אונקולוגיה אינטגרטיבית

הטיפול השלם
אונקולוגיה אינטגרטיבית

במעגלי העבודה והמשפחה של חיינו קיים מגוון של חוויות ושל רגשות שוצפים, המטלטלים אותנו בין פעילות לרגיעה, בין שלווה למתח. בתוך כל ההתרחשות החיצונית האינטנסיבית מתחוללת, לרוב מבלי שנשים לב, התרחשות פנימית. הלב פועם את פעימותיו, הדם זורם בכליו, אוויר נכנס ויוצא, מערכת העיכול קולטת את המזון ומעבדת אותו וכל הזמן, מרגע האיחוד בין הביצית לזרע ויצירת התא הראשון שמתחיל את החיים, נוצרים עוד תאים חדשים. לתאים המתחדשים פוטנציאל אדיר של ריפוי טבעי ושל החלמה ממחלות שונות – כן, גם סרטן. תא סרטני אינו תא זר בגוף. מדובר בתא שתפקודו השתנה ואינו מגיב עוד למנגנוני הבקרה הנורמאליים. תאים אלו שמתרבים ללא שליטה נקראים תאים אנומליים. הם נוצרים כל הזמן, אך המערכת החיסונית, שמיועדת לתקוף גורמים זרים כגון וירוסים וחיידקים, תוקפת והורסת גם אותם. אולם, גם מערכת חיסונית חזקה תתקשה להרוס תאי סרטן מרובים שממשיכים להכפיל את עצמם במהירות. בכל יום נוצרים בגופנו מיליוני תאים חדשים ומיליוני אחרים מתים – זהו המצב הטבעי והתקין. עם זאת, כולנו עלולים לפתח סרטן עקב היווצרות תאים אנומליים שמתחלקים שלא לצורך.

מה גורם לכך ששיעורי התחלואה בסרטן במערב גבוהים בהרבה מאלו של העמים במזרח? האם לאנשים ממוצא אסייתי מערכת חיסונית טובה יותר? מה יוצר את ההבדל: תזונה, עקה (סטרס), אורח חיים או מנטליות? ואולי שם עורכים פחות בדיקות ופשוט לא יודעים? ממחקרים שונים עולה שגם אצל אוכלוסיות אסיאתיות קיים תהליך קדם סרטני, אך הוא לרוב אינו מתפתח לסרטן. משהו באורח החיים שלהם מונע את התפתחותם של מיקרו גידולים. העמים במזרח מקשיבים לגוף ומתרגלים התכוונות פנימית באמצעות אמנויות תנועה כמו צ'י קונג וטאי צ'י. התזונה שלהם מבוססת על מזונות מלאים והם צורכים פחות מוצרים תעשייתיים. הם  מרבים להיעזר ברפואת צמחים, וברפואה עממית, סינית ואיורוודה. במערב, לעומת זאת, אנשים רבים מתחילים להתבונן פנימה ולשנות הרגלים רק לאחר בשורה על מחלה, כשחרב מונחת על צווארם.
אולם, לרפואה המערבית יש יתרון מובהק על הרפואה המשלימה באבחון ובטיפול בסרטן. לרשותה עומדת האונקולוגיה – ענף ברפואה שעוסק בחקר מחלת הסרטן ובטיפול בו, המציע אמצעי אבחון משוכללים כגון בדיקות הסריקה, ודרכי טיפול מתוחכמות כגון הליכים כירורגיים והקרנות. בכוח הרפואה המערבית להפוך את המחלה מסופנית לכרונית ואף להביא לריפוי שלם ולהחלמה. בכוחה של הרפואה המשלימה לחזק את המערכת החיסונית ולמנוע דלקות, להרגיע את הנפש, לשפר את איכות החיים ולהקנות את המודעות. זהו, אם כן, מקרה קלאסי של מחלה שאפשר לטפל בה בעזרת שילוב של שני סוגי הרפואה.

ההבטחה הגלומה בתבלין ההודי   
את המושג "אונקולוגיה אינטגרטיבית" שמעתי לראשונה בכנס של "החברה הישראלית לרפואה משלימה" בהרצאתו של ד"ר שחר לב ארי (Ph.D), חוקר סרטן ומנהל המחקרים והמעבדה של היחידה לרפואה משלימה במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), בעל הכשרה ברפואה משלימה. צמחי מרפא מהווים מקור מרכזי לתרופות מערביות רבות, ובהן תרופות נוגדות סרטן כגון הטקסול (Taxol), המופקת מקליפת העץ טקסוס ברביפוליה, הנחשבת לאחד הגילויים החשובים ביותר בטיפול בסרטן השד והשחלות, והווינקריסטין (Vincristine) המופקת מפרח הווינקה, שמשמשת לטיפול במגוון גידולים סרטניים כדוגמת לימפומה ואסטרוציטומה. אחד הלקחים המרכזיים שנלמדו ממחקר ומטיפול בסרטן בעשור האחרון, הוא ששילוב רפואה משלימה בטיפול בסרטן עשוי להוביל לשיפור משמעותי בהגברת היעילות ובהפחתת הרעילות של טיפול כימותרפי, במיוחד כאשר החומרים הניתנים במשולב נבדלים במנגנוני הפעולה שלהם.
בין המחקרים השונים הנעשים במרכז הרפואי תל אביב בולט מחקר מעבדה שבדק את השפעתו האנטי סרטנית של צמח הכורכום. עדויות על יכולות הריפוי של הצמח מופיעות ברפואה ההודית זה אלפי שנים. מחקרים שנערכו בעשרות השנים האחרונות הוכיחו את השפעתו כמעכב שגשוג של מגוון רחב של תאים סרטניים. עוד עולה מהמחקרים כי הכורכום מגביר את יעילות הטיפול הכימותרפי, ואף מסייע בתקופת הקרנות. לחומר הפעיל שזוהה בצמח, הכורכומין, השפעה נוגדת סרטן על מגוון תאים סרטניים. הרפואה המערבית מתחילה לגלות את ההבטחה הגדולה הגלומה בתבלין ההודי.

שיתוף פעולה לדוגמה
בשירות האונקולוגי של שירותי בריאות כללית במרכז רפואי לין שבחיפה, פועלת זה שלוש שנים תכנית המשלבת רפואה משלימה כטיפול תומך במטופלים בכימותרפיה ובחולים בשלבי מחלה מתקדמים במקביל לטיפול האונקולוגי. המושג "אונקולוגיה אינטגרטיבית" מיושם במקום יום-יום הלכה למעשה. את היחידה לרפואה משלימה ומסורתית בשירותי בריאות כללית בחיפה מנהל ד"ר ערן בן אריה. במאמר שפרסמו ד"ר בן אריה ורופאים נוספים ב-Journal Of Clinical Oncology וב- The Art Of Oncology, הם מתארים תהליך טיפולי תומך שעברה ע', בת 42 ואם לילדים, המתגוררת בכפר דרוזי בגליל. ע' לקתה בסרטן הקיבה, ולאחר הטיפול הכימותרפי הראשון סבלה ממגוון סימפטומים כגון תשישות, סחרחורות, כאבי ראש ותחושת צריבה בפה, ואובדן משקל משמעותי בזמן קצר. ע' התעניינה תמיד בצמחי המרפא הנפוצים במטבח הדרוזי המסורתי, ולפיכך הוצע לה טיפול המשלב צמחים שמופיעים בטקסטים אסלאמיים: תמצית חרובים מעורבת עם עלי מרווה משולשת טריים לטיפול בפצעים בפה; תה שהוכן מרימון מצוי להקלת כאבי בטן ושלשול; ג'ינג'ר טרי מעורב עם סלט ירוק טרי לימים שלאחר הכימותרפיה להפחתת בחילה. כבר במהלך השבוע השני של הטיפול הכימותרפי חלה הטבה משמעותית במצב הפצעים בפה, ולטיפול התומך בה נוספה אקופונקטורה. בפגישה הבאה, ע' הפגינה אופטימיות אחרי שהשיבה למשקלה שני קילוגרמים. היא סיפרה שמשפחתה ליקטה עבורה עשבים בהרים סביב כפרה וציינה שהוסיפה לטיפול מיץ עשב חיטה סחוט טרי שהומלץ על ידי מטפל מסורתי מכפרה. בטיפוליה הבאים טופלה בדיקור, בתרגילי נשימה ובדמיון מודרך. המלצות הצמחים השתנו בהתאם למהלך הטיפול. שלושה ימים לאחר הטיפול הכימותרפי האחרון, נערכה הערכה מסכמת ובה נמצא שיפור משמעותי בכל הסימפטומים שאתם התחילה את הטיפול.

רפואה אישית
ד"ר יאיר מימון, ד"ר לרפואה סינית, מנהל מרכז "רפואות" לרפואה משולבת ברמת אביב, עוסק בטיפול, במחקר ובהוראה. כבר למעלה מ-20 שנה שמימון עורך מחקרים הבודקים את יעילות הטיפול ברפואה משלימה בתחומים שונים, בהם סרטן. הוא הגיע אל ההתמחות הייחודית בדרך מקרה: "לפני 15 שנה נסעתי לסין להתמחות בבעיות עור. הרופא שאצלו התמחיתי נסע לפתע לכנס וכך מצאתי את עצמי בהתמחות שונה, אצל פרופסור יו ז"ל, שהיה יו"ר האגודה הסינית לאונקולוגיה. זכיתי לראות תוצאות יוצאות דופן גם בבעיות מורכבות כגון סרטן הלבלב או סרטן הריאות. פרופסור יו טיפל במטופליו רק באמצעות צמחים סיניים, ללא מעורבות של טיפול מערבי. באותה תקופה בארץ, הטיפול המשלים בחולי סרטן עדיין לווה בחשש. אני אוהב אתגרים כשהם נראים לי נכונים וגם אוהב להיות חלוץ, וכך החלטתי ללמוד לעומק את היכולות של הרפואה הסינית בטיפול בסרטן.
תאים בריאים מתחלקים במשך דורות אחדים ומתים, תאים סרטניים הם תאים שאיבדו את מערכת הבקרה שלהם והם הופכים לאלמותיים. אף שאני עוסק הרבה במקרו, בהבנת הנפש בראי הרפואה הסינית, הטיפול שלי בסרטן מתמקד במיקרו: טיפול ברמת התא או במה שנקרא בסינית טיפול ברמת ה'ג'ינג' (החומר התורשתי).
לרפואה הסינית יש תפיסה ייחודית של הטיפול בסרטן בגלל שהיא מתייחסת למכלול. בטיפול לא מחפשים צמח אחד אשר יתאים למטופל, אלא לכל מטופל 'תופרים חליפה' מיוחדת המותאמת לו. זוהי רפואה אישית, שמותאמת גם לטיפול ברפואה המערבית שהאדם מקבל, כך שהפורמולה תוכל לטפל גם בתאים הסרטניים, גם במערכת החיסון וגם בתופעות הלוואי, ולהתייחס לשורש הבעיה שחוללה את המחלה. אני משלב גם דיקור שיש בו איכויות טיפוליות שונות מאלו של הצמחים; הדיקור עובד ברמה האנרגטית על פי תבניות ומעניק תמיכה נפשית, בעוד שהצמחים מתייחסים לצד הפיזי. יש להתאים טיפול המתייחס למורכבות המחלה ולייחודיות המטופל וכאן העוצמה של הרפואה הסינית. יש חשיבות טיפולית גם בעצירת המחלה, בהפחתת תופעות לוואי ובמניעת הישנות המחלה.

אני שואף לכך שבעוד חמש שנים, הרפואה הסינית תהיה בעלת מעמד זהה לזה של הרפואה המערבית. בשביל לערוך מחקרים בתחום הרפואה הסינית ולבסס את מעמדה, יש לבדוק אותה בכלים מדעיים ולעבוד בשיתוף פעולה עם בית חולים. בשנים האחרונות ערכנו מחקר במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) שבדק שלוש קבוצות של מטופלות והשווה ביניהן. הצלחנו להוכיח חד משמעית את יעילותה הרבה של פורמולת הצמחים LCS101 בטיפול בנשים עם סרטן שד במקביל לטיפול כימותרפי. מחקרים נוספים בתאים ובחיות מעבדה נערכו על ידי במעבדה לחקר הסרטן בבר אילן. הרפואה המערבית והרפואה המשלימה חייבות לצעוד זו לקראת זו. נקודת המפגש תהיה מעניינת מאוד".

אהבה לטבע ולטבע האדם
את שרון קוצר, הרבליסט מומחה שלמד את המקצוע בבית ספר לרפואת צמחים באנגליה, פגשתי בקיבוץ הזורע. שם הקים קוצר את מפעל "ברא וחכמת סין" לצמחי מרפא ושם הוא מטפל בחולי סרטן באמצעות צמחי מרפא. קוצר מספר שהמטופלת הראשונה שלו הייתה חולת סרטן המעי הגס במצב סופני. "הייתי אז עדיין סטודנט בשנה רביעית, תחת סופרוויז'ן (תמיכה) של מנהל ביה"ס", הוא מספר. "התלבטנו בשאלות רבות: האם לנסות להציע ריפוי או אולי רק תמיכה וחיזוק? האם צריך רק לנסות להקל את הסימפטומים? איך רפואת צמחים משתלבת במהלך הטיפול הכימותרפי שאותה מטופלת עברה? האם לתת טיפול במקביל לכימותרפיה ראשונית? כמה זמן? וכמה זמן יש להמשיך ולתמוך באנשים שהחלימו מסרטן? גם היום, עם הניסיון רב שצברתי, עדיין אין לי תשובה לכל השאלות. אני מטפל בכל מקרה לגופו ומשוכנע שזאת מחלה קלאסית לטיפול בצמחי מרפא".

"תופעת הלוואי של הטיפול המערבי היא החלשה ודיכוי של המערכת החיסונית וכאן תפקידם של צמחי המרפא – לתקן ולחזק", אומר קוצר. " אפשר לזהות אצל חולי סרטן רמה גבוהה של חרדה, של דיכאון ושל חולשה כתוצאה מהתהליך הטיפולי. יש אנשים שחוסנם הנפשי עומד להם, ואחרים זקוקים לטיפול תרופתי כדי להתמודד עם דיכאון. האיום הקיומי דורש מהמטופל תעצומות נפש, והתמיכה נפשית בו חיונית ביותר להחלמתו. רוב המטופלים מגיעים ל'ברא' במהלך אחד מהשלבים של הטיפול האונקולוגי. חלקם מגיעים עם רמת מודעות גבוהה. ראיתי אנשים שהחליטו לקחת אחריות והם מנצחים ושורדים. עם זאת, אני רואה גם מקרים של הימנעות מאחריות. קורה שהמשפחה היא שלוקחת אחריות על חייו של החולה ומביאה אותו לטיפול. כדי להחלים, אדם צריך להיות מגויס. כניעה תשפיע על מהלך המחלה לרעה. אי אפשר לייצר אחריות ומיקוד אצל אדם שאינו מעוניין בכך. מה שכן אפשר לעשות הוא לתאר לו באופטימיות אפשרות של החלמה. הודות לניסיון רב השנים שלי, ברורה לי עוצמתם של הצמחים בפעילות אנטי סרטנית. עם זאת אינני מעמיד את יכולתם בקו אחד עם טיפול קונבנציונאלי ואף פעם לא אגיד לאדם לא לשמוע בעצת הרופא שלו. בניגוד לרופא, אותי לא כל כך מעניינת המחלה. אותי מעניינים החיים, הדרך של האדם ואיך יוכל לנצל את כישורי הריפוי שאתם הגיע לעולם".

סטודנט שרוצה לרפא את העולם
קוצר מסביר כי "סרטן מתפתח בגוף במשך שנים, ויש צורך לשקול בחיוב חיזוק הגוף בעזרת צמחי מרפא גם לשם מניעה. הצמחים האפקטיביים לטיפול מניעתי הם מיני הג'ינסנג השונים, ויטניה משכרת, סכיזנדרה סינית, גנדרמה, פטריית ריישי ועוד. אנו מכינים מצמחים אלה חליטות, תמציות נוזליות (טינקטורות) על בסיס אלכוהול, כמוסות וטבליות מתמציות יבשות ומרוכזות". לפני שאני נפרדת ממנו לשלום אני מבקשת שיספר על גורלה של אותה חולה סופנית: "במקרה של אותה מטופלת המוות היה בלתי נמנע כי הכבד היה מלא בגידולים וצהבת התפשטה בגופה. הטיפול שיכולנו להציע לה היה תמיכה נפשית, כי סבלה מחרדות. בעקבות הטיפול העדין היא הצליחה להירגע ולחזק את התקשורת עם בני משפחתה. היא נפטרה ללא כאבים, ובמצב של השלמה ופיוס עם משפחתה. המפגש אתה היה שיעור בשבילי, סטודנט צעיר שרוצה לרפא את כל העולם".

באמתחתו של קוצר גם הרבה סיפורים אופטימיים. הוא מספר על ילד עם לימפומה (סרטן של קשרי הלימפה) שהגיע אליו לטיפול ובמקביל טופל גם בכימותרפיה. הוא הגיב בצורה טובה לטיפול בצמחים, החלים מהמחלה וכבר שש שנים שהוא בריא לחלוטין. לעתים, לא רק לתוצאה של הטיפול יש משמעות, אלא גם לתהליך עצמו, כפי שהוא מתאר: "הגיעה אליי אישה בת 55, חולה בסרטן השד בדרגת מחלה גבוהה. היא הגיעה עם בעלה שבוע לפני תחילת הטיפולים בכימותרפיה. ראיתי שהיא מאוד מגויסת להחלמה. אסטרטגיית הטיפול הייתה חיזוק המערכת החיסונית והרגעה נפשית. כתמיכה נתתי לה תערובת של קלנדולה, של שן ארי, של קמומיל ושל שורש אכינצאה, כולם ממשפחת המורכבים בכל התקופה הזאת היא לא עשתה לעצמה הנחות והמשיכה לעבוד, ובמקביל עשתה בדק בית בתוך עצמה. מערכת היחסים שלה עם ילדיה התחזקה, אך בעלה החל להתרחק ממנה כי התקשה לעמוד בעומס. לאט לאט, תוך שהיא נעזרת בתמיכה של צמחי מרפא, היא החלימה מהמחלה וגם השלימה את תהליך הפרידה מבעלה. היום היא כבר שש שנים אחרי המחלה ומצבה מצוין. היא חיונית, חזקה ונקייה מגידולים. מדי פעם היא מגיעה לסדרת טיפולים של חיזוק ושל ניקוי".

תפקיד הנפש במלחמה בסרטן   
גם כאשר המערכת החיסונית מתפקדת ביעילות, הסרטן יכול להימלט מפיקוח. שינוי בחומר הגנטי של התא הופך אותו לממאיר. שינוי זה יכול לקרות כתוצאה מנוכחות של גורם מסרטן (קרצינוגן – נגיף, כימיקל, קרינה או חשיפה לשמש). גם גורמים גנטיים וגורמים סביבתיים כמו זיהום אוויר, עישון או תזונה (שומנית ואלכוהולית) עלולים להשפיע על התפתחות סרטן אך אין ספק שאורח חיים המלווה בלחץ רב ובדאגה משפיע אף הוא. עקה, דכדוך ודיכאון גורמים לשחרור של הורמונים המפעילים את מערכות החירום של הגוף, כגון תגובה דלקתית שמעודדת צמיחה והתפשטות של גידולים. העקה גורמת לשחרור הורמונים כמו נוראדרנלין או קורטיזול. היום ידוע שאותם הורמונים משפיעים גם על המערכת החיסונית. הם יחסמו את פעולתה כך שלא תוכל לתקוף תאים נגיפיים או תאים אנומליים סרטניים, לכן הגורם הנפשי משמעותי מאוד לחוזקה של המערכת החיסונית.
בספר 'לא לסרטן' מאת ד"ר דויד סרוואן-שרייבר מצאתי את הדברים הבאים: "…רגשות שאי אפשר לבטא נעשים למכשול פנימי. הם מכלים משאבים שאין לנו הבנה שלמה שלהם. כשאנו מבטאים את הרגשות האלה ומקבלים אותם, אנו מפסיקים לנצל את המשאבים האמורים לצורך ההרחקה של הרגשות האלו מדעתנו. דרכו של הגוף לתרגם את התופעה הזו לצורך הגברת כוחו להילחם במחלות עודנה בגדר תעלומה…"

אבחון של סרטן, המגלה לחולה כמה החיים קצרים, עשוי להחזיר לו את טעמם הנפלא. במהלך החיים התקין איננו נותנים את דעתנו על המוות ועל היותו חלק מהחיים. התהליך שהמטופל עובר מפגיש אותו עם עובדת המוות ולעתים מעניק לו שחרור. פתאום הקריירה, חשבון הבנק, טרדות היום יום והכעסים קטנים שתפסו את קדמת הבמה נדחקים לשוליים. דווקא ברגע שבו המוות יוצא מהצללים ונוכח בחיים, רואים את מה שחשוב באמת ומצליחים לחיות כאן ועכשיו, את הרגע הזה. לפעמים זו הזדמנות לסגור מעגלים חשובים, או לקבל את אהבת הסובבים אותנו. כאשר מתעוררת בחולה הידיעה שהוא רוצה לחיות, מתחוללת פעמים רבות תפנית במהלך המחלה. גם בתקופה הקשה ביותר, כשנראה שהחיים אוזלים, מתחבר האדם לצ'י הזורם בגופו. תקופות חיים קשות מגלמות בתוכן פוטנציאל להתעוררות אל החיים ולחיפוש אחר האושר. כי לפעמים, רק הסובל יעשה את המאמץ. רבים מוצאים את הנחמה הגדולה בידיעה שהחיים זורמים בגופנו וימשיכו לזרום גם בעולם הבא.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
רויטל כרם  
מטפלת ברפואה סינית
לאתר של רויטל

המאמר פורסם בירחון חיים אחרים

Total
1
Shares
1 comment
כתיבת תגובה
Related Posts