסיסים של הרפואה הסינית שחשוב לדעת יושבים ונטועים חזק בבסיס בזכות יכולת ההוראה של אפרת- משהו מאוד מובנה בהצגת החומר, מאוד ברור, מאוד מחובר לקרקע שמעביר את הדברים בצורה ברורה ובהירה.
בחירת השם "קיסרית האש" נראתה אך טבעית לאישה הג'ינג'ית שעמדה מול היושבים באולם והעבירה הרצאה כמו שוחחה עם כל אחד ואחת מאיתנו באופן אישי.
ומהרצאה זו, הדבר החשוב שהיה צריך לקחת- יכולתה הגדולה של הרפואה הסינית כרפואה מונעת, גם בשלבים שלפני גיל המעבר.

חברים יקרים- משהו טוב מאוד עובר על תחום הרפואה הסינית בארץ.
כפי שקרן זליכה ציינה בפניי, יש סוג של התעוררות מאוד גדולה בתחום הרפואה הסינית ורואים את זה כמעט בכל אספקט- קורסי ההמשך וסדנאות- שהשנה בורכנו בשפע מגוון של קורסים וסדנאות עם מורים רבים.
הכנס היה כנס מכובד- וברכות לקרן סלע חברת הועד שהייתה אמונה על הרמת הכנס הזה- הייתה נוכחות בת 200 חברים- לא רע בכלל!- ומגוון ההרצאות היה רחב. כל הכבוד גם על הניסיון והעקשנות לעמוד בלוח הזמנים, מה שכמעט ונידון לכישלון מראש עקב האיחור האופנתי המושרש בתרבות הישראלית…
גם באינטרנט ישנה קהילה ערה של מטפלים המחפשים עוד מידע ומחפשים את השיח המקצועי.
ונראה שדור חדש נעמד על רגליו באופן איתן- וראו איזה כיף- הפעם המטפלות הן שנתנו את הטון!
ואין כמו נשים שיטפלו בנשים.
אין כמו שיח נשים, בו אישה מעבירה לשניה מחוכמתה, מניסיונה, ומעשירה את רעותה למען זו האחרונה תוכל להתמודד עם קשיים בחייה באופן קל יותר.
הדיעה הרווחת היא שאם יש יותר מאישה אחת בחדר יש בעיה גדולה.

דיעה אחרת יותר נכונה ומדויקת היא, שרק אישה יכולה להבין אישה אחרת באופן מלא, רק אישה תוכל להבין את הדברים המורכבים והפשוטים באותה נשימה שאישה אחרת עוברת, כשם שרק אישה תוכל להבין את הדברים שאינם נאמרים על ידי אישה אחרת.

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts