טיפול בצמחים במחלת ה- MDS

סיפור מקרה והצגת מחלת ה- MDS
טיפול בצמחים במחלת ה- MDS

מהי MDS?
המחלה, ששמה המלא הוא Myelo Dysplastic Syndrome, היא מצב של פגיעה ביצירת תאי- דם (מסוג אחד או יותר) במח-העצם, שהוא החומר הרך שבתוך העצמות, והוא מכיל את תאי-הגזע. תאים חדשים נוצרים בתהליך חלוקה של תאי-גזע. שלושה סוגי תאים עיקריים נוצרים במח-העצם: אדומים, לבנים וטסיות.
1. כדוריות אדומות: נושאות חמצן בדם לריאה ומשם ליתר חלקי הגוף.
2. כדוריות לבנות מסוגים שונים: שייכות למערכת החיסון, עוזרות לגוף להילחם בזיהומים. (גם הן מתחלקות לסוגים שונים).
3. טסיות: מהוות חלק ממערך הקרישה.

במחלה זו נפגעים חלק מהתאים במח-העצם ונפגע ייצור תאי- הדם הן מבחינה מספרית והן מבנית. אורך החיים של התאים הפגומים קצר יחסית, לאדם אין מספיק תאי-דם וכתוצאה מכך יש ירידה בספירות הדם.
אצל אחד משלושה חולים במחלה היא תהפוך במהירות לסרטן של תאי מח-העצם ACUTE MYELOID LEUKEMIA. בעבר נקראה המחלה 'פרה-לוקמית', אולם מכיוון שאצל רוב החולים לא מתפתחת לוקמיה, הופסק השימוש במונח זה.

ארגון הבריאות העולמי WHO הגדיר חלוקה פנימית של המחלה ל-7 סוגים הנקבעים על-פי צורת  התאים כפי שהיא נראית במיקרוסקופ, ועל פי שינויים בכרומוזומים של תאים אלו.

גורמים אפשריים למחלה
באופן כללי גורמי הסיכון למחלה זו הם אותם הגורמים למחלות סרטן. (נכון שלסוגי סרטן שונים יש גורמי סיכון ספציפיים אבל הם לא הכל. אצל רוב החולים לא ידועה סיבה ברורה לכך שחלו).
בין גורמי הסיכון: טיפול קודם בסרטן – שימוש בסוגים מסויימים של כימותרפיות לאורך זמן. לרוב, נראית השפעה לאחר טיפולים בלוקמיה לימפוציטית אקוטית בילדים, הודג'קינס או לימפומה מסוג אחר. תרופות שנמצא יותר קשר בין השימוש בהן לתחלואה ב-MDS בעקבות סרטן הן: ציטוקסן, אדריאמיצין, אטופופוס, איפקס, מוסטארגן, פרוקארבאזין, טומון. בנוסף: סינדרומים גנטיים, היסטוריה משפחתית של המחלה, עישון, קרינה רדיואקטיבית, עבודה במקום עם חשיפה לחומרים כימיקלים, גיל ומין- שכיחות המחלה עולה עם הגיל ונפוצה יותר אצל גברים.

ביטויי המחלה
לפעמים בשלב ראשון אין כל סימפטומים, אבל בין הסימנים שמהווים תמרורי אזהרה למחלה נכללים עייפות (עקב האנמיה או חוסר בכדוריות אדומות), דימום לא רגיל, פצעים או מוקדים תת-עוריים אדומים קטנים, חיוורון וקוצר נשימה בזמן פעילות גופנית.

הטיפול הניתן מערבית:
1. תרופות כימותרפיות. לרוב, כאלה הניתנות גם לטיפול בלוקמיה.
2. תרופות בעלות השפעה על מערכת החיסון.
3. פקטורי גדילה שמעודדים את מח-העצם לייצר כדוריות דם אדומות.
4. עירויי דם.

מהי MDS בראיה סינית?
מח-העצם מבחינה פיזיולוגית- מח-העצם הוא אחד משבעת האיברים המיוחדים, הם אמנם חלולים אך מכילים בתוכם חומר חשוב לגוף. תיפקודיו בפיזיולוגיה הסינית:
1. הזנת המח:  ב- LING SHU מכונה המח 'ים מח-העצם'. תפקוד תקין של המח תלוי בקיום מח-עצם שופע שיאפשר שמיעה טובה, ראייה בהירה וגוף חזק. אם מח-העצם בחוסר, יופיעו סחרחורות, טיניטוס, חולשה של הרגליים, עייפות בכל הגוף ועוד.
2. הזנת השלד: מח-העצם נמצא בשלד עצמו ולכן משפיע ישירות על מצב העצמות. הג'ינג הוא זה שמייצר את מח-העצם, ומצד שני מח-העצם מזין את העצמות עצמן.
3. ייצור דם: ג'ינג ודם יכולים לתמוך אחד בייצור של השני; ג'ינג מייצר מח-עצם, אשר יכול לעבור טרנספורמציה לדם. ב- SU WEN נכתב שהכליות מייצרות את מח-העצם, והוא מייצר את הכבד.

הקשר בין מח-העצם לכליות ולכבד
הכליות אחראיות על יצור מח-העצם, שהוא בעצם טרנספורמציה של הג'ינג צ'י שמתרחשת במרכז הכליות, לכן משפיע מח-העצם על ההתפתחות. ב- LING SHU נאמר כי בתחילה מיוצר הג'ינג והוא זה שבונה את המוח באמצעות מח-העצם. בנוסף, נאמר ב- SU WEN שהכליות אחראיות על מח-העצם של הגוף. כלומר, מח-העצם הוא אחת הדרכים של הכליות לבנות ולהזין את הגוף.
הכבד נמצא בצד ימין של הבטן מתחת לדיאפרגמה. מצד אחד הוא בעל תפקיד של הנעה ומצד שני הוא מאכסן ומנקה את הדם. מח-העצם הוא, כאמור, תוצר של הג'ינג והוא גם תוצר של טרנספורמציה של הדם. ג'ינג, מח-עצם ודם יכולים לייצר זה את זה. ב- SU WEN נאמר כי הכליות מייצרות את מח-עצם אשר מייצר את הכבד. באותו אופן מח-העצם מזין את הדם ומצד שני הדם גם מייצר מח-עצם.

סיפור מקרה
בחודש אוגוסט הגיעה ליחידה בה אני עובד במרכז דוידוף בבית חולים בלינסון גברת נחמדה בשנות התשעים לחייה. היא הגיעה עם אבחנה של MDS, התלונה העיקרית שהיתה לה היא תשישות ומבחינה רפואית המחלה התבטאה בספירת טסיות נמוכה, (49,000) והמוגלובין 11. היא קבלה סטרואידים 1מ"ג ליום, לטיפול בתשישות וחוסר התיאבון. בנוסף, סבלה מעצירות כרונית שבעקבותיה נזקקה ל-2 כדורים משלשלים ביום. ברקע – אסטמה.
בתשאול הראשוני ספרה על עייפות ספציפית לאחר אוכל ומלווה בגזים, שינה לא טובה (נזקקת לכדור שינה) והעדפה כללית לחום.
הלשון היתה אדומה, מעט חיפוי שמנוני במרכז והדופק חלש ועמוק, מעט מיתרי בעומק.
מבחינת האבחנה הסינית היו שתי מחלות עיקריות: דימום ועייפות כאשר הסינדרומים היו: liv kid yin blood xu, sp qi xu, liv qi stg

עקב מספר הטסיות הנמוכות לא ניתן היה לטפל בה בדיקור; הוחלט על טיפול ברפלקסולוגיה וממני היא קבלה מרשם כאשר המחשבה היתה לתת משהו דומה למרשם BA ZHEN TANG אבל מכיוון שיש בו צמחים מעט שמנוניים כמו SHU DI HUANG החלטתי מעט לשנות אבל עדיין ללכת עם עיקרון הטיפול.
השארתי את השלישייה הראשונה Ren Shen, Bai Zhu, Fu Ling  שאמורה לחזק את הטחול, צ'י ודם, וכך גם לעזור בתהליך ייצור הדם. מהשלישייה השניה Zhi Gan Cao, Shu Di, Bai Shao, שבונה דם החסרתי את SHU DI שהוא כבד מדי במקרה זה, לדעתי.
HUANG JING מתוק וניטרלי שנכנס לכליות וטחול, מזין בנוזלים ועוזר לחזק את הטחול ומייצר יין במח-העצם ולכן מתאים במצב כזה כשישנה בעיה במח-העצם. (צריך להיזהר במצב של חולשת טחול עם לחות).
HE SHOU WU  צמח שטוב לחיזוק כבד וכליות, מזין דם ובין היתר גם אנטי סרטני. במצבו הטרי-יבש הוא יותר מקדם יציאות דרך הזנת הדם לעומת המטוגן שיותר מחזק דם.
JI XUE TENG  צמח שהוא מתוק, מר וחם, נכנס לכבד וכליות. מניע ומחזק דם, לרוב נכנס למרידיאני החיבור הקטנים ולכן טוב למצבי חולי כרוניים.
DU ZHONG   גם מחזק כבד וכליות, יותר למצבים של כאב גב אבל במקרה כאן הוא גם עוזר לחמם את היאנג.
CHEN PI  נכנס למערכת עיכול ועוזר להניע אותה כדי למנוע הכבדה שעלולים ליצור שאר הצמחים.

צורת הלקיחה האפקטיבית ביותר לדעתי עבורה היתה בישול. המרשם ניתן לשבוע וחצי – שבועיים ולאחריו קבענו להיפגש.

לאחר כשבועיים ספרה האשה שהיציאות שלה היו קשות ולוו בכאבי בטן שנעלמו לאחר היציאה. היא הרגישה שיש לה יותר כוח אך עדיין עם חוסר תיאבון. הלשון היתה מעט יותר שמנונית והדופק, בגדול, היה מעט יותר מיתרי. מבחינת המחלות מהן סבלה נוספה גם מחלת רוח במעי וסינדרומלית: liv kid yin blood xu, liv qi stg, sp qi xu+damp heat.
מבחינת הצמחים הוספתי את: zhi shi, hou po שיעזרו עם היציאות, כאשר במקרה זה הם יכולים לעזור גם עם מחלת האסטמה שנמצאת ברקע.

לאחר כשלושה שבועות היא הגיעה לביקורת כשהיא חשה טוב יותר עם יותר כוח, היציאות היו מעט יותר קלות אבל לוו בגזים חריפים, ולאחרונה צצו קוצר נשימה וכבדות בחזה.  באותו זמן מזג-האויר היה קיצוני יחסית  מבחינת הטמפרטורה בבוקר ובערב בהשוואה לאמצע היום.
האבחנה היתה מבחינת המחלות: דימום, עייפות וחסימת חזה וסינדרומלית: liv kid yin blood xu, lu qi xu+chest luo mai stg
הלשון הייתה מעט יותר מחורצת במחמם העליון, סמנ"ש ברורים והדופק בעמדת הריאות היה מעט יותר צף. הוספתי לצמחים את GUA LOU REN שיכול לקדם את היציאות וגם להניע ולפתוח את איזור החזה בו נוצרה חסימה*.

לאחר שלושה שבועות נוספים ספירות הדם היו: המוגלובין 11.3, כדוריות אדומות 4.11 וטסיות 36,000. לטענתה היה שיפור בנשימה בזמן הליכה אבל התחילה להיות ליחה לבנה בעיקר בלילה. מבחינת היציאות היא כבר ירדה לכדור אחד של משלשל ופחתו הגזים. התיאבון השתפר אבל עדין היתה עייפות לאחר אוכל. הלשון הייתה הרבה יותר שמנונית במרכז והדופק היה מיתרי, בעיקר במערכת העיכול.

מבחינה סינית, התהליך שגרם לנפילה ברמת הטסיות החל בהיווצרות הלחות במערכת העיכול. הלחות  הקשתה על ה-T&T וכך נוצרה חולשה גדולה בכבד ובכליות, שהשפיעה על ייצור מח-העצם. ולכן ראיתי צורך להוסיף צמחים שמצד אחד יחזקו את הטחול, ומצד שני יעזרו לסלק את הלחות. בחרתי ב BAN XIA, CANG ZHU  ובנוסף, בגלל חשש לדימום, את CE BA YE שעוצר דימום ע"י הנעת דם.
בנוסף ביקשתי שתפחית מוצרי החלב שאוהבת לאכול ואת אכילת המזונות הקרים ישר מהמקרר כדי שהליחה לא תתגבר.

כחודש לאחר מכן הגיעה עם רמת טסיות שקפצה מעלה ל-66,000, המוגלובין 10.7 וכדוריות אדומות 3.83. היתה פחות ליחה ופחות קוצר נשימה בלילה, התיאבון השתפר גם בעזרת  הסטרואידים. היציאות מעט התקשו והיא חזרה לקחת שני כדורי לאקסאדין, והיא חשה מעט יותר עייפות מהרגיל ומעט יובש בפה בלילה.
הלשון היתה עדיין שמנונית צהובה אבל פחות מהפעם הקודמת, הדופק פחות מיתרי.
המחלות: עייפות, וסינדרומלית: liv kid yin blood xu, lu qi xu, sp qi xu
צמחים: הורדתי את BAN XIA, CANG ZHU  והוספתי את ZHI GAN CAO, GOU QI ZI.

השבוע נתקלתי במטופלת שנראתה מאד חיונית יחסית לעבר. בדיקות הדם הנוכחיות שלה הראו רמת טסיות 119,000, המוגלובין 12.1 וכדוריות אדומות 4.36. אלה תוצאות מצוינות אבל הדרך ארוכה עוד לשימור המצב כמו שהוא כעת.

סיכום
המטרה בכתיבת סיפור המקרה הזה היתה להראות שגם במחלות קשות, בהן לרפואה מערבית אין הרבה מה להציע, ניתן לעזור בכלים של הרפואה הסינית. כמובן שצריך להיות פרגמטי ולהתאים את הטיפול למצב החולה – שכן כאשר הטרומבוציטים נמוכים אין טעם לעשות דיקור ולסכן את המטופל. כפי שציינתי בתחילה, הטיפול בצמחים עזר מאד לאיכות החיים של המטופלת. נכון שזו מחלה כרונית, ועדיין יכולים להיות עליות ומורדות אבל בגדול איכות חייה השתפרה ואני מקווה שכך יימשך.

*הצמח מרכזי למצב  של מחלת חסימת חזה, לפי הספר: JIN GUI YAO LUE

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
אריק פולק
מטפל באונקולוגיה ברפואה סינית
לאתר של אריק : WWW.OSOGAMI.COM

Total
9
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts