ההתמכרות והגמילה מעישון

סקירה מערבית וסינית

מוצגת בפניכם מאמר משנת 2001 של גלית גליל, אודות העישון, נזקיו, דרכי הטיפול בנזקים והגמילה- מערבית וסינית.
עקב משקל המסמך, הוא מצורף לכם פה בקובץ zip, ולשם הצגת הדברים, מובא בפניכם המבוא:

"טבק יכול להרוג ואני הוכחה חיה לכך". אלה היו מילותיו האחרונות של ווין מק' לארן, הגבר השזוף והמחוספס שגילם את דמות הקאובוי המפורסמת, "איש המלבורו", בפרסומת לסיגריות. מק' לארן מת מסרטן ריאות בגיל 51.

העישון מהווה גורם ישיר ועקיף למחלות רבות, וגורם תמותה כה חמור, עד כי יצרני הסיגריות מחויבים על פי חוק להדפיס אזהרה על גבי חפיסות הסיגריות. רבים מהמעשנים טוענים שהטעם וההנאה מהסיגריות כבר אינם כפי שהיו פעם, והדבר נכון; במהלך השנים, גילו חברות הטבק זנים של טבק שהם יותר ויותר ממכרים, אך פחות "מהנים". בתביעות שהוגשו בשנים האחרונות נגד חברות טבק בעולם, נאלצו החברות לשלם פיצויים גדולים מאוד לאנשים ולמוסדות שניזוקו.

עישון סיגריות הוא הצורה הנפוצה ביותר של תלות בסמים. רוב המעשנים נתפסו למנהג זה בתקופת ההתבגרות, שעה שמחלות ומוות נראו בעיניהם כאפשרות בלתי-מציאותית. במרוצת הזמן הופך העישון להרגל של קבע, כך שאותם המעשנים מוצאים את עצמם "מעשנים כבדים" כמעט בלי להבחין שנקלעו למצב זה.
המודעות לנזקי העישון, בארץ ובעולם הנאור בכלל, גורמת ליותר ויותר אנשים להחליט להיגמל.

במחקרים שנערכו בקרב מעשנים נמצא כי כ- 55% מהם מבקשים להיגמל ורק כ- ¼ מתוך המנסים להיגמל בכוחות עצמם, מצליחים בכך. חוסר היכולת של כה רבים להיגמל מן העישון נובע מתופעות הלוואי, הלא נעימות, הנלוות לרוב לתהליך הגמילה.

בכתבים העתיקים של הרפואה הסינית המסורתית, לא נכתב דבר על התמכרות לעישון או התמכרות בכלל, סביר להניח שפשוט לא הייתה אז מודעות למידת הנזק שבמנהג זה.
מטרת מאמר זה להציג את האפשרויות העומדות בפני מטפל ברפואה סינית המעוניין לסייע למטופל בתהליך של גמילה מעישון. לצורך כך סקרתי את נזקי העישון, מהי שורשה של ההתמכרות לעישון וכמובן מהם דרכי הטיפול העומדות בפנינו, המטפלים ברפואה סינית. במאמר זה מוצגות גישות שונות לדיקור ואפשרויות טיפול מגוונות המציעים מטפלים ברפואה סינית העוסקים בתחום.

להורדת המסמך לחצו כאן

המחברת:
גלית גליל
מטפלת ברפואה סינית
galit.galil@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts