בסוף נשחק פינג פונג

סיפור מקרה- איחוי עצמות בעזרת Zu Shao Yang

שרית (שם בדוי) נולדה בחודש יולי של שנת 1978.

מתוך תאריך הלידה שלה, על פי שיטת 'עשרת הגזעים השמימיים ושניים עשר הענפים הארציים' ניתן ללמוד כי במבנה האנרגטי שלה אלמנט האש מודגש באופן מובהק לעומת שאר האלמנטים (עץ, אדמה, מתכת מים). במצב כזה אלמנט המתכת עלול לסבול, ובמיוחד FEI (ה'ריאות').

לא לגמרי בלי קשר, שרית סובלת ממאניה-דפרסיה. לשם כך היא נטלה טגרטול (תרופה פסיכיאטרית), וטופלה בטיפולים נוספים.

בסוף חודש נובמבר של שנת 2006 שרית נסעה כהרגלה בקטנוע שלה. נהג משאית ביצע עבירת תנועה חמורה ופגע בה. כתוצאה מהמכה הקשה, נגרם שבר פתוח בשתי העצמות של רגל שמאל (טיביה ופיבולה), ונגרם נזק רב מאוד לרקמות הבשר שמסביב.

שרית אושפזה לחודשים רבים. בביה"ח טיפלו בפצעים הקשים וניסו לאחות את השברים. כמו שקורה לא אחת במקרים מעין אלו, נוצר זיהום ועצם הטיביה של שרית הזדהמה. כאשר יש זיהום בעצם כמעט בלתי אפשרי לעצור אותו מבחינה רפואית, ומה שניתן לעשות הוא לקצר את העצם בתקווה שהחלק המזוהם יוסר. פעמיים עברה שרית ניתוחים לקיצור העצם. סך הכל קוצרה עצם הטיביה שלה בשישה ס"מ. במקביל ניתנו לה סוגי האנטיביוטיקה החזקים ביותר, ישר לוריד.

במהלך הטיפול התעוררה בעיה של ירידה חמורה בכמות תאי הדם הלבנים. דבר כזה עלול להיגרם כתוצאה מהשימוש בטגרטול ולכן השימוש בו הופסק והטיפול התרופתי נהיה מסובך עוד יותר.

למרות כל המאמצים, הזיהום לא עצר, העצם לא התאחתה, ובחודש אוקטובר של שנת 2007 נאמר לשרית כי מבחינה רפואית כשלו הניסיונות לאחות את עצם הטיביה וכי המלצת הרופאים היא לכרות את רגל שמאל ישר מתחת לברך.

שרית החליטה שהיא לא מוותרת. בחודש אוקטובר שנת 2007 פגשתי אותה לראשונה. על רגלה היה מותקן מתקן אליזרוב. מתקן זה מחזיק את שני חלקי הרגל יחדיו באמצעות ברזלים אשר משפדים את הבשר. מעבר לכך שהוא מחזיק את חלקי הרגל שלא ייפרדו, המכשיר מיועד להאריך את הרגל באמצעות מתיחה באמצעות ברגים (כואב!).

שרית סבלה מכאבים ברגל הן כתוצאה מהפציעה והן בגלל מתקן האליזרוב. בכף הרגל הייתה מוגבלות רבה הן מבחינה תחושתית והן מבחינה תנועתית.

הבשר ברגל היה חסר חיות, והייתה הפרשה קבועה מהמעמקים כתוצאה מהזיהום בעצם.

תוכנית הטיפול שלי הייתה לעצור את הזיהום, לחזק את מערכת החיסון, ובמקביל לעבוד גם ברמה המנטאלית- לעזור בתקופות דיכאון, ולייצב.

המרידיאן החשוב ביותר לשימוש בטיפול של שרית הוא ה- Zu Shao yang (GB), מכמה סיבות:

ראשית, בפרק מספר 10 של ה- Ling Shu נאמר כי מרידיאן זה מטפל במחלות של העצמות.

שנית, מרידיאן זה מאוד חשוב בשביל הקשר התקין בין האש והמים, בין XIN ו- SHEN. הכוח של Shao yang הינו לקחת את התמציות של המים ולאפשר להן להתבטא, לבוא לידי מימוש. כוח זה יתבטא ברמה הפיזית וברמה המנטאלית.

איכותו של DAN כ- Fu מיוחד אשר מאכסן תמציות מלמדת כי הוא פועל ברמה העמוקה והראשונית ביותר, בבניית הגוף והנפש. נשים לב לקשר העמוק שיש לו עם המרידיאנים המיוחדים, במיוחד Yang Wei mai, Dai mai, Yang Qiao mai.
שלישית, מתוך המפה האנרגטית אשר נעשית על פי תאריך הלידה עולה כי למרידיאן זה יש השפעה מתקנת עבור שרית, ובנוסף דווקא הוא עלול להיות חלש.

אלמנט חשוב נוסף בתוכנית הטיפול הינו עבודה מקומית עם מחטים רבות מסביב לכל הצלקות ("פתיחת" צלקות), על מנת לאפשר זרימת צ'י ודם טובות יותר. דבר זה הכרחי לעצירת הזיהום ולשיקום הרקמות. כמו כן שימוש במחטים רבות ובפטיש "Seven Stars" בכף הרגל על מנת להביא אליה צ'י ודם.

אלמנט שלישי בטיפול, חשוב ביותר, נעשה על ידי ד"ר מירה ניאזוב וגבריאל חיים והוא כלל המלצות תזונתיות ותוספים.

הטיפול הראשון היה טיפול נדיר אשר כלל פיזור של BL-11 ו- GB-39. שתי נקודות אלו מוזכרות בפרק 45 של ה- Nan Jing: BL-11 היא נקודת מפגש הצ'י של העצמות, ו- GB-39 היא נקודת מפגש הצ'י של 'מוח העצם' (Sui). בפרק זה נאמר כי 8 נקודות המפגש ישמשו לטיפול במחלות חום פנימיות.

בחרתי להשתמש בנקודות אלו לאחר שבאבחנת הדופק הרגשתי ברמה העמוקה של כל העמדות מעין אש עדינה.

בנוסף, חיזקתי את GB-12, והתחלתי בטיפולי "פתיחת" הצלקות.

שמה של GB-12, Wan Gu- "עצם שלמה" או "עצם שהושלמה", מעיד על מיקומה ליד בליטת המסטואיד.

חקר שמות נקודות הדיקור מלמד כי תמיד ניתן להבין את שמותיהן במספר רבדים. לרוב, ברובד הראשון שם הנקודה מתייחס למיקומה. על מנת להבין את הרבדים האחרים יש לראות תמונה עמוקה ורחבה הכוללת את תפקודי האיבר, מסלול המרידיאן, גיאוגרפיה, אסטרונומיה, מיתולוגיה ועוד. ב- Ling Shu 10 ראינו כי ה- Zu Shao yang מטפל במחלות של העצמות, אך איזה נקודות של המרידיאן? ובאיזה אופן כל נקודה תטפל?
השם של GB-12, Wan Gu, מבטא יכולת לחזק את בניית העצמות. יכולת זו נובעת מתוך כוחו של DAN לקחת את ה- Sui, 'מוח העצם', מהמעמקים, מ- SHEN, אל המוח ואל העצמות.

כך המשכנו לעבוד, מתקדמים משבוע לשבוע, לעיתים, בהתאם למצב, הושם דגש יותר על הצד המנטאלי, עם נקודות כגון GB-13 או GB-15, ולעיתים הטיפול היה ממוקד בטיפול בעצמות עם נקודות כגון GB-8, GB-12, GB-18, GB-38, GB-39.

מובן שנעשה שימוש רב גם בנקודות ממרידיאנים אחרים, במיוחד שלושת המרידיאנים היינים של הרגל.

בצילום הראשון, כמו גם השני, אנו רואים את רגלה של שרית יחד עם מתקן האליזרוב.

בתמונה השניה רואים חלק מהמחטים אשר שמתי מסביב לצלקות.

אחת לחודשיים הלכה שרית לצילום רנטגן. כבר בבדיקה הראשונה, בסוף חודש נובמבר שנת 2007, ראו כי ישנו שיפור במצב הזיהום. הפעם לא אמרו לה כי היא חייבת לכרות את הרגל, אלה שזה נתון לבחירתה.

אט אט המראה של הרגל השתפר. העור נראה חיוני יותר, הפצע הפריש פחות, הייתה מעט יותר תנועתיות בכף הרגל.

בביקורת של ינואר נראתה מגמת התמלאות בעצם.

בביקורת של חודש מרץ נראה כבר איחוי בחלק האחורי של הטיביה. הוחלט על הורדת האליזרוב בתוך חודשיים.

באמצע מאי הוסר מתקן האליזרוב. איחוי הטיביה נמשך. הפיבולה כבר התאחתה לגמרי. נוספה תחושתיות בכף הרגל. קבענו כי בקרוב נשחק פינג פונג!

בביקורת של פברואר 2009 ניראה שיפור נוסף באיחוי הטיביה, והביקורת הבאה נקבעה לעוד חצי שנה.

בצילום זה אנו רואים את מכשיר האליזרוב, ואת המרווח הגדול בין שני חלקי עצם הטיביה. הצילום נלקח בחודש מרץ של 2008, בו רואים כי יש מגמת איחוי של העצם. איחוי של העצם מתאפשר אם רמת הזיהום יורדת.

הצילום האחרון הינו מחודש נובמבר שנת 2008. ללא מתקן האליזרוב, כאשר ישנו איחוי חלקי של הטיביה. שימו לב להבדל של המרווח בין שני חלקי העצם, בשני הצילומים. ניתן אף לראות את העיוות בעצם הפיבולה אשר נוצר עקב קיצור הטיביה והניסיון לחבר בין שתי קצותיה.

בפני שרית עומדות עוד שנים של שיקום וטיפולים. מטבע הדברים, לאחר ההטבה במצב הרגל הגיעה "נפילה" מנטאלית. הטיפול לרמה המנטאלית ניתן על ידי בדיקור, ועל ידי אשתי בטיפול גוף נפש ופרחי באך.

אין לי צל של ספק, כי הצלחת הטיפול בשרית הושגה בזכות הידע אותו צברתי מתוך בניית קורס "שער הזהב" אשר עוסק במהותן האנרגטית של נקודות הדיקור.

באותה מידה אני גם משוכנע כי לא ירחק היום בו שרית ואני אכן נוכל לשחק פינג פונג!

להורדת המקרה בגרסת PDF הכוללת גם מספר ציטוטים בשפה הסינית לחצו כאן.

המחבר:

אביחי וולצ'ק

מטפל ומורה לרפואה סינית עתיקה

avihairis@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts