Du mai ו – Ren mai

חלק א' של סיפור מקרה
Du Mai ו - Ren Mai

הרפואה הסינית מציירת על ידי סמלים את האדם כבבואה מוקטנת של היקום הגדול. על מנת להבין את גופו ונפשו של האדם העומד מולנו, תחילה עלינו להבין את המשמעות של הסמלים הקיימים ביקום סביב. עלינו להתבונן ולהבין את מהות המים, העץ, השמש והירח. מתוך הבנה זו אנו יכולים להתבונן באדם ולהבין את המים, העץ והשמש שבתוכו. משהבנו אותם עלינו לזנוח אותם ולהיות שם במפגש שאינו תלוי במילים או מחשבות, מפגש של שתי נשמות.

כשפגשתי את מאיר (שם בדוי) נכנסתי אל "מנהרה" אשר את סופה לא ידעתי, צעד אחר צעד גיליתי את הרבדים השונים ואת עוצמתם של המרידיאנים המיוחדים  du mai ו-ren mai  לא רק בהיבט הפיזיולוגי שלהם אלא בהשפעה הרגשית/ מנטאלית שלהם.

סיפור מקרה
מאיר, בחור כבן ארבעים ותשע יועץ ארגוני לחברות במקצועו, הגיע לטיפול אחרי משבר שפקד את משפחתו. אשתו חלתה מאד ועליו היה באותה העת לטפל בה ובילדיו הקטנים. אז לא ידעתי לאן יוביל המפגש הזה של שנינו, הסיבה שהגיע לטיפול הייתה מצבו הנפשי בעקבות המשבר אליו נקלעו והלחץ הרב שהתלווה למצב, אך למעשה מחלתה של אשתו הביאה את מאיר לגעת בדברים רבים אשר עד נקודה זו בחייו הצליח להימנע מן ההתמודדות עימם. מאיר הגיע בתחושה כי למרות גילו הוא לא הצליח להגיע להגשמה ומימוש עצמי.

התהליך הטיפולי:
מפגש אחר מפגש נגלתה בפני תמונה שתיארה את קווי אופיו של מאיר.

–    על פניו היה נסוך חיוך כפני פוקר, כאשר גבותיו משוכות מעלה במבט מופתע, כאילו מתאמץ לשמור את עיניו פקוחות כנגד רצונן להיעצם.
–    במהלך השיחה המקדימה לדיקור, היה עוצם עיניו בכל פעם שעלה נושא שהתקשה לדבר עליו ובגופו עבר רעד, מעטות הפעמים שמאיר הישיר אלי מבט, עיניו נעות במרחב, וכאשר הוא מדבר אלי הוא עוצם את עיניו, כאילו מסתתר מפני, נמנע מהצטלבות המבטים.
–    בהתבוננות במבנהו החיצוני, גופו גדול וחסון, מלא עוצמה, יציב על האדמה, אך התחושה כי באזור הצוואר קיים ניתוק והפנים המביעות את אותו מבע מופתע, אינן מחוברות אל הגוף החסון שנושא אותן.
–    חוסר יכולת לדבר ברור: במהלך השיחה בתחילת כל טיפול, כאשר השיב מאיר לשאלותיי, לא היה מסוגל  לומר ולו משפט אחד מתחילתו ועד סופו, הוא היה קופץ מרעיון האחד למשנהו ומותיר המון שתיקות לא ברורות בין המילים.
–    לאורך כל שנות חייו  לא הצליח מאיר להתמיד בעבודה לאורך זמן, הוא חש קושי גדול להיות בתוך מסגרת, ומרוב המסגרות הוא פוטר לאחר מספר חודשים בלבד.
–    דחיית דברים לרגע האחרון: בעקבות הקושי להוציא דברים אל הפועל הוא דוחה דברים לרגע האחרון, כל משימה מתורגמת כדרישה של הסביבה הגורמת לו לכיווץ ולחץ, לכן כל פעולה או עבודה, מהולה בחוסר הנאה מוחלט  ותחושת סבל (להגדרתו).

עד אותה נקודת משבר נתמך מאיר כלכלית באשתו ולפניה במשפחתו. מחלתה של אשתו הובילה אותו בפעם הראשונה להתמודד עם  אחד הקשיים הגדולים שלו, להתפרנס בכוחות עצמו.
את חולשתו ביכולת לבטא עצמו באופן בהיר ומדויק הוא הכיר, חוסר הסדר בדבריו, המלמול, המשפטים האסוציאטיביים היו מושרשים בהתנהלותו היומיומית.

עם התהליך התבררה לשנינו סיבת בחירתו להיות יועץ במקצועו (על אף רצונו הפנימי להיות מוביל בעסקיו). משפחתו של מאיר חוותה את השואה, כל תקופת המלחמה הם הסתתרו בעליות גג וברחו ממקום אחד למשנהו, תקופה זו הטביעה במשפחתו דפוס אשר הושרש כחלק מן החינוך עליו הוא גדל, האיסור להיות דומיננטי בסביבה. בחירה בתפקיד היועץ אפשרה למאיר לשמור על דפוס זה אשר הושרש מילדותו ופגע ביכולת העץ שלו לפרוץ קדימה, תפקיד זה אפשר לו להיות "מאחורי הקלעים", חסר דומיננטיות (כך הוא הסביר) וכך להיות כמו "רואה ובלתי נראה" אל מול הסביבה.

האבחנה הסינית:
תחילה התייחסתי  לחמשת האלמנטים, וכן לגזע והענף של השנה בה מאיר נולד.

רמת חמשת האלמנטים:
-חוסר איזון של אלמנט העץ:
-חוסר יכולת לארגן את הדברים אותם הוא רוצה להביע במילים.
-חוסר היכולת לדייק, להיות בהיר וברור.
– חוסר היכולת להוציא דברים אל הפועל, ובעיקר להגיע למימוש עצמי.
– המבע בעיניים, וחוסר היכולת להישיר מבט.
– בחירת המקצוע, נבעה הן מפחד שהחליש את המים אך בו זמנית קיימת חולשה  של העץ לעמוד בראש ולהוביל. חולשה זו יושבת הן ברמה של חמשת התנועות והן ברמה של הגזע והענף בשנה בה הוא נולד: הגזע  bl in wood והענף השלישי yin הקשור אל האביב ואל איבר הריאות.

הכבד (gan):
העץ בהתבוננות הסינית מסמן את כוח הפריצה, התנועה כנגד מכשולים וכנגד כוח המשיכה, כמו הנבט המחפש את דרכו דרך גרגרי האדמה כדי לפרוץ החוצה. הכבד מגלם בתוכו את יכולת הגמישות (בספר אומנות המלחמה מתואר המצביא הטוב, כזה היודע מתי לסגת ומתי להתקדם קדימה), יכולת הארגון והתכנון (כמו טקטיקה של מלחמה), ומנהיגות קדימה הינה נחלתו של אלמנט העץ. בכתבים מתוארים תפקודיו של הכבד על ידי הסימנית fa  הבאה לתאר חץ היורה אל המטרה באופן מדויק (1) .
יכולת זו של תכנון ודיוק נשלטת על ידי הכבד ובאה לידי ביטוי גם ביכולת הדיבור. הכבד מסייע לנו בארגון הדיבור, סדר המילים ואופן הדיבור.
כיס המרה (dan):
כיס המרה מסייע לכבד המתכנן והמארגן, להוציא את הדברים אל הפועל בצורה מדויקת ובהירה. בפרק 8 של ה- su-wen מוזכרת יכולתו של כיס המרה להיות ברור ומדויק zhong zhen -just and exact. תנועתו של כיס המרה נעה מן המים (האנרגיה העונתית שלו) אל האש, וכך משמש כציר המחבר בין אש למים.

השכבות:
כיס המרה אשר משתייך לשכבת ה-shao yang, משמש כציר חיבור בין פנימי לחיצוני ומוודא שלא תהיה "בריחה" של ה-yang מעלה. מנגד ה-shao yin משמש כציר המוודא שלא תהיה "צלילה" של   ה-yin מטה.

במהלך הטיפול התייחסתי לציר זה המאזן בין פנימי לחיצוני, בעקבות הנטייה של מאיר "לברוח" אל עולם של רעיונות ומחשבות, ופחות להיות מחובר אל עולם המציאות (חולשה של אלמנט האדמה). שכבה זו העוסקת בתקשורת פנים וחוץ, אמורה הייתה לסייע למטופל ליצור תקשורת ברורה עם הסביבה, ובכלל ויסות בין העולם הפנימי לעולם החיצוני.

בהיבט נוסף, כיס המרה מאזן את הלב ברמה של השעון הסיני (הופכי ללב בשעון הסיני בין 11:00-13:00), הלב קשור ליכולת המילולית והתקשורת הסביבתית.

ברמת הגזעים והענפים:
הגזע המהדהד עם השנה בה נולד מאיר הוא הגזע התשיעי 壬ren- bl in wood  משמעות גזע זה מבטאת משהו הפועל בתוך המעמקים אך אינו נגלה אל העין, גזע זה מכין את התחלת התנועה החדשה שתגיע עם הגזע הראשון- 甲jia   אך תנועתו עדיין אינה נראית על פני השטח, לכך יש משמעות המשפיעה גם אנרגטית על ה"מבנה" של מאיר, המקום שפועל מתחת לפני השטח (כמו הבחירה למשל בתפקיד יועץ במקצועו). עם זאת זהו הגזע היאנגי ביותר, הוא מאופיין בהמון תנועה וביכולת להוביל קדימה, אך מפאת הנוכחות היאנגית החזקה של הרמה של העץ, התנועתיות רבה מאד והיא משפיעה על אלמנט האדמה ועלולה פעמים רבות להחליש אותה, פגיעה זו יכולה להתבטא בצורות שונות ברמת האדמה, הן בחוסר יציבות, והן בחוסר יכולת להרגיע את תנועת הרגשות ולהביא שקט פנימי. ברמה המחשבתית עלולה חולשה באלמנט האדמה לפגוע ביכולת לעבד את תהליך החשיבה באופן תקין ומכך יתכן חוסר סדר ובלבול.

ניתן לראות כי גם ברמת הענף  寅 yin, הענף הקשור אל הריאות המסמל את החודש הראשון של האביב, קיימת תנועה יאנגית, וחיבור אל פאזת העץ ואל כוח הפריצה קדימה. הנמר המסמל ענף זה נחשב לחיה יאנגית (בתקופות השמאנים בסין השתמשו בעצמות הנמר לגרוש שדים, דבר המעיד על אופייה היאנגי של חיה זו), האנרגיה העונתית היא של תחילת אביב, של תנועה ופריצה קדימה. ענף זה הקשור אל החודש הראשון של האביב מתואר כ- "a month of the right beginning" נראה כי מאיר למעשה לא מצליח לממש את היכולת הטמונה בענף זה המהדהדת עם החודש הראשון של האביב, להתחיל "נכון" לארגן עצמו כראוי. הנוכחות הרבה של יאנג הן בגזע והן בענף מדגישה את חוסר היכולת שלו להתחבר אל ה-yin, אל החומר (כאשר יש יותר מידי יאנג היין נחלש), מצד שני חוסר היכולת להניע עצמו קדימה מראה כי למעשה קיימת תקיעות "במקום החזק" שלו, ביכולת היאנגית. היכולת לנוע ולהניע דברים היא זו שנפגעה, הנוכחות הגדולה של עץ, החולשה  באדמה, מסבירה את הנטייה להגות רעיונות שלא מגיעים לכדי מימוש, המון רגשות ובלבול, האדמה נחלשת אל מול נוכחות רבה של תנועת העץ, וכך ניתן לראות כי חסרה בחייו היכולת להיות יציב במקום עבודה ולהתפרנס באופן סדיר.

ביטוי חולשה של האדמה:
– חוסר היכולת לעמוד בכוחות עצמו ולהביא פרנסה.
– אי היכולת לשמור על יציבות בעבודה.
– המחשבות האסוציאטיביות רבות ללא תכלית ברורה
– אופן המחשבות הלא ברור.*

האדמה מסייעת ביכולת העיבוד וההתמרה שלה, כשם שהיא מסייעת לזרע הנטמן בין גרגריה לעבור שינוי (בעצם זהו סוג של תהליך של שינוי צורה, הזרע "נרקב" וממנו מתחיל לבצבץ הנבט) עד להפיכתו לנבט. כך האדמה ברמה הרגשית מסייעת לנו להתמיר את המחשבות, להביא אותן אל הלב כאשר הן ברורות וכך הוא מקרין אותן החוצה. האדמה מסייעת לנו בתהליך זה לחדור עמוק אל משמעותם של דברים בכדי להבין את ה"מבנה"/ המהות של הדבר.
ברמה של תקשורת האדמה מסייעת להיות בתקשורת חופשית   (tong 通) הלב והמוח, זהו למעשה תהליך המחשבה לפי הראיה הסינית.
אם הלב מאוזן, הוא אמור להיות כמראה המשקפת את כל שעובר דרך הפתחים העליונים ומגיע אל המוח.
מחשבות ותהליך החשיבה:
כאשר מתבוננים בסימנית הסינית si  思 מחשבה, רואים את הסימנית של הלב תחת גולגולת, משמעות הסימנית באה להדגיש כי מחשבה היא למעשה תקשורת בין המוח והלב.
כאשר מתרחש תהליך חשיבה תקין יכולות ה-spirits /הנשמות בתוכנו לנוע על פי תנועת האדמה, וכך נוצר סדר פנימי, בהירות והקשבה.

במקרה של מאיר בעקבות החולשה של האדמה ניתן לראות כי ברמה הרגשית/נפשית בהיבט של אלמנט האדמה ישנה חולשה המובילה לחוסר סדר ובהירות. האופן בו הוא מבטא את מחשבותיו אינו ברור (הקשר ליכולת של הלב), האופן בו הוא מבין את האינפורמציה מן הסביבה אינו תקין (פעמים רבות אינו מבין כראוי את שנאמר לו), מחשבותיו אסוציאטיביות וכך הוא עובר ממחשבה למחשבה בלי שיהיה חוט מקשר בין הדברים (ההשפעה של התנועתיות הרבה של העץ מבחינה רגשית).
תהליך מחשבה מאוזן מקיים בתוכו את היכולת לעקוב אחר דברים, היכולת לקבל מידע מבחוץ על ידי הפתחים העליונים ולתרגם אותם על ידי הלב, וליצור הקשרים עם המידע הקיים בזיכרון.
לאחר מכן חל תהליך הרחבה של החשיבה המאפשר תכנון של רעיונות/מיזמים וכאשר תהליך זה נעשה בסדר הנכון, מגיע הרעיון/המיזם לידי מימוש. אצל מאיר קיים בלבול בתהליך החשיבה ולכן מיזמים רבים אותם הוא מנסה להרים נופלים ולא מגיעים לידי מימוש .

חוסר איזון  ברמה של הלב (xin-mind)
– חוסר היכולת לדבר ולתקשר את מחשבותיו עם הסביבה.
– חוסר התקשורת הבהירה בין הלב למוח.
– חוסר היכולת לצור קשר עין, והמבט המזוגג בעיניו.
– הניתוק בין עולם הדמיון והרעיונות הרבים ואופן מימושם.  (ניתוק זה ניתן לראות אפילו במבנה גופו באזור הצוואר)
– חוסר המודעות למצב בו הוא נתון, לרגשות, וניתוקים מן הסביבה (על ידי פיהוקים רבים).

העיקרון הטיפולי:
בתחילת התהליך הרעיון היה לחזק את האדמה, ומנגד לסייע לעץ לנוע בצורה ברורה קדימה על ידי איזון העץ והתנועה היאנגית. (באמצעות המתכת -co , ועל ידי ה-si המאזן את הכבד לפי השעון הסיני).
איזון הכבד סייע למאיר ואכן כאשר נסע להרצות בקונגרס ליזמים עסקיים, הוא חש הצלחה גדולה ביכולת שלו להיות ברור, מדויק, ולהציג את רעיונותיו כראוי. עם זאת הייתה עדיין תחושה כי אותה תנועה יאנגית גדולה בתוכו אינה מאוזנת, היא עדיין הייתה לא מווסתת והוא נע עם רעיונות באופן לא מבוקר ואסוציאטיבי, ובכלל תחושת חוסר המימוש העצמי הייתה גדולה מאד.

באחד הטיפולים שמתי לב בדופק לתקיעות ברמה של מרידיאן ה – du mai (ניתן לחוש מרידיאן זה בעמדה של הלב). תחושה זו הביאה אותי להבנה כי אכן העץ מניע אותנו קדימה, והמים מחברים אותנו אל המקור אל המימוש העצמי שלנו, אך כאשר חוסר האיזון ברמה עמוקה, ניתן לראות את המרידיאנים המיוחדים מתחברים אל התמונה ומנסים לווסת עודפים במערכת, גם אם עודפים אלו אינם ברמה הפיזית בלבד, ומקורם הוא רגשי.

בחלק ב' של המאמר, שיפורסם בקרוב,  יתואר מהלך הטיפול  בהתיחסות למרידיאנים המיוחדים.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
שרון חסיד-אדמוני  Dip.Ac
מטפלת ברפואה סינית עתיקה
דיקור, טווינה ותזונה מקרוביוטית
sharon.a.hassid@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts