צהבת אצל חולי סרטן והטיפול ברפואה סינית

צהבת בחולי סרטן והטיפול ברפואה סינית
צהבת

על פי הרפואה המערבית, הצהבת איננה מחלה אלא סימפטום שמופיע במחלות רבות. הצהבת מתאפיינת בהפיכת העור לגוון צהבהב מט ובנוסף צביעה של הסקלרה (הלבן של העין) בצבע צהוב.
הצהוב שצובע את העור ואת הלבן של העין, נוצר מחומר כימי שנקרא: בילירובין.
האיבר שאחראי לסילוק הבילירובין מהגוף הוא הכבד, שכן הוא אחראי לסילוק רעלים מהגוף והבילירובין נחשב לסוג של רעל. הסיבות לצהבת עשויות להיות רמות גבוהות של בילירובין בדם, פגיעה בתפקוד הכבד, חסימה של מעברי המרה – עקב גידול סרטני, למשל- שגורמת לירידת נוזל המרה והבילירובין מהכבד לכיוון המעיים.

לרוב, כשמדברים על צהבת, צריכה להיות מעורבות של הכבד מבחינת סרטן שהתחיל שם או עקב גרורה שנוצרה בכבד, נראה זאת עקב היווצרות של שחמת הכבד (צירוזיס=מוות של תאי כבד שבעקבותיו נוצרת הצטלקות של הכבד), סרטן כבד או הפטיטיס וסרטן לבלב.

טיפולית, לאחר בירור הסיבה להיווצרות הצהבת ייבחר הטיפול, כמו לדוגמא: במקרה של חסימת מעברי המרה שבעטיה יש צהבת, החולה יעבור הליך טיפולי שנקרא: ERCP – הכנסה של מצלמה קטנה שמגיעה עד לאזור מעברי המרה ודרכה ניתן להכניס מתקן שיכול להרחיב את מעברי המרה על מנת להקל בחסימה של מעברי המרה.

צהבת ברפואה הסינית – היסטורית
הצהבת אוזכרה בספרים העתיקים של הרפואה הסינית כבר לפני אלפי שנים. השם הסיני של המחלה נקרא: 黄疸 כלומר HUANG DAN. הספר הראשון שהזכיר את המחלה היה ה-SU WEN שכתב (פירוש): "יכול להיות צהוב או אדום, שוכב בשקט, כלומר יש צהבת".
הרפואה הסינית ידעה בחוכמתה לחלק גם את הסימן הזה לצהבת יינית וצהבת יאנגית.

המחלה הופיעה לראשונה בספר  伤寒论 – shanghanlun בפרק שמדבר על שכבת היאנג-מינג ושם נאמר: "…הזעה בראש, הגוף לא מזיע, שתן לא סדיר, ניתן לשתות מים או נוזלים, כלומר יש תקיעות של חום בפנים, הגוף חייב להיות עם צהבת, צריך להשתמש במרשם: YIN CHEN HAO TANG." כאשר כאן כוונת המשורר היא להוציא את החום דרך השתן והיציאות ועל ידי כך החום יצא החוצה ואתו הצהבת.

פיסקה לאחר מכן מדברת על צהבת בגוון של תפוז: "לאחר שבוע ימים של התקררות, גוון הצהוב שעל העור כמו תפוזים, שתן לא סדיר, הבטן מעט עם הרגשת מלאות, צריך לתת את המרשם YIN CHAN HAO TANG".
לפי דעתי יפה לראות שכבר בספר שנכתב לפני אלפי שנים נלמד עיקרון טיפול שאומר כי צריך לקדם את היציאות והשתן על מנת להוציא את החום שנוצר ואתו תצא הצהבת שכן החום שמצטבר בגוף גורם לשתן לא סדיר ולעצירות.

הספר הבא שהזכיר צהבת הוא: 金贵要略》JIN GUI YAO LUE ספר שכתבתי עליו במאמר הקודם (על אסייטיס והצטברות נוזלים בריאה). בספר יש פרק ספציפי על צהבת ושם מדובר על כל האספקטים של התופעה הזו, כולל: גורמי המחלה, מכניזם, סימפטומים עיקריים ואופן טיפול.
בתחילת הפרק מודגשים מספר עקרונות:
1.    גורם מחלה עיקרי היא הלחות גם אם אינה נראית על הלשון.
2.    מבחינת מכניזם המחלה – לחות ורעילות שלאורך זמן תקועים ויוצרים גם חום, כל אלה חודרים אל רמת הדם ובעצם לכול הגוף. לכן שלושת הסימפטומים העיקריים במחלה זו הם שתן צהוב שאיכותו שמנונית, סקלרה צהובה וגוון עור צהוב.
3.    רופאים בשלב יותר מאוחר חילקו את המחלה לשני שלבים: צהבת יאנגית וצהבת יינית. כאשר שני שלבים אלו באים לתאר את רמת החומרה של המחלה. הצהבת היאנגית מופיעה בתחילת המחלה כאשר מצד אחד הפתוגן העודף הוא ברמה חמורה אבל מאידך ה-ZHENG QI עדיין יכול להילחם בגורם המחלה והוא עדיין לא בחוסר. צהבת יינית היא כאשר המחלה שוהה זמן ארוך מאד בגוף ואז גם הצ'י הטוב של הגוף (ZHENG QI) כבר חלש מאד.
4.    בעבר כאשר דיברו על המחלה ראו קשר לשלושה איברים: טחול, קיבה וכליות אבל בשלב יותר מאוחר כבר דיברו על מעורבות של הכבד – כיס מרה.
5.    מבחינת הטיפול, ספר זה מציע ששה מרשמים כאשר המשותף לכולם הוא שהם מקדמים יציאות, וכך מוציאים את החום שמצטבר. שני הצמחים העיקריים במרשמים אלו הם: ZHI ZI, DA HUANG. שני צמחים יעילים מאד אבל צריך להיזהר איתם בגלל האיכות הקרה שלהם.

צהבת ברפואה סינית – כיום
כיום מבחינת הקשר לסרטן, ניתן לראות מספר גורמים עיקריים לצהבת:
1.    פתוגן רעילות- הפתוגן חודר דרך הפה (WEN BING) ומצטבר במחמם המרכזי, תנועה לא חלקה של צ'י הטחול – קיבה גורמת להצטברות של לחות וחום בכבד – כיס מרה. לאחר מכן יש פגיעה בתנועה החלקה של צ'י הכבד, מעבר נוזל המרה נפגע,השתן והגוף מצהיבים וצהבת כללית נוצרת. בנוסף במידה ויש פתוגן רעילות רציני, יש הצטברות של רעילות עם לחות שפוגעים ברמת ה-YING והדם ואז נוצרת צהבת אקוטית.
2.    צריכה מוגזמת של אלכוהול ואוכל לא מתאים שפוגעים במערכת העיכול ויש הצטברות של לחות חום: פגיעה בטחול – קיבה וכתוצאה מכך בתנועה החלקה של מערכת העיכול; הצטברות של לחות עכורה, שלאורך זמן יוצרת חום שמתחיל להשפיע על הכבד – כיס מרה, נוזל המרה מתחיל להצטבר ונוצרת צהבת.
3.    גידולים שתקועים וחוסר תנועה סדירה של נוזל המרה – גידולים שלאורך זמן נמצאים ולא קטנים או תקיעות דם ואבנים, גורמים לתנועה לא סדירה של נוזל המרה שמצטבר ונוצרת צהבת.
4.    חוסר בצ'י המקור – קונסטיטוציה של חוסר בטחול – קיבה או חוסר בג'ינג של הכליות גורמים לפגיעה בצ'י ודם שגורמים לתנועה לא חלקה של הכבד, הצטברות של נוזל המרה והיווצרות צהבת.

ניתן לסכם את גורמי המחלה וסוגי הצהבת כך:
פתוגן רעילות גורם לצהבת אקוטית
לחות שנגרמת מחום גורמת לצהבת יאנגית
לחות שנגרמת מקור גורמת לצהבת יינית
דם שנכשל בתהליך ההתמרה גורם לצהבת מחוסר

חלוקה לסינדרומים של צהבת:
צהבת יאנגית
1.    חום יותר רציני מלחות- גוף וסקלרה צהובים מבריקים, הרגשת חום וצמא, שתן צהוב אדמדם, עצירות, נרגנות, כאב בצדי הצלעות, פה יבש ומר, בחילות והקאות. לשון אדומה – חיפוי צהוב שמנוני, דופק מיתרי מהיר. מרשם- YIN CHEN HAO TANG כדי לנקות חום, לשתן לחות.
דגשים קליניים:
להורדת צהבת שני צמחים יעילים: HU ZHANG GEN, TIAN JI HUANG
2.    לחות יותר חמורה מהחום – גוף וסקלרה צהובים, ללא הרגשת חום, ראש וגוף מרגישים כבדים, קיבה עם הרגשת מלאות, ירידה בתיאבון, בחילות, יציאת רכות, שתן לא רציף. לשון אדומה חיפוי עבה צהבהב, דופק מיתרי מתגלגל. מרשם – YIN CHEN WU LING SAN לשיתון לחות והתמרת עכירות, ניקוי חום.
דגשים קליניים:
להרגשת כבדות- HUO XIANG, SHI CHANG PU
למלאות בקיבה- KOU REN, MU XIANG, SHA REN

צהבת אקוטית
1.    מהלך מחלה מהיר ואקוטי, גוון צבע זהב, חום גבוה עם צמא, מלאות וכאב בטן, הקאה דמית, יציאות דמיות, על העור כתמים כהים, רעד בידיים ורגליים, איבוד הכרה, לשון אדומה כהה עם חיפוי צהוב יבש, דופק מיתרי מהיר או דק מהיר. מרשם: XI JIAO SAN לצורך ניקוי חום ורעילות, קירור דם ופתיחת פתחים.
דגשים קליניים:
לאיבוד הכרה ורעד בידיים ורגליים, ניתן להשתמש בשניים מתוך שלושת המרשמים שנחשבים לשלושת האוצרות: AN GONG NIU HUANG WAN או ZHI BAO DAN.

צהבת יינית
1.    לחות קור תקועה- צהבת בגוף וסקלרות עם גוון מט, מלאות בקיבה, ירידה בתיאבון, עייפות, רתיעה מקור וגפיים קרות, יציאות רכות, לשון נפוחה גדולה עם חיפוי לבן שמנוני, דופק מתון. מרשם: YIN CHEN ZHU FU TANG. המרשם יעיל לחימום והתמרת לחות קור, חיזוק טחול והורדת צהבת.
2.    תקיעות דם- צהבת בגוף וסקלרות בגוון מט, גוון פנים כהה, מתחת לצלעות כאב חד או עמום שלא מפסיק, לשון סגולה כהה או פפילות עם חיפוי לבן או מועט, דופק מיתרי THREADY או דק THREADY. מרשם: BIE JIA JIAN WAN. מרשם שמניע דם ומתמיר תקיעות, חיזוק הכבד ופתיחת תקיעות.

צהבת מחוסר
1.    פנים, עיניים וגוף צהובים, גוון חיוור, קוצר נשימה ועייפות, סחרחורת עם פלפיטציות, חוסר נוחות בבטן, יציאות רכות, כאב מתחת לצלעות, שתן בגוון כמו תה, לשון נפוחה גדולה עם חיפוי לבן שמנוני, דופק דק. מרשם: XIAO JIAN ZHONG TANG. שבא לחזק צ'י ודם, חיזוק טחול וריכוך הכבד.

צמחי מרפא שימושיים בצהבת
1.    Hu Zhang- באופיו מר וקר. נכנס לכבד, כיס מרה וריאה. מניע דם ומוציא תקיעות, מנקה חום, משתן לחות ומנקה רעילות. בניסויים נמצא שהחומר הנ"ל הוא הפטופרוטקטור (מגן על תאי הכבד) טוב מאד, המוריד את תפקודי הכבד מרמה גבוהה לרמה תקינה. בנוסף הוא אנטי – סרטני לסרטנים כמו: סרטני כבד, סרטן שד, לימפומות.
2.    Yin Chen Hao – חריף, מר וקריר. נכנס לכבד, כיס המרה, טחול, קיבה והשלפוחית. מנקה חום ומשתן לחות, מוריד צהבת. יעיל לצהבת מלחות חום, שתן לא סדיר, בשימוש של המרשם YIN CHEN HAO TANG.
3.    חומר שיוצר את האפקט הכי טוב הוא כיס המרה של הדוב. אך עקב צמצום השימוש בו התחליף האידיאלי הוא כיס מרה של פרות. באופיו קר ומר. נכנס לכבד, כיס מרה וריאה. מנקה את הכבד, מנקה את כיס המרה ומקדם מעי, מנקה רעילות ומקטין גידולים.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/José Miguel

המחבר:
אריק פולק
מטפל ברפואה סינית
www.osogami.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts