"מים אלימים"- תבניות עודף בכליות ומחלות אוטואימוניות

מחלות אוטואימוניות בראייה סינית
תבניות עודף בכליות ומחלות אוטואימוניות

מה הן מחלות אוטואימוניות? היתכן שמערכת החיסון תזהה מרכיבי גוף טבעיים ותפעל נגדם? מערכת החיסון הינה מצבור של מבנים ותאים הפועלים במטרה להגן על הגוף מפני גורמים זרים ואורגניזמים שהינם גורמי מחלה שונים. מחלת חיסון עצמי (בלועזית: מחלה אוטואימונית, auto=עצמי, immune=חיסון) מתאפיינת בכך שתאי מערכת החיסון מאבדים את הסבילות החיסונית ותוקפים תאים ורקמות של הגוף עצמו במקום לתקוף פולשים חיצוניים.

הרפואה הסינית נותנת משקל רב בהתבוננות על מערכת החיסון של האדם. מערכת החיסון היא תוצאה של איכות מולדת (Yuan Qi) שמקורה בכליות ואיכות תחזוקתית שמקורה במערכת הנשימה והעיכול (Gu Qi & Kong Qi). השילוב של איכות מולדת חזקה ושמירה על תחזוקה נשימתית ותזונתית טובה תוביל למערכת חיסון חזקה ויכולת טובה להתנגד למחלות.
אם כך, מדוע המערכת המושלמת הזו תפגע בעצמה? מה המכניזם המייצר פגיעה פנימית כה קשה כפי שבאה לידי ביטוי במגוון של מחלות אוטו אימוניות?

רבות מן המחלות האוטו אימוניות מאופיינות במצבי דלקת כרוניים. חדירה של לימפוציטים מסוג T ההורגים תאים וגורמים לנזקים שונים כגון הצטברות חומרים מזיקים המובלים לכיוון הרקמה למטרת הרס ופגיעה בתפקודה התקין. הטיפול במחלות אוטואימוניות הוא מורכב. שילובים שונים של תרופות אנטי-דלקתיות, תרופה מדכאות מערכת חיסון, סטרואידים וכיום גם תרופות ממוקדות ובהן נוגדנים חד שבטיים שמטרתם להרוג מולקולות דלקתיות או נוגדנים המיועדים לווסת את מערכת החיסון.

ברפואה הסינית מחלות כרוניות, פנימיות ומורכבות נחשבות ככאלו המכלות את ה-Yin ופוגעות בתפקוד התקין של הכליות. הכליות הן המקור להתפתחות, גדילה וצמיחה נכונים. במצבים בהם המערכת החיסונית של הגוף יוצאת מאיזון והורסת את הרקמה הפנימית, מצב זה הוא תוצאה של חוסר איזון של הכליות.

על תבניות חוסר בכליות:
בזמן שושלת Song, כתב רופא הילדים המפורסםQian Yi  ((1032-1113 C.E בספרו Xiao Er Yao Zheng Zhi  Jue (מפתחות לטיפול במחלות ילדים) על כך שלכליות יש רק תבניות של חסר ולא של עודף. מאז רעיון זה התקבע עמוק בתפישה של הרפואה הסינית המודרנית. רופא זה פיתח את המרשם המפורסם Liu Wei Di Huang Tang  במטרה לטפל בילדים הסובלים מחסר של Yin לאחר מחלת חום אקוטית קשה (כנראה שחפת).
מדוע שונות הכליות משאר איברי ה-Zang, איך יתכן שמחלות מורכבות לא יתבטאו בתבניות עודף? ואם יש תבניות עודף בכליות הכיצד הן קורות?

על תבניות עודף בכליות:
כאשר מתארים את הגורמים לתבניות מחלה של הכליות ראוי להתחשב בשלושה גורמים:
1. הכליות אינן חסינות בפני פלישה של פתוגנים חיצוניים. פלישה של פתוגן חיצוני תייצר מצב של עודף. בקרב ששת הגורמים האקלימיים (Liu Ying) קור הוא הפוגע ביותר בכליות. ב-Nei Jing נכתב בהקשר זה: "הכליות משויכות לעונת החורף ולמזג אוויר קר. זוהי התקופה בה ה-Yang Qi דועך וה-Yin Qi משגשג. קור מאופיין בהתכווצות, מה שתומך ביכולת האחסון והשימור של הכליות, אך במידה והקור חזק מידי או שהצ'י המקורי חלש מידי, הקור יהיה גורם למחלות עודף בכליות דוגמת: מתיחות וכאב בטני, כאבי גב תחתון, כאבים ונפיחות בברכיים (Gu Bi – חסימה בשלד), ניוון בשריר שלד (Gu Wei), הצטברויות נוזלים וחסימות במערכת השתן. כאשר פתוגן קור חזק מאוד הוא יוכל לגרום לכל אלו דרך חדירה שטחית לשכבת ה-Tai Yang  וממנה לעומק השכבות אל שכבת ה-Shao Yin ואז לכליות.
למצב זה תכנן מחבר ה-Shang Han Lun (דיונים על מחלות קור) Zhang Zhong-jing את המרשם: Ma Huang Fu Zi Xi Xin Tang. מרשם זה יטפל במצבי חיצון בהם פתוגן קור ולחות חודר פנימה על רקע חסר בצ'י המקורי ומייצר תבנית פנימית של עודף קור ולחות. הלחות הדביקה והכבדה שוקעת עם הקור כלפי מטה ומייצרת מחלה. מצב זה נקרא: Shen Zhuo  ו- Zhang  Zhong-jing  מתאר זאת: המחלה מאופיינת בתחושת כבדות של הגוף, תחושות קור בגב התחתון, כאילו אדם יושב בתוך מים, ללא תחושת צמא אך עם עיכול ותאבון תקין.

המחלה ממוקמת במחמם התחתון והיא נגרמת מעבודה קשה הגורמת להזעת יתר רבה ולהצטברות של קור ולחות. הבגדים של אותו אדם מזיע הפכו להיות רטובים אך לא הוחלפו וכאשר מצב זה נמשך לאורך זמן האדם יחוש כאבים וקור מתחת למותניים ובטנו תחוש כובד כאילו היא מחזיקה חמשת אלפים מטבעות.
מחלות אוטו אימוניות דוגמת לופוס, דלקות פרקים של ילדים, היפותירואיד הן תוצאה אפשרית של תבנית זו.

2. הכליות נוטות להיתקעות ולגודש. בפרק 18 של ה-  Nei Jing Ling Shu נכתב: Xiao Jiao Ru Du , והמשמעות היא שהמחמם התחתון הוא כמו תעלה או מערכת ביוב. הכליות ממוקמות במחמם התחתון ושולטות בפתחים התחתונים, השופכה ופי הטבעת השולטים בניהול הפסולת והצואה. צואה ושתן צריכים להיות מופרשים בזמן הנכון. אם זה אינו קורה – נוזל עכור ופסולת יצטברו בכליות. לפיכך המחמם התחתון צריך להיות מנוקז כל הזמן על מנת להימנע מחסימות.

3. לחות וחום: להצטברות לחות וחום בכליות ישנן מספר סיבות אפשריות: חדירה חיצונית דרך הפתחים התחתונים כתוצאה של סביבה ואקלים חם ולח, תזונה חמה וחריפה, חומרים משמרים, צבעי מאכל. כל אלו מתאספים בקיבה ובמי הדק ומשם מנותבים אל שלפוחית השתן והכליות, צריכה מרובה של אלכוהול ועישון יגרמו לחום ולחות להיאסף ולהצטבר במחמם העליון והמרכזי ומשם להיות מנותבים לכליות.
כאשר חום ולחות מצטברים יחדיו קשה להפריד בניהם והצטברות ממושכת תוביל לרעילות ולמצבים של דלקות כרוניות בכליות, דם ובאיברים הפנימיים. מחלות אוטו אימוניות דוגמת מחלת בכצ'ט, קוליטיס, קרוהן הן תוצאה אפשרית של תבנית זו.

Rheumatic Fever – הסיפור של נועם

נועם, בת 14, החלה להתלונן ערב אחד על כאב גרון וחום גבוה. הרופא שבדק אותה למחרת פסק שיש לה דלקת גרון חיידקית והמליץ על טיפול אנטיביוטי במוקסיפן למשך 10 ימים. במשטח גרון צמח החיידק סטרפטוקוקוס.
נועם טופלה בתרופה והרגישה היטב תוך יומיים. לאחר 3 שבועות נועם החלה לפתע לצלוע על רגל ימין. ברכה הימנית הייתה נפוחה, נוקשת והיא חשה כאב רב. לאחר בדיקה אצל רופא הילדים היא נשלחה למיון ילדים. במהלך האשפוז הכאב והנפיחות עברו גם לזרוע ולמרפק והכאבים היו עזים. האבחנה היתה קדחת השגרון – rheumatic fever בעקבות דלקת גרון.

מדוע זה קורה? מה שברור הוא, שלא החיידקים עצמם גורמים לדלקת. התיאוריה המקובלת היא התיאוריה האוטואימונית (חיסוניות עצמית): בעקבות הזיהום נוצרים בגוף נוגדנים כנגד החיידק. עקב דמיון בין מרכיבי החיידק ובין מרכיבי גוף שונים, משמשים נוגדנים אלו כנוגדנים עצמיים הפוגעים באברים שונים כמו מפרקים, לב וכו'.

נועם הגיעה למרפאתי כחודש וחצי לאחר התפרצותה של המחלה, לאחר שטופלה ללא הצלחה ניכרת בסטרואידים. מבנה גופה רזה וארוך, ברך ימין שלה היתה נפוחה מאוד, כך גם מרפק ימין. בתשאול: רגישות לקור, שתן מרובה, ללא צמא. נשירת שיער מרובה, עייפות וחולשה. הדופק היה עמוק ואיטי והלשון חיוורת ונפוחה, חיפוי עכור רב בחלק הפנימי.

האבחנה:
1.    הצטברות של קור ולחות בכליות
2.    חולשה של צ'י מקורי.

הטיפול:
צמחי מרפא:
בחרתי לרשום לנועם מרקחת המבוססת על המרשם: Ma Huang Fu Zi Xi Xin Tang מאת Zhang Zhong-jing.

Sheng jiang 12g, Rou gui 12g, Xian mao 9g, Du zhong 6g, Chai hu 9g, Xi xin 9g, Niu xi 9g, Fu ling 9g, Shi chang pu 9g, Huang qi 9g

Sheng jiang, Rou gui, Xian mao: יחממו את ה-Yang הקורס ויזרימו חום בתוך התעלות.
Du zhong, Chai hu יטפלו בכאב וירככו את הנוקשות.
Niu xi יכוון את המרשם לכליות, יניע ויטפל בכאב.
Xi xin, Fu ling יטפלו בניקוז הנוזלים והנפיחות.
Shi chang pu, Huang qi יתמכו בצ'י המקורי.

דיקור:
•    מוקסה DU 4, DU 14: במטרה לחמם את ה-Yang ולהזרים חום בתעלות.
•    KID 7, CO 10: לתמוך בכליות ולחזק את פעולת סילוק העכור ושמירת הטהור.
•    SP 9, SP 6, LU 5: ניקוז הנוזלים והבצקת
•    UB 23, UB 20, UB 15: תמיכה וחיזוק הצ'י המקורי.
•    LIV 3, CO 4, ST 36, CO 11: הנעה וטיפול בכאב.

לאחר כחודשים וחצי של טיפול נועם החלימה. מפרקיה תפקדו היטב והיא לא נזקקה לטיפול.

סיכום:
לכליות תפקוד ייחודי ברפואה הסינית המסורתית. חדירת פתוגנים חיצוניים, הזנה לא טובה וחולשה מולדת יכולים לפגוע בתפקוד בנייה, התפתחות וצמיחה של האדם. ולהוביל למחלות. בהקשר זה נכתב עליהן:
"רק המים יכולים לנוע כך כשהם עולים בעזרת שער האש כלפי מעלה ויורדות כלפי מטה עם תנועת הפיזור של הריאות בחזרה לכליות, תנועה זו נקראת "לשחק עם הכוכבים" – זהו סוג של משחק. תנועת הזרע הנפלט בקיום יחסי המין על מנת לא לשוב חזרה, זו דוגמא לתנועה "להתמקם במקום בו נולדת". אלו היודעים את אומנות הזנת החיים ידאגו לסגור את היציאה התחתונה  (JING) וידאגו לשמור את היציאה העליונה פתוחה (JING שמזין את המוח והאיברים) במצב זה נראה מעגל הזנה שהוא חופשי מכל דליפה, התמצית המחיה (JING) והנשמה ההכרתית (SHEN) יהיו בשפע. הצ'י המגן והצ'י המזין יהיו חזקים, המים ישלטו באש והצ'י יספיק להתמודד עם כל המחלות, זאת אומנות החיים הארוכים" .

הטיפול במצבי חולי מורכבים דוגמת מחלות אוטו אימוניות מבוסס על התפישה הסינית שמחלה מורכבת גורמת לבלבול וכאוס של הצ'י. במצב זה הכליות, שהן שורש ה-Yin וה -Yang  סובלות הן מתבניות עודף והן מתבניות של חסר. התבוננות מעמיקה תוכל לסייע באבחנה ובטיפול הנכון במצבי חולי אלו.

המאמר נכתב בתפילה להחלמתו המהירה והשלמה של אביתר ברנוביץ.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Michael Stocks

המחבר:
טל בלו
מטפל ברפואה סינית
talbelo@macam.ac.il

Total
0
Shares
4 comments
  1. מאוד מעניין ומלמד תודה. מהיכן לקוח
    הציטוט המופיע בסוף הכתבה?

  2. שלום מרב
    הציטוט מתוך חיבור שנקרא "פרקים פנימיים" משושלת מינג, המחבר:Zhuang Yuan chen

כתיבת תגובה
Related Posts