אסטמה של העור בילדים

סיפור המקרה של דניאל
אסטמה של העור

רקע כללי
אטופיק דרמטיטיס ניקראת בסינית si wan feng, בתרגום חופשי "מחלת ארבעת הקפלים", על שם מיקומה השכיח של הפריחה בקפלי המרפקים והברכיים.
הרפואה הסינית מכירה בגורם התורשתי הגורם למערכת חיסון חלשה הרגישה מאוד לאלרגנים. תורשתיות זו מתבטאת בחולשה מולדת של הטחול והקיבה הגורמת גם להיווצרות של חום ולחות פנימיים ולחדירת גורמי מחלה חיצוניים של רוח לחות וחום לגוף.
החום והלחות הפנימיים מצטברים בעור ובשרירים וביחד עם גורמי המחלה החיצוניים של הרוח החום והלחות המביאים איתם אלרגנים כאבק, דשא וכ"ו, יוצרים פפולות ופריחות אדומות על גבי העור.
החום והלחות מצטברים בגוף ונחשבים לגורם מחלה עקשן, הגורם למחלה להפוך לכרונית בעלת אופי גלי של התקפים והפוגות. לאורך זמן החום והלחות יפגעו ביין ובדם ובהזנתו התקינה של העור, ואז ניראה יובש חזק ורוח (גרד) בעור, שיגרמו לאורך זמן לעור מחוספס, יבש ומעובה.

בכדי לאבחן את המחלה בצורה נכונה חשוב לשים לב להתבטאות הקלינית שלה בשלבים השונים, לאופיין ומיקומן של הפריחות ולתופעות סיסטמיות אחרות (כגרד ואלרגיות), המתרחשות בגוף. מכיוון שלכל שלב במחלה קיים טיפול שונה, אבחון נכון יביא לתוצאות טיפוליות טובות יותר.
ההתבוננות על המחלה מתחילה כבר בשלב העוברי בזמן ההיריון. בשלב זה קיימת חשיבות רבה ברפואה סינית לתזונת האם ומצבה הרגשי, ובמיוחד במטופלות בהן ידוע על רקע אטופי אלרגי במשפחה.
חשוב להימנע בזמן ההיריון מאוכל מטוגן שמנוני וחריף, משתיית אלכוהול ולהמעיט בצריכת קפאין. כל אלה יוצרים לחות וחום בגוף האם מועברים לעובר והופכים לחלק ממצבו הגופני הבסיסי עם הלידה. מתח ומצבים רגשיים קשיים וממושכים בזמן ההיריון גורמים לחסימות אנרגטיות היוצרות חום ואש בגוף המעוברים גם הם לעובר. לכן קיימת חשיבות רבה לפעילות מרגיעה (התעמלות,יוגה, טאי-צ'י, הליכה בטבע וכ"ו) כחלק משגרת היום בזמן ההיריון.

מרגע הלידה ניתן לחלק את האבחון והטיפול הסיני באטופיק דרמטיטיס לשלושה שלבים עיקריים:
1. שלב הינקות– תינוקות מגיל חודש עד גיל שנתיים.
2. שלב הילדות– מגיל שנתיים שלוש ועד גיל שתים עשרה.
3. שלב הבגרות– מגיל שתים עשרה והלאה.

דגשים לטיפול ברפואה סינית
חשוב להבחין בין השלבים השונים שצויינו לעיל. בכל שלב יש לאבחן את המצב ע"פ קבוצות הסימפטומים השונות הדופק והלשון ולהתאים את הטיפול בצמחים ודיקור.

בשלב הינקות והילדות הדגש הוא במיוחד על חיזוק הטחול וניקוי חום ולחות מהגוף להקלה בגרד. גישה זו תואמת בהיסטורית הרפואה הסינית את אסכולת האדמה, המעניקה חשיבות מרובה למערכת העיכול ולחיזוקה. גישה זו גם תואמת לדעה הרווחת בקרב רופאי ילדים סינים רבים בסין הנותנים חשיבות גדולה לאימרה "בילדים יש לטפל קודם כל בטחול", ולכן בשלבים אלו קיימת חשיבות מרובה לתזונה.
בשלב הבגרות הדגש הוא על חיזוק הכבד והכליות, במיוחד בהזנת היין והדם לשם לחלוח והזנת העור הסובל מיובש רב, חוסר זה ביין ודם לא רק פוגע בהזנת העור אלא גורם גם להיווצרות רוח פנימית בכבד ולגברת הגרד בלילה.
מעבר לאבחון השלבים השונים, חשוב להבחין בין השלב של האקוטי לכרוני.
בשלב האקוטי במקרה של התפרצות דלקתית חריפה, חשוב לשלב בטיפול רפואה מערבית (להפנות לרופא עור), בכדי למנוע במהירות זיהום משני והידרדרות במצב. בשלב הכרוני המתון יותר ניתן לטפל בהצלחה מרובה בטיפול הסיני, שיגרום להקלה גדולה במצב ולהפחתה משמעותית בהתפרצויות דלקתיות חריפות.

סיפורו של דניאל
אמו של דניאל, ילד כבן שנתיים וחצי, הגיעה למרפאה לטיפול ברפואה סינית.
לדבריה, דניאל סובל מאטופיק דרמטיטיס מלידה, כאשר במהלך השנתיים וחצי האחרונות המצב ללא שינוי משמעותי. עוד סיפרה שהוא סובל גם מקשיי נשימה, ליחה מרובה, ואובחן כסובל מאסתמה, לכן משתמש לעיתים במשאפים רפואיים להקלה בזמן ההתקפים.
האם סיפרה שהיא השתמשה בעבר במשחות קורטיזון שונות שהקלו זמנית אך אחר כך הכל חזר. לדבריה אין היסטוריה של בעיות עור במשפחה, אך האב סובל מנזלת אלרגית שנים רבות. "לילד תמיד חם ,והוא זורק מעליו את השמיכות שאני מכסה אותו" אומרת האם. התיאבון טוב, ודניאל אוהב לאכול במיוחד מוצרי חלב וחטיפי במבה.

בבדיקה נראה שעיקר הפריחה היא באזור הפנים אך יש גם יובש, אדמומיות וסימני גרד מאחורי האוזניים ובקפלים האחוריים של המרפקים והברכיים (אחרי גרד לעיתים מופיעה רטיבות קלה במקום המגורה). מעבר למצב העור, האם מספרת על לילות רבים בהם דניאל מתעורר עם גרד עז המפריע לשנתו וגורם גם לה להתעורר בכדי להרגיע אותו. במהלך היום כמעט ואין גרד, אך הגרד בלילה וחוסר השינה הרצופה גורם לחוסר שקט ועצבנות אצל הילד וגם לאם.
הלשון של דניאל אדומה עם חיפוי צהוב שמנוני ועבה, והדופק מהיר ומתגלגל.

אבחנה: דניאל סובל מאטופיק דרמטיטיס עם רקע תורשתי- רגישות היתר של מערכת החיסון של האב שסובל מנזלת אלרגית עברה לבן רק בהתבטאות חיצונית שונה- על גבי העור.
הדבר מצביע על חולשה של הכליות המכילות את הג'ינג. ובהקשר זה מעניין לראות גם את האסתמה, שפעמים רבות מופיעה על רקע של חולשה אנרגטית של הכליות שאינם חזקות דין בכדי ל"משוך " את צ'י הריאות כלפי מטה כדי ליצור נשימה עמוקה.
מבחינת האבחון הסיני, שורש הבעיה של דניאל היא החולשה המולדת במערכת החיסון.
על רקע זה בולטת האבחנה של הצטברות לחות חמה בגוף. עודף הלחות מתבטא בליחה המקשה על הנשימה, ליחה זו נוצרה במערכת העיכול שניזונה בעיקר ממוצרי חלב ובמבה, מזונות שעל פי התזונה הסינית מגבירים יצור ליחה בגוף. הלחות והליחה התקועות בגוף מתחממות, והחום עולה אל העור ויוצר יובש אדמומיות וגרד פנימי (רוח פנימית העולה מהכבד כתוצאה מהחום), הפוגע בשינה וגורם לחוסר שקט נפשי. הלשון האדומה והדופק המהיר מצביעים על עודף חום, והחיפוי הצהוב והשמנוני והדופק המתגלגל באיכותו מצביעים על ליחה חמה שהצטברה בגוף.

באבחנה ישנה חשיבות רבה להתבוננות באילו מרידיאנים מופיעה הפריחה, ומהו אופי הפריחה.
במקרה של דניאל המיקוד של הפריחה באזור הפנים מעיד על מעורבות של מרידיאן הקיבה המגיע לפנים, ומיקום הפריחה בקפלים הפנימיים של הידיים מעידה על מעורבות מרידיאן הריאות. האדמומיות והרטיבות שישנה אחרי הגרד מעידים על חום ולחות שעולים מהקיבה והריאות למרידיאנים ולעור.

אסטרטגית הטיפול: אחת מאסטרטגיות הטיפול הידועות ברפואה הסינית היא טיפול בשורש ובענף. לעיתים רצוי לטפל קודם בשורש הבעיה ורק אחר כך בענף, הכולל תסמינים אחרים, ולעיתים להפך רצוי לטפל קודם ב"ענף" ורק אחר כך בשורש הבעיה.
במקרה של דניאל חשוב ונכון יותר מבחינה טיפולית קודם כל לטפל בענף, שהוא ניקוי מערכת העיכול והריאות מהחום והלחות שמחריפים את הפריחה והגרד, ורק לאחר שניקוי זה הושלם, לטפל בשורש שהוא חיזוק הכליות ומערכת הנשימה והחיסון של הגוף.
במצב הנוכחי של דניאל, צמחים המחזקים את הכליות ומערכת החיסון יהיו כבדים מידי למערכת העיכול, הנאלצת להתמודד עם החום והלחות, ולמעשה ייצרו עוד חסימה ויחריפו את המצב.

טיפול: הטיפול כלל צמחי מרפא, שינוי תזונתי,דיקור, וטיפול חיצוני במשחות, כאשר כל ארבעת ענפי הטיפול מיועדים לזרז את ניקוי הגוף מעודפי החום והלחות.

צמחי מרפא
לניקוי חום ולחות ממערכת העיכול [קיבה וטחול ] ומהריאות. הרכב הצמחים מבוסס על:
SHENG LING BAI ZHU SAN
XIAO ER HUA SHI TANG ומודיפיקציות:

Cang Zhu- 10gr
Bai Zhu- 10gr
Fu Ling- 10gr
Hua Shi- 10gr
Huang Qin- 10gr
Chen Pi- 10gr
Mai Ya- 10gr
Bai Xian Pi- 15gr
Shi Gao- 5gr
Zhi Mu- 10gr
Jin Yin Hua- 10gr

מטרת הצמחים היא לזרז את ניקוי החום והלחות מהגוף, הרגעת התהליך הדלקתי והקלה מהירה בגרד. כיוון שהמטופל הינו ילד כבן שנתיים וחצי, חשוב להגן על הקיבה והטחול בזמן שנותנים צמחים מרים ומקררים לניקוי החום והלחות,לכן בהרכב נמצאים CANG ZHU, BAI ZHU, FU LING,CHEN PI, MAI YA.
צמחים אלו גם מחזקים את הטחול האחראי ברפואה הסינית על מעברי הנוזלים בגוף,עובדה התורמת ומזרזת את ניקוי הלחות. ההתייחסות שלהם ללחות היא בארבעה אופנים: ייבוש –BAI ZHU שיתון וחיזוק טחול FU LING הנעת צ'י CHEN PI, MAI YA וארומאטיות המסלקת עכירות CANG ZHU .
SHI GAO ,ZHI MU מנקים חום מהקיבה וממרידיאן הקיבה המגיע לאזור הפנים,
BAI XIAN PI, HUANG QIN, JIN YIN HUA, מנקים חום ורעילות ויעזרו להרגעת התהליך הדלקתי. BAI XIAN PI ,HUA SHI,יעזרו גם בהקלה על הגרד,שירד בעוצמתו ככל שהגוף יתנקה מעודפי החום והלחות.

הרכב הצמחים הראה הקלה כבר בשבוע הראשון ללקיחתו, ונשאר ללא שינוי בחודשיים הראשונים בשל ההטבה המתמשכת. מינון הצמחים שניתנו באבקה היה שני גרם ללקיחה ברבע כוס מים רותחים פעמיים ביום.
לאחר שהמים יתקררו הם הועברו לכוס אחרת (ללא המשקע), ועורבבו במיץ תפוחים לשיפור הטעם.

דיקור

ST36- נקודת "שלושת המיילים של הרגל" על שם יכולתה לחזק את הצ'י של הגוף. משפרת מעברי נוזלים בגוף ועוזרת בסילוק לחות, חשובה לחיזוק אלמנט האדמה ומערכת העיכול אצל תינוקות וילדים.

SP3- נקודת אדמה, מחזקת את הטחול האחראי בפיזיולוגיה הסינית על מעברי נוזלים בגוף, חשובה מאוד לחיזוק מערכת העיכול (אלמנט האדמה) אצל תינוקות וילדים ולהתפתחותם התקינה.

SP9- נקודה מחזקת טחול ומסלקת לחות חמה מהמחמם התחתון, עוזרת למעברי נוזלים בגוף. נקודת הים, בעלת איכות מקררת לעור.

SP10- נקודה מאד חשובה לבעיות עור בשל יכולתה לקרר חום מהדם (בפריחות דלקתיות חריפות), להזין את היין והדם ולשפר הנעת נוזלים בגוף.

LI11- נקודת הים, בעלת איכות מקררת העור, חשובה לשחרור לחות חמה ורוח חמה מהעור.

ST44- נקודת מים חשובה לניקוי חום ואש מהקיבה, מאזנת את המחמם האמצעי.

GB31- נקודה לסילוק רוח מכיס המרה והכבד ולהרגעת גרד, עוזרת בוויסות הצ'י.

דניאל טופל פעם בשבוע בדיקור, בד"כ בכל טיפול השתמשתי ב- 2-4 נקודות דיקור, כאשר המחטים הושארו למספר דקות והאם הסיחה את דעתו בזמן זה במשחקים. בשבועות בהם התפרחת הייתה מודלקת יותר ניתן כמובן דגש לנקודות המפזרות ומנקות חום ,ובשבועות השקטים יותר לנקודות המחזקות.
גם בדיקור יש להתאים את הטיפול לגיל הילד, למבנה הגופני שלו ולמהלך המחלה. אצל תינוקות וילדים מומלץ להשתמש בפחות נקודות דיקור ובפרקי זמן קצרים יותר. כל שגילו של הילד קטן השפעת הדיקור מהירה יותר, ולכן לרוב ניתן להסתפק בטיפול קצר. מומלץ להשתמש במחטים דקות בקוטר 0.18-0.16, כדי להפחית את הכאב. חשוב להסביר לילד על הדיקור ולהתייחס לטיפול כאל משחק שבסופו מקבלים פרס קטן. לדיקור יש השפעה מאוד חזקה, במיוחד בהורדת הגרד והרגעת הנפש. בהתקף חריף מומלץ לטפל פעמיים עד שלוש בשבוע,לעומת פעם בשבוע או פעם בשבועיים במצב מתון יותר.

שינוי תזונתי
לאמו של דניאל הומלץ להפחית במוצרי החלב, ולהשתמש בתחליפים של פורמולות על בסיס סויה בשתייה (תוך התבוננות שדניאל אינו אלרגי לסויה) ,ולעבור למוצרים על בסיס חלב עיזים. כמו כן הומלץ להוריד מהתזונה חטיפים עם חומרי טעם היכולים להיות אלרגנים.
בשילוב מזונות חדשים לדניאל הומלץ לתת דגש על מאכלים בעלי איכות מקררת. כמו כן, ניתנה תוספת של פרוביוטיקה אחת ליום, ושמן בורז' פעם ביום במהלך כל זמן הטיפול.

טיפול חיצוני
הומלץ להרבות בשימון הגוף. לאזור הפנים ניתנה משחת טופיק מדיס קרם ,לשימוש יום יומי (פעמיים ביום), ולשאר אזורי הגוף טופיק מדיס תחליב לחות (שימון של כל אזורי הגוף היבשים במיוחד אחרי אמבטיות ולפני השינה), ולאזורים היבשים במיוחד ברגלים טופיק מדיס ג'ל עשיר בלחות.במהלך היום הומלץ להשתמש בטופיק מדיס תרסיס להרגעת הגרד, התרסיס נספג בקלות ומקל מידית על הגרד (כולל עקיצות יתושים להם קיימת רגישות מיוחדת לסובלים מאטופיק דרמטיטיס). כמו כן הומלץ על שימוש בסבון טופיק מדיס הן כסבון גוף, והן כסבון מקציף מועשר בלחות לאמבטיות.חשוב לציין שמכיוון שהעור של הילדים האטופים רגיש במיוחד אין תכשיר אחד המתאים לכולם ולא פעם הם נזקקים להתנסות במספר משחות לחות מחברות שונות וסבונים המיועדים למצבם עד שנמצא התכשיר המתאים.

במהלך החודשיים הראשוניים בטיפול הייתה הטבה ניכרת במצבו של דניאל, הן במצב הפריחה והן בירידה משמעותית ברמות הגרד, ושיפור איכות השינה. השילוב בין הטיפול הפנימי בצמחים ודיקור לטיפול החיצוני במשחות טבעיות הביא למצב בו לא היה צורך בשימוש במשחות המכילות קורטיזון במהלך הטיפול ,עובדה המצביעה על ירידה ברמות הדלקתיות אצל דניאל (עבר הייתה מתפתחת דלקת חריפה עם זיהום משני שדרש מעורבות של משחות המכילות קורטיזון).

אחרי חודשיים טיפול, מצב העור של דניאל השתפר מאוד, וגם הגרד פחת בצורה משמעותית. בבדיקה הלשון עדיין הייתה אדומה אך עם חיפוי צהבהב לא שמנוני, בעיקר בחלק האמצעי והעליון (מחמם אמצעי ועליון), והדופק מתגלגל. כעת הועבר הדגש הטיפולי להקלה גם על מצב הנשימה. להרכב הצמחים של דניאל נוספו צמחים להקלה על הנשימה:

Sang Bai Pi
Di Gu Pi
Ting Li Zi
Chuan Bei Mu

HUA SHI, SHI GAO, ZHI MU הוצאו מהרכב הצמחים לטובתSANG BAI PI,
DI GU PI, המהווים הרכב לניקוי חום מהריאות והקלה על הנשימה (XIE BAI SAN). פעולת ניקוי החום מהריאות תשפר גם את מצב העור.
TING LI ZI ,CHUAN BEI MU יעזרו בסילוק ליחה מהריאות והקלה על הנשימה. הרכב הצמחים כעת מתמקד בחיזוק הטחול (האחראי על מעברי נוזלים בגוף), וסילוק לחות מהמחמם האמצעי (מערכת העיכול), וניקוי חום וליחה מהמחמם העליון, מהריאות.JIN YIN HUA, BAI XIAN PI הושארו לניקוי שאריות החום והרעילות מהעור.

דיקור
הדיקור התמקד בנקודות המקלות על הנשימה כגון LU5, LU7, KID6, במיוחד בשבועות בהן היו קשיי נשימה.
בשבועות בהן הנשימה הייתה טובה יותר נעשה דיקור בנקודות המחזקות את מערכת העיכול והחיסון כ- ST36, SP3.

אחרי שלושה חודשים של טיפול העור היה נקי מאדמומיות והגרד פסק לגמרי.
מצב הנשימה של דניאל השתפר מאוד עם הטיפול החדש, שנתן דגש גם על ניקוי הריאות מליחה , ולא היה צורך להשתמש במשאפים כפי שהיה נהוג בעבר.
בבדיקה הלשון הייתה בצבע ורדרד תקין, עם חיפוי דק לבן, והדופק חוטי וחלש במקצת.
במצב זה השתנתה אסטרטגית הטיפול מטיפול בענף לטיפול בשורש, כלומר חיזוק המערכת החיסונית ומערכת הנשימה.

לדניאל ניתן הרכב הצמחים חדש:

Huang Qi- 15gr
Bai Zhu- 10gr
Fang Feng- 10gr
Bei Sha Shen- 10gr
Bai He- 10gr
Zhi Mu- 10gr
Tu Si Zi- 10gr
Chen Pi- 10gr

הרכב הצמחים מחזק את המערכת החיסונית על ידי HUANG QI, BAI ZHU, FANG FENG, המהווים ביחד את הפורמולה המפורסמת YU PING FENG SAN – הרכב המחזק את עמידות הגוף כלפי אלרגנים אליו הוא חשוף.

כיוון שבאטופיק דרמטיטיס יש תהליך דלקתי המאופיין בחום הפוגע ביין הריאות (וגורם ליובש עז בעור), הוספו הצמחים BEI SHA SHEN ,BAI HE ,ZHI MU, לחיזוק היין של הריאות (חשוב לציין שכעת אין כבר ליחה, אלא יובש) ,TU SI ZI מחזק את הכליות ועוזר לתהליך הנשימה מבל לחמם יתר על המידה, CHEN PI מונע היתקעות של הצמחים המחזקים במערכת העיכול.
דניאל לקח הרכב זה פעם ביום 2 גרם במשך עוד שלושה חודשים.

דיקור
בזמן זה הופחת לפעם בשבועיים בחודש הראשון, ופעם בשלושה שבועות אח"כ עד להפסקתו אחרי שלושה חודשים, והתמקד בחיזוק מערכת החיסון ,העיכול והנשימה בנקודות ST36, SP3, LU9, UB13, UB20.

במעקב של שנה אחרי הפסקת הצמחים והדיקור לא היו כל תופעות על גבי העור, והנשימה חזרה למצב תקין ללא צורך במשאפים.

עריכה והגהה: מערכת סינית.

המחבר:
דוד פרלה
מטפל ברפואה סינית לטיפול בבעיות עור
perlads@013.net

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts