על דמעות שמחה ודמעות עצב

הטבע הוא המנהל את תהליך ההיריון והלידה. האנרגיה, בדרך טבעית ומופלאה, הופכת לחומר באמצעות הפריה, היריון וחיים חדשים. ביצית פוגשת תא זרע, יין ויאנג נפגשים. אהבה. תינוק. אדם. הכאב שמבשר על תחילת הלידה מבטיח שהאם לא תוכל להמשיך בשגרת חייה. הכאב מחייב אותה להפסיק הכל, לגייס את תמיכת הסביבה ולפעמים גם לזעוק לעזרה, להקלה, לאלוהים ולתינוק שייצא כבר.

באופן רגיל הכאב מאותת על חולי, על חסימה או על שיבוש בגוף, אך בלידה הוא מבשר של פלאי הטבע, על חיים  ובריאות. לפני נשימתו הראשונה התינוק פוגש את הכאב, והאם חווה את המפגש עם החיים החדשים שיצרה דרך הכאב. וכך, לידה היא לא רק שמחה, אלא גם מפגש עם רגשות כמו פחד, חרדה ועצב.
כאשר ילדתי את בתי הבכורה, אמרה לי אחות המחלקה בבית חולים בילינסון לא להיבהל מהדמעות. "עם החלב מגיעות הדמעות", אמרה. מאז, לאחר כל לידה של אחד מארבעת ילדיי הבאים, חיכיתי לו, לבכי. עצבות זו, הנקראת "בייבי בלוז", נפוצה בקרב יולדות ומופיעה בימי ההנקה הראשונים. מרגע הלידה קצב האירועים מסחרר: גוף האישה עובר שינוי מטלטל ממלאות לריקנות, הרחם מתנקה משאריות הדם וההורמונים מעודדים את ייצור החלב ואת כיווץ הרחם. במישור הרגשי, האישה נפגשת עם האימהות ומנסה להכיל את נס החיים. המציאות הופכת לאינטנסיבית וצריך לספק באופן מיידי את צרכיו של התינוק. כל השינויים הללו עלולים לעורר עצבות מהולה בשמחה, שבדרך כלל נעלמת מעצמה לאחר כמה ימים, ללא טיפול מיוחד.

לא מעט מהנשים היולדות, כעשרה אחוזים מהן, מתקשות להסתגל למצב החדש ולהתאזן מבחינה נפשית. טווח השינויים הפסיכיאטריים שהן עוברות לאחר לידה נע מאותה עצבות נפוצה ועד פסיכוזה נדירה, ובין שני קטבים אלה נמצא דיכאון לאחר לידה. יש הגורסים כי דיכאון לאחר לידה נובע, בין היתר, משינויים הורמונליים כמו ייצור יתר של קורטיזול, הורמון העקה, הסטרס. עלייה ברמת הורמון זה תגרום לאישה לחוש מתח רב, וכל עניין פעוט יהפוך בעיניה לבעיה כבדת משקל. סימנים המנבאים דיכאון לאחר לידה יהיו דיכאון קודם, היעדר תמיכה רגשית ולחץ ומתח בבית או בעבודה.

נורות אזהרה לדיכאון:
* מצב רוח ירוד באופן יומיומי, שנמשך גם חודש לאחר הלידה.
* איבוד הנאה מתחביבים ומתחומי עניין.
* ירידה דרסטית בתיאבון.
* קשיי הירדמות בלילה.
* חוסר ריכוז שמפריע לפעילות היומיומית.
* התקפי חרדה ותחושות אשמה.
* קושי ביצירת קשר רגשי עם התינוק.
* הרגשת עייפות עד כדי תשישות.

צעד ראשון להחלמה הוא פנייה לקבלת עזרה. קו העזרה הראשון צריך להיות המשפחה, כמו שנהוג בחברות שבטיות שבהן הסביבה מתגייסת לעזרה. יש מקרים שבהם נדרשת התערבות של פסיכולוג או פסיכיאטר, כי דיכאון עלול להפוך למחלה המסכנת את חיי החולה ואת סביבתו.

לידה כתהליך מורכב
טל בלו, מטפל ופסיכותרפיסט, מורה לרפואה סינית ואב לחמישה, אומר: הרפואה הסינית מתמודדת עם דיכאון לאחר לידה, לעתים בשיתוף הרפואה המערבית. "לידה נתפסת כמשהו חיובי, אבל בפועל זהו תהליך מורכב, בישראל מהללים את הילודה ולא מתייחסים למורכבות החוויה של היולדת. התפיסה הרווחת היא ש'ילדים זה שמחה', ואילו אל הבעיות הנלוות מתייחסים בביטול. עם כל השמחה הגדולה יש לפתע מעמד חדש, הגוף משתנה, הרחם מתכווץ, השדיים כואבים ועולים לבטים ודאגות חדשים.

ברפואה הסינית מתייחסים אל הדם לא רק כאל חומר המזין את האישה ואת העובר, אלא כאל משכן התודעה ומשייכים אותו לנפש המכילה את הזיכרונות. במהלך ההיריון נדרשת תזונה מיוחדת שמטרתה לחזק את הדם לקראת הלידה, אך לפעמים האישה ההרה סובלת מבחילות ומהקאות וכתוצאה מכך הדם שלה נחלש. בחברה הסינית המסורתית, דיכאון אחרי לידה היה נפוץ פחות הודות לתמיכה הסביבתית ביולדת. גם בחברות המסורתיות של ימינו מוצאים אותה התגייסות סביב היולדת, אך בחברה המערבית המקדשת את ההגשמה העצמית ואת האינדיווידואליות, האישה נאלצת להתמודד עם הקשיים לבדה. פנטזיה על לידה שיש בה רק טוב ואושר היא לא נכונה ואפילו מסוכנת. הגיעה אליי מטופלת שחוותה היריון ראשון בגיל מאוחר עם בן זוג מבוגר, שלא הצליח לתמוך בה, ואמרה לי: 'אם זה ככה, אז זה לא שווה לי בכלל'. כשיולדים בגיל מבוגר גם הסבתות מבוגרות יותר ומסוגלות פחות לעזור. צריך להבין שהתקופה שאחרי הלידה היא תקופה מורכבת, שיש תחושת בדידות. לפעמים בן הזוג חש תסכול ואף מפגין ריחוק, המיניות היא אחרת, כשעוד יצור נכנס לחדר המיטות, הגוף משתנה, יש סימני מתיחה, החזה גדוש, מישהו נושך וזה כואב".

לגרש את השד
"בסין נותנים למטופלת את 'מרקחת שמונת האוצרות לאישה הוולדנית', פורמולה שנועדה לחיזוק הצ'י והדם ולתמיכה באם, וניתנת מאמצע ההיריון. אני נוהג לתת את הפורמולה לפני ואחרי לידה. יומיים לאחר הלידה מחממים את הבטן עם מקל מוקסה כדי לאלחש את הכאב, להקל את ההתכווצויות ולהניע את הדם. אם אישה סובלת מדיכאון לאחר לידה היא תטופל בדיקור, בתמציות צמחים, במגע ובתזונה מיוחדת, אך גם בשיחות ובתקשורת תומכת. מבחינת התזונה ההמלצה תהיה לצרוך מרקים ובשרים (בקר עדיף על עוף, כי עוף גורם ללחות והבקר מזין יותר את הדם), בעיקר איברים פנימיים כמו כבד, טחול וכליות. כמו כן יטיבו עמה דגנים, ירקות כתומים ותבלינים כמו קינמון וזנגביל (ג'ינג'ר). בסין אומרים שהתבלינים יגרשו את השד מהראש של האישה.

הדיקור יהיה ב'סישנקונג': ארבע נקודות ברום הראש שהדיקור בהן מצליל את המחשבה ומביא בהירות למוח. אפשר לדקר את  gv 20אשר מעלה את אנרגיית היאנג למעלה. כמו כן, אדקר נקודות שמווסתות את מערכת העיכול ואת הנפש כמו  pc6, ואחמם במוקסה את נקודת הדיקור st 36. מערכת העיכול נחלשת כתוצאה מהריונות ולידות. כאשר יש חשש לפסיכוזה או לפגיעה של האישה בעצמה או בתינוק העבודה תהיה בשילוב עם פסיכיאטר".

אוריה עזאני, מטפלת ברפואה סינית המתמחה בבריאות האישה: "בניגוד למה שהיה נהוג בעבר, היום אנחנו חוות לידה במקביל לקריירה, והרבה פעמים ללא תמיכה. היולדות חוות עייפות, מתרוצצות בין הרך הנולד לילדיהן הגדולים יותר, לא אוכלות כמו שצריך ובטח שלא ישנות. המטפל מחזק את הרחם ואת הדם, מדקר את המרידיאן של מעטפת הלב ומחזק את יסוד האדמה כדי לפתוח את הרגשות ולחבר את האם לתינוק. כשמתעורר דיכאון לאחר לידה, צריך לפני הכל לאפשר ליולדת לדבר. כאשר המילים נאמרות אפשר לגלות את מה שחבוי מאחוריהן. לעתים הלידה מציפה רגש לא פתור שהיה שם קודם. לאחר הלידה הרגש הזה צריך לקבל לגיטימציה והתייחסות. החברה מצפה שאימהות טריות ייקשרו באופן מיידי ועמוק לרך הנולד, אך לא תמיד זה כך. השינויים הדרסטיים שעוברת היולדת גורמים לטראומות מודחקות לצוף ולעלות והכל לגיטימי. לא הכל וורוד. המציאות אינה כמו בפרסומת של פמפרס ".

אילוצי החיים
אוריה מספרת סיפור מקרה: "כשהגיעה השעה לשוב לעבודה כמנהלת בכירה התחילה רחל לחוש מחנק. אילוצי החיים חייבו אותה לחזור לעבודה. ארבעה חודשים אחרי הלידה, חוותה תחושת מועקה קשה. היא סיפרה שהיא לא מפסיקה לבכות בעבודה ושבעלה התחנן שתלך לטיפול בהקדם.
בטיפול הראשון הרגשתי בבדיקת הדופק תקיעות חזקה, ולכן בחרתי בנקודת דיקור 'אשנב לרקיע'. נקודה זו עוזרת לפתור קונפליקטים שבין הרצון הרוחני לרצון הארצי, ובמקרה זה ההתלבטות בין האימהות לעבודה. ציידתי אותה גם בבקבוק מים מינרליים מהולים בתמצית פרחי באך. מטיפול לטיפול היא התעודדה, ואני המשכתי לתמוך בייצור דם שחיזק את הרחם. ברפואת הנשים הסינית יש קשר הדוק בין רחם, לב וכמות הדם. כשהרחם מלא בדם חדש ורענן הגוף יכול להתמודד עם שינויים. כמו כן, כל שינוי קשור במערכת העיכול ולכן חשוב לאכול נכון אחרי הלידה".

חשש מחזרתו של הדיכאון
שרון כהן, דולה (תומכת לידה) המטפלת ברפואה סינית, מספרת על אורית שחוותה דיכאון לאחר הלידה הראשונה ופיתחה חרדה מפני הישנות הדיכאון בלידה השנייה: "כאשר אורית הגיעה לטיפול בשבוע ה-37 להריונה ראיתי מולי אישה כבויה, כשתשאלתי אותה על אודות הלידה הראשונה, הופיעו דמעות בעיניה. היא תיארה לידה חלקה, שלא רמזה כלל על שקרה אחר כך: בחדר הלידה, כשהניחו את התינוק על בטנה של אורית היא בכלל לא רצתה לגעת בו. היא סיפרה שאף שהיא עוסקת במקצוע טיפולי ויש לה הרבה אהבה ויכולת הכלה לאנשים, לא הצליחה להרגיש דבר. בבית הרגישה שעולמה חרב עליה. 'פעלתי באופן אוטומטי: האכלתי, החלפתי, רחצתי ובכיתי בלי הפסקה. הרגשתי בודדה, מיואשת לגמרי. בעלי לא הבין אותי, סיפרה אורית. כחודש לאחר הלידה הזכירה קולגה שבאה לבקר את המילה דיכאון ואורית הרגישה שסוף סוף מישהי מכירה בקושי שלה. לאחר מכן התחילה בטיפול פסיכולוגי ובטיפול תרופתי. היא התחילה להרגיש, לנשום, ולאט לאט חזרה לעצמה. 'אני משותקת מפחד שאפול שוב לדיכאון. אני כל כך לא מחוברת לעוברית שלי. לא פלא שהיא במנח עכוז', אמרה.

"נשים רבות פונות לדיקור כדי לסייע לעובר להתהפך לקראת הלידה. כך היה גם במקרה זה. דיקרתי אותה בנקודות המשפיעות על הרגעת הנפש, ובחרתי עוד נקודות לחיזוק הגוף. חיממתי עם מקל מוקסה את נקודה 67bl  בקצה הרגל אשר מסייעת להיפוך עובר, נתתי לה מקל של מוקסה והנחיתי אותה להמשיך בבית את החימום. כעבור שבוע צלצלה אורית ובישרה שהעוברית התהפכה ושיש בה שקט. עברו עוד שבועיים וקיבלתי ממנה מסרון: 'ילדתי בלידה מדהימה'.  קבענו המשך טיפול, והבטחתי לה שיש לרפואה הסינית הרבה מה להציע כדי להחלים מלידה".

 פעולות מנע נגד דיכאון
ששת השבועות הראשונים לאחר לידה נקראים משכב לידה. תקופה זו חשובה למנוחה ולהתאוששות מהלידה, וזהו גם הזמן הדרוש לרחם לחזור לגודלו הרגיל. מומלץ לאם לנוח במהלך תקופה זו ככל האפשר; רצוי שתישן כשהתינוק ישן, ואם אפשר כדאי שתניק אותו בשכיבה, כדי שתוכל לנוח תוך כדי ההנקה.
– בתהליך הלידה הגוף משתמש במאגרי  הג'ינג  והצ'י שלו.  גם מיד לאחר המאמץ הגדול של הלידה, נדרשת אנרגיה נוספת לתהליכים של התכווצות הרחם, של ניקוי הרחם משאריות דם, של התמודדות עם כאב, של הנקה ושל טיפול בתינוק. חוסר בדם ובצ'י עלול לגרום לדיכאון ולכן חשוב לתמוך בגוף ולחזק אותו.
– אכילה של מזון חם ומבושל מסייעת בחיזוק הצ'י. חשוב לאכול לפחות ארוחה אחת חמה ביום. מומלץ לאכול מרק של ירקות כתומים הכולל דלעת, בטטה וגזר.
– מזונות מחזקי דם יהיו ירקות ירוקים ועלים ירוקים למיניהם, וכן סלק, ענבים אדומים, אוכמניות ופטל שחור ואדום. כמו כן, רצוי לצרוך ביצים, דגים, חלב עיזים, קטניות, דגנים, אגוזים, אצות, טחינה, צימוקים ושזיפים מיובשים אשר יסייעו גם במקרה שיש עצירות.
– חליטות תה של קמומיל, פסיפלורה, לבנדר ומליסה ירגיעו מתחים ולחץ ויסייעו בהפחתת גזים אצל התינוק.
– מזונות המעודדים ייצור חלב אם הם בוטנים, זרעי דלעת, זרעי שומר, זרעי שומשום שחור ופטל.
–  בעת ההנקה משתחרר אוקסיטוצין, הורמון שהשפעתו מרגיעה וממכרת, והרוגע מאפשר מדיטציה משותפת לאם ולעובר. כי הנקה היא כמדיטציה טבעית מלאה באהבה.
כתיבתו של מאמר זה מחזירה אותי שנים אחורה אל הימים שבהם ילדתי את ילדיי, ימים של שמחה מהולה בהתרגשות,  ואל זו שליוותה אותי, – אימא שלי. היא התייצבה לצדי בכל אחת מהלידות שלי, כאילו היה זה מובן מאליו. בלעדיה לא הייתי יכולה לעמוד במעמסת האימהות הצפופה שלי. תודה.

המאמר פורסם בירחון 'חיים אחרים', ושותפים בכתיבתו- טל בלו, אוריה עזאני ושרון כהן.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
ד"ר רויטל כרם   Phd, Lic.Ac
מטפלת ברפואה סינית
לאתר של רויטל

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts