מאפייני האישה במשפחה על פי 12 החיות

חלק ראשון
12 החיות

תקציר:
במאמר זה אתייחס לנשים, אך גם גברים מוזמנים ויכולים להפיק מידע ע"י הבנת הכוחות הפועלים ומשפיעים על נשים וגברים כאחד. כמו כן, גברים יכולים למצוא בתוכם את הצדדים הנשיים ואותם להבין טוב יותר כמו גם את הנשים שלצידם.
תחום הרפואה המגדרית מתפתח ותופס תאוצה היום מתוך הבנה כי אנשים בכלל זקוקים לרפואה אישית המותאמת לאינדיבידואל, ונשים בפרט זקוקות להתייחסות טיפולית ייחודית על פי המאפיינים הנשיים הייחודיים, כמו שינויים פיזיולוגיים, רגשיים ורוחניים לאורך מעגל של חודש אחד.
בפילוסופיה ובתרבות הסינית, ניתן לראות כי כבר בימי קדם ההתייחסות לנשים קיבלה דגש מתוך אותה הבנה, כי נשים פועלות אחרת וחיות על פי דפוסים אחרים את חייהן.
במאמר זה אתייחס למקום האישה בחברה ובמשפחה על פי מעגל 12 החיות, מתוך מטרה להראות כי גם הידע אשר נחשב לאזוטרי ופופולארי, יכול לשפוך אור יקר והבנה מעמיקה יותר אודות חייה של אישה.

הקדמה
נשים משחר ההיסטוריה, חיות ופועלות, בין אם מסיבות גנטיות, ובין אם מסיבות תרבותיות, חברתיות, על פי דפוסים מסוימים מאוד, ייחודיים, המאפיינים את פעולת המוח הנשי. ד"ר לואן בריזנדיין, בספרה "המוח הנשי"  ,מתארת את אותה ייחודיות נשית מבחינה פיזיולוגית ופסיכולוגית, ומסתמכת על מחקרים, סריקות מוח וצפייה בכמות גדולה של נשים וגברים לאורך שנים רבות. המסקנה שלה ברורה: קיימים הבדלים מדעיים מוכחים בין מוח האישה לבין מוח הגבר. הבנת הביולוגיה הייחודית הזו מאפשרת לאישה להכיר את עצמה טוב יותר, להבין את עוצמותיה ויכולותיה, ומתוך כך גם לתכנן את עתידה בצורה מדויקת יותר.
כשאנו קוראים ב- Su Wen 1 על שלבי התפתחות הגבר והאישה, אנו מבינים בברור, כי אנו חיים היום בסיטואציה תרבותית וחברתית שונה. נשים היום מותחות את גבולות השעון הביולוגי שלהן ומביאות ילדים לעולם בגילאים מאוחרים יותר ויותר (שנות השלושים- ארבעים). לפני כן הן עסוקות בפיתוח הקריירה ובניית עצמאות כלכלית, מה שגורם להן להתמודד עם תופעות פיזיולוגיות כמו קדם גיל המעבר, הפסקת ווסת, כשילדיהן עדיין קטנים, בגילאי גן, וצריך להתרוצץ אחריהם. במקביל הן מנהלות חיים עמוסים לעייפה של עבודה, מקצוע, קריירה, אחזקת בית, גידול הילדים וטיפוח הזוגיות, מה שיוצר עומסים רגשיים ופיזיים עצומים על האישה. אך לא על כך נדבר בכתבה זו.

הטכסטים הסיניים הרפואיים מתייחסים בעיקר למבנה הפיזיולוגי והפתולוגי של הנשים.
Yin-Yang, Qi & Xue, המרידיאנים המיוחדים והאיברים המיוחדים.
לעומת זאת, כשמתבוננים ב- 12 החיות באסטרולוגיה הסינית הבונות את המעגל האסטרולוגי, ניתן לקבל אינפורמציה עשירה ומגוונת לגבי המבנה והתפקוד הפסיכולוגי, רגשי של האדם בכלל ושל האישה בפרט. לכן בחרתי להתייחס לאישה במעגל החיים על פי 12 החיות וזאת משום שיש לכל אישה אפשרות טובה יותר להכיר את עצמה ואת כל הסובבים אותה, איתם היא קשורה במערכות יחסים וקשרים עבותים, מורכבים, ובעלי משמעויות נרחבות.

רוב הנשים היום, משקיעות את מרצן בחייהן הבוגרים בבניית מקצוע וקריירה, ולאחר מכן במציאת זוגיות, ובניית משפחה. רוב הנשים חיות במעגל של זוגיות, משפחה עם כמה ילדים, עבודה ואחזקה של בית. זוהי הסצנה הרווחת ברוב הבתים, עם מודיפיקציות כאלו ואחרות, אך לרוב זוהי התמונה של האישה הבוגרת.
אחד העקרונות המובילים בחיי אישה הוא המעגל. מהותו של המעגל היא מחזוריות. והמחזוריות הנשית היא עיקרון מוביל בחיי האישה. רמות ההורמונים משתנות במהלך החודש ומשפיעות על כל האספקטים בחיים, ולא רק הפיזיים. נשים אשר מצליחות לחיות מחוברות לאותה מחזוריות, יש להן סיכוי גבוה יותר לפתח אמון בגופן, תוך הבנת הדינאמיות שלו. אותו אמון בסיסי בגופי כאישה, מאפשר לי לחיות חיים מלאים יותר, בעלי משמעות, וקצב מדויק יותר. ולכן החיבור למעגל החיות מאפשר גם חיבור טוב יותר למחזוריות האישה, הקשר לזמן, ולאיכויות שונות שלו.
הבנת החיות הסיניות, על פי האסטרולוגיה הסינית, מאפשרת לנו הנשים להבין "עם מי יש לנו עסק" ואיך להתמודד ביתר קלות עם כל אחת ואחת מהחיות הסובבות אותנו, בין אם זה בן זוג, ילדים, הורים מבוגרים, בוס בעבודה, שותפים בעסק וכו'…
ולכן במאמר זה אתמקד בייחודיות הנשית של כל חיה, ובמערכות היחסים הדינאמיות שבין חיה וחיה.

אסטרולוגיה סינית
האסטרולוגיה בכללותה נחשבת לתחום פופולארי, לא ממש מדעי, כמו אחות חורגת במשפחה. מאידך, זוהי תורה, שהתפתחה בתרבויות שונות במהלך אלפי שנות היסטוריה, הנשענת על ידע אסטרונומי, ומספקת הצצה לחוכמת החיים של תרבויות אלו. האסטרונומיה הסינית התפתחה באופן עצמאי בתקופה בה סין הייתה מנותקת לחלוטין מן המערב, וכשנפגשו שתי התרבויות כבר היו להן משנות ושיטות התבוננות סדורות ומאורגנות על פי עקרונות קבועים. קיימים הבדלים ודמיון בין האסטרונומיה הסינית והמערבית, אך לא נרחיב על כך כאן. האסטרולוגיה הסינית נחשבת לאחת משיטות הניבוי הידועות והשכיחות בשימוש בסין בעבר וגם היום. במאמר זה נתמקד באסטרולוגיה הסינית והייחודיות שלה, בהקשר לנשים ולאופן בו הן חוות ומנהלות את חייהן.
במאמר נתייחס למעגל ההורוסקופ הסיני על פי 12 החיות, שהתפתח יחסית מאוחר, אך נשען על 12 הענפים הארציים, אשר שורשיהם נטועים בתקופות עתיקות יותר.

12 החיות ומשמעותן
12 החיות המטפוריות פותחו כנראה ע"י נזירים בודהיסטים במרכז אסיה. מקור 12 החיות אינו ברור עד היום, אך ישנה סברה כי זהו רעיון אשר הגיע לסין ממרכז אסיה, תורכיה, דרך מונגוליה וטיבט. במקור, לא היה קשר בין 12 הענפים הארציים אשר מוגדרים ע"י סימניות סיניות בעלות משמעות שונה לחלוטין מן החיות, לבין 12החיות. מה גם ש-12 הענפים תועדו הרבה לפני 12 החיות (הענפים הארציים תועדו לראשונה במאה העשירית לספירה). כיום, השימוש הפופולארי ביותר הוא בשמות החיות, על מנת לציין את השעות ביממה, חודשי השנה, והשנים.

בעוד שגלגל המזלות המערבי מתייחס למערך הכוכבים בשמיים, לגלגל המזלות הסיני אין קשר למערכות אלו (הסינים התייחסו למערך הכוכבים בהקשרים אחרים- 28 הקונסטלציות למשל).
כל חיה מתייחסת לחודש בשנה, לשעתיים ביממה, ומאפייניה קשורים להבנת הסימנים הסינים העתיקים. בעזרת החיות ניתן היה לזכור ביתר קלות חודשים, שנים ושעות ביממה, מה שעד היום נמצא בשימוש נרחב בסין ובמדינות באזור.
המאפיינים אשר הוצמדו לחיות סמליים וקשורים בקשר הדוק לאופי החיה. ברור כי חכמי העבר הגיעו למסקנות אלו לאחר צפייה ממושכת בחיות אלו ולמידה של אופן התנהלותן בטבע.

האישיות הסמלית של כל חיה
החיה עכברוש (עכברושית)-
מסמלת- עושר ושפע.
מאפיינים חיוביים- מקסימה, חכמה, חברותית, מושכת, פיקחית, בעלת תושייה, אוגרת  אך מבזבזת. עובדת קשה, יכולה לחוש בסכנה מתקרבת, כנה, אינטליגנטית ולכן נוטה לביקורתיות. מקדישה עצמה לאהבה גם אם לא מקבלת חזרה.
מאפיינים מאתגרים- לא תקשורתית, סודית, חמדנית, נטייה לביקורתיות ולרכלנות, נוטה לעצבנות אך יכולה לשלוט בעצמה, יכולה להיות מאוד אגרסיבית.
אימא עכברושית היא הדוגמא לחסכנות, ליכולת מחזר חפצים, אוכל, מתנות. אך היא תחסוך על אחרים ולא על עצמה ועל ילדיה. הם יקבלו ממנה הכול והרבה. כשמדובר באהובים הקרובים אין חשבונות.
מעדיפה להיות בתחילתם של תהליכים, ומאבדת סבלנות בהמשך, יכולה להיגרר לאתגרים חשיבתיים מסובכים, ולאבד שעות שינה עקב כך, ולאבד קשר ליום יום ולמציאות.
לעכברושית חשוב לנהל יומן חודשי, כדי לזכור את ימי המחזור החודשי, כדי להתכונן אליו ולהתחבר לכוחות האדמה. הקושי הגדול יכול לבוא לידי ביטוי במחצית השנייה של המחזור, עם תסמונת קדם מחזורית קשה אשר תבטא עומסים ואנרגיה רבה שאין לה דרך ביטוי. חשוב לה להצליח לשלב בין קריירה והגשמה עצמית לבין הורות ומשפחה.
כללי- רגשנית, בוכה בקלות.
יחסים טובים עם- השור, דרקון, קוף.
יחסים מורכבים עם- סוס

החיה שור ("שורה")-
מסמלת- שגשוג מתמיד על ידי עבודה קשה.
מאפיינים חיוביים- מהימנה, כנה, סבלנית, מתודית, אוהבת שיגרה, יודעת לעבוד קשה ובהתמדה, צנועה, מעדיפה בדידות עם מעט חברים אך טובים מאוד. אוהבת מסורת. תסיים כל משימה עד תומה.
מאפיינים מאתגרים- עקשנית, קשה לשנות את דעתה, יכולה להיות מאוד נוקשה ולא גמישה בדעותיה, לא נדיבה עם כסף, מאוד תמימה בקשר לאהבה ויכולה לסבול עוינות לאורך זמן רב.
כללי- לוקח לה זמן רב לפתח קשרים אינטימיים, החיזור ייקח זמן רב.
אימא שורה- מאוד יעילה ולא עושה מכך עניין, מגוננת על המשפחה בלי להיות שתלטנית, בעלת ביטחון ורכות, יודעת מה צריך לעשות, ולא מבזבזת זמן ומשאבים.יודעת ליזום ולספק צרכי אחרים לפני שהם מבקשים.מאוד מדויקת, ולא תאחר לשום מקום. יודעת לנהל כספים, לנהל את משק הבית, כנה, עובדת קשה, מה יש לומר ? זוהי "הדונה האידיאלית".
תהיה מחוברת למחזוריות החודשית, אך בשל הנטייה לספוג הרבה מהסביבה (ילדים, בן-זוג, חברים, משפחה) יכול העומס להתבטא בכאבי מחזור קשים, גושים, גידולים שונים.
יחסים טובים עם- עכברוש, נחש, תרנגול.
יחסים מורכבים עם- כבשה, נמר, כלב.

החיה נמר (נמרה)-
מסמלת- מלכותיות, כנות, ונוקשות.
מאפיינים חיוביים- אופטימית ואמיצה, עצמאית, דינאמית, אוהבת את החיים, נולדה לתת הוראות ולא לציית, מאוד מחויבת למה שעושה, אמיתית, מכובדת, בעלת חוש הומור, סובלנית, אנושית,נדיבה, בעלת יכולת הקרבה באהבה וקשרים רומנטיים.
מאפיינים שליליים- מרדנית, אימפולסיבית ופזיזה, לא צפויה, אגואיסטית, נוטה לקחת סיכונים, בעלת מזג קשה, תחרותית, גאוותנית וחסרת מעצורים.
כללי-  טיפוס רומנטי, מלאה תשוקה, אך גם רכושנית וקנאית ביותר.
אימא נמרה – מארחת מקסימה ומושלמת, משלבת בית עם חיי חברה, אך בתוכה מסתתרת הנמרה האגרסיבית והיא לא תהסס לשלוף ציפורניים כשצריך !  היא נפלאה עם ילדים, מספרת סיפורים וילדים מרותקים אליה. אמא נמרה תכופף את כל החוקים עבור ילדיה. הם יכולים לאכול ממתקים לפני הארוחה, לקבל עוד גלידה, להישאר ערים עד מאוחר. מצד שני היא יודעת גם לאכוף את החוקים החשובים לה ולכן יש לילדיה גבולות והם יודעים שאם הם מתנהגים כראוי הם מקבלים מתנות. ילדים ירוצו אחריה כמו שובל של שמלה.
הנמרה, האמונה על הפצת האנרגיה השופעת שלה לכל עבר (Lu), טוב אם תדע לשמור קצת לעצמה למען תעבור את מחזורי חייה מבלי לצבור חובות אנרגטיים כלפי עצמה.
יחסים טובים עם- ארנבת, סוס,כלב.
יחסים מורכבים עם- קוף.

ארנבת-
מסמלת- אריכות ימים.
מאפיינים חיוביים-  רגועה, דיסקרטית, עדינה, בעלת נימוסים, אינטליגנטית ויכולת לראות למרחוק, אינטואיטיבית, ומתודית בפעולותיה.
מאפיינים שליליים-  חסרת החלטה, נוהגת לעיתים בחוסר הגינות, נטייה למצבי רוח, רגישה, חשדנית. לא תמיד נאמנה באהבה, נטייה לרכלנות, ערמומית.
כללי- חיים רגועים, מתמשכים, מזל בעסקים.
אימא ארנבת – מאוד מתחשבת ומבינה, כשנהנית, תעשה כל מה שצריך, אך ברגע שמאבדת עניין, נעלמת. יודעת מתי להפסיק וללכת לנוח, גם אם באמצע הכנת ארוחת צהרים לילדים. שמה לב לפרטים הקטנים, תשים לב אם אחד הילדים בבית במצוקה, מעשן, וכו'…יודעת לחיות טוב.
היכולת להפריד נובעת ממנה באופן טבעי, ולכן יהיו ימי הווסת תקופה של הטהרות וניקיון, וההתחדשות תגיע לאחר מכן.
יחסים טובים עם- נמר, כבשה, חזיר.
יחסים מורכבים עם-  תרנגול, סוס.

החיה דרקון (דרקונית)-
מסמלת- מזל טוב, עוצמה וגורל חיובי.
מאפיינים חיוביים-  החלטית, נחרצת, נחושה, חזקה, מלאת חיים, אינטליגנטית, מלאת עוצמה, מוערצת, אלגנטית אוהבת חשאיות.
מאפיינים שליליים- אגואיסטית ואקסצנטרית, לעיתים רחוקות תסכים עם אחרים, גסה, בוטה, עושה טעויות כתוצאה משיפוט לא נכון סובלת מעודף ביטחון.
אימא דרקונית –  הדרקונית היא האישה הגאה של המחזור כולו. תקדם את מעמד האישה, וכל התנהגות אשר תפגע בנשים תעורר את זעמה. כל מה שגבר יכול לעשות, הדרקונית יכולה לעשות טוב יותר. היא קורצה מאותו חומר עליו בונים אימפריות. היא עצמאית לחלוטין ומנהלת את חייה על פי דרכה. ותמיד תהיה לה המילה האחרונה. למרות הגאווה, המחויבות למשפחה ולאהובים הקרובים עולה על הכול, הדרקונית תעשה הכול עבור בני משפחתה, תעזוב הכול ותגיע להושיע בעת צרה. ההרצאה תגיע לאחר מכן, על איך צריך היה להתנהל. הילדים ילמדו מהר מאוד שאין מה להלחם באימא דרקונית. האש שלה תגיע לכל מקום.
היציבות והשגרה הם נר לרגליה, לכן מחזור חודשי סדיר ייטיב עימה ויהיה חלק בלתי נפרד מישותה האדמתית.
יחסים טובים עם- נחש, קוף, עכברוש.
יחסים מורכבים עם-  כלב.

החיה נחש (נחשה)-
מסמלת- חוכמה ומסתורין, סמל לעוצמה.
מאפיינים חיוביים- חכמה וחשיבה עמוקה, אוהבת ספרות, מוסיקה, אוכל ותיאטרון. אלגנטית מאוד במראה, בדיבור, בלבוש. מכילה רבדים רבים של מסתורין וסודיות בחייה.
מאפיינים שליליים- מאוד רכושנית, דורשת הרבה מהסביבה, תמיד יהיה זיק של חוסר אמונה בסביבתה, לעולם לא תסלח למי שפגע בה, או הפר הבטחה. ילדים, ראו הוזהרתם!  לנחשה נטייה לפרנואידיות, כשהפחדים עולים. וכשהיא כועסת, השנאה יכולה להיות חסרת גבולות, אך לא מתפרצת. הנחשה יכולה להמתין שנים לתקיפה בזמן הנכון.
כללי- בעלת חוש הומור.
אימא נחשה- המראה היפה והאקזוטי, מהמם אנשים סביבה. מלאת ביטחון, ולמרות שעושה רושם של קלה, המוח שלה עובדת כל הזמן ומחשב חישובי כדאיות. אוהבת תכשיטים וחפצים יקרי ערך. הסטנדרטים שלה גבוהים, אוהבת עוצמה בגברים, ואת ההשפעה שכסף יכול להביא. הנחשה תזיז הרים כדי שבעלה יצליח.
הנחשה, המחוברת למקצב התנועה של החיים, תחיה את חייה בתשומת לב לצרכיה האישיים והגופניים, תלך לישון בזמן ותקום מוקדם, כדי להתחיל שוב בשגרת היום יום מחדש. שגרת החיים מקודשת, כמו גם המחזור חודשי. במידה ולא יגיע בזמן, תכנס למצוקה רגשית, חרדה ודאגות.
יחסים טובים עם- דרקון, שור, תרנגול.
יחסים מורכבים עם-  חזיר.

המשך בקרוב.

הכותבת:
אפרת אברמסון
מטפלת ומורה ברפואה סינית
efrat@ellacenter.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts