רשמים מסדנת טווינה לילדים עם אליסה רוסי

טווינה לילדים היא חלק בלתי נפרד מהרפואה הסינית ומבוססת על עקרונותיה. בסין היא נלמדת כחלק מלימודי הדוקטורט לרפואה סינית ונפוצה שם מאוד בבתי החולים.
טווינה לילדים שונה מטווינה למבוגרים משום שהמערכת האנרגטית של ילדים שונה. ניתן לראות את ההבדלים בפתופיזיולוגיה, כמו גם בצורת הביטוי של הדברים, באבחנה ובדרכי הטיפול.

ילדים נעשים חולים בקלות אך באותה מהירות הם גם יכולים להבריא. כאשר הם חולים ניתן "לכוון" את המערכת האנרגטית שלהם שפנתה לכיוון המחלה לכיוון האיזון על ידי פעולה 'קטנה', עדינה ולא פולשנית, זאת משום שהצ'י של הילדים מאוד דינאמי ובנוסף, לא הספיק "להתבלבל" במהלך החיים כמו זה של מבוגרים ולכן התגובה מהירה.
הטיפול נמשך כ 10-15 דק', בהן הילד יכול להיות במנח שנוח לו – על מיטה, ספה או על ההורה. חלק גדול מהטיפול נעשה בכף היד אשר מהווה מפה של האיברים, אך גם בשאר חלקי הגוף, כמעט תמיד מעל הבגדים. העבודה עדינה מאוד והטכניקות העיקריות הן Tui– דחיפה (עם החלק הרדיאלי של האגודל) ו Rou – לישה. בבנות נטפל בצד ימין ובנים בשמאל, לעיתים יהיו טכניקות הנעשות בי-לטרלית.
לדברי אליסה, הטיפול בילדים יעיל ביותר מלידה עד גיל חמש אך בהחלט טוב גם עד גיל שמונה, ממנו כבר משלבים טכניקות למתבגרים ומבוגרים. עם זאת, מעניין לציין שבמהלך הסדנה התרגול המעשי נעשה אחד על השני ועדיין לא מעט מהמשתתפים חוו ביומיים האלה חוויות שונות החל משינויים ביציאות, תהפוכות רגשיות ועוד.

אליסה רוסי הקימה לפני 5 שנים קליניקה לטווינה בילדים במילאנו, איטליה, הפועלת פעם בשבוע ולדבריה משמשת יותר כשליחות ולא כפרנסה. ההורים משלמים על 4 טיפולים ואז מקבלים 4 טיפולים חינם וזאת על מנת שיתמידו ויגיעו. בקליניקה מלמדים את ההורים את הטכניקות העיקריות אותן עליהם לעשות לילדיהם בבית – במקרים כרוניים כל יום במשך 5 ימים ואז יומיים הפסקה ובמקרים אקוטיים עד שלוש פעמים ביום. כך הקליניקה מתפקדת פעם בשבוע בלבד.

בטווינה לילדים ניתן לטפל במגוון בעיות כגון: התקררות, שיעול, אסטמה, עצירות, שלשול, גזים, בעיות שינה, היפראקטיביות, חוסר שקט, בעיות עור ועוד.
זו חוויה מדהימה לפגוש את תגובת הילדים לטיפול והמסר הברור שטכניקה שמתאימה להם מתקבלת באהבה בעוד שכאלה שלא בדיוק התאימו (הניסוי נערך על ילדיי..) נענו בסירוב.

טיפול לדוגמא
אתמול בבוקר בתי בת הארבע וחצי התעוררה עם חום גבוה, "תחושה לא נעימה במצח", צמא, עייפות וצמרמורות ללא שיעול וללא כאבים פרט לרגישות בעור.

האבחנה: פלישת רוח חום
הטיפול:
•    Tui Tianmen – דחיפה עם האגודל מ YinTang כלפי מעלה
הרגעת רוח, השקטת השן
•    Fentui – open Kangong – דחיפה מ – Yin Tang כלפי חוץ כצון מעל הגבות, עם שני האגודלים
שחרור חיצון, הוצאת חום מחלק עליון של הגוף
•    Rou-Knead Erhou gaogu – לישה עם שני אגודלים על בליטת עצם המסטואיד
סילוק רוח חיצון
•    Rou-knead Ershanmen – לישה על 2 נקודות, בצד הדורסלי של כף היד, בין המפרקים המטהקרפלים – אחת בין האצבע השנייה לשלישית ושנייה בין השלישית לרביעית.
שחרור חיצון, עידוד הזעה, חיזוק wei qi
•    גוואשה על הגב (עם חולצה) מ C7 עד למותן – קו אחד על עמ"ש, קו שני על UB פנימי וקו שלישי על UB חיצוני. 4 פעמים על כל קו (סה"כ 5 קווים), חזק יחסית עם פינת הגוואשה.
הורדת חום •    Tui-push Shuidi laoyue – דחיפה מבסיס הזרת לאורך הרכס המוארך מתחת לזרת ובתנועת עיקול כלפי פנים כף היד, תנועה בצורת קרס (J)
ניקוי חום,  "הבאת מים (מהכליות) לכבות את האש(PC8)"
•   Qing-purifay Wujing – לחבר שורש כף יד ל שורש כף יד ולשפשף יד ביד מהשורש עד לאצבעות עם קצת מים.
הורדת חום ׂ
•    Wuzhijie – לחיצה (די חזקה) עם קצה אגודל (ציפורן) על מפרק פרוקסימאלי של כל חמשת אצבעות היד בצד הדורסאלי.
הורדת חום גבוה מאוד, הרגעת שן. גם לילדים עם נטייה לחום מאוד גבוה לפני שמתפתח.

כל טכניקה מתבצעת למשך כדקה – שתיים.
לפי הספרים הסינים יש לבצע כל טכניקה 100-500 פעם בדקה, במציאות יש לעבוד כמה שיותר מהר כאשר הלחץ עדין אך יציב.

במהלך הטיפול היא צחקקה בלי סוף (פרט לטכניקה האחרונה שמומלץ עקב כך לעשות אותה בסוף). אחרי הטיפול התעורר בה רעב, נתתי לה משהו קל לאכול ואז היא נרדמה לשעתיים. בצהריים עשיתי לה טיפול נוסף ולפני השינה התחלתי שוב אך נעניתי בסירוב בתואנה ש"כבר לא צריך יותר".
בבוקר היא קמה בריאה.

הסדנאות של אליסה רוסי בטווינה לילדים מתאימות  גם למטפלים חסרי רקע בטווינה.

אליסה מעוררת השראה בצניעות שלה, בגישה, ההתכוונות והנוכחות המלאה בזמן הטיפול, כל אלה הן תזכורות חשובות תמיד.

*כל האינפורמציה מתוך הסדנה עם אליסה רוסי שהתקיימה בינואר 2011 בקולג' לרפואה משולבת (CICM) ברדינג, אנגליה.  רוסי העבירה סדנה גם בקונגרס ה – ICCM האחרון.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
אורלי נתן
מטפלת ברפואה סינית וטווינה
משתלמת כיום בחמשת האלמנטים ב CICM, רדינג אנגליה

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts