אתרים עתיקים מביאים תובנות חדשות

מסע אחר הדרקונים בסין ומקורות הפנג שואי הקלאסי

הנקודה הגבוהה ביותר בשרשרת ההרים HUA SHAN בפרובינציה הסינית SHAANXI מתנשאת רק לגובה של 2200 מטר מעל פני הים. ההרים הממוקמים 120 ק"מ מזרחית לעיר שיאן, עיר הבירה של הפרובינציה והם נחצים על ידי רשת של דרכים סבוכות באורך של כ 12 ק"מ המובילות מטיילים לחמשת הרכסים.

בכל מקרה, טיפוס על הרים תלולים ומדרונות סלעיים זה משהו אחר לגמרי בעיקר למורגלים במעליות ומדרגות נעות בכל פעם שרוצים לעלות מקומה אחת לשנייה.

כך החל המסע אחר דרקוני ההרים והמים אליו התקבצו מומחי פנג שואי מכל העולם (אוסטרליה, אנגליה, צרפת, הונג קונג,הודו …), כולל אותי "אטרקציה" מישראל- בהנחייתו ובארגונו של גואי יאפ, מהמובילים בתחום בעולם. המשותף לכולנו הוא "רעב" להתנסות ולהתמקצע באחד התחומים המרתקים בלימודי הפנג שואי.

פנג שואי הוא ענף אחד מתוך המטאפיסיקה הסינית הנקרא פזיוגונומיה- מדע ההתבוננות. הליכה בינות להרים, לימוד ההבדל בין סוגים שונים של הרים, בין צורות שונות של מים, מיקומם וכיוון זרימתם, צורות של שבילים, כבישים, סוגים שונים של אדמה וטופוגרפיה, יחד עם שימוש בנוסחאות שונות ליישום בסביבה מאמנים אותנו לזהות ולאבחן את הנקודות המרידיאניות של הרים ומים (LUAN TOU), כמות ואיכות אנרגיה של סביבה- כל סביבה: טבעית, הררית, שטוחה, נראית בבירור או לא נראית לעין. נקודת המוצא היא שהיכרות מעמיקה עם תצורות נוף וסביבה מיושמות באותה מידה במבנים בהם אנו גרים ועובדים (בתים, משרדים, חנויות, קניונים או ערים). בהקשר זה הרים הם כמו בניינים ומים הם כבישים.

ספרים רבים מהקלאסיקה של הפנג שואי (למשל הספר הקאנוני RU DI YAN "כניסה לעיני האדמה") מדברים על החיפוש אחר ערוצי הדרקון. כשמדברים על דרקונים, אין מדובר בחיה המיתולוגית הידועה, אלא בכוונה המטפורית לצ'י. נקודת המוצא העיקרית היא שאיכות הצ'י, הכמות שלו ואופן זרימתו היא בעלת השפעה מכרעת על גורל האנשים בחייהם (ואף במותם לדורות הבאים אחריהם- על כך בהמשך).

האתרים שנבחרו על ידי גואי יאפ היו כאלה שנבחנו ואומצו על ידי מומחי פנג שואי בעת העתיקה. הרעיון היה להגיע אל אותם אתרים שצוינו בטקסטים הקלאסיים כדי לראות מדוע דווקא הם נבחרו מתוך מגוון עצום של אתרים ותצורות נוף באזורים נרחבים בסין וכיצד יישמו בהם את נוסחאות הפנג שואי בהם משתמשים היום.

בהעדר קורס פורמלי המביא טכניקות פרקטיות להבין את הטקסטים הקדומים שנבחנו בתנאי השטח בסין, חשוב להבין את ההזדמנות המקצועית שהיה במסע להציע. יתרה מזאת, מסע אחר הדרקונים, חושף את מקורות הפנג שואי הקלאסי המעניקים את מירב הידע הנדרש ליועץ בבחירה של שטח אדמה ובאבחון מבנה קיים הרבה מעבר למידע המעמיד את המבנה במרכז באמצעות נוסחאות מוכרות בפנג שואי כמו, למשל, כוכבים מעופפים או שמונה האחוזות המעניקים רק כ-10% מהמידע הקיים בתורה זו.

בטיול זה, שלא היה למטרות תיירות, נסענו לבקר במקומות נידחים ולא מתויירים בשטחי סין כדי לאבחן ערים, בתים, מקדשים ובעיקר קברים שנבחרו בקפידה לקבור בהם את הקיסרים בתקופת שושלת QING בשן ינג ובבייג'ינג, ובאתרי שושלת מינג ב- NAJING. אתייחס לחלק מהם.

מדוע החל המסע דווקא בשיאן? ולמה ב- HUA SHAN או HUI?
שיאן נחשבה לעיר הבירה הראשונה של השושלות הגדולות ששלטו בסין לאורך שנים ארוכות.
בנוסף, שיאן היא אתר חשוב מנקודת המבט של הפנג שואי. זהו המקום ממנו צמח הקיסר הראשון של סין לפני כ- 3000 שנים והמקום בו החל היישום הראשוני של הפנג שואי בסין. בנוסף לכך, HUI, האתר השני בפתחו של היום הראשון נחשב למקום מרתק מבחינת תנאי השטח ובו ניתן לראות יישום מעשי של הפנג שואי מנקודת מבט רחבה יותר.
כמו שנאמר בפתגם הסיני הידוע: "לחיות ב- Su Zhou, לקנות ב- Hang Zhou, לאכול ב- Guang Zhou, למות ב- Liu Zhou ולהיקבר ב- Hui Zhou.
Hui Zhou נחשב למקום לידתם של רבים ממומחי הפנג שואי באותם ימים, כמו גם של שרים חשובים ומנהיגי המדינה.

שיאן מייצגת את הפנג שואי הקלאסי במיטבו כיוון שבסביבתה ניתן למצוא הרים מסוג ה"רמה גבוהה של דרקון" (HIGH LEVEL DRAGON), והרי "האבות הקדמונים" החושפים את נקודת הפתיחה של המרידיאן הראשי של הצ'י כאשר במרכזו מצאנו נקודה הנקראת "מי גן עדן" ?(HEAVEN POOL WATER).

מושגים ושמות הנקשרים לסביבה הם גם מים הזורמים בנינוחות מן ההרים בשם "עיני סרטן" (CRAB EYES) , המעניקים מידע נוסף על איכות הדרקון. הרים המכונים "חייל שבור" (BROKEN SOLDIER), והרים הנקראים "הגנרל היושב" (SEATED GENERAL), המתחברים ברכסיהם ובאפיונם להרים המכונים CHASTITY (בתרגום חופשי "הרים טהורים") אחד מתשע תצורות ההרים המייצגים עוצמה, מנהיגות ואגרסיביות.

שמות אלה הם שמות של כוכבים, במובן זה ניתן לומר שפנג שואי היא שיטה המאבחנת את האסטרולוגיה של המיקום והמקום.
במטאפיסיקה הסינית הרים נוצרו על ידי אנרגיה מגנטית של הכוכבים בשמים. אנשים המתגוררים בקרבת הרים אלו מושפעים מהצ'י שהם מייצרים.
בספרים הקלאסיים של הפנג שואי יש משפט- "הרים שולטים על אנשים ומים שולטים על השפע". בכל סביבה הרמונית מוצאים מים בסוף שרשרת הרים. כאשר הרים ומים יוצרים חיבור נכון יש הרמוניה בדיוק כמו החיבור בין כבישים למבנים.

ההרים הינם כמו אנשים- יש הרים שעירים (שיער הצומח בראש ההר, למשל), קרחים, שמנים, שדופים,יפים או מכוערים. אנו בני אדם לא שמים לב אליהם בסביבה. אחרי סין הכל נראה אחרת.

הביקור בסביבת שיאן תחנת עצירה ראשונה במסע של שבועיים שכיסה ארבע פרובינציות בסין : SHAANXI ,HUNAN ANHUI ,LIAONING. וכ- 15 אתרים באמצעות הליכה רגלית, עליה במדרגות אין סופיות נסיעה ארוכה באוטובוסים וטיסות פנימיות כל זאת כדי להגיע לפסגה של הר JIUZONG SHAN, 70 ק"מ צפונית מערבית לשיאן בו נקברה הקיסרית היחידה לשושלת טאנג, הקיסרית TAIZONG, ולכבד את מאו צה טונג וקברי אבותיו.

פנג שואי למתים
ביקור בקברים חשובים הנשמע מוזר לאוזני אדם מערבי הוא חלק בלתי נפרד מתרבות המזרח, ובוודאי מתורת הפנג שואי משם הוא התחיל. ההנחה היא שקבר שבו הפנג שואי הוא טוב, יביא ברכה לצאצאיו של הנקבר בו. סבא, למשל, יעביר את הצ'י לנכדים שלו. בין אם מאמינים בזה ובין אם לאו, חשוב להבין שאת אותם העקרונות המיושמים בקברים (בתי יין) מיישמים גם במבנים (בתי ינג).

Zhao Ling הינו המוזוליאום הגדול ביותר מבין 18 אחוזות קבר השייכות לשושלת טנג- Li Shi Min ונחשב למוזוליאום המלכותי הגדול ביותר בעולם. הקיסר השני לשושלת זו נקבר בשנת 649 לספירה, 70 ק"מ מצפון- מערב לעיר ציאן.
הדרך התלולה הקופצנית והמשובשת אל המוזוליאום נבחרה בכוונה תחילה כדי להרחיק ממנו אויבים. קיסרי שושלת טנג (שייצגו את השושלת המפוארת ביותר בסין) ביקשו להיקבר עמוק באדמה, מתוך כוונה ליישם את עקרונות היין והיאנג בניגוד לקיסרים משושלת מינג, למשל, שהעדיפו קברים מפוארים וחשופים.
מרווח בין הרים הנקרא "צוואר הדרקון" נגלה לעינינו בנקודה הגבוהה הראשונה. בנקודה זו ראינו כיצד הצ'י החוצה את ההרים הוא מקור הצ'י ולפיכך הוא זקוק להגנה. לאורך הטיפוס המייגע גיליתי כי גופי המפונק מתמרד כנגד המאמץ הפיזי (שנעלם אגב בחנויות חיש מהר) הנדרש וזאת על אף העבר שלי כחיילת ביחידה קרבית, צעירה ממרבית המשתתפים בקבוצה. הבטחה מצד ג'ואי לקבל בונוסים של ידע בפסגה הייתה זו שהמריצה אותי לעלות בסופו של דבר.

העלייה התלולה אל ראש ההר כללה גם רוח חזקה וקרה, אך בסופה נגלה נוף מרהיב של תצורה הנקראת Spiral City, בתוספת לתשע פסגות שהקיפו את המקום המכונות גם בשם "תשע עלי הכותרת של הלוטוס". ההרים יוצרים צורה של חמישה עלי כותרת חיצוניים וארבע פסגות בחלק הפנימי. כל עלה כותרת חושף את הדורות של שושלת טנג שהייתה השושלת הארוכה ביותר בהיסטורית המלוכה של סין.
ככל שחוקרים יותר את השטח נוכחים לדעת שכוכבי הר יהיו טובים כל עוד הם מקבלים תמיכה של צורות בסביבה. לא ניתן לשפוט הרים לבדם רק על פי כיוונם ומיקומם אלא השילוב של הנוסחאות במצפן הלו פאן (כלי העבודה של יועץ פנג שואי), עם תצורת ההרים היא העושה פנג שואי טוב.

מדידה עם מצפן הלו פן הראתה נוסחה של CHSTITIY אך צורות הנוף הם של "זאב חמדן" (GREEDY WOLF). השילוב ביניהם מביא לסביבה מיוחדת במינה. זוהי סביבה המעודדת צמיחתם של קיסרים ומביאה עוצמה וברכה במשך תשעה דורות. הלוטוס הנוצר בהרים מייצג גם סביבה רוחנית במיוחד.
צורה זו מתחזקת בצורה של הר המראה בברור קיסר יושב על כורסה. במקום זה עמוק בתוך האדמה נקבר הקיסר השני לבית שושלת טנג. סביבה כזו, יש להבין, נבחרה מתוך שטח פתוח, ללא כלי תחבורה באותם הזמנים בנוף מורכב רב גוני בסין.
למטה הרחק מכאן עובדים מקומיים משפצים את האתר כדי להפכו לאתר תיירותי. לא רחוק היום שבו גם כאן יצעקו הרוכלים בעברית "הכל בזול". אך המצבה תהייה הרחק מאוד ממקום הקבורה האמיתי אי שם בראש ההר.

קיסרית סין
לבדיקת האזור נדרשנו כמובן לטפס על ההר. מה שלא הסכמתי לעשות באילת על גמל, בתאילנד על פיל ובטורקיה על חמור עשיתי עכשיו ולו בשל מחוייבתי לפנג שואי. בראש ההר התגלה אתר ירוק במיוחד הנקרא FLAT LAND DRAGON FORMATION- במרכזו רואים את פורמציית הקערה בה הצ'י נאסף. המיוחד באזור הוא שבמרכז תצורת נוף זו צץ לו הר הנחשב באזור זה צ'י מרוכז, המהווה את (נקודת האנרגיה) המרידיאן של הדרקון. תצורה מיוחדת זו ידועה בשם PHOENIX RISING TO THE SKY .

האם מאו צה טונג ידע פנג שואי?
מאו נולד בכפר טיפוסי קסום HUNANESE שב- SHAOSHAN, בבית פשוט עשוי לבנים ובוץ שהפך אתר תיירותי פופולארי לנערץ ולנחשב בסין "כמו אלוהים".
כבכל אתר כל אחד מאיתנו מאבחן באמצעות המצפן את הבית וסביבתו בכוחות עצמו. לאחר מכן יש דיון קבוצתי, תוספות ומסקנות של גואי. נוכחנו לראות שמאו ישן בבית ובסקטור התואמים להפליא את תאריך לידתו (26.12.1893). כמו כן הבית תמך ואיזן את מאו על פי האסטרולוגיה הסינית. האבחון הראה את חשיבות התאמת האדם למבנה.
צורות שונות של הרים בסביבה ומיקום המים בחזית הצפון מערבית של המבנה היו במקום הנכון ובזמן הנכון כדי להביא למאו הצלחה. ביקור בקבר הוריו הראה פנג שואי רע בהיותו חשוף לאנרגיה שלילית (שא צ'י). יש בכך להסביר את חוסר המזל של צאצאיו. ג'ואי אומר שיום יבוא ובו גם אנשי המערב יחפשו מיקום טוב לקבר שלהם בעודם בחיים.
תשובה לשאלה אם מאו השתמש בכלים שיש לפנג שואי להציע קיבלנו בראש ההר בו טמון סבו שהפך בדומה לקברי רבנים עליה לרגל למתפללים רבים. במשפט הקצר שהופיע על הקבר צוינו נוסחאות פנג שואי שהביאו לבחירת האתר. אלה באו להסביר מדוע העלו את גופת המת בדרך ארוכה ומייגעת אל פסגת המקום הנבחר הזה. הכוכבים "זאב חמדן" ו"סוס שמים" וצורת זרימת המים בינות להרים העונה לשם "תשעת נפתולי המים", הסבירה את ההצלחה לה זכה דווקא מאו ולא אחר מבני משפחתו.
כאמור פנג שואי זה על הרים ומים.

פנג שואי סובל מדמוי בעייתי בהיות החשיפה לאמצעי התקשורת קושרת אותו עם סימבוליקה, חפצים, טעם של תרבות הזרה לאדם המערבי, בטענה שחייך ישתנו אם תמקם אביזרים שונים במקומות שונים בבית. בשפה מקצועית קוראים לזה "ניו אייג' פנג שואי". הגדרת פנג שואי כאמנות המעריכה איכות חיים דרך צפייה וניתוח של סביבת חיים היא הנושא העיקרי בפנג שואי והיא לא שונה מכל לימוד מסורתי אחר כמדע, משפטים או מתמטיקה. יועץ פנג שואי הוא רופא או אסטרולוג של מבנה דרך תהליך של למידה נחושה ומעמיקה יחד עם תשוקה לנבא,לרפא ולקדם איכות חיים של אנשים.

המחברת:
שרונה פומס
יועצת פנג שואי
אתר בית הספר הגבוה לפנג שואי

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts