המים בסדרת הצ'י קונג "שמונה יריעות המשי"

חלק ב'- אלמנט המים
שמונה יריעות המשי

חלק א' של המאמר עסק בציר היצירה כולו (האנך). בפרק זה ארחיב לגבי אספקטים שונים של איכות המים (והכליות כמייצגות אותם), והקשר שלהם לתרגול הסדרה "שמונה יריעות המשי".
בספר  SHUIJING  (אחד מחמישה ספרים קלאסיים של התרבות הסינית העתיקה) בפרק HONG FAN  מתוארים האלמנטים כמו לפי  סדר הופעת החיים.

2 = אש

מתכת =4                 5                  3 = עץ

1 = מים

המים מקבלים את מספר 1. משום שעל האדמה החיים מתחילים ביין – בנסתר, בעומק. שם נמצאת מסתוריות החיים הנחבאים בביצית האישה ובזרע הגבר. שם שורש כל ההתפתחות  העתידית של כל יצור חי.

אספקט הזקיפות באיכות של המים:
משמעות האידאוגרמה הסינית של המילה "כליות" היא שהן יכולות לשמור על כל הדברים בעלי ערך בחיים וליצור בסיס מוצק לחיים כך שהאדם יוכל לעמוד זקוף.
באותו אופן גם העצמות נמצאות בעומק הגוף, מהוות בסיס מוצק ומסוגלות לתמוך ולתת כיוון לשרירים ולכל הזרימות.
גם באידאוגרמה של המלה הסינית "מים" רואים שהאנרגיה שבמרכז היא אנכית, ישרה, ומסוגלת לתת את הכיוון הנכון לנוזלי המים שתחת שליטתה.


מים    
זקיפות זו היא לא רק פיזית. האספקט המנטלי באנרגיית הכליות הוא כוח הרצון. כפי שטבעם ורצונם העמוק של המים הוא לזרום אל הים, כך מאפשר לנו כוח הרצון שלנו לשמור על הטבע האמיתי שלנו; על הקשר עם אנרגיית המקור אתה נולדנו. זוהי איכות אנרגטית ששומרת על הכיוון הכללי שלנו בחיים מבלי שיאבד.
גם באידאוגרמה של המילה הסינית ZHI (כוח הרצון) יש ביטוי לאנכיות זו: בחלק התחתון המילה "לב" שמצביעה על איכות מנטלית ולא פיזית; ומעליה קו אנכי המסמל צמח שפורץ מתוך האדמה – הכוונה לכוח התמציות שעולות מהמים אל המוח להזין אותו.


כוח הרצון   
 האספקט של חוסר- פעילות באיכות של המים:
כמו שבטבע זקוקה הצמחייה לתקופת הקור, למצב של חוסר פעילות, כדי שתוכל להתחדש אחריה, ללבלב ולהניב פירות, כך זקוק גוף האדם למנוחה בשעות הלילה. הפעילות המודעת נחה, והמצב הייני של הגוף (להבדיל מהמצב היאנגי במשך היום) מאפשר לגוף לצבור כוחות לקראת יום חדש של פעילות. מצב זה של מנוחה מאפשר את העיבוד הפסיכולוגי של מאורעות היום יום (למשל באמצעות החלומות) וגם תהליכים פיזיולוגיים חשובים כמו פעילות מערכת החיסון ותהליכי גדילה אצל ילדים. כלומר, מתרחשים תהליכים בגוף אך הם אינם רצוניים.
עם זאת, חשוב מאוד להכניס איכות דומה של חוסר פעילות אקטיבית (הנקראת גםWEI WU WEI – עשייה ללא עשייה), גם לשעות הערות שלנו. איכות זאת קשורה לאנרגיה של אלמנט המים.  קיומה במהלך היום, המושג באמצעות התרגול, מאפשר נוכחות ה'עין' היינית בתוך היאנג.

בתרגול הצ'י קונג יש חשיבות רבה לאיכות זאת. מתרגלים מצב של התבוננות שקטה בגוף. פרופ' ג'יאו גו רוי אומר: "האימון בצ'י קונג תלוי בראש ובראשונה ביכולת לשחרר, לעזוב ולהירגע".   ו"רק במצב שקט אפשר לחוש בפעם הראשונה בשינויים שחלים בתנועת הצ'י".   איכות זו של אי-עשייה מאפשרת לתנועות ספונטניות של צ'י להתעורר בגוף, ולמתרגל היא מאפשרת להרגיש תנועות פנימיות אלו.

דוגמאות מתרגול הסדרה לחיזוק המים:
הנקודה הראשונה של מרידיאן הכליות נמצאת בחלק התחתון של כף הרגל. כפי שכבר ציינתי, יש דגש רב על כפות הרגליים לאורך כל התרגול. בנוסף לכך, בתרגיל החימום שנקרא "הפיל הגדול" נעים במעגליות סביב היקף כפות הרגלים. כשמתרוממים על כריות הבהונות יש ממש "פתיחה" של הנקודה. אותו דבר קורה בתרגיל מס' 8 כשמתרוממים על כריות הבהונות.

תרגיל מס' 8

אזור הדאן טיין, אזור המים בגוף, מאוד מרכזי בתרגול. תשומת הלב מכוונת אליו כל הזמן. גם צורת העמידה נותנת לו כובד, ומתוך כך גם כבוד.
בתרגיל מס' 6 שומרים על הרגלים ישרות (להבדיל מתנוחת הרגליים הרגילה בצ'י קונג, שבה הברכיים מעט כפופות) כדי לחזק את מרידיאן הכליות. האגן הולך אחורנית ככל שניתן והידיים מושטות קדימה. יש כאן הארכה של הגב בו זמנית לשני הכיוונים (אחורה וקדימה) – הפעם בקו אופקי. כך נפתח מרידיאן הכליות לאורכו עד הכליות עצמן. מתיחה זאת של הרגלים מחזקת גם את מרידיאן שלפוחית השתן. (בהיבט שמיימי יותר יש קשר בין אנרגיית שלפוחית השתן ואנרגיית הלב –  הן מהוות זוג בתאוריית הגזעים והענפים, והקשר הזה נותן מימד נוסף לאופן שבו תשומת לב כה רבה לאנכיות הגוף ולגב עצמו משפיעה על הלב.)
לגבי אספקט הזקיפות בתרגול הרחבתי בחלק א' על האנך.

איך באה לידי ביטוי האיכות של אי-עשיה בתוך תרגול של תנועות? התנועות מתנהלות (כמו כל היקום) במחזוריות של יין ויאנג, וגם הנשימות מלוות אותן בשאיפות ונשיפות. בזמן הנשיפה חוזר הגוף למצב ייני ונכנס למצב הרפיה. (ראוי לציין שהרפיה זאת אינה רפיון חסר כוח אלא רגיעה שיש בה חיוניות ).
בספר "זן באומנות הקשת" אומר המורה לתלמיד: "הנשימה קושרת ומאגדת, עם עצירת הנשימה קורה כל החשוב לנו, והפליטה משחררת ומשלימה וגוברת על כל מגבלה… בזכות נשימה כזאת תגלה לא רק את מקורו של כל הכוח הרוחני, אלא תגיע גם לכך שמעיין זה יפיק יותר ויותר, וככל שתהיה רפוי יותר, כך תגדל הזרימה אל אבריך" . כך משיגים את אותה "עשיה (פנימית) ללא עשיה (אקטיבית)".

ב – SU WEN פרק 5 כתוב:
"כך החכמים תרגלו את הפעילות שאינה פועלת,
נהנו מיכולתם להיות שקטים ובשלווה עילאית
הלכו בעקבות שאיפותיהם ונהנו מכוח הרצון שלהם
על ידי כך ששמרו על עצמם בריקנות…"

בחלק ג' של המאמר אסביר מהי ריקנות הלב, וארחיב על אלמנט האש ועל ביטויו בסדרה.

(1) סדנה של  Elisabeth Rochat de la Valle על Su Wen פרק 5, ינואר 2001
(2)מתוך THE KIDNEYS" by Claude Larre and Elisabeth Rochat de la Vallee Monkey Press, 1989 עמ' 7.
(3) סדנה של ז'אן מישל קומה (מורה לטאי צ'י וצ'י קונג, מגיע לארץ מצרפת כבר שנים ומעביר סדנאות בצ'י קונג) על אלמנט המים בתרגול צ'י קונג, נובמבר 2009
(4) "טיפוח הבריאות דרך צ'י קונג", פרופ' ג'או גו רוי, תרגום ועריכה דן צוקרמן, הוצאת גל, 1999, עמ' 18
(5) שם, עמ' 24.
(6) יוסי מורגנשטרן, הרצאה , 1999
(7)"טיפוח הבריאות דרך צ'י קונג", עמ' 23
(8)"זן באומנות הקשת", אויגן הריגל, דביר הוצאה לאור, 1990, עמ' 25-26

 

* התמונות של תרגילי הסדרה לקוחות מתוך ספרה של מיצ'יקו מיטובה.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/BrianLary

המחברת:
שינה בן דוד
מטפלת ברפואה סינית
מורה מוסמכת לצ'י קונג

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts