ביופונקטורה – BIOPUNCTURE

חלק ראשון מתוך שניים
ביופונקטורה

בעקבות שאלות שעלו במסגרות שונות על ידי מטפלים החלטתי לכתוב על שיטת טיפול שלא כל כך מוכרת ונפוצה בארץ, הלוא היא ביופונקטורה Biopuncture. אמנם על פי חוק אסור בארץ למי שאינו רופא או אחות להזריק חומרים, אבל אני יודע על מדקרים שטובלים את המחט בחומרים שונים לפני ההחדרה, ובכך משיגים אפקט דומה כנראה.

אנא אל תראו במאמרי זה המלצה לפעולה אלא הרחבת הידע בלבד.

ביופונקטורה, מילה המורכבת מביוס βίος, bios,, חיים ביוונית, ואקופונקטורה- דיקור, היא מושג שהותבע בשנות ה-70 של המאה ה-20 באירופה, ומתאר טכניקה המשלבת נקודות דיקור והזרקת חומרים לתוכן. בשיטה זו נעשה שימוש בחומרים הומיאפתיים והומוטוקסיקולוגיים, כגון arnica, echinacea, nux vomica , chamomile.  וגם "קוקטיילים" או שילובים, כגון . Lymphomyosot, Traumeel, Zeel, Spascupreel,ועוד והיא דומה לשיטה דומה, המקובלת בסין, בה נעשה שימוש בחומרים רפואיים, הן מן הרפואה המערבית והן מרפואת צמחי המרפא הסינית, במטרה לשפעל נקודות, או במטרה לשלב את האפקט של שני המודולים: דיקור וכימיה.
בגישה הסינית נבחרות נקודות הדיקור על פי האבחנה הסינית המסורתית, ואילו החומר המוזרק- על פי האינדיקציה הרפואית שלו.
כאשר המטרה היא לעורר את הנקודה לפעולה ממושכת, ייבחרו מים פיסיולוגיים או תמיסת גלוקוז, כאשר מדובר במחלה זיהומית ייתכן ותבחר תמיסה אנטיביוטית, בבעיות כאב תיבחרנה תמיסות בעלות יכולת אילחוש או ויטמין 12-B הידוע כאנלגטי . בעת טיפול במחלות מסוימות נוכל לראות שימוש בצמחי מרפא מסוימים, מתוך הפרמקופיאה הסינית הניתנים על פי אינדיקציות קלאסיות.
כמעט ולא קיים חומר כתוב באנגלית על נושא השימוש בהזרקות לתוך נקודות דיקור, מה הרציונל מאחוריו וכו', קיימת מעט ספרות בגרמנית המגיעה מתחום ההומוטוקסיקולוגיה, והפועלת מתוך הלוגיקה הפנימית של המקצוע, לגבי השימושים הסיניים (והוטרינרים), לא נותר לי אלא לנסות ולהסיק מסקנות הגיוניות/רפואיות בלבד.

Kersschot Jan פירסם ב- 1995 מאמר קצר בעיתון Biologische Medizin ושמו: "ביופונקטורה: רפואה אנרגטית בעזרת זריקות". במאמרו זה הוא מתייחס לרקע של הומוטוקסיקולוגיה ומשווה בין שיטה זו למזותרפיה, נאורלתרפיה והומיוסיניאטריה, להלן טבלה המשווה בין השיטות השונות:

לפניכם השוואה בין שיטות טיפול שונות העושות שימוש בהזרקת חומרים על פי קרשהוט, מביופונקטורה, מזותרפיה, נאורלתרפיה והומוסינטריה, אין הוא מביא להשואה את השיטות המקובלות בסין של הזרקת חומרים שונים בנקודות דיקור.


לפניכם טבלה הנותנת את רשימת המחלות, החומר המומלץ להזרקה ואת הנקודות בהן נעשה שימוש:

במאמרו של קרשוט יש דגש על הזרקה לנקודות דיקור בד"כ ולא נקודות סתמיות. כך, הוא מביא לדוגמא את השימוש בנקודות מסטר Master Points:
לטענתו, ניתן בביופונקטורה לגלות חסימות אנרגטיות ולהגיע לרמות טיפול שונות באותה מחלה, כך בהפרעות פוריות אפשר לטפל ברמת הביציות, רמת התירואיד או ברמת ההיפופיזה, לטענתו טיפול יחיד יכול לפעמים לפתור בעיה.
העקרון של תכיפות הטיפול דומה לשיטות אחרות: בבעיות אקוטיות הטיפול אקוטי, עד 3 פעמים בשבוע, בבעיות כרוניות בד"כ הזרקה אחת בשבוע בהתחלה ואחת לחודש בהמשך, כך למשל, ב- Acute gastritis יוזרק Traumeel-S בנקודות CV 13 וב 21 BL  שלוש פעמים בשבוע.

דוגמאות לשימוש בנקודות מסטר

התוויות והתוויות נגד
על פי קרשהוט יש לשלול מחלות מסוימות המהוות כנראה התווית נגד לטיפול: סוכרת, אפילפסיה, סכיזופרניה, השמנת יתר, אנגינה פקטוריס, AIDS, מחלה ציקלוטמית, ושאתות ממאירות.
קיימים חומרים הומיאופטיים בהם לא משתמשים: Atropinum Compositum, בגלל האפקט האנטי-כולינרגי שלו, ו- Procainum Compositum בגלל תופעות הלואי של Procaine Chloride.
הוא כמובן מזכיר נקודות דיקור האסורות לשימוש בהריון, כגון LI4, SP6, 9 GV1, GB 21, ומציין חומרים האסורים בהריון:
Ubichinon Compositum, Colchicum Compositum, Leptandra Compositum

תופעות לוואי
קיימת רגישות אצל אנשים מסוימים ל- Arnica, הנמצאת בתרכובות הבאות:
Traumeel S, Carbo Compositum, Causticum Compositum, Cerebrum Compositum, Cor Compositum, Rauwolfia Compositum, Zeel P
במקרי רגישות יתר שכזו אין כמובן להשתמש בחומרים אלה.

כמו כן הוא מזהיר מתגובתיות יתר וירידת לחץ דם בשימוש תוך ורידי של החומרים הבאים:
Thyroidea Compositum, Rauwolfia Compositum, Viscum Compositum

חלק ב' של המאמר יפורסם בהמשך השבוע.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Phil Beard

המחבר:
ד"ר ראובן ברק
מטפל ברפואה סינית מסורתית
www.drbarak.com

Total
0
Shares
2 comments
  1. תודה על המאמר !
    האזהרה בראשו גם חשובה מאוד.
    אני חושב שהמצב בו אנו נמצאים כ"רפואה משנית" שאיננה מורשית לעשות הרבה דברים , "דוחף" אותנו דווקא למקומות של חקירת תחום ה"ריפוי ללא חומרים" ופיתוחו.
    ריפוי המתבסס על כוונה , ועל כוחות התודעה.
    למשל – בהקבלה לטכניקה המתוארת במאמר , אני מוצא את עצמי פעמים רבות אוחז במחט הנעוצה במטופל וחושב על צבע \ קול מסוים – על מנת להכניס את אותו התדר פנימה.

  2. כשלמדתי בסין, הרופאים אכן היו מזריקים חומרים לנקודות דיקור.
    זה היה קצת מפחיד לראות נוזל ורוד שאח"כ הבנתי שזה B12 מוזרק ל Tai Yang ול-St36.
    אנחנו כמובן לא רופאים ולכן גם לא יכולים להזריק שום חומר. לשמחתי אנחנו יכולים לדקור (טוב שאת זה עוד יש לנו).

כתיבת תגובה
Related Posts