הסטנדרטים הנמוכים של ארגון הגג לרפואה סינית

ארגון הגג מקטין את הרפואה הסינית בארץ
הסטנדרטים הנמוכים של ארגון הגג לרפואה סינית

אני כמעט ולא משתתפת בדיונים במסגרת קבוצות בפייסבוק.
מיציתי את הפורמט עוד בגלגול הקודם שלו, פורומים בפורטלים כאלה ואחרים (מישהו עוד זוכר את תפוז??), נהנתי מאוד אבל מיציתי. תחושתי הפרטית לגמרי כמובן.
אני יודעת שהגלגול הנוכחי, קבוצות דיון בפייסבוק, פעיל בצורה יפה מאוד בתחום שלנו, וגם בתחומים הנושקים לשלנו, למשל הקבוצה של נשות "לטפל בעסק"-קהילת המטפלים: בית למקצועות הטיפול והרפואה.

אחת המשתתפות שאלה לגבי הלשכה למקצועות בריאות משלימים- ארגון הגג לרפואה משלימה בישראל.
הרבה זמן לא ביקרתי באתר שלהם, והחלטתי לבדוק מה חדש שם.
כשראיתי מה קורה שם, חשכו עיניי, והאצבעות החלו להתרוצץ על המקלדת במסגרת הדיון בקבוצה. והבנתי, שצריך לתת לאצבעות להתרוצץ גם פה בסינית.

הרפואה הסינית לפי ארגון הגג
לשם ידיעה: ב- 2008, האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי פרשה מארגון הגג, לאחר שהייתה שותפה להקמת הארגון. שינויים במערכת ארגון הגג הובילה לפרידה, שלאחריה, להבנתי, פרשו גם אגודות ההומיאופתיה, הנטורופתיה והפלדנקרייז.
נקודה זו אינה רשומה בשום מקום באתר הארגון.
זוהי נקודה שמבחינתי חשוב שאתם, אנשי הקהילה המקצועית ברפואה סינית, תדעו:
האגודה הייתה שם ופרשה. גם אם אינכם חברי אגודה ואינכם חושבים עליה טובות, זוהי נקודה מהותית מאוד שאתם צריכים לדעת, בכל הקשור להתנהלות האגודה.

ואני רוצה להגיד לכם משהו: דעו לכם שארגון הגג אינו עומד בסטנדרטים גבוהים בכל הקשור לרפואה סינית. להפך, הארגון מיישר קו עם סטנדרטים נמוכים מאוד.

אני עומדת מאחורי הדברים האלה, שהם אולי מחמירים- אבל מבחינתי הם נכונים.
ואני מבססת אותם על רשימת המכללות המוכרות על ידי ארגון הגג, כפי שהיא מוצגת באתר הארגון.
כמובן, שאני מסתכלת רק על מכללות ומרכזים המלמדים את הרפואה הסינית, והארותיי הן כדלקמן:
ראשית, שימו לב אילו מכללות אינן נמצאות ברשימה: מכללת רידמן, קמפוס ברושים, מכללת תמורות, מכללת ריאן, אילימה, מירב ולימודי רפואה סינית עתיקה בפקולטה ברחובות. כלומר, כל המכללות הגדולות המוכרות על ידי האגודה אינן מוכרות על ידי ארגון הגג.

ברשימת המכללות המוכרות על ידי ארגון הגג, ניתן למצוא כל מיני מסלולים שהפתיעו אותי באופן אישי, כמו למשל הפרדה  בין דיקור סיני, רפואה סינית (כן, זו אינה טעות) וצמחי מרפא:

במכללת תהילה, ניתן ללמוד קורס דיקור סיני עם צבי אלפישר, מנהל המכללה, ובתום 50 מפגשים הנערכים לאורך שנה- ניתן לצאת לעולם הגדול ולהתחיל לטפל.

מכללת הנות מציעה מסלול ללימוד טווינא בן שנה אחת, עם תעודה מטעם מכללת תילתן.
מכללת תילתן עצמה אינה מופיעה ברשימת המכללות המוכרות על ידי ארגון הגג.

אלו דוגמאות, אתם מוזמנים לבחון בעצמכם לעומק ולהבין על מה אני מדברת.
התמונה המצטיירת עגומה מאוד לדעתי האישית, ומעלה מבחינתי שאלות שחשוב שכל אחד ואחת מאיתנו ישאלו:
איך יכול לקום ארגון שמבקש לאגד תחתיו את כל מקצועות הרפואה המשלימה, ובהם הרפואה הסינית, אך אינו שואף לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר הקיימים בארץ?
זה לא רציני לקרוא למטפל שסיים שנה אחת של דיקור סיני "מטפל", ובטח שבטח "מטפל מוכר על ידי ארגון הגג"! מה זה הסטנדרטים הנמוכים האלו?! מי יקח אותנו ברצינות, עם סטנדרטים נמוכים שכאלה?

עצם העובדה שקורסים כאלו קיימים בשוק זה נושא לרשומה אחרת, ועד שלא יהיה חוק כנראה שנמשיך לראות אותם (ויש לי תחושה שגם אחרי).
אבל הבעיה שאני רוצה להצביע עליה כאן היא העובדה שיש ארגון, שרואה לנכון לאשר קורסים כאלה כמוכרים ומקובלים, ומבחינת הארגון הזה, האנשים שסיימו את הקורסים הללו הם מטפלים לכל דבר ועניין!

מטרות ארגון הגג
ארגון הגג מדבר על מטרותיו בעמוד הבית:
למשל הסעיף הראשון, כפי שהוא מופיע באתר הארגון- "להוות ארגון גג אשר יאגד את העמותות המקצועיות בתחומי הרפואה המשלימה והחינוך לבריאות ( להלן:"העמותות המקצועיות") ואת בתי ספר המכשירים את העוסקים ברפואה המשלימה ובהוראת / הדרכת המקצוע ( להלן: " בתי הספר") ואת כל המטפלים העוסקים במקצועות בריאות משלימים (להלן: "המטפלים")".
אז אנחנו כבר יודעים שארגון הגג אינו מאגד את כל העמותות המקצועיות- אנחנו יודעים על לפחות 4 אגודות שלא נמצאות בארגון הגג כבר מספר שנים לא מבוטל.
בתי הספר המכשירים את המטפלים- בתי ספר גדולים כגון ברושים ורידמן אינם מופיעים ברשימת המכללות המוכרות של הארגון. נראה לי תמוה שבתי ספר מרכזיים כל כך בארץ לא מופיעים כלוקחים חלק מכל הסיפור הזה.

בסעיף השלישי, רוצה הארגון, ואני שוב מצטטת מן האתר: "להוות גוף מיצג של המטפלים והמורים העוסקים ברפואה המשלימה, של העמותות המקצועיות בתחום הרפואה המשלימה ושל בתי הספר העוסקים בהוראת מקצועות הרפואה המשלימה כלפי רשויות המדינה וגופים אחרים".
מדובר על המשך ישיר של הסעיף הראשון- המכללות הגדולות אינן מוכרות – יש שם מספר גדול מאוד של סטודנטים ומורים מתחום הרפואה המשלימה! איך אפשר לשאוף להיות גוף מייצג שלהם בלעדיהם?

סעיף 5: "להוות גוף אשר יקבע אמות מידה מקצועיות במקצועות הרפואה המשלימה על פי המלצת מועצת ההסמכה הארצית (להלן:"מועצת ההסמכה")".
בכל הקשור לרפואה סינית אני עומדת מאחורי כל מה שאמרתי לעיל ואומרת לארגון "לא, תודה".
ברפואה סינית יש סטנדרטים גבוהים, שנות לימוד מרובות, הבנה והעמקה שאין סיכוי להגיע אליהם ב- 50 מפגשים בודדים.
כשאתם, כארגון, מיישרים קו עם סטנדרטים נמוכים בהרבה, אני תוהה מהי מטרתכם האמיתית.

הסעיף האחרון אומר כך: "לעשות כל פעולה אשר יש בה כדי לקדם או לשרת את מטרות הלשכה דלעיל".
מה זה אומר?

עוד מעיד על עצמו ארגון הגג באתר: "הלשכה קובעת כללי אתיקה למטפלים ואמות מידה מקצועיות, לרבות מקצועות ליבה חובה עבור כל מטפל שמבקש תעודת מטפל מוכר של הלשכה".
גם פה, אני רואה לנכון לומר לארגון הגג "לא תודה". לא יכול להיות, שמי שיקבע אמות מידה מקצועיות יהיה גוף שרואה לנכון להכיר בקורסים בני שנה אחת ולקדם את בוגרי הקורסים האלו בשורה אחת עם מטפלים שלמדו לפחות 4 שנים- ברוב המקרים הרבה יותר.

רפואה סינית היא מקצוע מכובד, מקצוע רציני ומעמיק. 4 שנות הלימוד הראשונות מספיקות למעט מאוד, ואין ספק שצריך להמשיך ולהתמקצע בתחום, להעמיק ולהבין את התובנות הפילוסופיות הבאות לידי ביטוי בקליניקה. שעות של תרגול, לא רק של דיקור אלא של תרגול מחשבתי, הבנת השפה, הניגודים, מתן תשובות לשאלות קשות והמשך התחבטויות בתחום.
ארגון כלשהו שמבטל את הדברים בפעולה אחת פשוטה בה הוא מכיר בקורסים בני שנה אחת ללימוד התחום, ורואה באנשים שסיימו את הקורסים האלו כמטפלים מן השורה, לדעתי אינו ארגון שראוי לייצג את תחום הרפואה הסינית בישראל.

חברים יקרים, לכם ולי יש הרבה מאוד טענות כלפי האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי.
יחד עם זאת, אני חושבת שנכון יהיה לראות את הדברים הטובים שעומדים לזכותה, ולא לבטלם.
אין לי ספק שהאגודה עשתה בחוכמה כאשר פרשה מארגון הגג ב- 2008.
8 שנים אחרי הפרישה, אני רואה את הסטנדרטים שהאגודה מציבה אל מול הסטנדרטים שארגון הגג מציב, בכל הקשור ללימודי רפואה סינית בארץ. אני חושבת שאין פה בכלל שאלה- האגודה מציבה סטנדרט גבוה יותר, רואה את המקצוע של הרפואה הסינית בישראל כמקצוע מחייב, אמיתי, שיש להתייחס אליו ברצינות.
באגודה אתם לא מוצאים מכללות וקורסים מוכרים שמקטינים את הרפואה הסינית.
ועל כך, חברי ועד האגודה, אני מודה לכם.

אני מאוד מקווה, שכאשר יגיע רגע האמת של הסדרת תחום הרפואה הסינית בארץ, הסטנדרטים הנמוכים האלו לא יהיה לנו למכשול.

תמונה: freeimages.com/Petr Kovar

 

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts