תפקידה של האישה במשפחה על פי 12 החיות

חלק שני
תפקידה של האישה במשפחה על פי 12 החיות

לקריאת החלק הראשון של הכתבה לחצו כאן.

החיה סוס (סוסה)
מסמלת- 8 הסוסים מסמלים שמחה וקריירה מכובדת.
מאפיינים חיוביים- מלאת חיים, שמחה חברותית ומהירה, אלגנטית, עצמאית, אוהבת נסיעות ושינויים בחיים, עוזבת את הבית בקלות. יוצרת קשרים במהירות, יודעת לעזור, ומחויבת. טובה בקידום רעיונות גדולים.
מאפיינים שליליים-  אימפולסיבית, עקשנית, מקבלת מעט עצות מאחרים, חלשה ונוטה להיפגע ביחסי אהבה. לא יציבה בשל מצבי רוח, מדברת יותר מידי ולא יכולה לשמור סוד. מרוכזת בעצמה, אופורטוניסטית, עצבנית. קשה לה לעמוד בזמנים.
כללי-  לחופש נולדה- מי שאוהב את הסוסה צריך להעניק לה חופש.
אימא סוסה – "רב תחומית" זה השם, יכולה לעשות המון דברים בו זמנית, ומהר. אף אחד לא יכול להתחרות בה. לעיתים נדמה כי היא לא יכולה להתחרות בעצמה. מוכנה לקחת כל אתגר ולרוץ איתו מהר. בית הסוסה הוא מקום פרקטי, ממוקם באמצע הדרך כך שתוכל לעבור שם, להחליף בגדים ולחזור למרוץ החיים. קשה לסוסה להישאר במקום אחד הרבה זמן. לכן, המשפחה, בני זוג וילדים עלולים לחוש מוזנחים ונשכחים. אך כשתגיע הביתה תהיה שם במלוא נוכחותה, תעזור לכולם להכין שיעורים בו זמנית, תבשל, תיתלה כביסה ותשטוף את הרצפה, ושוב תחזור לאלפי המשימות הקוראות לה בעולם החיצון.
הסוסה, אוהבת החופש, תזדקק לזמן של שקט ואיכות עם עצמה, מה שיסייע לה באורח חייה הרב תחומי.
ימי הדימום החודשי זו הזדמנות מצוינת להאט את הקצב, לנוח, אך הסוסה לעיתים קרובות לא תשים לב לכך, לכן במידה ותסבול מכאבי מחזור, או דימום רב, יהיה זה סימן כי גופה מכריח אותה לאותה מנוחה.
יחסים טובים עם-  כבשה, כלב, נמר.
יחסים מורכבים עם-  עכברוש.

החיה כבשה
מסמלת- הצלחה חברתית וקריירה מכובדת.
מאפיינים חיוביים-  בעלת מזג נינוח, עדינה, מתוקה, מלאת אהבה. לא אוהבת משמעת נוקשה.אוהבת ילדים וטבע.אמנותית, יצירתית, אוהבת אופנה. מלאת אמפטיה ורגישות.
מאפיינים שליליים-  מובלת על ידי הרגשות שלה. פסימיסטית, תלותית וחסרת החלטיות. לא מתודית, יכולה להסתבך בקשרים רומנטיים בעייתיים ונישואים חפוזים. נוטה לדאגנות מופרזת.
כללי-  יש לה המון מזל אך זקוקה לחברים טובים עליהם תוכל להישען.
אימא כבשה – זוכרת וחוגגת ימי הולדת לכולם. קושי גדול בעמידה בזמנים. נעה בעולם כמו נסיכה. משקיעה המון בניקיון, היגיינה ומראה. למרות שהבית שלה יכול להראות כמו פח אשפה. הילדים תמיד יראו נקיים, לבושים היטב. למרות שיכולה להראות מבולגנת, חסרת סדר וארגון, הכול ייפול באופן מושלם ברגע האחרון.
באמצעות יכולתה של הכבשה להפריד בין עיקר לטפל, היא תדע ליהנות מפירות הישגיה ובהתאמה היא תנצל ביעילות את מחזוריותה הנשית.
יחסים טובים עם-  סוס, חזיר, ארנבת.
יחסים מורכבים עם- שור.

החיה קוף (קופה)
מסמלת- אינטליגנציה ותושייה.
מאפיינים חיוביים-  אינטליגנטית, יצירתית עם זיכרון מעולה, אוהבת בדיחות, צחוקים, חסרת מנוחה, מקסימה וגמישה, תחרותית.
מאפיינים שליליים-  נטייה לחוסר כנות, אגואיסטית, לא עקבית, מעט כבוד לאחרים, חצופה, קנאית, החיים תמיד קשים.
כללי- הקופיפה אוהבת להיות על הבמה, להופיע, יוצרת קסם, התרגשות, יודעת לאלתר, מלאת חיים ופרובוקטיבית.
אימא קופה – מסתגלת בקלות לשינויים, טובה עם מספרים, בודקת, מחשבת, ומאוד תחרותית בחברה. מאוד עצמאית, וגם אם יש אכזבות, יודעת לקום ולהמשיך במלוא העוצמה, שמחת החיים, ויצירתיות מחשבתית.
הדינאמיקה בבית תהיה תמיד מלאת אנרגיה, עם נטייה להיפר אקטיביות, וחוסר בשקט. ילדים לאימא קופה יתקשו לעיתים לעמוד בקצב החיים שלה   אשר כולל גם שמחת חיים והתרגשויות, אך גם חוסר שקט ומנוחה. טוב יהיה אם בן הזוג יוכל מתן מעט את חגיגת האנרגיות ולהרגיע את הרוחות.
נטייתה לשכוח את זמני המחזור, אשר לא תמיד יהיה סדיר, וזרימתו תלויה במידת אינטנסיביות החיים.
יחסים טובים עם- תרנגול, עכברוש, דרקון.
יחסים מורכבים עם-  נמר.

החיה תרנגול (תרנגולת)
מסמלת- חום, שמש.
מאפיינים חיוביים- כנה, אינטליגנטית, מחושבת, זיכרון מצוין, ערנית ומאורגנת. מאוד נדיבה כחברה, מושכת, מלאת ביטחון, ייצוגית ומופיעה מול קהל בקלות. טובה במספרים וכסף.
מאפיינים שליליים- מוחצנת, גאוותנית ומשוויצה, דעתנית ונוטה לאי הבנות, סובלת מביקורתיות יתר.
כללי-
אימא תרנגולת – מאוד יעילה, ומבצעת את כל המטלות ללא משוא פנים, מלאת אנרגיה וניתן לסמוך עליה. אוהבת להיות מעורבת, ולקחת על עצמה משימות. מקדישה את עצמה למשפחה ולילדים.יש לה נטייה לרצות לשנות את הקרובים אליה, שמה לב לפרטים הקטנים, מעורבת בכל שלב ושלב, מקדימה את המאוחר. קשה לה לראות את הקרובים אליה מבצעים טעויות ולכן היא תהיה שם להרים, לנחש מה הילד רוצה לאכול, ללבוש ולעשות. היא תסלח על הכול, אך לא לפני שסיימה עם יצירת רגשות אשם, והסרת הכובד מעל החזה שלה.מאוד אחראית, יש לה משפט ותשובה לכל דבר. היא תמיד מוכנה עם התרופה נכונה בזמן הנכון.
המחזור החודשי יעבור ביעף, ללא תשומת לב מיוחדת. התרנגולת מטפלת בענייניה בדיסקרטיות ובלי מאמץ, באותה יעילות בה מטפלת בכל שאר ענייני החיים.יחסים טובים עם- קוף, נחש, שור.
יחסים מורכבים עם-  ארנבת.

החיה כלב (כלבה)
מסמלת- חוכמה ומסירות, החיה האהובה ביותר בגלגל המזלות.
מאפיינים חיוביים- בעלת כבוד לפולחנים, ישירה וכנה, בעלת טבע חם וחיובית, כל עבודה שתעשה , תתבצע על הצד הטוב ביותר.נלחמת ובעלת חוש צדק מפותח. חברותית ואוהבת להגן על צדק של אחרים. אמינה, מגוננת.
מאפיינים שליליים- לא מצליחה להיות שמחה באהבה. מלאת חרדות.
כללי-  כל אחד רוצה כלב כחבר.
אימא כלבה –  חברותית, רגישה לצרכים של אחרים, משתפת פעולה, אקטיבית, אוהבת ספורט, פעילות בחוץ, חברה אמיתית לילדים ולבעל, מאפשרת חופש פעולה למשפחה לבטא את עצמה, לבחור את העתיד שלהם בעצמם, ללא הפרעה. בעלת אופי מאוד מגונן בעיקר על בני ביתה. מעדיפה לחיות בבית שקנתה או בנתה מאשר בבתים שכורים המקנים תחושת ארעיות. נאמנות היא נר לרגליה ולכן מתחברת בקלות לאנשים, ומוצאת את עצמה עוזרת לכולם.
הכלבה, האם המגנה, טוב אם תשמור על עצמה בזמן המחזור החודשי, תקופה של התרוקנות מחומר (דם).
יחסים טובים עם-  חזיר, סוס, נמר.
יחסים מורכבים עם-  דרקון.

החיה חזיר (חזירה)
מסמלת-  עושר ושפע במשפחה, סמל לשמחה ומזל טוב.
מאפיינים חיוביים-  ישירה, פשוטה, בעלת חשיבה נקייה, רגועה מבינה, יודעת ליזום, חרוצה, שקדנית, מתמידה, לעולם לא תפגע במישהו מתחת לחגורה. סובלנית ומאמינה בניסים. אוהבת לתת ולהתחלק בכל אשר לה, חברותית, חמה ונדיבה. משקיעה הרבה בבית, בנוחות, בתחושת ביתיות.
מאפיינים שליליים-  עלולה לסבול מהונאה ורמייה בקלות יתרה. עקשנית. מבצעת טעויות בקלות. יש לה נטייה לרצות את כולם תמיד.
אימא חזירה – שבעת רצון, אוהבת את הבית והמשפחה, מעשית, יצרנית.
יכולה להיות או מאוד נקייה או מאוד מלוכלכת אך לא יהיה מצב ביניים. יש לה יכולת אדירה לתת שירות לכל הסובבים אותה. ולכן תהיה לה נטייה לפנק את ילדיה יתר על המידה. לעולם לא תתלונן, ואם כן אז בשקט. מבחינתה הייעוד שלה הוא לטפל בבית ובמשפחה. ואין לה צורך ביותר מזה.
כמו תפקיד התלת מחמם, גם החזירה יכולה לאפשר זרימה בכל חלקי הממלכה, ונוכחותה תהיה בלתי מורגשת.
המחזוריות החודשית רק תיטיב עימה, כך שלפחות פעם בחודש תוכל לשים לב לעצמה, ולהתרכז בתוכה, בפנימיותה.
יחסים טובים עם-  כלב, ארנבת, נמר.
יחסים מורכבים עם-  נחש.

מערכות היחסים השונות בין החיות
1. בני זוג לאלמנטים:
קודם כל, הדבר הבולט ביותר הוא ש- 12 החיות שרויות בזוגיות בסיסית, המראה צדדים שונים או משלימים של אותם מרכיבי אישיות.
לדוגמא, הנמרה אגרסיבית, גברית, וכובשת (למרות ששייכת לאיבר ייני), והארנבת עדינה יותר, נשית ודיפלומטית (השייכת דווקא לאיבר יאנגי). שתיהן קשורות לתקופת ההתרחבות, של האביב. שתיהן אורבות ותוקפות, כל אחת בדרכה.
החיבור הזוגי משתלב מצוין עם זוגות האיברים לאלמנטים, ועם האנרגיות העונתיות של אותם איברים. ה- (Colon)  Fei וה- Da Chang (Lung)   , בני זוג לאלמנט המתכת הקשור לפעילות הישרדותית, אך נמצאים מול האביב בשעון הביולוגי ולכן קשורים לאנרגיה העונתית עץ, של פריצה ויציאה לדרך.
דוגמא נוספת ניתן לראות בבית חיי המשפחה: הכלבה הקשורה לאיבר Xin Bao (Pericardium), באופייה, מגנה על הבית, וכל מי שירצה לחדור למרחב הפנימי, דרך הגבולות הברורים של הבית, יקבל נביחה מאיימת וחד משמעית כתגובה להשגת גבול.
בת הזוג שלה, החזירה השייכת לאיבר San Jiao (Triple Heater), תגן על יושבי הבית, ותשקיע את מירב מרצה בשלום בית, ובנוסף, תוודא שתשרור הרמוניה בקרב יושבי הבית. חיות אלו מגשימות גם את מהות האיברים הפנימיים ותפקידיהם בממלכה או בגוף האדם.
שתי חיות אלה, שייכות לאלמנט האש, נותנות ביטוי למורכבות האלמנט הזה, ע"י כך שמסמלות את האלמנטים השונים המרכיבים אותו: אש, אדמה, ומים.
על פי השעון ביולוגי, הן שייכות לתקופת החורף, לשיא היין, ולכן קשורות לפעילות המופנמת ביותר, בבית פנימה. ברגע שהבית יציב ומתפקד, תוכל המשפחה להתרחב, ע"י שימוש באנרגיית האביב.

הבתים הבסיסיים:
–    בית היצירתיות:
העכברושית יוצרת, ה"שורה" מגשימה.
–    בית ההתרחבות:
הנמרה כובשת ע"י כוח, הארנבת כובשת בדיפלומטיות.
–    בית הקסם והמסתורין:
ה"דרקונית" מוחצנת, ה"נחשית" מופנמת.
–    בית המגדר:
הסוסה גברית, הכבשה נשית.
–    בית הטכניקה:
הקופה ערמומית, התרנגולת אמנותית.
–    בית חיי המשפחה:
הכלבה מגנה על הבית, החזירה מגנה על יושביו.

2. החיות העומדות אחת מול השנייה במעגל:
מערכת יחסים זו, ידועה ברפואה הסינית כ- Unlike Qi, כלומר איברים אלו מאזנים אחד את השני ע"י הניגודיות שלהם. על פי האסטרולוגיה  הסינית, נחשבת מערכת יחסים זו למלאה בקונפליקטים, חיכוכים וניגודים. החיות העומדות זו מול זו בשעון נחשבות ללא מתאימות, וכל אינטראקציה בניהן תגרור התנגדויות מרובות.

ניתן לסכם ולומר כי מערכת יחסים מסוג זה, במידה וקיימת בין אישה לבן הזוג או לילדיה מאתגרת את האישה מכל סוג של חיה שהיא, ללמוד ולתקשר עם חיה אחרת הפועלת על פי אמות מידה שונות בתכלית.
לדוגמא: הקופה השמחה, המתלהבת, היצירתית, אשר אוהבת להיות במרכז העניינים ופעילה לרוב, תתמודד בקושי רב עם הנמרה האצילה, הגאוותנית והתחרותית, אשר לא נולד האדם ממנו היא יכולה לקבל הוראות.
מערכת יחסים כזו יכולה לגרום למצוקה ותסכול להן ולסובבים אותן.

3. מערכת יחסים משולשת במעגל:
כאן מדובר במערכת היחסים שבין שלוש חיות הנמצאות במרחקים קבועים אחת מהשנייה ובמרחק שתי חיות בין כל אחת לשנייה. כך מתגלה לנו מערכת היחסים שבין שלושה מרדיאנים שותפים בידיים, רגליים, יינים ויאנגים בנפרד.
משולש זה נקרא San Ho  או Triple Harmonies , כלומר ההרמוניה המשולשת.
מערכות יחסים אלו נחשבות למאוזנות, מעשירות ומעצימות את השותפים להן.
לדוגמא: הסוסה, הכלבה והנמרה, אלו שלוש חיות הקשורות לצייד, שזו פעילות מאוד יאנגית ומוחצנת. שלוש חיות אלו נפגשות ליצירת כוח אמביציוזי, תחרותי, הנחוש להצליח לא משנה מה יהיה המחיר. שתיים מתוך שלוש החיות שייכות לאש כך שהשפעתה תהיה ניכרת.

4. יחסי בני זוג לאותה שכבה:
היחסים בין החיות בנות הזוג לאותה השכבה יהיו דינאמיים ובהתאם לדינאמיקה המתפתחת בין מאפייני החיה, בשילוב עם האלמנטים אליהם היא שייכת. אנו רואים כי בשכבות שונות קיימות דינאמיקות שונות אשר בחלקן מאזנות את מערך הכוחות במעגל האלמנטים, כמו בשכבת ה-YANG MING. בשכבה זו אנו רואים כי יש איזון בתוך ציר היצירה, המרכך את התנועה החזקה שבין המתכת לעץ.
Tai Yang- כבשה + קוף                 (אש+ אדמה— מים+ מתכת)
Yang Ming- ארנבת + דרקון          (מתכת+ עץ— אדמה+ אדמה)
Shao Yang- חזיר+ עכברוש           (אש+ מים— עץ+ מים)
Tai Yin- נמר + נחש                    (מתכת+ עץ— אדמה+ אש)
Jue Yin- כלב + שור                     (אש+ אדמה— עץ+ אדמה)
Shao Yin- סוס + תרנגול              (אש+ אש— מים+ מתכת)

סיכום:
במפגש שלנו בקליניקה עם מטופלות נשים (רוב הטיפולים), אנו שומעים לרוב גם על החיים האישיים, הזוגיים, המשפחתיים והחברתיים של המטופלות. בעזרת האסטרולוגיה הסינית, וחישובים מאוד פשוטים, ניתן להראות לאישה את חיה הדומיננטית שלה, לפקוח את עיניה להבין טוב יותר את עצמה דרך החיה, ואת הסובבים אותה, דרך מאפייני החיות, הקונפליקטים והזרימה בין החיות השונות, ועל ידי כך לאפשר למטופלת לקבל את עצמה ואת הסביבה ביתר קלות.
חשוב לזכור כי מידע זה ניתן להבנה ברבדים שונים ומורכב הרבה יותר מרק חיה מאפיינת אחת לאישה או אדם באשר הוא.
מפת לידה של אדם מורכבת מגזע, ענף, וארבע עמודי הגורל כשבארבעתם יש 4 חיות שונות המאפיינות את השנה, החודש, היום ושעת הלידה.
כל אחד מהעמודים מאפיין צד אחר באישיותה של אישה.
כמו כן, ניתן להתייחס אל החיות כמאפיינות זמנים מסוימים ביממה, כלומר יהיו שעות מסוימות המתאימות יותר או פחות לפעילויות שונות, כמו כן יהיו שנים בעלי מאפיינים ספציפיים אשר יתאימו לפעילות מסוימת בהתאם לחיה המעורבת ובהתאם לסוג הפעילות
(חתונה, הריון, בניית בית, מעבר, וכולי).
הידע הקשור לאסטרולוגיה זו נראה לעיתים כפשוט ורדוד, אך התבוננות קצת יותר מעמיקה וחקירה בספרים, מגלה כי מורכב הוא ומגלה אפשרות להבנת נפשו של האדם על כל רבדיה.
באפשרותנו המטפלים להשתמש בכלים מתוך חוקי השעון והאלמנטים על מנת לאזן בין הכוחות המשפיעים ופועלים בנפשם של מטופלנו, כמו גם לעזור להם במערכות היחסים השונות בחייהן.

תמונה: freeimages.com/Iwan Beijes

רשימת מקורות:

–    Derek Walters (2002), Watkins publications, Chinese Astrology, p. 51-73
–    Xiaolan Zhao (2006), Virago Publications, Traditional Chinese medicine for Women- Reflections of the Moon on Water.
–    Theodora Lau (2000) 4th edition, The Handbook of Chinese Horoscope
–    Derek Walters (2003),Random House, The Secrets of Chinese Astrology
–    Suzanne White (1993)Pan Books, The new Chinese Astrology
–    Elizabeth Rochat De La Vallee (2007), The Essential Woman
–    Ong Hean- Tatt (1993), Pelanduk Publications, Chinese Animal Symbolisms
–    ד"ר לואן בריזנדיין, (2008), הוצאת מטר, המוח הנשי

המחברת:
אפרת אברמסון Dipl. Ac.
מטפלת ומורה ברפואה סינית עתיקה
efrat@ellacenter.co.il

Total
0
Shares
1 comment
  1. הי אפרת,
    צמד מאמרים מקסים.. היה כיף לקרוא וכתוב מעניין מאד..
    אלעד שושן

כתיבת תגובה
Related Posts