ריפוי ללא גבולות

כתבה פרסומית
מדקרים ללא גבולות

מעגל הריפוי הזה שלנו הוא מעין תבשיל. יש לו מתכון קבוע, ידוע מראש, המטפלים והמטופלים, כל אחד מאיתנו יודע את תפקידו, והטעם הנפלא שנותר בסופו של כל טיפול תמיד מפתיע, מרגש, עושה חם בבטן ובלב.
הקבוצה בה אנחנו מטפלים מונה בערך 10-15 מטופלים, שלהם, כמו לעוד הרבה אנשים בעולם, צלקות שנחרטו על לוח ליבם, רגע של כאב שהתאבן. לכל אחד צלקת ישנה יותר או פחות, ולפעמים עמוקה עד כדי כאב ממשי, כזה שלא נותן מנוח וחי איתם ביום ובלילה. הוא איתם כשהם משלמים לנהג באוטובוס, בתור לדואר או מול המראה במקלחת, את חלקם הוא יבקר קבוע בכל לילה, בחלומות חדים שחותכים כמו תער.

היום זה היום הקבוע שלהם כאן, הם מגיעים לבושים יפה, מברכים לשלום, יש את אלה שמתמקמים בשקט, בלי לדבר הרבה, עושים מקום לשקט שתיכף יבוא, ויש את אלה שבאים אלינו, לוחצים יד ושואלים מה נשמע, מספרים כמה הם חיכו להיום. אחרי סבב קצר בין כולם ובדיקה שכולם מוכנים כל אחד מהמטופלים מתיישב ומוצא לו תנוחה נוחה בכיסא, מחטא אוזניים בעוד המטפלים נסגרים ביננו על הפרטים האחרונים, על ההיא שהגיעה עם עיניים טרוטות אחרי לילה ארוך בלי שינה או על ההוא שצץ פתאום כאילו כלום אחרי זמן מה שלא הופיע לטיפולים. מצטיידים במחטים ולוקחים נשימות. מכינים את עצמנו לטיפול, כיוונים אחרונים של הלב לפני שעין פוגשת עין. וקדימה, ניגשים לעניין- עוברים ביניהם אחד אחד, שואלים בשקט מה נשמע היום, אם יש משהו ספציפי שכואב בגוף או מפריע, לוקחים נשימה יחד עם המטופל ומניחים את המחטים באוזן.

כאן המקום לפרט קצת על שילוב הנקודות שאנו משתמשים בו. בכל טיפול השילוב קבוע, 5 נקודות לפי פרוטוקול NADA (National Acupuncture Detox Association)- shenmen, kidney, sympathetic, liver, lung, ובדרך כלל דוקרים בשתי האוזניים.
מעבר לייעודו המקורי לטיפול בהתמכרויות לאלכוהול וסמים, השילוב של חמשת הנקודות האלו נמצא יעיל גם לטיפול במצבי סטרס וחרדה, בעיות שינה וחוסר איזון בין מערכות העצבים הסימפטתית והפאראסימפטתית שאחראיות לויסות הגוף במצבי מתח ומנוחה. הנקודות הנבחרות מאזנות את תפקוד האיברים העיקריים הנוגעים לטראומה ,ובהיבט המנטלי הן נועדו לווסת רגשות לא מאוזנים כמו פחד ועצב, דאגה, כעס, אשמה וצער, ולטפל בסימפטומים נלווים כמו חרדה מתמשכת, סטרס, דיכאון, הפרעות שינה ועוד.

עכשיו כולם כבר עם מחטים. ישובים במעגל, בעיניים עצומות, יש כאלה שנושמים איתנו, קשובים ודרוכים ויש את אלו שעוברים בין רגע למקום אחר, כאילו לחצנו להם על איזה כפתור נסתר.
ואנחנו המטפלים? בזמן הטיפול אנחנו שומרים ביננו על קשר עין, שמים לב אחד לשני, קשובים למקצב הפנימי של המעגל, אם צריך מגישים כוס מים, ממחטה או עוזרים למטפל שליד. אנחנו איתם בחדר הזה, נוכחים שם בשבילם, יוצרים משהו מיוחד, כמו רחם קטן שמאפשר עבודה פיזית ואנרגטית, משנים רוח לחומר וחזרה, במילה שקטה, במגע קל כדי להקל על כאב, בחיוך ונשימה. כל מטפל בדרכו.

יש דקות של שקט, אחת נושמת בכבדות, דומעת, שניה נאנחת, מגלגלת עיניים. אחד אחר נוטה על צידו, נכבה ונדלק לפרקים, רביעי חורפ בישיבה כמו בול עץ וכלום לא יוכל להעיר אותו. הדינמיקה של המעגל הקסום הזה מאפשרת לכל אחד מהם להרגיש שיש לו על מי לסמוך, להיתמך בהתמודדות עם העניין הפרטי שלו, המקום הכואב שלא מרפה, בכל יום ושעה.  גם כאן הוא לא נעלם, אך לפחות נמוג קצת, דוהה ומתערבב עם כאבם של אחרים, מביא תחושת מה של הקלה.
חשוב לציין שברוב המקרים אין שיחה ישירה על הנסיבות שהביאו את המטופל לשבת במעגל, במקרים רבים זה לא משנה. כי טראומה יוצרת גם בדידות, ועצם הביחד כבר מקל במידה מסוימת, מאפשר מרחב נשימה, אפילו אם זה רק לכמה דקות של שקט בתוך ים של כאב.

וככל שעובר הזמן, נדמה כי הרגשות במעגל מתחלפים, רגע של כעס יכול להתחלף באבחה אחת ברגע של שקט מחויך, חיוכים שובביים בין המטופלים לעצמם ואיתנו המטפלים, כולם בתנועה כמו מים, עוברים דרך שערים שונים, פחד, כעס, שמחה גדולה או שיגעון קטן, דאגה או התכנסות בתוך הצער, כל אחד בתורו יחווה מה שירצה, כל אחד בקצב שלו.
דקות אחרונות לסיום המעגל, אט אט נפקחות עיניים, נמתחות כתפיים, מחטים יוצאות וחוזרים אל העולם, לכאן ועכשיו. "אני מרגיש כאילו ישנתי 20 שנה" אומר לי אחד מהם. אני מחייך ואומר לו שייהנה מזה.
כשכולם כבר ערים אחד מאיתנו סוגר את המעגל בכמה תרגילים לשחרור וניקוי. יד על הלב, מקרבים את כף היד עם Lao Gong) PC8) לעיניים, מזינים אותן בצ'י פועם, מתופפים אחד על גב השני, נעים ברחבי חדר ועיניים מחייכות נפגשות. יש שמחה משחררת בחדר. כיף גדול. עם הזמן הפך מעגל הריפוי הזה לחממה שמאפשרת תנועה, צמיחה והכלה, מאפשרת כאב, ומאפשרת גם חיוך מלטף, בעיניי זו המשמעות של הנתינה. מספיק לראות את החיוך שלהם בסוף המעגל כדי להבין- זכיתי.

ועוד מילה על הטיפול בקבוצה, שמציע כמה יתרונות, הראשון בהם הוא גילוי אמפתיה של היושבים במעגל  לכאבו של האחר וחידוד ההבנה שהם לא לבד בזה, זה עוזר ומחבר אותם טוב יותר אחד לשני. כך, הטיפול בקבוצה מעצים את תחושת השייכות, מחזק את תחושת המסוגלות ומעניק "חיבוק קבוצתי" שעוזר למטופל להתמודד טוב יותר עם רגעי משבר שייתכן ויחווה במהלך הטיפול או אחריו. יתרון נוסף עבורנו המטפלים הוא העצמת הטיפול בקבוצה על ידי "שילוב הכוחות" שלנו. הרי כל אחד מאיתנו מגיע מהעולם הטיפולי שלו, עם הידע, ההבנה, והנסיון הקליני שלו לגבי נפש וגוף האדם וכאן המטופל נתרם משיתוף הפעולה הזה, ואם הוא מתנהל נכון, לא רק המטופלים ירוויחו משילוב הכוחות הזה, אלא גם המטפלים שיוצאים מבדידותם היומיומית בקליניקה, ומופרים מקצועית ע"י המטפלים האחרים במעגל.

בין התאריכים 30.4-2.5.15 נקיים את הכשרת המטפלים השניה של "מדקרים ללא גבולות" ישראל, שמיועדת למטפלים ברפואה סינית, שיאצו וטווינא. ההכשרה תעסוק בטיפול בשיטת NADA, עם הרצאות מהארץ ומחו"ל, מעגלי ריפוי, צ'י גונג ועוד תכנים בתחום הנפש והטראומה. אם אתם מטפלים המעוניינים להשתלב בפעילות הארגון בארץ ובחו"ל ומעניין אתכם להעמיק בתחום זה, בטוח שתמצאו את ההכשרה מעניינת ומעשירה, מזמין אתכם להצטרף אלינו בעמוד הפייסבוק של "מדקרים ללא גבולות ישראל" או באתר "מדקרים ללא גבולות ישראל".

המחבר:
אורן רחמני
מטפל ברפואה סינית
oren.rachmany@gmail.com

 

Total
0
Shares
1 comment
  1. מחכה בהתרגשות וסקרנות להצטרף אליכם בעוד שבוע בדיוק.

כתיבת תגובה
Related Posts