נפלאות הפילוסופיה ע"פ אליזבת

ביקורת על סדנא של אליזבת רושה דה לה וואלה
אליזבת

אני מטפל פרקטי.
חשוב לי שהמטופלים שלי ירגישו תוצאות ולא אכפת לי שאני חוזר על אותן נקודות שוב ושוב. העיקר הן התוצאות הקליניות כי זה מה שקובע בסופו של יום. אני משתדל לקנות ספרים קליניים ולא פילוסופים, ולכן תמצאו בספרייה הביתית שלי את ספריהם של מאצ'וצ'ה, קירשבאום ופלוס. אין לי אף ספר אחד של אליזבת רושה דה לה וואלה, ולא הצלחתי לסיים את ספרו של האמר. תנו לי ג'ובאני ואני מרוצה.
אך החיים הם מלאי הפתעות.
ביום האחרון של הקונגרס הבין-לאומי לרפואה סינית שהתקיים בבית ספר ברושים, נרשמתי לסדנא של ברברה קירשבאום.
ברגע האחרון התברר לי שהסדנא בוטלה ובלית ברירה מצאתי את עצמי בסדנא של היינר פרוהאוף.
היינר, איש אשכולות אמיתי, לקח אותנו במסע פילוסופי- אתנוגרפי מפרך על המשמעות העמוקה בשמותיהן של נקודות הדיקור ובניואנסים הדקים החבויים בהן. אני מניח שאם הייתי איש סטמס הייתי מתמוגג מנחת, אך בשבילי זה היה קצת יותר מידי. בכל מקרה סיכמתי את הסדנא כמו ילד טוב ירושלים, ושלחתי את הסיכום לתחרות הסיכומים של סינית שיתופית. רצה הגורל, וזכיתי במקום השני, ושוב מצאתי את עצמי, כך חשבתי, בדרך לסדנא מפרכת על שמותיהן של נקודות הדיקור…

המפגש הראשוני עם אליזבת היה לא מבטיח. מספר הנוכחים היה די מצומצם, ומהתבוננות סביבי, רוב הנוכחים נראו אנשי סטמס. גב' אליזבת רושה דה לה וואלה היא אישה בעלת נוכחות מרשימה, וכאשר התחילה את הרצאתה, השתררה דממה דקה.
אליזבת, אם יורשה לי לקצר ולקרוא לה בשמה הפרטי, ניחנה ביכולת רטורית מרשימה, ובכל דקה שעברה סקרנות הנוכחים גברה. נושא הסדנא היה "נקודות מרידיאן הכליות". להפתעתי הדיון לא היה כבד ומפרך, אלא פשוט ובסיסי. הנושאים שעלו היו פשוטים, כה פשוטים עד שלא נתתי דעתי עליהן מעולם.
אליזבת הצביעה על עובדות מסוימות שאנו לומדים בשנה הראשונה במכללה, אבל אחד לא קם לשאול למה. למשל, שמתם לב שמרידיאן הכליות הוא המרידיאן היחידי שמסלולו אינו חד כיווני אלא יש בו לולאות, כלומר עליות ומורדות? או שמתם לב לעובדה שתשע הנקודות הראשונות על המרידיאן צפופות ודחוסות בחלק התחתון של הרגל בהשוואה למרידיאן הטחול והכבד? או למשל שמרידיאן הכליות עובר דרך כל איברי ה-zang (פרט לטחול ולקיבה)?
אולי אתם שמתם לב, אך אני לא התפניתי אי פעם לתת על כך את הדעת. אליזבת לימדה אותנו שהמסלולים האנרגטיים אינם סתם מסלולים, אלא הם נקבעים על פי איכות ה-Qi הזורם בהן. תכונות -Shao Yin הם אלו שגרמו למסלול להיות כפי שהוא.
לאחר שאליזבת הרחיבה על אופיו של המרידיאן, בחנו את ארבע הנקודות הראשונות של המרידיאן.
וכמו בהקדמה , המידע שזרם ממנה היה אמנם תיאורטי ומעט פילוסופי, אך הייתה זו פילוסופיה פרקטית.
הרגשתי שאני לומד מחדש את הנקודות כפי שמעולם לא הכרתי אותן בעבר.
מעבר למידע, למדתי כיצד להתייחס לנקודות לא רק כאוסף של אינדיקציות, אלא בהקשר יותר רחב.
לדוגמא, אין זה מקרה שבשם הנקודה הראשונה על מרידיאן הכליות מופיעה פעמיים סימניית המים, ולא במקרה שבנקודה הבא בתורה, Kid-2, מופיעה סימנית האש. פנינים כאלה ואחרות צצו מכל פינה, במהלך שלוש וחצי שעות הסדנא. בסיומה של הסדנא הרגשנו כולנו כמה חבל שהגענו רק ל-Kid-4.
יוסי מורגנשטרן, מארגן הסדנאות, סיפר לי אח"כ שהנושא הזה לא מספיק סקסי, ומיעוט הנרשמים מעיד על כך. כנראה שלא נזכה לעוד סדנא על מסלולי המרידיאנים ושמות הנקודות. אנשים מחפשים נושאים יותר פרקטים או יותר אזוטריים. אף אחד לא אוהב לחזור לבסיס, או כפי שניסח זאת לאו טזה בפרק של 35 של הטאו טה צ'ינג, "רוב ההולכים בדרך נמשכים למוסיקה ולמזון משובח, כאשר מדברים על הטאו, המילים נראות חסרות טעם…".
בדרך הביתה הדהדו בראשי מילותיו של יוסי. "הכיף בסדנאות של אליזבת הוא שהיא מעירה מחדש ומזווית אחרת את החומרים שאנו עוסקים בהם ביום-יום. היא נותנת לנו את האוויר לנשימה שאנו נזקקים לו כאשר הטיפולים כבר שחקו מאיתנו את ההתרגשות הראשונית".
אליזבת תבקר אותנו שוב בתחילת השנה הבאה בסבב סדנאות נוסף, ובלי נדר אני מקווה למצוא את עצמי באחת מהן.

המחבר:
גיא סדן
מטפל ברפואה סינית
guysedan@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts