אני מרגיש משמע אני קיים

על רגשות והשפעתם על חיינו
אני מרגיש משמע אני קיים

ישנן מספר שאלות שמלוות אותי מאז תחילת לימודיי ובמהלך עבודתי במרפאה: מדוע מטופלים שונים חולים במחלות מסוימות? מהו חוסר האיזון הגורם לתופעות אלה לבוא לידי ביטוי בזמן מסוים? וכיצד ניתן לחזור לאיזון? למעשה, עצם החיפוש אחר התשובות לשאלות אלה משאיר אותי סקרן כל הזמן במיוחד במרפאה עם "המבריאים" שהגיעו במטרה להיות בתהליך הבראה.1
במהלך האבחון, אני נוהג לכתוב  את ציר הזמן של חיי המטופלים. באמצעות כך התוודעתי לדפוסים שונים כגון:  אב שלקה בליבו וחלה בסוכרת מספר ימים לאחר ששכל את בנו בצבא, אישה מבוגרת בדיכאון שחלתה בסוכרת ונוירופתיה פריפרית (בעיה עצבית), ילד שחלה בסוכרת נעורים לאחר שהוריו התגרשו, אדם שניהל עסק במשך 5 שנים עשה Exit – קיבל מיליונים אך גם סוכרת נעורים תלוית אינסולין  בגיל 42 וכו'.
האם קיימות סיבות רגשיות להתפתחותה של מחלת הסוכרת?

אני מאמין שישנן סיבות שונות הגורמות לחוסר איזון לבוא לידי ביטוי ולא רק סיבה אחת ויחידה. אולם, מפגשים חוזרים ונשנים עם אנשים במסגרת המרפאה לימדו אותי' שלרגש תפקיד חשוב בעיצוב חיינו, משמעותי יותר ממה ששיערתי תחילה. להבנה זו תרמו בין היתר מוריי השונים, ספרי רפואה סינית, התעמקות בבודהיזם, מדיטציה והתבוננות על הכוחות הפועלים עליי בחיי האישיים.

הרגשות שזורים ברפואה סינית
על פי טקסטים סיניים עתיקים הרגשות הם הליבה של האנושיות ומקשרים אותנו לשמיים והארץ.
ברפואה סינית המספר חמש מופיע לרוב בתיאור תופעות בקוסמוס ובאדם בפרט. המספר חמש הוא חיבור המספר היאנגי 3 עם המספר הייני הראשון 2, ומוזכר בתרבויות עתיקות שונות כמספר המייצג שלמות. המספר חמש מייצג את היאנג הנע ומתחבר עם היין, את האש הנעה באדמה, את הנשמה הנעה בגוף. לא בכדי תיאורית חמשת האלמנטים היא כלי אבחנה עיקרי ברפואה סינית המתארת את התנועה האנושית על כדור הארץ.
"הדרך בה השמיים מהדהדים באדם היא כדלקמן: יש את חמשת אברי zang  המגיבים לחמשת הצלילים, לחמשת הצבעים, לחמשת הטעמים ולחמשת הכיוונים", Ling shu פרק 11.
כחיזוק לקשר בין השמיים לאדם המתבטא בספרה חמש, מתוארים בספרות הסינית העתיקה חמשת הסנטימנטים (wuzhi), וחמש הסגולות (wuxing), הקשורים לאלמנטים ואיברים מסוימים כמופיע בטבלה1.

חמשת הסנטימנטים (wuzhi) מייצגים את התנועה הפיזיולוגית של הצ'י בגוף.  "מרץ (Nu) גורם לצ'י להתרומם, התעלות נפש (Xi) גורמת לצ'י להפתח, נוסטלגיה (Bei) גורמת לצ'י להתפזר, יראת כבוד (Kong) גורמת לצ'י לרדת …ולהרהר (Si) גורם לצ'י להתכנס", נכתב בNei jing Suwen  פרק 39.
חמשת הסנטימנטים (wuzhi) מתורגמים לעיתים גם לחמשת הרצונות. הם חיוביים, יוצרים תנועה ותורמים להתפתחות הנכונה של האדם בעולם. אולם, יש לזכור שמושג סיני יכול לתאר תופעה נרחבת ולכן הסימניה הסינית של כל סנטימנט טומנת בחובה גם את הצד השלילי ואז מרץ NU)) יכול להפוך לכעס, התעלות נפש (XI) להיסטריה, הרהור (SI) לדאגה, נוסטלגיה (BEI) לעצב, ויראת כבוד (KONG) לפחד. הצד השלילי של הסנטימנטים עלול להופיע רק כאשר נאחזים (Attachment) במשהו בצורה לא מאוזנת ואז עלול להיווצר חוסר, עודף או סטגנציה.

חמש הסגולות (wu xing), הנקראים לעיתים גם wu chang מייצגים את ההתבטאויות הטבעיות והטובות של השמיים (הטהורים) באדם, אליהן יש לשאוף. במידה והחברה תחיה על פי הן, הרגשות  והתשוקות יהיו יותר מתונים. הסגולות מתוארות בטקסטים סיניים עתיקים כגון Master xun (Xunzi), Heavy dew of the spring and autumn annals (chunqiu fanlu) . חמש הסגולות הם כדלקמן:
חמלה (Ren)– אנושיות, כבד ועשה לאחר כמו שהיית רוצה שיעשו לך, בדומה ל "ואהבת לרעך כמוך". התנהגות נאותה (Li) התנהגות נאותה בחברה ובין אנשים, בהתאמה. יושרה (Xin) ניתן לפרש גם כ"נאמנות" לחברה. חוסר אנוכיות (Yi) האדם צריך לעשות את הדבר הנכון ללא חשיבה על רווח כלשהו. חוכמה (Zhi) חוכמה וידע לחיות נכון בעולם.

לאו צ'ה אמר ש"על אחד לשמור על חמשת הסגולות (wu xing) ולהכחיד את ששת הרגשות". 2

ישנה התייחסות יפה להשפעות על האדם ורגשות במושג wuxing liuqing,  חמש הסגולות (ההתבטאות הטבעית של השמיים) וששת הרגשות (המייצגים את האדמה) יוצרים את התנועה במיקרוקוסמוס (האדם), בדומה לחמשת כוכבי הלכת וששת האקלימים (חום, קור, יובש…) אשר יוצרים את התנועה במקרוקוסמוס (כדור הארץ) במושג  wuyun liuqi3 . 

 

5 הסגולות

(wuxing)

אלמנט

איבר zang

5 הסנטימנטים

 (wuzhi)

Ren – compassion

חמלה

WOOD

LIVER

Nu – Vigor

מרץ, חיות

גורם לצ'י להתרומם

Li – propriety

התנהגות נכונה, בהתאמה

FIRE

HEART

Xi – Ecstasy

התעלות נפש

גורמת לצ'י להפתח

Xin – integrity

יושרה,נאמנות

EARTH

SPLEEN

Si-Contemplation

לשקול, להרהר

גורם לצ'י להתכנס

Yi – selflessness

חוסר אנוכיות

METAL

LUNG

Bei-Nostalgia

נוסטלגיה

גורמת לצ'י להתפזר

Zhi – Wisdom

חוכמה

WATER

KIDNEY

Kong-Awe

יראת כבוד

גורמת לצ'י לרדת

חמש, שש ושבע הרגשות
בטקסטים השונים לאורך ההיסטוריה שמו דגש על רגשות שונים ולעיתים על מספר שונה של רגשות. למשל: מתוארים "חמשת הרגשות" (wuqing): כעס, התרגשות, אשמה, עצב, הנאה.4 או חמשת "הרעלים הרגשיים" כעס (עץ), שנאה (אש), אשמה (אדמה), שפיטה (מתכת), בוז (מים).5
לעיתים מודגשים "ששת הרגשות" (Liuqing): אהבה, שנאה, התרגשות, כעס, עצב, הנאה.6
המושג "שבע הרגשות" (qi qing) כפי שמשתמשים בו לרוב כיום, נהיה שגור ברפואה סינית רק במאה ה- 12 7. שבע הרגשות קשורים לחמשת הסנטימנטים (wuzhi), אשר להם נוספו עוד שני רגשות. לרוב שבע הרגשות מיוצגים בצורתם השלילית והם: כעס (Nu), שמחה (Xi), דאגה (Si),עצב (You), אבל (Bei), פחד (Kong) ובהלה (Jing).

רגשות –   Qing –
הסימנייה המתארת רגשות בסינית היא Qing"" ומורכבת בין היתר מלב ומכוח החיות "Sheng"-חיבורם מייצג התרחשות של כוח החיים דרך הלב.8  בטקסטים הסיניים הרגשות לרוב פוגעים בלב ובחמשת איברי ה-zang ישירות, כדוגמא נכתב ב-Ling shu  פרק 4 "הקיסר הצהוב שואל: כיצד תוקפות אנרגיות מרושעות את חמשת האברים המלאים (zang) באדם?  צ'י בו עונה: דאגה ופחד עלולים להזיק ללב, כשלאחד קר והוא שותה קר הוא מזיק לריאות…". אנו למדים שרגשות פוגעים קודם כל בקיסר—בלב, במקום מאוד עמוק, ושישנם גורמי מחלה חיצוניים הפוגעים גם באיברים האחרים.  טקסטים נוספים מראים שהלב תמיד נפגע מרגשות לא מאוזנים.
בספרות הרפואה הסינית הקלאסית, רגשות הם גורמי מחלה "פנימיים", ששת האקלימים הם גורמי מחלה "חיצוניים" ובנוסף, יש גורמי מחלה שונים שהם לא "פנימיים" ולא "חיצוניים" הכוללים בין היתר קונסטיטוציה חלשה, עבודה מרובה לאורך זמן, תזונה לקויה וכו'.

כל הרגשות מייצגים תנועה של צ'י בגוף ונחשבים לפתולוגיה בשלושה מצבים: כאשר הם עוצמתיים מאוד, כשרגש מסוים מתבטא לאורך זמן רב מדי וכשרגש לא מתבטא כלל. כל הרגשות מייצגים תנועה של צ'י בגוף וקשורים לאלמנט מסוים. למשל, כשמישהו מודאג הצ'י שלו מתכנס-"נקשר", המחשבה שלו לרוב נשארת אובססיבית ולא מוציאה דברים לפועל, למעשים. עם הזמן מצב זה יפגע בטחול ותפקודיו מבחינה סינית, ועלולה להיות ירידה במשקל ללא קשר לכמות התזונה שלו.
תיתכן גם פגיעה עם מנגנון הפוך של פגיעה בטחול עקב תזונה לקויה אשר תיצור דאגה ומחשבה אובססיבית. באמצעות תיאוריית חמשת האלמנטים אנו מבינים  את יחסי הגומלין בתוך האלמנטים. לדוגמא: רטט של אדמה קשור לאיבר המלא (zang) טחול, למרידיאן הטחול, לרגש בצורתו המאוזנת "הרהור" (si), ולתנועה טבעית הגורמת לצ'י להתכנס.
כפי שרובנו מכירים יש גם יחסי גומלין בין האלמנטים כמתואר ב- su wen פרק 39. "כשיש כעס הצ'י נע בניגוד לזרם, אם הוא חמור, תהיה הקאה דמית ואף שלשול מארוחה. כך הצ'י עולה." בכעס, הצ'י עולה מעלה וכתוצאה מכך הצ'י והדם עלולים לזרום בכיוון פחות טבעי. על פי התיאור העץ תוקף את האדמה, הכבד תוקף את הקיבה ויוצר הקאה דמית ותוקף גם את הטחול ויוצר שלשול.
במידה ולא נסלח ונאגור כעס על אדם מסוים לאורך זמן רב, הכעס עלול ליצור תופעות של עודף בכבד ונטייה לצ'י לעלות מעלה כגון: כאבי ראש, יתר לחץ דם, התקפי זעם וכמובן לתקוף איברים שונים. שאלה מתבקשת היא את מי אנו מענישים כאשר אנו לא סולחים\ כועסים על מישהו לאורך זמן.

במחלות כרוניות ובכללן מחלות מטבוליות, שכיח לראות מצבי דיכאון ברמות חומרה שונות המאופיינים בין היתר בחוסר שמחת חיים, חוסר עניין בנושאים אשר הסבו הנאה בעבר, חוסר חיוניות ואי רצון להיות בתנועה. אין זה מפתיע מבחינה סינית, מפני שמחלות כרוניות מאופיינות בפגיעה באיברי ה- zang-fu ובמקביל, כל שבע הרגשות עלולים להתבטא בעצמה רבה ולאורך זמן. כראייה, חולי סוכרת סובלים מדיכאון פי שלושה יותר משאר האוכלוסייה. כמו כן, נמצא שדיכאון בקרב חולי סוכרת משפיע לרעה על תפקוד הלב ובאופן ישיר על חוסר איזון הסוכר בדם שבא לידי ביטוי בעלייה במדד ההמוגלובין המסוכרר (Hba1c), מדד המצביע על רמת הסוכר בדם בשלושת החודשים האחרונים.9

בעזרת התנועה של הרגשות אנו מבינים את הקשר הישיר בין רגש והשפעתו על הגוף פיזית ולהיפך פגיעה פיזית המשפיעה על הרגש.
אני נדהם כל פעם שאני פוגש בחוכמה הסינית העתיקה, חוכמה המבוססת על הבנות מלפני אלפי שנים שעומדות במבחן המציאות גם בימינו וממשיכות להתפתח. נדהם מנכונות תיאור הסינים את הכוחות הפועלים בעולמנו. תחילה למדתי תיאוריה מספרים, אך ככל שחולפות השנים אני מרגיש בגופי את נכונות הדברים אם בשינויים בזמן עונות השנה המתחלפות, במרפאה עם המבריאים ובכלל בחיי. בזמן שאני כותב את המאמר החלה השנה הסינית החדשה המציינת את תחילת האביב ומייצגת את אלמנט העץ ואכן, הגוף מתעורר מוקדם יותר באופן טבעי, אני מרגיש שגופי רוצה להיות יותר פעיל, החלה פריחה סביב, תנועה שלא נראתה קודם יוצאת ונגלית.

לאו צ'ה אמר " כשבני האדם יפטרו עצמם מהרגשות, מהתשוקות, ימתנו פיתויים חושיים של העולם הגשמי ויטהרו את 5 אברי היין, או אז אור הנפש ימלא אותם".10 איני מאמין שיש לפטור עצמנו מרגשות כנאמר לעיל מפני שהרגשות הם חלק מאתנו, חלק מתנועה טבעית בגוף שאיננה טובה או רעה, חלק מתנועה הגורמת לנו להגשים את היעוד שלנו. אולם כדי לעשות זאת יש לשמור עליהם באיזון ולהכיר את טבען. הרגשות הם חלק מהותי מחיינו ואולי יש לשנות את המשפט המפורסם של דקארט "אני חושב משמע אני קיים"  ל"אני מרגיש משמע אני קיים".

לרפואה הסינית ישנו פירוט נרחב של יחסי הגומלין בין הרגשות והשפעתם עלינו כבני אדם. כמטפל,  אני חושב שזהו יתרון גדול להבין את הקשר בין הרגשות לגוף הפיזי ודרך הבנה זו גם לטפל בצורה מיטבית.

 מקורות
1. בעצת ד"ר דני קרת אחד ממורי, יש לכנות את ה"חולים" בשם "מבריאים " כדי שנזכור את מטרת הטיפול. אנו נמצאים יחד בתהליך הבראה ולא "חולים" בתהליך מחלה. אני ממליץ לשנות גם את המושג  "בית חולים"  ל"בית מבריאים" כדי שכל העובדים במקום והמטופלים יזכרו בשביל מה הם שם.
2. Dao de jing  פרק 12
3.ישנה התיחסות לנושאים אלה בפרק 79 ב-Chunqiu fanlu ( Heavy dew of spring and autumn annals)
4. בכתב של Hai lu suishi מהמאה ה12-תרגום ממאמר-All disease come from the heart-Heiner fruehauf
5.כתבים של Wang fengyi (1864-1937)- תרגום ממאמר-All disease come from the heart-Heiner fruehauf
6. כתבי Xunzi  המאה השלישית לפנה"ס- A complete collection of works by the one hundred masters
7.Analysis and formulas for similar diseases generated by three causes(Sanyin jiyi bingzheng fanglun)- Chen yan תרגום במאמר של Heiner fruehauf
8.The seven emptions-Claude larre and Elisabeth rochat, p.21
9. מחקר המראה קשר ישיר בין דיכאון לעליה ב Hba1c וכתוצאה סיכוי גבוה יותר לבעיות לב: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23227045
10. Dao de jing  פרק 5
* Five element constitutional acupuncture-Peter mole
*The foundations of chines medicine-Giovani
*  Huang di nei jing Ling shu
*  Huang di nei jing Su wen
*Giovani –The foundations of chines medicine p.129
*JCM No. 7 MAY 1981 The Causes of Disease (Part One) by Peter Deadman
*The treatment of diabetes mellitus with Chinese medicine by Bob Flaws, Lynn Kuchinski & Robert Casanas

הכותב:
אורי פוביצר
מטפל ברפואה סינית, בתחום הסוכרת
מנהל פורום "רפואה סינית וסוכרת" באתר דוקטורס
http://siniuri.co.il/ 

 

Total
4
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts