האנרגטיקה של הפתולוגיה

שלבי המחלה ע"פ חמשת האלמנטים

תיאורית חמשת האלמנטים מאפשרת לנו לבחון תבניות התפתחותיות ברמות שונות ומגוונות. בבסיסה , תיאוריה זו בוחנת קיום, על רבדיו השונים, כשאספקט הזרימה המחזורית מוביל אותנו מן הלידה ועד המוות לקראת התחדשות.

במאמר זה אנסה לבחון את תיאורית חמשת האלמנטים אל מול פתולוגיות שתוקפות את הגוף.
לא תהיה כאן הצגה של יחסי YING QI – WEI QI או כניסה אל תוך מושגי BEN-BIAO הרלוונטיים מאוד במקרים אלו, אלא התייחסות אל הגורם הפתולוגי כישות מתפתחת בפני עצמה: נולדת, גדלה, מבשילה, אוחזת ומעמיקה אל תוך עומקו של הגוף הבריא האנרגטי.

מקורן של כל המחלות הוא חוסר האיזון היחסי בגוף הבריא.
כיוון שיש מעט מאוד מחלות הפוגעות ב- 100% מהאוכלוסייה הנחשפת אליהן הרי שסיכויי האדם לחלות או להיות בריא תלויים בו ובו בלבד.
אנחנו מוקפים ומותקפים כל הזמן בידי מאות אם לא אלפי גורמי מחלה: חיידקים, וירוסים, פטריות, אלרגנים, זיהום, רעלנים, תרופות, רגשות, מזג אוויר, תזונה ועוד ועוד. למרות זאת איננו חולים כל הזמן, וכשאנו חולים איננו חולים בכל סוגי המחלות. מהות המחלה קשורה באופן ישיר להתנהלות החיים האנרגטית של הלוקה בה: אנשים שחווים את חייהם דרך משקפי "המתכת" סביר שיסבלו ממחלות של מערכת הנשימה ואילו אנשים שחווים את חייהם דרך משקפי "האדמה" סביר שיסבלו ממחלות של מערכת העיכול וכיו"ב.

מרגע שמצב פתולוגי כזה או אחר יצא אל אוויר העולם הרי שהוא מקבל מהות משל עצמו. אמנם מהות זו נמצאת ביחסי גומלין עם הגוף האנרגטי והפיזי הדואג "לטפח" אותה בהתאם לצרכיו ויכולתו, אך ללא כל ספק יש לה גם קיום עצמאי- יש לה תדר אנרגטי ספציפי שבו היא קיימת ומתקיימת, בו היא באה לידי ביטוי, בו היא נבראת ונכחדת.
הדבר דומה לאמן שמצייר ציור. למרות שציור זה מהווה את כל פנימיותו של אותו יוצר הרי מרגע שהוא מוכן הוא הופך לישות עצמאית בעולם התופעות.

אלמנט העץ
ה"עץ" בפילוסופיה הסינית מסמל אביב ולידה, יציאה מהחבוי אל הגלוי וכן את יכולת התנועה (רוח). העץ הוא בעצם הנגיעה הראשונה של החיים במימד הפיזי- הוא המעבר בין הפוטנציאל של הדברים להיות, לבין מהותם כפי שאנו תופסים אותה. שלב העץ בפתולוגיה הוא השלב ההתחלתי והראשוני ביותר. מבעד לעיניו של המטפל שלב זה הוא עדיין בתחום הרפואה המונעת. מטפל טוב יכול לחזות שינויים פיזיים עתידיים לבוא דרך חוסר איזון אנרגטי המאובחן דרך הלשון או הדופק או על סמך היכרותו עם פוטנציאל התפתחות של פתולוגיות. מבחינת המטופל, שלב העץ של הפתולוגיה הוא השלב בו ישנה תחושה שהדברים אינם כסדרם אולם הם עדיין חסרי שם. משפטים קלאסיים שמתארים מצב זה הם: "אני מתחיל להרגיש את הגב"- אצל אלו הסובלים מבעיות גב כרוניות, "אני מרגיש משהו בבטן"- אצל אלו הסובלים מבעיות במערכת העיכול, "לא טוב לי, אבל אינני יודע בדיוק מה"- אצל אלו הסובלים מחוסר איזון מנטאלי או רגשי. מצב זה מתאר פתולוגיה שיצאה אל אויר העולם, חוסר איזון אנרגטי שמתחיל להתממש בגוף הפיזי.

שלב זה הוא הראשוני ביותר בשלבי ההתפתחות של המחלה ומעיד על איזו שהיא חריגה בתנועת הצ'י בגוף. אין עדיין ביטוי חריף או כרוני של מצב קליני כלשהו אבל בהחלט ישנה הפרעה במערך הזרימה של הגוף. אחד מאיברי הפנים (בהתאם לאבחנה הסינית) אינו מקבל כמות מספקת של צ'י ומתחיל לשלוח אותות אזהרה לקראת העתיד לבוא. ישנה הפרה במערך ה- WEI QI YING QI בגוף אולם היא רק בראשיתה. מצב זה יכול לנבוע מסטגנציה ו/או מחולשה- נוכל לאבחן זאת באמצעות הדופק, למרות שהדבר לא ישפיע באופן מהותי על עיקרון הטיפול.

כיוון שמצב זה הוא ראשוני יחסית ואינו מעיד על חוסר איזון גדול בגוף, עיקרון הטיפול יהיה לדאוג לתנועת הצ'י התקינה כשמטרתנו העיקרית היא להחזיר את הסדר על כנו. המערכת המתארת את תנועת הצ'י התקינה בגוף (YING QI) היא מערכת השעון הסיני. במערכת זו הצ'י זורם מאיבר אחד למשנהו כאשר הוא "מתעכב" כשעתיים בכל אחד מאיברי הפנים.
תנועת הצ'י נעשית דרך תנועת המרידיאנים העיקריים.
– לכל מרידיאן ישנה נקודת כניסה בה הצ'י נכנס אליו ממרידיאן ה"אם"- לדוגמא נקודת הכניסה של הכבד (הנקודה בה ה- YING QI מגיע מכיס המרה בשעה 01:00) היא LIV-1.
– לכל מרידיאן ישנה נקודת יציאה– הנקודה בה ה- YING QI עובר אל מרידיאן ה"בן" , לדוגמא, נקודת היציאה של הכבד אל הריאות היא LIV-14. שעת היציאה היא 03:00.
– לא תמיד נקודת היציאה היא הנקודה האחרונה על המרידיאן. טבלה מצורפת.

נקודות כניסה ויציאה:


אפשרויות טיפול:
1. ניתן להשתמש בנקודת הכניסה והיציאה של איבר בכדי לחדש את זרימת הצ'י- לדוגמא שילוב הנקודות LIV-1, LIV-14 בעת חוסר איזון של הכבד.
2. ניתן להשתמש בנקודת היציאה של מרידיאן האם ובנקודת הכניסה של המרידיאן ה"חולה"- לדוגמא שילוב הנקודות GB-41, LIV-1 בעת חוסר איזון של הכבד.
3. ניתן לשלב בין נקודת היציאה של מרידיאן האם לנקודת הכניסה של מרידיאן הבן- לדוגמא שילוב הנקודות GB-41, LU-1 בעת חוסר איזון של הכבד.
הדיקור יהיה עם כיוון הזרימה במערך ה- YING QI אם בחרנו את אפשרות הטיפול מספר 2 אז GB-41 תידקר ראשונה ואחריה תידקר LIV-1. שאר כללי הדיקור הרגילים חלים גם על נקודות אלו מבחינת טכניקה וזמן.

אלמנט האש
אלמנט האש במערך חמשת האלמנטים מבטא את הקיץ ושיא היאנג. אחרי שהיה תהליך של לידה (עץ) האנרגיה מגיעה לשיאה- פוטנציאל ההוויה היאנגי שלה מתממש במלואו.
מבחינת האנרגיה הפתולוגית זהו שלב ההתפרצות האקוטי של המחלה- זה הזמן שבו המחלה מראה את עצמה בשיא עוצמתה לדוגמא:

1. תחושה מקדימה של "אני מתחיל להרגיש את הגב" הופכת לכאב גב אקוטי וחריף כמו במצבים של פריצת דיסק.
2. אנשים עם מחלות כרוניות במעיים כמו COLITIS או CHROHNS חווים התקף של כאבי בטן ושלשולים.
3. "רוח חום" או "רוח קור" המתחילים להתבטא בצורה של חום מדיד גבוה.
4. חוסר נוחות במרפק הופך לדלקת חריפה באקסטנסורים של כף היד- TENNIS ELBOW.
שלב זה יכול להיות קצר יחסית (ימים ועד שבועות), אולם המטופל חווה אותו בדרך הקשה ביותר. בדר"כ זהו השלב שבו מתחילים לקחת תרופות אנטיביוטיות/נוגדות דלקת או נעזרים בטיפולים אלטרנטיביים בכדי לכבות את ה"אש" שפרצה בגוף.

המחלה מתבטאת בצורה החמורה ביותר שלה, כמו מענישה אותנו על שלא הקשבנו לה בפרולוג ה"עץ" שלה. תמרור האזהרה שהונח לנגד עינינו קודם לכן הופך להתנגשות חזיתית בין הצ'י של האדם לצ'י של הפתולוגיה.
עיקרון הטיפול בדיקור יהיה: לכבות את האש. אין זה הזמן לטכניקות של חיזוק או בקרה על המקום הפגוע, עלינו להתעמת מול הבעיה באופן ישיר. פנים מול פנים.

נוכל להשתמש לצורך כך בנקודות בעלות אופי של אש או מים בהתאם לעוצמת הפגיעה ובהתאם למיקום הפגיעה (ע"פ האבחנה הסינית). הבחירה בין נקודת אש למים תהיה ע"פ עוצמת הלהבות אותן נוכל לאבחן בדופק. במידה ואנו נתקלים במצב בו האש חזקה מאוד נצטרך לפזר את נקודת האש, ובמידה וישנה אש אך היא אינה חזקה נוכל לנסות לקרר אותה בעזרת נקודת המים. הדיקור יהיה במרידיאן הפגוע ע"פ האבחנה הסינית וניתן גם לשלב בין נקודות האש והמים במידת הצורך. נקודות נוספות שניתן לשקול במצב זה הן נקודות הבאר שיוצרות תנועה חזקה מאוד במרידיאן ויכולות לעזור במקרה זה.

במצב של דלקת בגוף או חום מדיד גבוה או כאבים הנובעים מפריצת דיסק, מומלץ לראות את המטופל בשכיחות יותר גבוהה- עד פעמיים בשבוע- בכדי שהטיפול יהיה יותר אפקטיבי.

אלמנט האדמה
הגוף האנושי אינו יכול לתחזק מצב זה של עודף אמיתי (אש) לאורך זמן רב מפני הוא גורם להתשה בכל הרמות (פיזית ונפשית) ולהיחלשות של הצ'י. לגוף האנרגטי והפיזי אין מספיק עתודות של אנרגיה בכדי לתחזק עודף או במילים אחרות להילחם בעוצמות שדורשת מחלה בעלת אופי של "אש" ולכן הוא נאלץ לדחוק את המחלה אל עבר האזורים העמוקים יותר- אל עבר היין- למרות הסיכון בכך. במצב זה משתנה גם האנרגיה של המחלה ועוברת מהתבטאות יאנגית (עץ ואש) דרך ציר השינוי (אדמה) אל ההתבטאות היינית (מתכת ומים).
אלמנט האדמה אחראי למעבר בין עונות השנה וכן על הטרנספורמציה בין היאנג ליין בחמשת האלמנטים. זהו הציר המאפשר את השינוי ואת התנועה הנחוצה לו, זהו המשעול דרכו הפתולוגיה הופכת מאקוטית לכרונית:
1. הכאבים החריפים (אש – דלקת) מפנים את מקומם לכאבים חזקים פחות או עמומים.
2. אצל הסובלים מבעיות מעיים ישנה ירידה בעוצמת כאבי הבטן והשלשולים אולם הם עדיין קיימים.
3. החום הגבוה במקרים של רוח יורד או נשאר מעט גבוה מהרגיל אולם מתחילים להופיע סימפטומים נוספים כמו שיעול טורדני.
זהו בעצם מצב של מחלה בעלת אנרגיה של לחות בגוף. למרות שהלחות אינה תמיד קיימת במישור האבחנתי הרי היא זו שנותנת את מעטפת ההתנהלות של המחלה.
המחלה מתחילה להתבסס בגוף. היא אולי נמוכה בעוצמתה ומאפשרת אורח חיים רגיל (פחות או יותר), אך באותה נשימה היא גם מתחילה תהליך של העמקה בגוף האנרגטי. כניסת המחלה אל התחום הייני מאריכה את ימי חייה ומאפשרת לה להתחיל לצבור צ'י מחדש.

עיקרון הטיפול במצב זה, בנוסף לדיקור, יהיה חיזוק ה- GU QI בעזרת תזונה מתאימה וצמחי מרפא. יש לחזק את איכות הצ'י וכמות הצ'י שהגוף מייצר בכדי שיהיה ביכולתו להתמודד אל מול האנרגיה האדמתית של המחלה. המחשבה מאחורי רעיון זה היא לא לתת למחלה להיכנס את תוך שכבות היין כי הטיפול בה במצב זה יהיה משמעותית יותר קשה. במידה ונצליח לייצר מספיק GU QI הגוף יוכל לדחוק את המחלה החוצה. ייתכן כי כיוון המחלה החוצה יהיה דרך האלמנטים- אש ועץ- יגרור אחריו התפרצות אקוטית נוספת, אבל מבחינתנו זהו מהלך תקין של יציאה של המחלה.

עקרונות בתזונה לחיזוק אלמנט האדמה:
כללי:
1. מומלץ לאכול מזון מבושל מאודה או מוקפץ, להימנע ממזונות מטוגנים או נאים.
2. להקפיד על לעיסה ממושכת העוזרת לתהליך העיכול.
3. לאכול הרבה ארוחות קטנות במקום מעט גדולות, ארוחות גדולות מכבידות על הקיבה ומחלישות את אנרגיית הטחול.
4. לא לשתות קר, להשתדל לא לשתות עם הארוחה אלא לפניה וכחצי שעה אחריה.
5. להתרכז רק באוכל בזמן ארוחה (העיתון יחכה לאח"כ).
6. להשתדל להפריד פחמימות מחלבונים.

מזונות מועילים (לפי סדר הכמות והעדיפות):
1. פחמימות- גזר, בטטה, דלעת (כל הכתומים), אפונה, שעועית, לפת, תפו"א, סלק.
2. שיפון, סלרי, בצל ירוק, אלפלפה, קולורבי, פלפל לבן.
3. דגנים- שיבולת שועל, אורז מלא, כוסמת, קינוא, תירס.
4. ירקות ותבלינים- בצל, כרישה, פלפל שחור, ג'ינג'ר, קינמון, שומר, אניס (זרעי אניס בתה- מצויין!), שום, אגוז מוסקט, בזיליקום.
5. מזון מן החי- לבשל היטב, לאכול במידה- טונה, אנשובי, מקרל, עוף, הודו, כבש, בקר.
6. מוצרי חלב, עדיף על בסיס חלב עיזים (שעברו תסיסה והחמצה)- מעט- חמאה, יוגורט, לבנה, ריויון, רצוי לאכול עם ירקות ותבלינים חריפים כמו פפריקה, זעתר.

להימנע מ:
1. מזונות מטוגנים, שומניים, מעובדים, תעשייתיים.
2. מזון נא, לא מבושל, קר.
3. סוכר לבן, קמח לבן, אורז לבן.
4. מוצרי חלב, בוטנים, ביצים.
5. ארוחות לילה.

פורמולות אפשריות:
1. SI JUN ZI TANG
2. GUI PI TANG- פורמולה זו המחזקת את הטחול אך גם משפיעה על הלב יכולה למנוע את מעבר הפתולוגיה מאנרגיית "אדמה" לאנרגיית "מתכת" ע"י חיזוק המודעות (אש). העיקרון מוסבר בהמשך.

יש להתאים את המלצות התזונה וצמחי המרפא לפתולוגיה הספציפית

אלמנט המתכת
במידה ולא הצלחנו להוציא את הפתולוגיה כאשר היא נמצאת ברמת האדמה המעבר הטבעי שלה יהיה התממשות אל עבר אנרגיית המתכת.
המתכת בפילוסופיה הסינית מתבטאת דרך הסתיו והיא בעלת אנרגיה של התכנסות. משמעות המתכת ברמה הפתולוגית היא: "אחיזה" בגוף- המחלה נתקעת בגוף, אינה מרפה ואינה יוצאת. לא תמיד יהיה מצב זה סימפטומטי אך בוודאי שישאיר את רישומו לאורך זמן על הגוף האנרגטי והפיזי. מעבר האנרגיה של פתולוגיה מסוג אדמה אל המתכת אינו חד משמעי מבחינת הסימפטומים ועל פי רוב נאבחן מצב זה ע"י ההימשכות הכרונית של הפתולוגיה או התגובה האיטית לטיפול לדוגמא:

1. כאבים שקיימים תמיד ברקע ומתעוררים בתנוחות מסוימות או במאמץ מוגבר.
2. שיעול או נזלת כרוניים- נמשכים זמן רב אחרי רוח חום או קור.
3. התנהלות רגשית המתבטאת בחווית החיים דרך רגש אחד ספציפי- אנשים שחווים את כל חייהם דרך כעס או עצב או דאגה.
4. מיגרנות.
5. מחלות אוטואימוניות.

הטיפול במקרה זה ידרוש מאיתנו להפעיל בקרה על המתכת של הפתולוגיה ולשם כך נשתמש באנרגיה של אש. המשמעות של המושג אש כמבקר מתכת בהקשר זה היא עבודה ברמת המודעות של המטופל ע"פ יכולתו האישית. מאוד חשוב בשלב זה לנסות להבין ביחד עם המטופל מה המקור של הפתולוגיה ממנה הוא סובל, מתי דברים החלו ומה הקשר שלהם לתקופת זמן זו, למה דווקא הוא סובל מהבעיה הספציפית הזו.

ברגע שייפול האסימון בנוגע למהות הפתולוגיה יוכל המטופל להיכנס לתהליך של ריפוי. הגוף הוא מכונה מופלאה והוא יכול להסתדר עם חוסר איזון לאורך זמן בתוך תבנית פיצוי שהוא מקים. אם המטופל לא יעבור תהליך של מודעות (עדיף ברמה המודעת ואם לא אז ברמה התת- מודעת דרך הטיפול), יהיה מאוד קשה להניע את הפתולוגיה שלו החוצה. הדבר ייקח שבועות ואף חודשים בהם אין התקדמות ממשית בטיפול וידרוש סבלנות רבה הן מהמטופל והן מהמטפל.

בכדי להעלות את רמת המודעות של המטופל לעצמו ובכלל ניתן להציע מספר אופציות:
1. מדיטציה או דמיון מודרך יכולים לפתוח דלתות נעולות ולשחרר חסימות גם אם הן עתיקות.
2. טאי צ'י או צ'י קונג "מארגנים" את הצ'י מחדש בתוך הגוף ומחזירים לו את חיוניותו.
3. ניתן לבקש מהמטופל שיכתוב יומן על ההתנהלות היומיומית שלו וממנה אולי יוכל להבין טוב יותר את מצבו הפתולוגי. ניתן גם להיעזר בחלומות.
4. ניתן להמליץ למטופלים על ספרות בנושא.
5. טיפול פסיכולוגי קונבנציונאלי או אלטרנטיבי.
6. שחזור גלגולים קודמים.

עיקרון העבודה בדיקור במצב זה יהיה:
1. חיזוק אנרגיית האדמה בכדי לאפשר יציבות, ממנה יוכל המטופל לעשות שינוי מחשבתי ורעיוני.
2. "שחרור" המתכת- הנעת הפסולת הרגשית והמנטאלית החוצה בכדי לאפשר לצ'י חדש (מודעות) לנוע אל הגוף.

אלמנט המים
ככל שהמחלה תקועה (מתכת) זמן רב יותר בגוף כך היא גורמת להחלשתו לאורך זמן.
ככל שהגוף חלש יותר כך באופן יחסי מתחזקת המחלה כשהשאיפה הסופית שלה היא לגלם את איכות המים שבה. המים בפילוסופיה הסינית מבטאים את סוף החיים ואת הפוטנציאל להתחלתם מחדש. בתוך מעגל חמשת האלמנטים המוות אינו סוף של תהליך אלא עוד שלב או תדר אנרגטי שהחיים עוברים דרכו. מעגל התנועה לא נעצר במוות אלא ממשיך הלאה ליצירת חיים חדשים- אין התחלה ואין סוף, ישנה רק תנועת הצ'י. מחלה שהגיע לשלב המים שלה "בוראת" את עצמה מחדש ע"י חדירה לעומקו של הגוף האנרגטי ומתאפיינת בהתבטאות חמורה יותר בדרך כלל:

1. התעבות או קלסיפיקציה של גידים במקומות שנפגעו מטראומה או דלקת.
2. התפתחות של סרטן המעי הגס ממצב של COLITIS או סרטן צוואר הרחם שמתפתח מווירוס הפפילומה האנושי (H.P.V)
3. דלקות אוזניים בילדות הגורמות לפגיעה בחצוצרות ולבעיות פריון בבגרות.
מצבים אלו מבטאים חדירה של צ'י אל עומק הגוף (יחסית לפגיעה הראשונית) והחמרה של הפתולוגיה. אנחנו, בתור מטפלים, נמצאים מול סבב חדש של התנהלות, פיזית ואנרגטית.
הגישה לטיפול במקרה זה תבוא מתוך ההבנה של המהלך האנרגטי אותו ביצעה הפתולוגיה החל משלב העץ שלה ועד עתה. איננו מתייחסים למקרה זה כמקרה חדש אלא כחוסר איזון אנרגטי שעבר שינוי בכל הקשור להתבטאות הפיזית שלו.

עיקרון הטיפול יהיה עבודה ברמה עמוקה אחת מתחת לאזור הפגוע. כיוון שהמים מבטאים עומק אנרגטי עלינו להעמיק מתחת לאזור הפגיעה- יש לבנות את הצ'י מתוך האזורים שעדיין לא נפגעו בכדי לאפשר לגוף להילחם ביעילות:

1. אם הפגיעה היא ברמת ה- T.M.M אז נעבוד על בעזרת מרידיאני ה- DIVERGENT.
2. אם הפגיעה היא ברמת ה- DIVERGENT אז נעבוד בעזרת מרידיאני החיבור.
3. אם הפגיעה היא ברמת מרידיאני החיבור אז נעבוד ברמת המרידיאנים הראשיים.
4. אם הפגיעה היא במרידיאנים הראשיים אז נעבוד ברמת המרידיאנים המיוחדים.
5. אם הפגיעה היא ברמת במרידיאנים המיוחדים אז נחזק את הכליות.
בניית הצ'י של האזור הפגוע תיקח זמן, ולעיתים לא תוביל לשינוי ממשי בהתבטאות הפיזית אלא רק תשמר את המצב הקיים ותמנע את החמרתו, בעיקר אצל זקנים הסובלים ממחלות ניווניות.

סיכום:
ישנן צורות רבות לאבחן ולתאר מחלות ברפואה הסינית.
אנחנו, כמטפלים, צריכים תמיד להתאים בין המטופל לבין צורת האבחנה והטיפול המתאימה לו. ישנם מטופלים שעדיפה אצלם עבודה בעזרת 4 הרמות, אחרים מגיבים טוב יותר לטיפול דרך 5 האלמנטים או 6 השכבות או 7 הרגשות. מטופלים אחרים יגיבו בצורה הטובה ביותר לעבודה דרך 8 העקרונות וכן הלאה.
בתוך כל מערכת אנרגטית המאפשרת אבחנה קיים מטופל, קיים מטפל וקיימת האינטואיציה שנוצרת מהחיבור בינם. אינטואיציה זו מוליכה אותנו במשעולים רבים, ידועים ונסתרים, ולפעמים גם דורשת מאיתנו לחשוב קצת מחוץ לקופסת הידע הקיים אצלנו.

המלצות התזונה נתנו מתוך הספר "אמנות הריפוי בתזונה סינית"- אורון אופק

* עריכה והגהה: מערכת סינית

המחבר:
רועי כרמל
מטפל ומורה ברפואה סינית

roycarmel@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts