7 הרגשות- מחוללי מחלה פנימיים ו-5 הסגולות

על רגשות וסגולות
7 הרגשות- מחוללי מחלה פנימיים ו-5 הסגולות

" הפגם של אדם נעוץ בסוג מחשבותיו ורגשותיו, התבוננן בפגמים ותדע מה סגולותיו" קונפוציוס.

7 מחוללי המחלה הפנימיים, כלומר 7 הרגשות וההשפעות הפתולוגיות שלהן, מתוארות בכתבים רפואיים סינים קדומים רבים.
הבנה של כתבים אלו מאפשרת להבין את מהות הטיפול והריפוי של חוכמה רפואית זו.
הרגשות והמחשבות מהווים את המהות הפנימית של האדם. חשוב להבין את מחוללי המחלה הפנימיים- הרגשות, על מנת להבין את האדם. הרפואה הסינית מאפשרת הבנה עמוקה של חיים, בריאות, מחלה וסבל. הבנה זו מושרשת בתנועת הצ'י בין השמיים והאדמה. התובנות של הרפואה הסינית לגבי תפקיד הנפש (SHEN) והמודע (MIND) וכן של יחסי הגומלין בינהם מאפשרת לנו להתיחס למרקם העמוק של האדם.

הרגשות:
הרגשות נתפסים ברפואה הסינית כתנועה של יאנג וצ'י והם תגובה לערעור פנימי.
"הרגשות הם קלים ועדינים ודבר קל ועדין צריך לשמור באיפוק וברכות. אם הדבר הקל אינו יציב אז הכיוון האמיתי של החיים אינו אפשרי עוד" (מתוך ספר 7 הרגשות של קלוד לאר ואליזבט רושאט דה לה וואלה). תפקיד הרגשות הוא לווסת את תנועת הצ'י ולדאוג שזרימתו תהיה חלקה ולא מופרעת. כאשר הרגשות עזים הם הופכים למחוללי מחלה פנימיים.
רגשות עזים וממושכים הם בעלי השפעה פתולוגית ספציפית על אברי הZANG-FU-, לדוגמא מצב ממושך של פחד וחרדה יגרמו לחולשה של הכליות.
בפרק 39 של ה-SU WEN קיים הסבר להפרעות בתנועת הצ'י כתוצאה ישרה ממצב רגשי, לדוגמא "כאשר האדם כועס הצ'י יעלה למעלה… כאשר האדם בצער ובעצב הצ'י חלש ומותש… כאשר האדם דואג הצ'י נתקע".

המספר 7:
המספר 7 באטימולוגיה הסינית מציין "מעבר בין החיצוני והפנימי." זו גם הסיבה להמצאותם של 7 פתחים בפנים, דרכם עוברת ההשפעה החיצונית פנימה והפנימיות החוצה. סה"כ יש בגוף 9 פתחים כולל 2 התחתונים. 9 הוא מספר המייצג שלמות. המספר 7 מסמל "קושי להכיל דברים בתוך הגבולות שלהם", דבר המרמז גם על הכוח הפנימי של הרגשות שיכול לגרום לחוסר איזון.

רגשות וסגולות:
המהות הפנימית של האדם היא התנועה בין שמיים וארץ. הרגשות באופיים מקרבים את האדם אל הארץ, והסגולות מקרבות אל השמיים. הבנת התנועה הזו הנה חלק חשוב מהבנת חיי האדם. החיבור לסגולה לצמיחה פנימית תקרב את האדם ל- SHEN, בעוד יצר ורגש שלילי יקרבו אותו לאדמה.
כדי להבין את הרגשות צריך להבין את הסגולות, וכדי להבין את הסגולות צריך להמשיך ולחקור את הקשר בין הרגשות והנפש-SHEN.

הרגשות וה-Shen
יש קשר בין הרגשות וה- Shen. שניהם יאנג באופיים, שניהם יוצרים תנועה ב- Zang-fu ושניהם משפיעים ונחווים במודעמודעות-MIND.
ה-Shen במהותה מביאה אחדות, הרגשות הם בעלי אופי הרסני, ובעלי אופי מפזר שמרחיק את האדם מדרכו. הדיון בקשר שבין הרגשות והנפש עוזר בהבנה של מחלות נפשיות רבות כמו גם מחלות הקשורות למערכת החיסון ומצבים הרסניים בגוף.

7 הרגשות ו- 5 הסגולות
את הרגשות ברפואה הסינית ניתן להבין בשני אופנים- שלילי וחיובי.
באופן השלילי הרגשות הם בעלי אופי הרסני ומחולל המחלות. הרגשות יוצרים הגבלה ומצמצמים את תפיסת המציאות, פוגמים בצ'י של האיברים ויכולות להיות בסיס למחלה פיזית או נפשית. באופן החיובי הרגשות קשורים ליכולת האדם להתמיר רגש שלילי לסגולה. התמרה זו מעודדת גדילה, התפתחות וריפוי.
מטרת הטיפול ברפואה סינית הוא ההתמרה של 7 הרגשות ל-5 הסגולות. לדוגמא: במקרה של כעס הטיפול הנכון יניע את הצ'י של הכבד ויאפשר למטופל להתמיר את הכעס לויתור ואהבת הזולת. התמרה כזו היא המטרה העליונה והעקרון של הטיפול.

לדוגמא: דיקור בנקודה LIV-2. זו נקודת האש של הכבד ולכן גם נקודת הפיזור תאפשר לעודף האש שנמצא בכבד לעבור למקומו הנכון בלב, כלומר תרגיע את הכבד, תחזק את הלב ותאפשר לכעס שיוצר חום ועודף בכבד להיות מותמר לחיבור נכון של הלב לאש. בנוסף הנקודה מטהרת אש, מניעה את ה-QI ומרגיעה את הרוח של הכבד כך שהיא תטפל במגוון גדול של סימפטומים שיכולים לנבוע כתוצאה מאותו עודף שנוצר על ידי הרגש. סימפטומים כגון עיניים אדומות ומודלקות , לחץ דם גבוה, כאבי ראש וכו'. טיפול שמכוון לרמה עמוקה כולל גם השפעה על הצ'י וגם התמרה ברמת האדם. טיפול כזה יגרום לא רק לסימפטומים להרפא אלא לאדם להשתנות ולגדול. בגישה הבסיסית למניעת מחלות, טיפול בשורש הינו חשוב יותר מאשר טיפול בענפים.

יכולת הההתמרה והשפעה הישירה של טיפול על המודע (MIND) והנפש (SHEN) הנה החלק המרתק של רפואה עתיקת יומין זו.

אבחנה
כשמאבחנים את השפעת הרגשות על המודע, על ה-QI ועל הנפש נשתמש בהתבוננות מעודנת בכלי האבחנה הרגילים כגון המבע, הלשון והדופק. מאבחנים את התנועות הקלות של ה- QI. הבנת השינויים שהרגשות גורמים בתנועת ה-QI נמצאת בבסיסה של האבחנה המיידית והמדוייקת.
לדוגמא עודף שמחה יגרום לדופק להיות מעט מהיר ולא סדיר, איכות שתורגש באופן משתנה באופן מיוחד בדפקי האש (לב,מעי דק, פריקרד, תלת מחמם) וכו'.

טיפול
הטיפול בחוסר האיזון שנוצר על ידי רגשות הינו שונה ומותאם למצבים שונים למשל למצב אקוטי כמו בהלה או כעס פתאומי או למצבים ונטיות כרוניות.
בשלב האקוטי, הדופק יכול לספק אינדיקציה טובה ולכוון לנקודה ולמרידאן המתאים לטיפול. בכל מקרה יש לטפל בלב בצורה ישירה ועקיפה, היות וכל הרגשות עוברים ומסוננים דרך הלב.
לפי Fei- Bo-Xiong (1800-1879) " 7 הרגשות פוגעים ב-5 אברי הYin- בצורה סלקטיבית, אך כולם פוגעים בלב" . בשלב אקוטי ניתן להשתמש בנקודת המקור(Yuan source point ) HT-7 שלא במקרה נקראת "שער הנפש" (SHEN MEN), היות ואימפולס חזק של רגש יפגע בקשר שבין המודע (MIND) והנפש (SHEN) כך שהאדם לא יכול יותר להתחבר באופן מודע אל הפנימיות שלו. ניתן להשתמש בנקודת המקור של הפריקרדPC-7 . נקודות אלה נבחרו בשל השפעתם על הלב, אך ניתן להשתמש גם בנקודות מקור אחרות של איברי היין. לנקודות אלה תהיה השפעה מחזקת ומאזנת על איבר ה- Zang. בנוסף, נקודות המקור של איברי היין הנן נקודות אדמה. האדמה נמצאת באמצע הציר אש-אדמה-מים. המיקום שלהן בין אש-לב למים-כליות, הופך אותן לנקודות חשובות המעודדות אחדות ואיזון פנימית.

בשלב האקוטי ניתן להשתמש גם בנקודות ההצטברות- .Xi-Cleft בנקודות אלו ה-QI והדם חודרים לעומק, מתכנסים ומצטברים. הנעה שלהם תעזור להניע את ההיתקעות הפתאומית שנוצרה ותאפשר אחדות מחודשת וזרימה תקינה של צ'י ודם.
לדוגמא אי שקט של שברון לב פתאומי יכולים ליצור הפרעה בדם ובצ'י של הפריקרד עם סימפטומים כגון כאב בחזה, פלפיטציות וחוסר שינה ויטופלו על ידי נקודת הצטברות של הפריקרד XIMEN PC-4 Xi-Cleft Gate- "שער ההצטברות", ויצרו את השקט הפנימי שמאפשר ללב להתחבר למקור ההשראה שלו, ה- SHEN, כך שריקנות תתמלא שוב באהבה.

במצבים הכרוניים ניתן להשתמש בנקודות החיבור של מרידיאני היין היות ויש להם השפעה חשובה ליצור איזון פנימי בתוך היסוד, איזון בין היין והיאנג. איזון שישפיע באופן ישיר על היסוד עצמו ועל הסגולה החבויה בתוכו. לנקודות החיבור יש אינדיקציות רבות לטיפול במצבים נפשיים וברגשות וכן הן בעלות השפעה מרגיעה על הנפש. אפשרות טיפול נוספת נעוצה באבחנה של היסוד אליו משוייך המטופל. אבחנה זו מצביעה על הדרך של האדם בעולם, עוצמתו הפנימית וקשייו הן הנפשיים והן הפיזים. במצב זה בחירת הנקודה המתאימה צריכה לקחת בחשבון את אופי הנקודה, מיקומה, והשפעתה על הדינמיות של הצ'י של המטופל כפי שאובחנה מהדופק ומהסימפטומים.
הבנה מעמיקה של מחוללי מחלה פנימיים ובחירת הטיפול המתאים מאפשרים שינויים עמוקים וריפוי למכלול רב של מחלות ובמיוחד לסבל שמושרש בבעיות נפשיות.

הרופא הנעלה מטפל בנפש (SHEN). הרופא הנחות מטפל בגוף. הרופא הנעלה מונע מחלות, הרופא הפשוט מטפל במחלות.

*תמונה: Daniel Mingkook Kim

המחבר:
ד"ר יאיר מימון, OMD, Ph.D Ac
מטפל, חוקר ומרצה לרפואה סינית

https://www.yairmaimon.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts